• Anonym (Markus)

Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?

Har en fråga om det är sexigst att säga lilla gumman till en kvinna eller tjej? Eller är det helt ok säga så? Har hört några som inte tycker om det men fattar inte själv vad som skulle vara fel eller sexigst med det.

Alltså t ex
    Ska jag hjälpa dej lilla gumman?
    Fin du e Lilla gumman!

Vad tycker ni tjejer?

• Svar på tråden Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?
  • Anonym (Markus)
    Anonym (Gumma kan du va själv) skrev 2021-05-21 16:10:48 följande:

OCH det hade faktiskt varit sexigare att säga "lilla bebisen" än "lilla gumman", faktiskt. Du är "lille bebisen"!

Låter sjukt i mina öron.
  • mari123
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-21 16:13:27 följande:
    Okej? Låter ju inte helt bra att de fortsätter använda ett allmänt rasistiskt ord bara för det är mellan varandra. En svart person kan väl bli illa berörd av ett rasistiskt ord, även om det kommer från en annan svart person. Eller skulle det ha annan betydelse då? Är lilla gumman sexistiskt?
    Ja vad vet man om hur svarta känner och tänker? Jag har inte en aning! Har DU? 
  • Anonym (Evilina)

Bara stryk "lilla" från allt som kan användas till kollegor i jobbsammanhang, om du inte aktivt är ute efter att göra kvinnor förbannade och negativt inställda till dig. Det gjorde mig förbannad redan för 25 år sen och det har inte direkt minskat med tiden.

Om någon lyckas kväka ur sig den grodan idag så ska jag nog börja kalla honom för lilla hjärnan, och när han klagar över det och alla redan vet det så får han heta Nalle Puh [en björn med mycket liten hjärna].

Ingen kan väl bli förolämpad av att bli kallad Nalle Puh? Oskyldig

• Anonym (Markus)
    mari123 skrev 2021-05-21 16:18:01 följande:
    Ja vad vet man om hur svarta känner och tänker? Jag har inte en aning! Har DU? 
    De är lika mycket människa som du och jag, och då kan man nog tänka sig in i hur många känner sig.
  • mari123
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-21 17:26:32 följande:
    De är lika mycket människa som du och jag, och då kan man nog tänka sig in i hur många känner sig.
    Ja absolut är de som du och jag men liksom N-ordet! Säger det detta ord till varandra naturligt?
  • Friger
    Anonym (Evilina) skrev 2021-05-21 17:13:41 följande:

Bara stryk "lilla" från allt som kan användas till kollegor i jobbsammanhang, om du inte aktivt är ute efter att göra kvinnor förbannade och negativt inställda till dig. Det gjorde mig förbannad redan för 25 år sen och det har inte direkt minskat med tiden.

Om någon lyckas kväka ur sig den grodan idag så ska jag nog börja kalla honom för lilla hjärnan, och när han klagar över det och alla redan vet det så får han heta Nalle Puh [en björn med mycket liten hjärna].

Ingen kan väl bli förolämpad av att bli kallad Nalle Puh? Oskyldig

Näe, han verkar ha ett rätt bra liv med lagom stora problem... Populär hos tjejer är han också. Vill påstå att han är rätt så framgångsrik i sin enkelhet! Glad
  • Anonym (Beror på)
    mari123 skrev 2021-05-21 15:55:05 följande:
    VA? Kallar svarta varandra för N-ordet? Som en grej för en "inre krets"? Lite man vet.
    Ja det används mellan svarta människor och är ett rätt välkänt fenomen.
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-21 16:13:27 följande:
    Okej? Låter ju inte helt bra att de fortsätter använda ett allmänt rasistiskt ord bara för det är mellan varandra. En svart person kan väl bli illa berörd av ett rasistiskt ord, även om det kommer från en annan svart person. Eller skulle det ha annan betydelse då? Är lilla gumman sexistiskt?
    De har tagit makten över ordets användning och det anses rätt allmänt ok att använda det inom färgade kretsar. De har gjort ordet till sitt och äger dess betydelse. Men du fattade tydligen inte poängen............... Om en kvinna säger "lilla gumman" till en väninna har det en helt annan betydelse än om en man säger det till en kvinna (såvida det inte sägs med syrlig ton).
  • prospicientia

Jag vet egentligen inte varför ingen kommit på att göra kopplingen till "lilla vännen"/"lille vännen". Jag tror ungefär samma saker kan sägas här, men det lär nog vara betydligt fler som uppskattar "vännen" än "gubben"/"gumman". Gubbar och gummor vill vi ju inte känna oss som även om vi kanske är det. Skrattande

Betydligt mer intressant tycker jag ordet "damen" är. I skarp kontrast till diskussionen i tråden är detta uppenbarligen ett tämligen formellt språkbruk och knappast något man säger hemma i vardagsrummet. Jag har jämför det med "lady" på engelska ("Ser du att damen där borta i svart klänning.."?), men tydligen är det många som inte tycker det är riktigt samma sak. Personligen har jag alltid uppskattat "herrn" även när jag var i mycket ung. I vilken grad de uppfattas som ekvivalenta vet jag inte, men rent logiskt borde de vara det. Jag tycker även om att bli niad när jag står i kö t.ex. Det känns extra artigt. 

I mitt exempel med "damen" ovan så dras jag till det eftersom det känns extra respektfullt och mer respektfullt än "kvinnan".

• Linnie

Om man skippar "lilla" och bara kallar mej gumman så tycker jag det är helt okej eller tom gulligt, oavsett om det är vän eller uppvaktare som gör det.

Svar på tråden Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?