• Anonym (Markus)

Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?

Har en fråga om det är sexigst att säga lilla gumman till en kvinna eller tjej? Eller är det helt ok säga så? Har hört några som inte tycker om det men fattar inte själv vad som skulle vara fel eller sexigst med det.

Alltså t ex
    Ska jag hjälpa dej lilla gumman?
    Fin du e Lilla gumman!

Vad tycker ni tjejer?

• Svar på tråden Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?
  • Anonym (A)
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-21 11:30:21 följande:

ah jag menade sexistiskt. Stavade fel där.

Ja klart om man säger så så är det fel. Men man kan ju ta även det med glimten i ögat. Att han är gullig som vill visa att han är en rejäl man o vill imponera på henne.

Det är väl som med det mesta, att har man en sådan jargong med den specifika personen som båda är överens om är det ok, likaså om man lyckas säga det på ett sätt så att det blir självironiskt (att driva med sig är för det mesta ok).

Men att under ett helt normalt prat med en kollega, vän eller flirt kalla denna för lilla gumman eller lilla gubben hör ju inte till normalt hyfs, helt enkelt för att det är ett förminskande språkbruk.
  • Anonym (Gumma kan du va själv)
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-21 16:17:31 följande:

Låter sjukt i mina öron.

Varför känner du så, lille bebis?
  • Anonym (Markus)
    Linnie skrev 2021-05-21 18:33:20 följande:

Om man skippar "lilla" och bara kallar mej gumman så tycker jag det är helt okej eller tom gulligt, oavsett om det är vän eller uppvaktare som gör det.

Det är väl värre det? Då låter det ju ännu äldre. Lilla gumman är ju lite mer ner tonat, inte så gammal alltså.
  • Anonym (Markus)
    Anonym (Beror på) skrev 2021-05-21 17:32:41 följande:
    Ja det används mellan svarta människor och är ett rätt välkänt fenomen.
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-21 16:13:27 följande:
    Okej? Låter ju inte helt bra att de fortsätter använda ett allmänt rasistiskt ord bara för det är mellan varandra. En svart person kan väl bli illa berörd av ett rasistiskt ord, även om det kommer från en annan svart person. Eller skulle det ha annan betydelse då? Är lilla gumman sexistiskt?
    De har tagit makten över ordets användning och det anses rätt allmänt ok att använda det inom färgade kretsar. De har gjort ordet till sitt och äger dess betydelse. Men du fattade tydligen inte poängen............... Om en kvinna säger "lilla gumman" till en väninna har det en helt annan betydelse än om en man säger det till en kvinna (såvida det inte sägs med syrlig ton).
    Hur ska man känna till alla dom där reglerna då. Betyder typ "idiot" olika för män och kvinnor också eller?
  • Anonym (Markus)
    Anonym (Evilina) skrev 2021-05-21 17:13:41 följande:

Ingen kan väl bli förolämpad av att bli kallad Nalle Puh? Oskyldig

Nalle phu är väldigt känd och snäll, uppskattad bland sina vänner.
  • Anonym (Gumman)

Jag tycker enbart att det är gulligt. Åtminstone så länge personen inte säger det för att vara nedlåtande. 

• mari123

När det gäller plain SEX och man t ex är inne på bondage och och lite "tuffare" grejer så funkar ju inte "lilla gumman"! Då är det mer "Bitc*"......-"You fuc...ng bit*h".....*typ"

• Anonym (Markus)
    Anonym (Gumman) skrev 2021-05-21 19:06:31 följande:

Jag tycker enbart att det är gulligt. Åtminstone så länge personen inte säger det för att vara nedlåtande. 

Precis så är det ju!
  • Anonym (Markus)
    mari123 skrev 2021-05-21 19:13:51 följande:

När det gäller plain SEX och man t ex är inne på bondage och och lite "tuffare" grejer så funkar ju inte "lilla gumman"! Då är det mer "Bitc*"......-"You fuc...ng bit*h".....*typ"

Ja det används ju inte inom sex så konstigt att en del tycker det är sexistiskt.
  • prospicientia
    mari123 skrev 2021-05-21 19:13:51 följande:

Det roliga med sådana ord är att de ofta kan tolkas precis tvärtom. "Good girl!" kan vara i de sammanhangen du nämner kan innebära att tjejen är undergiven och lydig, men i ett men vanilj sammanhang så kan man ju tolka det som "Duktig som tar för dig!". ... "lilla gumman!", haha, nej, det passar inte. Skrattande Inte ens "gumman" passar där tycker jag. Chansen är nog större att tjejen vill känna sig lite tuff än söt och gullig då.
Svar på tråden Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?