• Anonym (Markus)

Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?

Har en fråga om det är sexigst att säga lilla gumman till en kvinna eller tjej? Eller är det helt ok säga så? Har hört några som inte tycker om det men fattar inte själv vad som skulle vara fel eller sexigst med det.

Alltså t ex
    Ska jag hjälpa dej lilla gumman?
    Fin du e Lilla gumman!

Vad tycker ni tjejer?

• Svar på tråden Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?
  • prospicientia
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-21 19:40:10 följande:
    Ja det används ju inte inom sex så konstigt att en del tycker det är sexistiskt.
    Haha, du får nog googla vad "sexistiskt" betyder för något.
  • Anonym (qwerty)

Det finns en person som kommer undan med att säga så till mig, och det är min mamma.

Skulle en man säga det skulle jag tro han var dum i huvudet. Inte specifikt sexist, bara trög.

• Anonym (ME)
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-21 00:28:58 följande:

Har en fråga om det är sexigst att säga lilla gumman till en kvinna eller tjej? Eller är det helt ok säga så? Har hört några som inte tycker om det men fattar inte själv vad som skulle vara fel eller sexigst med det.

Alltså t ex
    Fin du e Lilla gumman!

Vad tycker ni tjejer?

Det är inte direkt sexistiskt men upplevs däremot väldigt nedlåtande om det inte är så att det handlar om din dotter eller din älskade kvinna som vet att du säger det med kärlek. Eller ett litet barn som finns i din närhet.

Mycket handlar nog om att alltför många kvinnor hört det sägas med en nedlåtande ton genom åren av för dem äldre män som t.ex mansplainers i bekantskapskretsen eller på jobbet. Urk.
  • Kirenaj68
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-21 00:28:58 följande:

Alltså t ex
    Fin du e Lilla gumman!

Vad tycker ni tjejer?

Visst kan man använda "Lilla Gumman" i sexuellt syfte om man vill det, men personligen använder de orden i kärvänliga sammanhang och mot kvinnor och tjejer som jag känner väl och som känner mig väl. Skulle aldrig slänga ut det mot en okänd kvinna eller tjej. Det skulle kännas alltför påfluget.
  • Cartjan1

Upplever det förminskade och förlöjligande att bli kallad lilla gumman av alla utom min mamma. En kollega, chef, vänner etc vill jag inte tilltalar mig såsom man tilltalar barn.

Men i de situationer som detta uppstått så har jag alltid sagt ifrån att jag inte uppskattar att bli tilltalad på detta sätt och det har i 90% av fallen respekterats så jag har inte ofta behövt bli upprörd över det. Men min uppfattning är att de flesta kvinnor inte uppskattar det så om jag vore man skulle jag strunta i att använda sådana uttryck helt, även om man vill säga så för att vara snäll. Om motparten med störst sannolikhet inte kommer ta det positivt så är det ju inte snällt att säga så. Vore som om jag skulle gå runt och kalla folk för "din lilla rövhatt" och sedan bli chockad när de reagerar negativt på det fast min man och jag älskar att säga så till varandra (extremt dåligt, internt skämt). Jag har social kompetens nog att förstå att för de flesta andra så är det inte ett snällt uttryck, precis som "lilla gumman " systematiskt har använts för att förminska kvinnor, det har en negativ klang nu oavsett det syfte det yttras i.

• flygrl

Sexigt är det verkligen inte men däremot möjligen sexistiskt. Fast jag tycker det kan va gulligt ibland när äldre män säger så till mig och jag förstår dom menar väl. Händer tex. att nån gäst säger så när han tackar för bra service (jag är servitris).

• Anonym (Markus)
    flygrl skrev 2021-05-21 21:08:45 följande:

Sexigt är det verkligen inte men däremot möjligen sexistiskt. Fast jag tycker det kan va gulligt ibland när äldre män säger så till mig och jag förstår dom menar väl. Händer tex. att nån gäst säger så när han tackar för bra service (jag är servitris).

Kan det va att dom tror du är gammal?
  • flygrl
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-21 21:31:40 följande:

Kan det va att dom tror du är gammal?

Haha knappast då jag är 23 men oftast tas för yngre.
  • Anonym (Markus)
    flygrl skrev 2021-05-21 21:42:35 följande:
    Haha knappast då jag är 23 men oftast tas för yngre.
    Skrattande haha då var det nog inte därför.
  • Anonym (hahahhahaha)

jag kallar alla välformade karlar och pojkar för lilla pralinen.

Svar på tråden Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?