• mson

Orkar inte längre

Hej!

Jag är en man på 36 år. Jag lever i ett destrukrivt samboförhållande sedan 13 år tillbaka. Vi har 6 barn mellan 1 och 14.

Min sambo har asperger syndrom och är mentalt på en mycket lägre nivå än jag vilket gör att jag inte får något intellektuellt utbyte av henne.

Hon förstår inte vanliga saker som normalbegåvade förstår. Hon kan inte sköta sin egen ekonomi. Hon vet inte hur man byter en glödlampa och hur man ändrar hdmi på rvn. Hon vet knappt vad de olika instanserna och myndigheterna är i ett samhälle.

Hon överlåter allt åt mig. Jag fick sköta hela dödsboet efter hennes far osv.

Hon har varit arbetslös hela sitt liv och med tanke på våra 6 barn har hon hittills levt på grundarvodet från föräldrapenning. Hon hade inte vetat hur det fungerar att sköta ett jobb.

Själv är jag egenföretagare och drar in all kosing till familjen.

Hon är inne i en depression och har varit det under lång tid, där hon inte gör mycket alls. Hon sköter tvätten och gör enkla grejer som att byta blöjor på barnen och ammar, men allt övrigt gällande husgöromål får jag göra.

Jag sköter hennes ekonomi, jag gör maten när jag kommer hem från jobbet då hon inte ens förberett något. Jag städar hela huset, gör läxor med barnen, kör dem till aktiviteter, sköter trädgården, diskar.. Ja i princip allt.

Hon har inget körkort så jag får köra henne överallt, hämta paket åt henne osv. Hon har social fobi och vågar inte ens gå in och handla i affärer själv så det får jag göra.

Hon är nedstämd och ledsen hela tiden och ligger för det mesta i sängen och vilar.

Mycket tråkigt har hänt i hennes liv, hennes mor dog när hon var 11 år. Hennes pappa dog också nyligen, och hennes andra släktingar hör aldrig av sig.

Hon har blivit väldigt intresserad av en förskolelärare som hon försöker bli vän med, hon säger att det är "vänskap vid första ögonkastet " och det är en slags besatthet hon har av henne. Förskoleläraren visar inget intresse tillbaka och har nekat flera gånger när hon frågat om fika och dylikt. Varje gång när hon visar ointresse mot henne så deppar hon ihop och gör ingenting. Tror det är att hon saknar en modersgestalt och försöker ersätta det med henne.

Hon påstår att hon inte kan leva utan denne person i sitt liv.

Hon vägrar söka hjälp, varje gång jag ber henne så säger hon bara att den enda hon vill prata med är denna kvinna och att så fort de blir vänner kommer allt bli bra.

Detta tar hårt på mitt psyke. Medicinerar med högsta dosen citalopram.

Tilläggas kan att jag inte har känslor kvar för henne. Enbart irritation.. jag attraheras inte heller av henne sexuellt.

Att lämna henne är ju inte heller ett alternativ då familjen skulle slitas isär. Hon har inte den erfarenheten/orken/kunskapen som krävs att sköta ett eget hem. Sen finns risken att hon hade gjort något dumt och det vill jag inte ha på mitt samvete.

Hon påstår att hon älskar mig, och hon säger att hon ska försöka bättra sig.. men det känns hopplöst. Livet glider mig förbi..

Vad ska jag göra??

• Svar på tråden Orkar inte längre
  • Anonym (Titti)
    mson skrev 2021-08-14 09:23:38 följande:
    Jo jag hade tagit en lägenhet direkt om det gick, men hade då fått flytta till en annan kommun, då det inte finns lägenheter här, och ekonomin tillåter inte villa och lägenhet parallellt under övergångsperioden oavsett. Dessutom är det också mycket tveksamt om jag får stå på huset själv som jag skrev tidigare i tråden.. min lön med 6 hemmavarande barn kommer inte räcka. Hade aldrig fått lånet om jag tagit det idag.
    Vid en separatione får man i min kommun förtur till lägenhet för en av parterna. Frågan är då bara vem som ska ha det. När jag skilde mig fick jag lägenhet på detta vis, min exman köpte en lägenhet.
  • mson
    Anonym (Titti) skrev 2021-08-15 17:59:11 följande:

Vid en separatione får man i min kommun förtur till lägenhet för en av parterna. Frågan är då bara vem som ska ha det. När jag skilde mig fick jag lägenhet på detta vis, min exman köpte en lägenhet.

Intressant. Är det hyresrätt de får förtur till då menar du?
  • Anonym (Titti)
    mson skrev 2021-08-15 22:24:32 följande:
    Intressant. Är det hyresrätt de får förtur till då menar du?
    Ja, precis. I det kommunala bostadsbolaget.
  • Anonym (Kvinnobebis)

Hon är en typisk kvinnobebis, en kvinna som inte kan ta hand om sig själv och blir försörjd av sin man. Sverige vimlar av denna avart tyvärr.

Ställ krav, ultimatum och slutligen lämna och hitta en vuxen partner istället. Livet är för kort för att slösas bort.

Kram till dig!

• Anonym (Q50)

Hej TS 

Du ställer frågan i ditt inlägg - Vad ska jag göra? Jag ställer en motfråga -
    vad VILL du göra?

Du har fått många tips och i ärlighetens namn verkar det som att du har utvecklat ett medberoende. Din partner, oavsett diagnos eller inte, har allvarliga problem, som hon inte vill få hjälp med. Vilket innebär att du står helt själv i detta. Att hon blir arg för att du inte vill ha fler (!!!) barn när ni redan har 6 som ska tas hand om säger ju en hel del. Men att du tycker det är jobbigt att säga nej går långt utöver mitt förstånd.

Ni har stora promblem och oavsett om ni ska fortsätta leva ihop eller inte behöver ni (läs du) ta hjälp från flera olika håll.

• Anonym (Q50)
    Anonym (Q50) skrev 2021-08-17 09:51:51 följande:

Hej TS 

Du ställer frågan i ditt inlägg - Vad ska jag göra? Jag ställer en motfråga -
    vad VILL du göra?

Du har fått många tips och i ärlighetens namn verkar det som att du har utvecklat ett medberoende. Din partner, oavsett diagnos eller inte, har allvarliga problem, som hon inte vill få hjälp med. Vilket innebär att du står helt själv i detta. Att hon blir arg för att du inte vill ha fler (!!!) barn när ni redan har 6 som ska tas hand om säger ju en hel del. Men att du tycker det är jobbigt att säga nej går långt utöver mitt förstånd.

Ni har stora promblem och oavsett om ni ska fortsätta leva ihop eller inte behöver ni (läs du) ta hjälp från flera olika håll.

Hade inte läst hela tråden ser jag nu ... Så glöm mitt inlägg och stort lycka till!
  • Anonym (Sjuksköterska)

Hej!
    Om du nu inte vill lämna så är det bra att du gått till någon och pratat.
    Jag är sjuksköterska och har en syster med aspberger och autism, lindrig utvecklingsstörning. Hon har boendestöd för vissa grejer i hemmet, men vägrar handla med dem, så det gör vi i hop.
    På din beskrivning skulle jag nog ändå vilja önska att du kontaktade habiliteringen i er kommun, där kan ni få stöd, hur ni lättare hanterar vardagen, vilket din sambo skulle må bättre av. Det handlar om att skapa struktur, vilket människor med Asperger mår bra av. 
    Jag skulle även kunna tänka mig att din sambo även skulle kunna ha en lindrig utvecklingsstörning. Diagnosen kan behövas göras om med tiden. Min syster gjorde om sin när hon var ca 27 år, från ADHD till Aspberger med Autism och lindrig utvecklingsstörning. 
    Bla. syftar jag på att din sambo ej förstår uppbyggnaden av samhället eller varför det är ologiskt med fler barn. 

Habiliteringen skulle kunna hjälpa henne att skapa scheman som tisdagar skall du skala morötter, koka potatis och steka på köttbullar. 
    Habiliteringen skulle behöva kompletteras med boendestöd, det skulle kunna innebära att din sambo kommer ut mer och dina barn när du arbetar, de skulle kunna följa henne till affären och handla notan du gjort i ordning, följa med på BVC etc när du arbetar. De kan även hjälpa till med att byta glödlampa och öppna posten. 
    Det är bra att du börjat vara hård mot din sambo,det är ett måste för de inser inte konsekvenser själva av sitt handlande.
    Jag tycker inte det är ett svek med att sterilisera sig och vara öppen med det, eller hemlig. Av allt att döma blir hon även äldre och det blir svårare att bli gravid, kan du ju hävda om hon undrar varför hon inte blir gravid. 
    Din sambo borde ha rätt till sjukpenning! Om hon är oförmögen att komma ut i arbetslivet, därför behöver du hjälpa henne med dessa kontakter med läkare, intyg och utredningar! Därför är habiliteringen viktig att ha kontakt med som kan lägga en grund för dessa intyg till Försäkringskassan, det skulle ä förbättra er ekonomi. 
    Om hon inte är oförmögen att arbeta så skulle de kunna hjälpa henne med ett "skyddat arbete" tex samhall, inom städ, cafe etc. 
    För nu är minsta barnet 1 år och det är dax att ta tag i detta då dagis i sådana fall börjar bli aktuellt.

• Anonym (Z)
    mson skrev 2021-08-14 00:39:58 följande:

Ok, ett tag sen jag skrev i tråden nu.

Min sambo och jag har gjort slut, men vi bor fortfarande ihop.

Hon vill inte flytta förrän hon hittat någon annan som hon kan flytta in hos.. vilket inte är det lättaste.. vem vill liksom ha en person med asperger syndrom, utan jobb och utan körkort och med 6 barn växelvis.

Hon vill inte bo i en lägenhet själv, och hon vill inte skriva in sig på arbetsförmedlingen för att söka jobb. Hon vill vara "hemmafru" som hon kallar det...

Har ni några idéer? Kan inte direkt kasta ut henne ur vårt gemensamma hem som vi båda står som ägare på.. och jag själv kan inte ta en lägenhet då jag har jobb med hyfsad inkomst och därmed inte är berättigad till bostadsbidrag... Hon själv hade ju fått typ 80% av hyran i bostadsbidrag.. dessutom hade hon inte klarat av att ta hand om ett hus själv.

Självklart hade jag kunnat lägga ut huset till försäljning för att tvinga henne till det,

men varsin lägenhet i kommunen är inte lätt att hitta. Finns inga lediga lägenheter överhuvudtaget.

Detta är en enda mardröm..

Men sälj huset. Och vadå inte kunna ?ta en lägenhet? för att du inte får bidrag, vad är det för trams? Köp en liten lägenhet åt dig själv och barnen, man måste inte bo jättestort. Din fd är ju vuxen, sluta dalta. Barnen får väl bo hos dig tills ditt ex fattar att hon behöver ta sitt ansvar?
  • Egon den stora
    mson skrev 2021-08-14 00:39:58 följande:

Ok, ett tag sen jag skrev i tråden nu.

Min sambo och jag har gjort slut, men vi bor fortfarande ihop.

Hon vill inte flytta förrän hon hittat någon annan som hon kan flytta in hos.. vilket inte är det lättaste.. vem vill liksom ha en person med asperger syndrom, utan jobb och utan körkort och med 6 barn växelvis.

Hon vill inte bo i en lägenhet själv, och hon vill inte skriva in sig på arbetsförmedlingen för att söka jobb. Hon vill vara "hemmafru" som hon kallar det...

Har ni några idéer? Kan inte direkt kasta ut henne ur vårt gemensamma hem som vi båda står som ägare på.. och jag själv kan inte ta en lägenhet då jag har jobb med hyfsad inkomst och därmed inte är berättigad till bostadsbidrag... Hon själv hade ju fått typ 80% av hyran i bostadsbidrag.. dessutom hade hon inte klarat av att ta hand om ett hus själv.

Självklart hade jag kunnat lägga ut huset till försäljning för att tvinga henne till det,

men varsin lägenhet i kommunen är inte lätt att hitta. Finns inga lediga lägenheter överhuvudtaget.

Detta är en enda mardröm..

Varför ska du få bostadsbidrag om du tjänar hyfsat? Det låter ju helt bakvänt. Sedan kan du visst sälja huset. Det räcker att en ägare vill det. Om det inte finns något ledigt precis för ni bor kanske du får söka dig lite utanför? Jag tycker det låter som att du försöker dölja dina egna problem med att skylla allt på din fru.
  • mson
    Egon den stora skrev 2021-08-17 22:38:48 följande:

Varför ska du få bostadsbidrag om du tjänar hyfsat? Det låter ju helt bakvänt. Sedan kan du visst sälja huset. Det räcker att en ägare vill det. Om det inte finns något ledigt precis för ni bor kanske du får söka dig lite utanför? Jag tycker det låter som att du försöker dölja dina egna problem med att skylla allt på din fru.

Om jag säljer huset kan jag såklart ta en lägenhet, men jag kan inte stå på huset och betala allt för det samtidigt som en lägenhet.. Det tillåter inte ekonomin. Hade hon däremot hyrt en lägenhet åt sig själv så hade hon fått bostadsbidrag på upp till 85% av hyran då hon saknar inkomst. och på så vis hade vi kunnat ha "varsitt " boende. Så jag menade..

Att sälja huset och ta en lägenhet i annan kommun är inte heller aktuellt, åtminstone inte så länge vi har delad vårdnad. Ska man flytta till annan ort måste den andra vårdnadshavaren godkänna detta och det kommer hon aldrig
Svar på tråden Orkar inte längre