• Tue 11 May 2021 09:35
    3246 visningar
    17 svar
    17
    3246

    Snabb viktnedgång HJÄLP

    Hjälp mig gå ner i vikt snabbt... det här med ?hälsosam? viktnedgång.. 0,5 kg i veckan, det resulterar i att det kommer ta mig över 1 år att nå mitt mål. Och det ger mig sådan ångest! Jag vill inte ha det såhär i över ett år! Jag vill inte se ut såhär över 1 år! ?Satsa på långsiktigt och hållbart? den meningen får mig att vilja spy! Jag fattar inte riktigt det här med kaloriunderskott. Och träning ger ju typ ingenting? Hur ska man hinna förbränna 1500kal? När en 2 timmars promenad förbränner typ 300kal enligt runkeepern. Det är en enda röra i hjärnan på mig.. jag vill bara snabbt komma till en stadie där jag kan va okej med vad jag ser i spegeln, så att jag sen kan hantera och lägga fokus på bra och långsiktig kost och träning . För nu bollar jag mellan naturdiet shakes och kyckling med kokt broccoli. Och det händer väääääldigt lite och väldigt sakta. Och jag tappar motivationen då, ska jag ha det såhär ångestladdat kring mat och träning föralltid..

  • Svar på tråden Snabb viktnedgång HJÄLP
  • Anonym (Ärlig­het)
    Tue 11 May 2021 09:41
    #1

    Ts, du MÅSTE gå ner långsamt om det ska bli hållbart. Jojo-bantning är skadligt för kroppen och du KOMMER att gå upp lika mycket i vikt senare igen och antagligen MER.

    Det ENDA sättet är att börja ändra sina livsvanor och ta det långsamt. Ett kg i månaden kan du säkert sikta på utan problem.

    Och ett förbannat bra tips till dig: du kommer inte att gå ner i vikt av promenader. Det absolut viktigaste är att du stoppar i dig lite färre kalorier per dag än vad din kropp behöver, och styrketräning är jätteviktigt för med mer muskler förbränner du fett även när du inte tränar. Så du ska ju inte se ut som en broilerkyckling men normal träning iaf så du har en bra grund i kroppen. Och du kan absolut fortsätta med promenader, det är bra i vilket fall för grundflås och du kan också hålla på med lite cardio vid sidan av. Då får du en balans i din träning för att hålla hela kroppen i trim.

    Lycka till!

  • Anonym (L)
    Tue 11 May 2021 10:17
    #2
    Anonym (Ärlighet) skrev 2021-05-11 09:41:19 följande:

    Ts, du MÅSTE gå ner långsamt om det ska bli hållbart. Jojo-bantning är skadligt för kroppen och du KOMMER att gå upp lika mycket i vikt senare igen och antagligen MER.

    Det ENDA sättet är att börja ändra sina livsvanor och ta det långsamt. Ett kg i månaden kan du säkert sikta på utan problem.

    Och ett förbannat bra tips till dig: du kommer inte att gå ner i vikt av promenader. Det absolut viktigaste är att du stoppar i dig lite färre kalorier per dag än vad din kropp behöver, och styrketräning är jätteviktigt för med mer muskler förbränner du fett även när du inte tränar. Så du ska ju inte se ut som en broilerkyckling men normal träning iaf så du har en bra grund i kroppen. Och du kan absolut fortsätta med promenader, det är bra i vilket fall för grundflås och du kan också hålla på med lite cardio vid sidan av. Då får du en balans i din träning för att hålla hela kroppen i trim.

    Lycka till!


    Jag måste vara jävligt konstig som gå ner i vikt så fort jag börjar ta snabba promenader.
  • Tue 11 May 2021 12:26
    #3
    Anonym (Ärlighet) skrev 2021-05-11 09:41:19 följande:

    Ts, du MÅSTE gå ner långsamt om det ska bli hållbart. Jojo-bantning är skadligt för kroppen och du KOMMER att gå upp lika mycket i vikt senare igen och antagligen MER.

    Det ENDA sättet är att börja ändra sina livsvanor och ta det långsamt. Ett kg i månaden kan du säkert sikta på utan problem.

    Och ett förbannat bra tips till dig: du kommer inte att gå ner i vikt av promenader. Det absolut viktigaste är att du stoppar i dig lite färre kalorier per dag än vad din kropp behöver, och styrketräning är jätteviktigt för med mer muskler förbränner du fett även när du inte tränar. Så du ska ju inte se ut som en broilerkyckling men normal träning iaf så du har en bra grund i kroppen. Och du kan absolut fortsätta med promenader, det är bra i vilket fall för grundflås och du kan också hålla på med lite cardio vid sidan av. Då får du en balans i din träning för att hålla hela kroppen i trim.

    Lycka till!


    Så det är helt omöjligt att äta och träna för en snabb viktnedgång 5-7kg/mån för att sen ändra sina vanor igen för att bibehålla vikten? 1kg i månaden skulle innebära att det skulle ta mig över 2 år.. det finns inget lycka till med det. Det är tortyr psykiskt.
  • Anonym (Det går)
    Tue 11 May 2021 12:48
    #4

    3kg/mån borde du klara utan allt för mycket problem, kaloriunderskott på 500kcal/dag, ut och rör på dig minst 60min per dag och se till att äta nyttigt, mycket grönsaker och protein.

    Funkar för mig, har tappat över 6kg och ska fortsätta en månad till för att komma i mål. Kaloriunderskott/diet ska man max köra 12 veckor. Gå sedan upp till normal kalorinivå under 4 veckor innan du påbörjar nästa 12v diet, fortsätt att röra på dig dagligen.

    Sen om du har mycket vikt att tappa så skulle jag även forska lite i periodisk fasta. Lycka till och se till att ha en långsiktig plan annars kommer bakslaget vara fruktansvärt.

  • Anonym (J)
    Tue 11 May 2021 12:55
    #5
    Anonym (Ärlighet) skrev 2021-05-11 09:41:19 följande:

    Ts, du MÅSTE gå ner långsamt om det ska bli hållbart. Jojo-bantning är skadligt för kroppen och du KOMMER att gå upp lika mycket i vikt senare igen och antagligen MER.

    Det ENDA sättet är att börja ändra sina livsvanor och ta det långsamt. Ett kg i månaden kan du säkert sikta på utan problem.

    Och ett förbannat bra tips till dig: du kommer inte att gå ner i vikt av promenader. Det absolut viktigaste är att du stoppar i dig lite färre kalorier per dag än vad din kropp behöver, och styrketräning är jätteviktigt för med mer muskler förbränner du fett även när du inte tränar. Så du ska ju inte se ut som en broilerkyckling men normal träning iaf så du har en bra grund i kroppen. Och du kan absolut fortsätta med promenader, det är bra i vilket fall för grundflås och du kan också hålla på med lite cardio vid sidan av. Då får du en balans i din träning för att hålla hela kroppen i trim.

    Lycka till!


    Man kan gå ner i vikt av promenader. All sorts motion som bränner kalorier funkar.
  • Anonym (..)
    Tue 11 May 2021 13:03
    #6

    Periodisk fasta 16:8 samt räkna kalorier plus promenader varje dag gör susen

  • Anonym (H)
    Tue 11 May 2021 13:38
    #7
    DottieHeart skrev 2021-05-11 12:26:28 följande:

    Så det är helt omöjligt att äta och träna för en snabb viktnedgång 5-7kg/mån för att sen ändra sina vanor igen för att bibehålla vikten? 1kg i månaden skulle innebära att det skulle ta mig över 2 år.. det finns inget lycka till med det. Det är tortyr psykiskt.


    Självklart kan du gå ner snabbare. Jag gick ner 12 kg (173 cm och 94 kg fick ner till 82) på tre månader. Denna vikt höll jag sedan tills jag blev gravid och gick ner 4 kg i början av graviditeten för att sedan landa på totalt 12 kg plus. Allrså 94 kg igen som jag måste ta itu med nu.

    Hur gjorde jag. Keto diet kombinerad med 24h fasta varje dag. Har alltid tagit runt 16.000 steg per dag och ökade inte detta under de månader jag gick ner.

    Självklart kan man gå ner snabbt och sedan se till att inte återgå till gamla vanor
  • Anonym (disa)
    Tue 11 May 2021 15:18
    #8

    Att gå ner väldigt snabbt i vikt under en längre tid är hälsofarligt. Det handlar inte nödvändigtvis om att man går upp snabbt igen, det beror helt på vad man gör när man väl nått sin målvikt. (Viktnedgången bör gå långsammare mot slutet tills den planar ut, har jag fått lära mig.) Men det tär på kroppen att tappa mycket i vikt snabbt under längre perioder. På hjärtat, t.ex. 

    Om jag var du så hade jag kontaktat vården för att få prata med läkare och dietist. Det var så jag gjorde och det fungerade bra. De hade full förståelse för att jag ville se en snabb förändring i början, och det var så vi lade upp det. Men det är individuellt vad ens kropp klarar av. 

  • Anonym (disa)
    Tue 11 May 2021 15:20
    #9
    Anonym (Det går) skrev 2021-05-11 12:48:55 följande:

    3kg/mån borde du klara utan allt för mycket problem, kaloriunderskott på 500kcal/dag, ut och rör på dig minst 60min per dag och se till att äta nyttigt, mycket grönsaker och protein.

    Funkar för mig, har tappat över 6kg och ska fortsätta en månad till för att komma i mål. Kaloriunderskott/diet ska man max köra 12 veckor. Gå sedan upp till normal kalorinivå under 4 veckor innan du påbörjar nästa 12v diet, fortsätt att röra på dig dagligen.

    Sen om du har mycket vikt att tappa så skulle jag även forska lite i periodisk fasta. Lycka till och se till att ha en långsiktig plan annars kommer bakslaget vara fruktansvärt.


    Vem har berättat för dig att man max ska köra kaloriunderskott i 12 veckor åt gången? 
  • Tue 11 May 2021 15:29
    #10

    Du förbränner kalorier i vila också. Inte bara vid motion eller liknande. Det går att räkna ut ungefärlig kaloriförbrukning. Det kanske känns som långsam viktnedgång med ett halvt till ett kg i veckan när man kollar när man ska bli klar men det kommer att kännas bättre mycket tidigare. Det handlar ju lite om att bryta varor också och ersätta dem med nya.

  • Anonym (Annie­)
    Tue 11 May 2021 21:05
    #11
    -1

    Jag gick ner tio kilo på 8 veckor. Är redan smal men valde att äta extremt lite vilket resulterade i snabb viktnedgång. Var det hållbart? Svar nej. Detta var tre år sedan och idag har jag gått upp 4 kilo av de 10 jag gick ned. Men tänker ändå berätta om hur jag gjorde.

    Jag räknade ut mitt kaloribehov. Jag googlade. Där skriver man in vikt, ålder och aktivitetsnivå och får då fram antal kalorier som kroppen förbränner varje dag. Av dessa drog jag bort så pass mycket varje dag att kroppen skulle behöva ta av sitt eget fett vilket ledde till viktnedgång. Jag åt cirka 1200 kalorier per dag. INTE mer, INTE mindre.

    Frukost: havregrynsgröt med rårörda lingon

    Mellanmål: ett äpple

    Lunch: stekt kyckling, kokta grönsaker och ris (en portion)

    Mellanmål: oftast en frukt / lite bär eller ett kokt ägg på en finncrisp

    Middag: samma som lunch

    Kvällsmat: omelett gjord på två ägg, lite hackad skinka i (typ tre skivor), lite paprika eller lite tomat

    Utöver detta gick jag 10 000 steg om dagen ungefär. Mådde inte superbra men blev extremt smal.

    Idag styrketränar jag, mår bättre och äter mer.

    Lycka till

  • Anonym (H)
    Tue 11 May 2021 21:19
    #12
    Anonym (Annie) skrev 2021-05-11 21:05:46 följande:

    Jag gick ner tio kilo på 8 veckor. Är redan smal men valde att äta extremt lite vilket resulterade i snabb viktnedgång. Var det hållbart? Svar nej. Detta var tre år sedan och idag har jag gått upp 4 kilo av de 10 jag gick ned. Men tänker ändå berätta om hur jag gjorde.

    Jag räknade ut mitt kaloribehov. Jag googlade. Där skriver man in vikt, ålder och aktivitetsnivå och får då fram antal kalorier som kroppen förbränner varje dag. Av dessa drog jag bort så pass mycket varje dag att kroppen skulle behöva ta av sitt eget fett vilket ledde till viktnedgång. Jag åt cirka 1200 kalorier per dag. INTE mer, INTE mindre.

    Frukost: havregrynsgröt med rårörda lingon

    Mellanmål: ett äpple

    Lunch: stekt kyckling, kokta grönsaker och ris (en portion)

    Mellanmål: oftast en frukt / lite bär eller ett kokt ägg på en finncrisp

    Middag: samma som lunch

    Kvällsmat: omelett gjord på två ägg, lite hackad skinka i (typ tre skivor), lite paprika eller lite tomat

    Utöver detta gick jag 10 000 steg om dagen ungefär. Mådde inte superbra men blev extremt smal.

    Idag styrketränar jag, mår bättre och äter mer.

    Lycka till


    Fast med 4 kg viktuppgång på tre år kan man ju ändå tycka att det hållit rätt bra? Alltså du kanske ändå är mer ?lagom? smal med plus 4 kg om du nu blev extremt smal
  • Anonym (Annie­)
    Tue 11 May 2021 21:24
    #13

    Ja det gick väl helt okej, men min poäng var att om hon ska gå ner så mycket i vikt som hon beskriver så kommer hon nog må väldigt dåligt under en lång tid. Det låter som hon har mer vikt att gå ner och isåfall rekommenderar jag ingen det sättet jag använde. Det är ett ätstört beteende och det var nog därför jag började gå ner i vikt ens.

    Hon kanske kan börja tre veckor så intensivt som jag beskrev ovan, men sedan gå upp lite grann i kalorier så att hon ändå får i sig all näring hon behöver men samtidigt stabil viktnedgång.

  • Anonym (E)
    Tue 11 May 2021 21:34
    #14
    Anonym (Annie) skrev 2021-05-11 21:24:43 följande:

    Ja det gick väl helt okej, men min poäng var att om hon ska gå ner så mycket i vikt som hon beskriver så kommer hon nog må väldigt dåligt under en lång tid. Det låter som hon har mer vikt att gå ner och isåfall rekommenderar jag ingen det sättet jag använde. Det är ett ätstört beteende och det var nog därför jag började gå ner i vikt ens.

    Hon kanske kan börja tre veckor så intensivt som jag beskrev ovan, men sedan gå upp lite grann i kalorier så att hon ändå får i sig all näring hon behöver men samtidigt stabil viktnedgång.


    Varför delar du ens med dig hur din viktnedgång var om den var under pågående ätstörning?
  • Anonym (H)
    Tue 11 May 2021 22:34
    #15
    Anonym (Annie) skrev 2021-05-11 21:24:43 följande:

    Ja det gick väl helt okej, men min poäng var att om hon ska gå ner så mycket i vikt som hon beskriver så kommer hon nog må väldigt dåligt under en lång tid. Det låter som hon har mer vikt att gå ner och isåfall rekommenderar jag ingen det sättet jag använde. Det är ett ätstört beteende och det var nog därför jag började gå ner i vikt ens.

    Hon kanske kan börja tre veckor så intensivt som jag beskrev ovan, men sedan gå upp lite grann i kalorier så att hon ändå får i sig all näring hon behöver men samtidigt stabil viktnedgång.


    Som sagt. 12 kg på tre månader är fullt möjligt utan att få en ätstörning.
  • Anonym (Yxxxa­a)
    Tue 11 May 2021 22:51
    #16

    Jag förstår dig precis. Jag har gått upp 20 kg av graviditet och sjukdom. Jag trivs inte i min egen kropp och när jag tänker på hur lång tid det tar att gå ner I vikt känner jag varför ens försöka. Det är inte logiskt det är känslosamt. Jag har nu försökt gå ner i vikt med lågkålhydratkost och periodisk fasta men på 6 månader har jag bara gått ner 2 kg. Visserligen har jag varit sängliggande 2 månader och först nu orkar jag ta promenader utan vila och problem med blodtrycket. Så jag har inte förbrukat så mycket energi senaste halvåret. Men hur som har jag i alla fall bestämt mig för att testa måltidsersättningar nu för att veta att jag har ett underskott. Då kommer jag byta ut frukost och middag och äta lunch.

  • Tue 11 May 2021 23:11
    #17

    Du kommer märka skillnad långt före du nått din målvikt!

    Och nej, du behöver inte träna för att förbränna 1500 kcal/dag, kroppen har ett underhållsbehov oavsett vad du gör. 1500 kcal är för de flesta ett underskott även innan träning.

Svar på tråden Snabb viktnedgång HJÄLP