• Anonym (Markus)

Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?

Har en fråga om det är sexigst att säga lilla gumman till en kvinna eller tjej? Eller är det helt ok säga så? Har hört några som inte tycker om det men fattar inte själv vad som skulle vara fel eller sexigst med det.

Alltså t ex
    Ska jag hjälpa dej lilla gumman?
    Fin du e Lilla gumman!

Vad tycker ni tjejer?

• Svar på tråden Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?
  • Anonym (Markus)
    Anonym (ooo) skrev 2021-05-21 11:24:04 följande:
    Hehe, nope. Hur menar du att de skulle vara just sexigt?

Det kan vara lite gulligt (om man säger det på rätt sätt), annars kan det vara nedvärderande, typ: "jag ska  visa hur en riktig karl byter däck på bilen, lilla gumman". 
    ah jag menade sexistiskt. Stavade fel där.

Ja klart om man säger så så är det fel. Men man kan ju ta även det med glimten i ögat. Att han är gullig som vill visa att han är en rejäl man o vill imponera på henne.
  • Anonym (Markus)
    Anonym (Öh) skrev 2021-05-21 10:11:34 följande:

Inte alls sexigt, snarare motsatt.

Jag hade dessutom tolkat det som nedvärderande, som om du tilltalade ett barn.

De som gör det bara för att man säger lilla gumman till nån har npog problem med sin självkänsla. Ta det inte så seriöst. Du får i så fall visa att du INTE är en liten gumma då. Visa att du är lika självsäker, stark o tuff som den gubben som sa det till dig så får han så han tiger.
  • Anonym (Markus)

Märker att offerkoftan kommer fram fort för många här.

• Friger

En av mina döttrar brukar kalla mig för "lilla pappsen", eller bara "pappsen". Själv är hon "mini-pappa" och är väldigt stolt för det. Hon lär väl komma på andra tankar till tonåren. Jag får väl njuta av denna stund antar jag.

Ja, hon är en pojkflicka. Är alltid med när jag arbetar på gården. Bygga, meka, klippa gräs å annat.

• Jemp
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-21 11:33:08 följande:

De som gör det bara för att man säger lilla gumman till nån har npog problem med sin självkänsla. Ta det inte så seriöst. Du får i så fall visa att du INTE är en liten gumma då. Visa att du är lika självsäker, stark o tuff som den gubben som sa det till dig så får han så han tiger.

Tämligen ineffektivt att först behöva bevisa sin kompetens innan man blir lyssnad på. Bättre att männen lär sig vettigt bemötande från början.
  • Anonym (Vem vet)
    Anonym (Nope) skrev 2021-05-21 08:44:56 följande:

Nope. Nej. Uttalar mig enbart för min egen del nu och för mig går de uttrycken bort helt. Jag upplever dem som nedlåtande, fjantiga och faktiskt rätt så patetiska och signalerar en kvinnobild jag inte alls samtycker med. Jag är inte någons ?lilla gumma? - jag är en fullt kompetent kvinna som absolut, i vissa fall behöver hjälp från någon som är starkare eller har längre räckvidd än jag, på samma sätt som jag kan hjälpa någon annan som saknar den fysiska fördel jag råkar besitta. Skulle aldrig falla mig in att ?lilla? den personen vid sådana tillfällen.

Och, uttrycket ?lilla gumman? är för mig också en riktig, riktig turn off i en sexuell kontext. Skulle helt tappa gnistan iaf för stunden då. Dock, någon annan kanske skulle reagera tvärt om mot mig - man kan gå igång på allt möjligt ju, så vill du testa att säga det till någon, go ahead, kanske gör det någon salig?

Så "lilla gumman vill du knulla" funkar inte på digFlört?
  • Trent
    Anonym (haha) skrev 2021-05-21 05:19:42 följande:

Har en kollega som blir så jävla arg och går in i något slags "feministmode" av "lilla gumman" (och även: "stumpan" "unga fröken" osv). det blir säkert fem minuters utskällning, sedan kan jag följa upp med "Var inte meningen att göra dig ledsen lilla stumpan" och då blir hon nästan sådär komiskt arg som en tecknad seriefigur.

Cool story, bro.
  • Anonym (Resting bitch face)
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-21 11:30:21 följande:

ah jag menade sexistiskt. Stavade fel där.

Ja klart om man säger så så är det fel. Men man kan ju ta även det med glimten i ögat. Att han är gullig som vill visa att han är en rejäl man o vill imponera på henne.

En man som behöver nedvärdera mig i sina försök att imponera är varken gulligt eller sexigt (ville du skriva sexistiskt kanske). Är inte allt som sägs med, eller ska tas med "glimten i ögat" saker som ingen egentligen borde säga eller göra? Om det behövs en särskild glimt är det nog bara fel till att börja med.
  • Anonym (Resting bitch face)
    Anonym (haha) skrev 2021-05-21 05:19:42 följande:

Har en kollega som blir så jävla arg och går in i något slags "feministmode" av "lilla gumman" (och även: "stumpan" "unga fröken" osv). det blir säkert fem minuters utskällning, sedan kan jag följa upp med "Var inte meningen att göra dig ledsen lilla stumpan" och då blir hon nästan sådär komiskt arg som en tecknad seriefigur.

Naw, du fattar inte ens hur töntig du är.
Svar på tråden Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?