• Anonym (Markus)

Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?

Har en fråga om det är sexigst att säga lilla gumman till en kvinna eller tjej? Eller är det helt ok säga så? Har hört några som inte tycker om det men fattar inte själv vad som skulle vara fel eller sexigst med det.

Alltså t ex
    Ska jag hjälpa dej lilla gumman?
    Fin du e Lilla gumman!

Vad tycker ni tjejer?

• Svar på tråden Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?
  • prospicientia

Det måste ju vara olika från person till person samt beroende av kontexten och sättet det sägs på.

Jag som man skulle rent allmänt inte uppskatta om någon kallade mig "lille gubben", men har blivit kallad så vid något tillfälle av en kvinna när jag berättat att jag skadat mig eller haft ont. I det fallet har det rört sig om medlidande och en varm känsla snarare än ett ironiskt förlöjligande och då har jag tacksamt tagit emot känslan. Så för mig som man är det i alla fall viktigast vad personen menar och vilken känsla han eller hon förmedlar och allt annat som eventuellt ligger bakom orden och inte själva orden i sig. 

• Anonym (Markus)
    mari123 skrev 2021-05-21 14:59:59 följande:

"Sexigt"? menar du? Vad tror du själv? 

Vet inte alls. Lilla gubben är inte sexistiskt o tjejer säger "men gumman då" till varandra. Men när en man säger till en kvinna är så blandade reaktioner. En del tar på sig offerkoftan direkt då ju.
  • Anonym (Markus)
    prospicientia skrev 2021-05-21 15:24:59 följande:

Det måste ju vara olika från person till person samt beroende av kontexten och sättet det sägs på.

Jag som man skulle rent allmänt inte uppskatta om någon kallade mig "lille gubben", men har blivit kallad så vid något tillfälle av en kvinna när jag berättat att jag skadat mig eller haft ont. I det fallet har det rört sig om medlidande och en varm känsla snarare än ett ironiskt förlöjligande och då har jag tacksamt tagit emot känslan. Så för mig som man är det i alla fall viktigast vad personen menar och vilken känsla han eller hon förmedlar och allt annat som eventuellt ligger bakom orden och inte själva orden i sig. 

Känner du att din manlighet blir kränkt när nån säger "lilla gubben" till dej? Då har du nog inte mycket till stake i dig om du tar åt dig av det.
  • mari123
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-21 15:32:05 följande:
    Vet inte alls. Lilla gubben är inte sexistiskt o tjejer säger "men gumman då" till varandra. Men när en man säger till en kvinna är så blandade reaktioner. En del tar på sig offerkoftan direkt då ju.
    Du menar sexistiskt? fast i tråden skriver du "sexigst"! Inte glasklart. Du fattar att man kan säga "lilla gumman" på många olika sätt? 
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-21 15:32:05 följande:
    Och svarta kallar varandra för n-ordet. Det betyder inte att det är ok om utomstående gör det.
  • mari123
    Anonym (Beror på) skrev 2021-05-21 15:37:54 följande:
    Och svarta kallar varandra för n-ordet. Det betyder inte att det är ok om utomstående gör det.
    VA? Kallar svarta varandra för N-ordet? Som en grej för en "inre krets"? Lite man vet.
  • Anonym (Gumma kan du va själv)

Nä. Jag är ingen gumma (gammal), ser inte ut som en gumma och min personlighet är inte liten (lilla). Du kan kalla din gamla mormor för "lilla gumman", du kan kalla Rödluvans farmor för "lilla gumman". En gumma är en åldring. "Tanter och gummor".

• Anonym (Gumma kan du va själv)

OCH det hade faktiskt varit sexigare att säga "lilla bebisen" än "lilla gumman", faktiskt. Du är "lille bebisen"!

• mari123
    Anonym (Gumma kan du va själv) skrev 2021-05-21 16:10:48 följande:

OCH det hade faktiskt varit sexigare att säga "lilla bebisen" än "lilla gumman", faktiskt. Du är "lille bebisen"!

Sexigt? Ja om man är pedofil.
  • Anonym (Markus)
    Anonym (Beror på) skrev 2021-05-21 15:37:54 följande:
    Okej? Låter ju inte helt bra att de fortsätter använda ett allmänt rasistiskt ord bara för det är mellan varandra. En svart person kan väl bli illa berörd av ett rasistiskt ord, även om det kommer från en annan svart person. Eller skulle det ha annan betydelse då? Är lilla gumman sexistiskt?
Svar på tråden Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?