• mson

Orkar inte längre

Hej!

Jag är en man på 36 år. Jag lever i ett destrukrivt samboförhållande sedan 13 år tillbaka. Vi har 6 barn mellan 1 och 14.

Min sambo har asperger syndrom och är mentalt på en mycket lägre nivå än jag vilket gör att jag inte får något intellektuellt utbyte av henne.

Hon förstår inte vanliga saker som normalbegåvade förstår. Hon kan inte sköta sin egen ekonomi. Hon vet inte hur man byter en glödlampa och hur man ändrar hdmi på rvn. Hon vet knappt vad de olika instanserna och myndigheterna är i ett samhälle.

Hon överlåter allt åt mig. Jag fick sköta hela dödsboet efter hennes far osv.

Hon har varit arbetslös hela sitt liv och med tanke på våra 6 barn har hon hittills levt på grundarvodet från föräldrapenning. Hon hade inte vetat hur det fungerar att sköta ett jobb.

Själv är jag egenföretagare och drar in all kosing till familjen.

Hon är inne i en depression och har varit det under lång tid, där hon inte gör mycket alls. Hon sköter tvätten och gör enkla grejer som att byta blöjor på barnen och ammar, men allt övrigt gällande husgöromål får jag göra.

Jag sköter hennes ekonomi, jag gör maten när jag kommer hem från jobbet då hon inte ens förberett något. Jag städar hela huset, gör läxor med barnen, kör dem till aktiviteter, sköter trädgården, diskar.. Ja i princip allt.

Hon har inget körkort så jag får köra henne överallt, hämta paket åt henne osv. Hon har social fobi och vågar inte ens gå in och handla i affärer själv så det får jag göra.

Hon är nedstämd och ledsen hela tiden och ligger för det mesta i sängen och vilar.

Mycket tråkigt har hänt i hennes liv, hennes mor dog när hon var 11 år. Hennes pappa dog också nyligen, och hennes andra släktingar hör aldrig av sig.

Hon har blivit väldigt intresserad av en förskolelärare som hon försöker bli vän med, hon säger att det är "vänskap vid första ögonkastet " och det är en slags besatthet hon har av henne. Förskoleläraren visar inget intresse tillbaka och har nekat flera gånger när hon frågat om fika och dylikt. Varje gång när hon visar ointresse mot henne så deppar hon ihop och gör ingenting. Tror det är att hon saknar en modersgestalt och försöker ersätta det med henne.

Hon påstår att hon inte kan leva utan denne person i sitt liv.

Hon vägrar söka hjälp, varje gång jag ber henne så säger hon bara att den enda hon vill prata med är denna kvinna och att så fort de blir vänner kommer allt bli bra.

Detta tar hårt på mitt psyke. Medicinerar med högsta dosen citalopram.

Tilläggas kan att jag inte har känslor kvar för henne. Enbart irritation.. jag attraheras inte heller av henne sexuellt.

Att lämna henne är ju inte heller ett alternativ då familjen skulle slitas isär. Hon har inte den erfarenheten/orken/kunskapen som krävs att sköta ett eget hem. Sen finns risken att hon hade gjort något dumt och det vill jag inte ha på mitt samvete.

Hon påstår att hon älskar mig, och hon säger att hon ska försöka bättra sig.. men det känns hopplöst. Livet glider mig förbi..

Vad ska jag göra??

• Svar på tråden Orkar inte längre
  • Anonym (Camilla)

Om det ekonomiska kan du väl ta ett försnack med banken. Prata med familjerätten om vårdnaden och hur man kan lösa det. Det är dock helt uppenbart att hon inte kan ta hand om barnen och hushåll. Mått mindre sig själv. Om du inte kan bo kvar i huset så är alternativet en lite mindre lägenhet. Du kan inte räkna med att barnen har eget rum. Hon får bo i anvisad bostad. Hon kan nog inte få ett boende för egen maskin. Jag vill inte vara elak men hon lär behöva boendestöd. Jag tror också att du skulle kunna få avlastningsfamilj/er för hjälp med barnen så du får ett eget utrymme att andas och ta hand om dig själv. Det har ensamstående rätt att ansöka om.

Du har gjort det för jäkla bra. Förstår att det har rullat på med ungar osv. Men ändå en undrar varför du inte satte stopp efter tredje eller fjärde ungen? Sex stycken är faktiskt många och kräver väl fungerande föräldrar. Bra också om det finns ett socialt nätverk runtomkring.

Kämpa på! Du behöver få stöd och hjälp. Det blir inte bra om du kraschar nu. Varken för dig själv eller för barnen.

• Anonym (Jonna)
    DVQ skrev 2021-06-03 08:40:13 följande:

Hur kunde din sambo ens bli aktuell för huslån utan inkomst? Har du räknat med cirka 10k i underhållsstöd och det faktum att du inte är försörjningsansvarig för en annan vuxen människa i den nya kalkyken?

Sedan får jag inte dina utsagor att gå ihop. Din sambo klarar inget men samtidigt är du så beroende av att hon tar hand om barnen att du inte kan separera.

Jag kan också säga att jag är en fullt kapabel och driven person som i vanliga fall både heltidsarbetar och tar ett stort ansvar för hemmet. Under tiden jag helammade förberedde inte heller jag mat eller gjorde några stora hushållsinsatser. Och jag hade ett barn att ta hand om. Även om din sambo verkar ha en hel del problem som hon måste ta tag i undrar jag om du inte begär väl mycket av henne också. Med sex barn på 13 år har hon ju varit konstant gravid eller ammat, ibland troligen både och. Att hon är trött och deprimerad är inte så konstigt. Däremot är det så klart konstigt att hon inte verkar ha någon som helst insikt och istället vill ha ett sjunde barn.

Det är faktiskt sant! Så många barn på så kort tid. Det där är det nog många som inte har tänkt på.
  • mson
    DVQ skrev 2021-06-03 08:40:13 följande:
    Hur kunde din sambo ens bli aktuell för huslån utan inkomst? Har du räknat med cirka 10k i underhållsstöd och det faktum att du inte är försörjningsansvarig för en annan vuxen människa i den nya kalkyken?

Sedan får jag inte dina utsagor att gå ihop. Din sambo klarar inget men samtidigt är du så beroende av att hon tar hand om barnen att du inte kan separera.

Jag kan också säga att jag är en fullt kapabel och driven person som i vanliga fall både heltidsarbetar och tar ett stort ansvar för hemmet. Under tiden jag helammade förberedde inte heller jag mat eller gjorde några stora hushållsinsatser. Och jag hade ett barn att ta hand om. Även om din sambo verkar ha en hel del problem som hon måste ta tag i undrar jag om du inte begär väl mycket av henne också. Med sex barn på 13 år har hon ju varit konstant gravid eller ammat, ibland troligen både och. Att hon är trött och deprimerad är inte så konstigt. Däremot är det så klart konstigt att hon inte verkar ha någon som helst insikt och istället vill ha ett sjunde barn.
    Gällande huset: När vi skaffade huset hade vi som sagt bara 3 barn, och jag hade en ganska bra lön.  Huset låg bara på typ en mille trots att det är ett stort hus med bergvärme o allt., för vi bor i en liten kommun där priserna är bra. det var i princip det vi kunde få.  Vi bodde i en annan kommun innan, men vi var tvungna att flytta just pga huspriserna, min sambo hade ju grundarvodet ii föräldrapenning så en viss inkomst hade hon ju då och det lades ovanpå min lön i beräkningarna.

Min sambo klarar av att "ta hand om barnen", så hon sköter dem medans jag jobbar..  som sagt, byter blöjor, ammar, ger mellanmål o.s.v..  men sen sköter hon dessutom tvätten, vilket alla som har erfarenhet med många barn blir en hel del.  Mycket mer gör hon inte..  men det är tillräckligt för att det kommer bli panik om jag ska sköta det själv också.. det är i princip tvätten som kommer ovanpå det jag redan gör då.. för som ensamstående hade ju barnen varit på dagis/fritids så själva "passandet" påverkar ju inte, förutom när man behöver ta hand om sjuka barn, vilket hon gör nu.

Hon ser ett barn till som det enda som får henne o komma ur depressionen, men o andra sidan har hon resonerat likadant vid tidigare barn, det blir liksom inte bättre, hon vägrar inse det.
  • Anonym (Stina)

Då får du väl stanna med henne då eftersom hon ändå tar tvätten.

Ärligt talat? Hör du inte hur det låter?

Och försök att inse att hennes argument för ännu ett barn inte är rationella. Hon vill täppa för något i sitt inre med fler barn. Det handlar inte om en riktig plan för att bli av med sin depression. Det är helt SJUKT att inte klara av livet, ha 6 barn och försöka tjata sig till ett 7:de. Du kan inte se det som att ni har två olika åsikter.

Har frågat förut utan att få svar. Men hur mår era barn i allt detta? Du nämner inte det med ett ord.

• MajaMaria79

Men en liten lägenhet som den ena av er får bo i varannan vecka? Skulle kanske iofs inte bli så mycket avlastning då det blir du som får röja upp varje gång du flyttar. 

Sedan tror jag inte att det är omöjligt att köpa ut henne om du tänker på barnbidrag och sådär. 

När jag läser tråden så slås jag av hur du TS bara låtit henne komma undan utan att ställa krav. Krav kan man ställa utan att det blir konflikt. 
    Att säga till henne att om ni överhuvudtaget ska fortsätta tillsammans så ska hon se till att dra in en vettig inkomst, hon ska ta halva ansvaret för städningen och läxläsningen. Ställer hon inte upp på det är det över, ingen diskussion. När det gäller jobb får hon kanske ha ett vettig tidsrymd på sig, kanske 4 månader. Det andra ska ske omedelbart. 

Här finns inte utrymme för diskussion och kompromiss, det handlar inte om fler barn eller något annat, det handlar om att ska du inte flytta ut pronto så ska hon aktivt delta i er relation. 
    Jag anser att du också bör kräva att hon träffar en läkare om sitt psykiska mående. Det där med att hänga upp sitt välbefinnande på vänskapen med förskolläraren eller ett ytterligare barn är bara tokerier som du absolut inte får gå på. Hon måste ta ett vuxet ansvar för sig själv. 

Jag har en bonusson (sedan 15 år) som har asperger, det har verkligen inte alltid varit en dans på rosor. Vi har haft det fruktansvärt jobbigt. Men, nu är han vuxen, bor själv med sin flickvän och försörjer sig själv. Ibland är att utsättas för det svåra den enda vägen till att behärska det. 

• DVQ
    mson skrev 2021-06-03 11:17:50 följande:

Gällande huset: När vi skaffade huset hade vi som sagt bara 3 barn, och jag hade en ganska bra lön.  Huset låg bara på typ en mille trots att det är ett stort hus med bergvärme o allt., för vi bor i en liten kommun där priserna är bra. det var i princip det vi kunde få.  Vi bodde i en annan kommun innan, men vi var tvungna att flytta just pga huspriserna, min sambo hade ju grundarvodet ii föräldrapenning så en viss inkomst hade hon ju då och det lades ovanpå min lön i beräkningarna.

Min sambo klarar av att "ta hand om barnen", så hon sköter dem medans jag jobbar..  som sagt, byter blöjor, ammar, ger mellanmål o.s.v..  men sen sköter hon dessutom tvätten, vilket alla som har erfarenhet med många barn blir en hel del.  Mycket mer gör hon inte..  men det är tillräckligt för att det kommer bli panik om jag ska sköta det själv också.. det är i princip tvätten som kommer ovanpå det jag redan gör då.. för som ensamstående hade ju barnen varit på dagis/fritids så själva "passandet" påverkar ju inte, förutom när man behöver ta hand om sjuka barn, vilket hon gör nu.

Hon ser ett barn till som det enda som får henne o komma ur depressionen, men o andra sidan har hon resonerat likadant vid tidigare barn, det blir liksom inte bättre, hon vägrar inse det.

Först: Att ta hand om sex barn + tvätt är inte att vara helt inkapabel. Visst, många skulle orka göra mer men initialt fick du det att låta som hon knappt orkade röra sig ur sängen. Så är det alltså inte.

Däremot verkar hon ju ha stora problem i övrigt. Du inser väl att det aldrig tar slut om ni så skaffar 14 barn? Hon måste träffa en läkare för att ta sig ur sin depression och här tror jag du måste sätta hårt mot hårt.

Jag kan också undra hur din sambo skulle beskriva den här situationen. På dig låter det som att hon tvingat till sig barn efter barn och du har låtit det ske för husfridens skull. Men tänk om hon faktiskt lever i tron att ni tagit ett gemensamt beslut om att skaffa många barn? Hur tydlig är du med dina ståndpunkter mot henne?
  • mson
    DVQ skrev 2021-06-03 13:56:21 följande:

Först: Att ta hand om sex barn + tvätt är inte att vara helt inkapabel. Visst, många skulle orka göra mer men initialt fick du det att låta som hon knappt orkade röra sig ur sängen. Så är det alltså inte.

Däremot verkar hon ju ha stora problem i övrigt. Du inser väl att det aldrig tar slut om ni så skaffar 14 barn? Hon måste träffa en läkare för att ta sig ur sin depression och här tror jag du måste sätta hårt mot hårt.

Jag kan också undra hur din sambo skulle beskriva den här situationen. På dig låter det som att hon tvingat till sig barn efter barn och du har låtit det ske för husfridens skull. Men tänk om hon faktiskt lever i tron att ni tagit ett gemensamt beslut om att skaffa många barn? Hur tydlig är du med dina ståndpunkter mot henne?

Ja fast tvätten gör hon sällan när jag är på jobbet. Det är i princip bara att ta hand om barnen. När jag väl är hemma, på kvällar och helger osv gör hon bara tvätten och jag allt annat (inklusive ta hand om och sköta barnen)..

Dessutom är hon mycket medveten om att jag de sista 2-3 barnen varit mot det, då jag försökt säga nej, men i slutändan "låtit mig övertalas " som det så fint kallas.. jag skulle nog snarare säga "känt mig tvingad "

Sen denna tråden startades har jag varit mycket tydlig med mina ståndpunkter, men hon vet precis som jag hur svårt det är att lösa en separation, därför känner hon väl att hon inte har något att förlora på att fortsätta tjata om barn, vägra hjälp, vägra jobb osv.
  • mson
    Anonym (Stina) skrev 2021-06-03 12:03:17 följande:

Då får du väl stanna med henne då eftersom hon ändå tar tvätten.

Ärligt talat? Hör du inte hur det låter?

Och försök att inse att hennes argument för ännu ett barn inte är rationella. Hon vill täppa för något i sitt inre med fler barn. Det handlar inte om en riktig plan för att bli av med sin depression. Det är helt SJUKT att inte klara av livet, ha 6 barn och försöka tjata sig till ett 7:de. Du kan inte se det som att ni har två olika åsikter.

Har frågat förut utan att få svar. Men hur mår era barn i allt detta? Du nämner inte det med ett ord.

Jag är mycket medveten om att hennes argument inte är rationella. Som jag sagt tidigare så hade jag aldrig gått med på fler barn, hur bra det än skulle bli..

Barnen lider det nog ingen nöd på. De får den kärlek och hjälp de behöver I livet, även om det är extremt snedfördelat. Äldsta dottern på snart 14 har också blivit lite sur på henne då hon mest ligger i sängen och inte hjälper till. Det har ju gått så långt så det i princip alltid bara ropas "pappa pappa" när någon vill något. Aldrig "mamma "
  • Anonym (X)
    mson skrev 2021-06-03 22:24:22 följande:
    Som jag sagt tidigare så hade jag aldrig gått med på fler barn, hur bra det än skulle bli..
    ?
  • mson
    Anonym (X) skrev 2021-06-03 23:00:09 följande:

?

Jag menar nu.. Det är definitivt stopp nu.. även om ett mirakel skulle ske och min sambo helt plötsligt skulle dela allt ansvar, söka jobb, söka hjälp osv.. fler barn, nej nej.
Svar på tråden Orkar inte längre