• mson

Orkar inte längre

Hej!

Jag är en man på 36 år. Jag lever i ett destrukrivt samboförhållande sedan 13 år tillbaka. Vi har 6 barn mellan 1 och 14.

Min sambo har asperger syndrom och är mentalt på en mycket lägre nivå än jag vilket gör att jag inte får något intellektuellt utbyte av henne.

Hon förstår inte vanliga saker som normalbegåvade förstår. Hon kan inte sköta sin egen ekonomi. Hon vet inte hur man byter en glödlampa och hur man ändrar hdmi på rvn. Hon vet knappt vad de olika instanserna och myndigheterna är i ett samhälle.

Hon överlåter allt åt mig. Jag fick sköta hela dödsboet efter hennes far osv.

Hon har varit arbetslös hela sitt liv och med tanke på våra 6 barn har hon hittills levt på grundarvodet från föräldrapenning. Hon hade inte vetat hur det fungerar att sköta ett jobb.

Själv är jag egenföretagare och drar in all kosing till familjen.

Hon är inne i en depression och har varit det under lång tid, där hon inte gör mycket alls. Hon sköter tvätten och gör enkla grejer som att byta blöjor på barnen och ammar, men allt övrigt gällande husgöromål får jag göra.

Jag sköter hennes ekonomi, jag gör maten när jag kommer hem från jobbet då hon inte ens förberett något. Jag städar hela huset, gör läxor med barnen, kör dem till aktiviteter, sköter trädgården, diskar.. Ja i princip allt.

Hon har inget körkort så jag får köra henne överallt, hämta paket åt henne osv. Hon har social fobi och vågar inte ens gå in och handla i affärer själv så det får jag göra.

Hon är nedstämd och ledsen hela tiden och ligger för det mesta i sängen och vilar.

Mycket tråkigt har hänt i hennes liv, hennes mor dog när hon var 11 år. Hennes pappa dog också nyligen, och hennes andra släktingar hör aldrig av sig.

Hon har blivit väldigt intresserad av en förskolelärare som hon försöker bli vän med, hon säger att det är "vänskap vid första ögonkastet " och det är en slags besatthet hon har av henne. Förskoleläraren visar inget intresse tillbaka och har nekat flera gånger när hon frågat om fika och dylikt. Varje gång när hon visar ointresse mot henne så deppar hon ihop och gör ingenting. Tror det är att hon saknar en modersgestalt och försöker ersätta det med henne.

Hon påstår att hon inte kan leva utan denne person i sitt liv.

Hon vägrar söka hjälp, varje gång jag ber henne så säger hon bara att den enda hon vill prata med är denna kvinna och att så fort de blir vänner kommer allt bli bra.

Detta tar hårt på mitt psyke. Medicinerar med högsta dosen citalopram.

Tilläggas kan att jag inte har känslor kvar för henne. Enbart irritation.. jag attraheras inte heller av henne sexuellt.

Att lämna henne är ju inte heller ett alternativ då familjen skulle slitas isär. Hon har inte den erfarenheten/orken/kunskapen som krävs att sköta ett eget hem. Sen finns risken att hon hade gjort något dumt och det vill jag inte ha på mitt samvete.

Hon påstår att hon älskar mig, och hon säger att hon ska försöka bättra sig.. men det känns hopplöst. Livet glider mig förbi..

Vad ska jag göra??

• Svar på tråden Orkar inte längre
  • Anonym (Jonna)
    Anonym (Hjälp utifrån) skrev 2021-05-31 13:09:59 följande:

Att förutsätta att en person som har autism också har en intellektuell funktionsnedsättning utifrån att dess partner inte tycker att den är tillräckligt stimulerande är inget jag köper.

Bara för att det är vanligt, betyder det inte att det är så i detta fallet.

TS har skaffat 6 barn med denna kvinna och hon verkar ha haft stöd i en annan kommun, men utifrån vad TS beskriver är det inte några andra stödinsatser inkopplade.

Jag ser det som orimligt att TS är så kompetent som han beskriver, medan mamman är så nedsatt som beskrivs.

Utifrån att det är TS som inte orkar är det han som får söka hjälp till dina barn och faktiskt ta ansvar för att det inte fungerar.

Att råka få något, eller två barn med en person som inte förmår är mänskligt. Men konflikt-rädsla som gör att det "råkar" bli sex stycken barn är mer än ett problem hos mamman.

Utifrån TS beskrivning låter det tyvärr som att han plötsligt önskar att hans barnintresserade sambo plötsligt ska bry sig om allt som han tycker är normalt och hålla på och göra allt det där som han hela tiden gjort.

I min värld är det en hårfin balans mellan att stötta en person med behov av hjälp och att hålla den tillbaka genom att inte ge den möjlighet att lära.

Ja helt riktigt det du skriver! Det kom ju fram I hans senaste inlägg att hon var riktigt bra med bl a barn och sånt hon är intresserad av då har hon väl ändå intelligens? Fast över annat som han inte ivärdesätter.

Han borde ordna med stödfamilj som barnen kan vara hos på helger?
  • Anonym (Hjälp utifrån)
    Anonym (Jonna) skrev 2021-05-31 13:18:44 följande:

Ja helt riktigt det du skriver! Det kom ju fram I hans senaste inlägg att hon var riktigt bra med bl a barn och sånt hon är intresserad av då har hon väl ändå intelligens? Fast över annat som han inte ivärdesätter.

Han borde ordna med stödfamilj som barnen kan vara hos på helger?

Jag tänker att TS behöver hitta en tillräckligt fungerande lösning för sina barn och att TS måste börja i någon ända.

Han är ju vuxen och får ju ta ställning till om han vill söka hjälp hos socialtjänsten, vården eller BVC. Eller om han vill lämna. Uppenbart är iallafall att TS behöver stöd att faktiskt hantera sin situation.

Barnen behöver ju att de vuxna är tillräckligt bra och utifrån vad TS berättar. TS får sluta skylla på sin partner ang. att det inte fungerar med 6 barn.

Jag tänker att TS förhoppningsvis fått lite idéer ur tråden om hur han ska gå vidare och att det faktiskt blir bäst om han funderar på sin egen roll i det hela.

Jag hoppas TS tar ansvar för det han ser och ser till att barnen inte blir lidande för att han inte förmår be om hjälp. För om barnen far illa, så behöver han ta ansvar för detta.
  • AndreaBD
    Anonym (Teddy) skrev 2021-05-31 12:49:04 följande:
    Det är rätt vanligt att man om man har autism också har nedsatt intellekt i varierande grad. En del är högfungerande, en del normalfungerande och andra lågfungerande. Jag förstår inte varför ni inte tror på vad ts beskriver.
    Det är PRECIS vad jag gör! Kolla på TS inlägg just före detta! Där säger han själv att han inte tror att det är lägre IQ, utan snarare att hon inte är intresserad av vissa saker. Och det är precis vad jag tyckte. 

Jo, det finns autism med nedsatt intellekt, men det skulle verkligen förvåna mig om någon blev ihop med en av dessa. Där är handikappet mycket mer omfattande än det som TS beskriver.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Hjälp utifrån) skrev 2021-05-31 13:09:59 följande:

Att förutsätta att en person som har autism också har en intellektuell funktionsnedsättning utifrån att dess partner inte tycker att den är tillräckligt stimulerande är inget jag köper.

Bara för att det är vanligt, betyder det inte att det är så i detta fallet.

TS har skaffat 6 barn med denna kvinna och hon verkar ha haft stöd i en annan kommun, men utifrån vad TS beskriver är det inte några andra stödinsatser inkopplade.

Jag ser det som orimligt att TS är så kompetent som han beskriver, medan mamman är så nedsatt som beskrivs.

Utifrån att det är TS som inte orkar är det han som får söka hjälp till dina barn och faktiskt ta ansvar för att det inte fungerar.

Att råka få något, eller två barn med en person som inte förmår är mänskligt. Men konflikt-rädsla som gör att det "råkar" bli sex stycken barn är mer än ett problem hos mamman.

Utifrån TS beskrivning låter det tyvärr som att han plötsligt önskar att hans barnintresserade sambo plötsligt ska bry sig om allt som han tycker är normalt och hålla på och göra allt det där som han hela tiden gjort.

I min värld är det en hårfin balans mellan att stötta en person med behov av hjälp och att hålla den tillbaka genom att inte ge den möjlighet att lära.

Ts har inte skrivit att han bara tycker att hon inte är stimulerande. Han har beskrivit flera svårigheter hos sin sambo och jag undrar fortfarande varför du tycker dig ha skäl att misstro ts beskrivning. Jag tycker han beskriver sin situation bra och finner inget i hans berättelse att misstro. Varför är det så hemskt att erkänna att en del funktionshinder och handikapp har en lägre intellektuell nivå? Det är att förminska dom problem som följer med en sån tillvaro. Det gagnar ingen att försöka dölja problem som man behöver hjälp med.

Sambon har haft boendestöd tidigare vilket man bara kan få om man har nedsatta förmågor. Men du tror fortfarande inte på det? Att andra stödinsatser inte har satts in är inte konstigt om sambon tackar nej till hjälp eftersom ts ju sköter om det hon inte klarar.

Varför i hela fridens namn ser du det som orimligt att ts beskrivning av sambons nedsatta förmågor och hur han måste täcka upp för vad hon inte klarar är sann? Jag tycker din ständiga misstro och ifrågasättande av ts säger mer om dig än honom.

Jag håller med om att ts nu måste ta ansvar för situationen han själv satt sig i.

Jag håller med om att ts "konflikträdsla" som gjort att han nu inte orkar är osund och är en del av problemet.

Jag har inte läst en enda rad att ts vill att sambon plötsligt ska börja bry sig om sånt "han tycker är normalt". Däremot uppfattar jag det som att ts känner en ensamhet i relationen eftersom det finns så mycket dom inte kan dela. En helt rimlig känsla enligt mig. Och att ts önskar att sambon skulle dela på allt man behöver göra i ett hushåll, varför är det konstigt? Ts har ju beskrivit att det finns mycket i ett vardagligt liv som sambon inte klarar som han har gjort. Klart att det är betungande i längden.

Tror du att ts har hållt tillbaka sambon så att hon inte har kunnat lära? Alltså menar du att det är ts fel att sambon inte klarar en massa saker som de flesta gör regelbundet? Jag har inte alls känt några vibbar av att ts skulle vara så kontrollerande. En normalfungerande individ har kapaciteten att själv se vad som behöver göras och tillsammans med sin partner fördela vardagens uppgifter mellan varandra.
  • Anonym (Teddy)
    AndreaBD skrev 2021-05-31 13:54:36 följande:

Det är PRECIS vad jag gör! Kolla på TS inlägg just före detta! Där säger han själv att han inte tror att det är lägre IQ, utan snarare att hon inte är intresserad av vissa saker. Och det är precis vad jag tyckte. 

Jo, det finns autism med nedsatt intellekt, men det skulle verkligen förvåna mig om någon blev ihop med en av dessa. Där är handikappet mycket mer omfattande än det som TS beskriver.

Jag hittade ts inlägg som du beskriver.

Nej, det är inte alls ovanligt att folk med olika intellektuell grad blir ihop med varandra. Var får du det ifrån? Handikappet behöver inte alls vara mer omfattande. Den intellektuella variationen är naturligtvis oändligt stor och eftersom man med autism ofta är högfungerande på en del områden i livet och lågfungerande på andra delar så är det svårt att ringa in hur omfattande problemen blir.
  • mson
    Anonym (Hjälp utifrån) skrev 2021-05-31 13:38:09 följande:
    Jag tänker att TS behöver hitta en tillräckligt fungerande lösning för sina barn och att TS måste börja i någon ända.

Han är ju vuxen och får ju ta ställning till om han vill söka hjälp hos socialtjänsten, vården eller BVC. Eller om han vill lämna. Uppenbart är iallafall att TS behöver stöd att faktiskt hantera sin situation.

Barnen behöver ju att de vuxna är tillräckligt bra och utifrån vad TS berättar. TS får sluta skylla på sin partner ang. att det inte fungerar med 6 barn.

Jag tänker att TS förhoppningsvis fått lite idéer ur tråden om hur han ska gå vidare och att det faktiskt blir bäst om han funderar på sin egen roll i det hela.

Jag hoppas TS tar ansvar för det han ser och ser till att barnen inte blir lidande för att han inte förmår be om hjälp. För om barnen far illa, så behöver han ta ansvar för detta.
    Jag är mycket medveten om att jag har "en del i det hela".  det är min feghet, och brist på självkänsla under åren, som är orsaken till att jag inte sagt NEJ redan innan.   på ett sätt "ångrar" jag det, men ändå inte, eftersom ingen normal människa ångrar sina barn..

men nu är det som det är, och det är bara att finna sig i.  Jag har tagit kontakt med psykolog för att prata ut om det hela.. Får se om jag får mer tips och råd där.  de hintade redan första besöket om sterilisering, och att partnern faktiskt inte behöver veta. men jag tycker det känns hemskt att låta henne gå och tro och hoppas i evigheter.. Till slut kommer hon förstå.. eftersom vi alltid fått barn i princip på första eller andra försöket tidigare. det kommer bli det största sveket hon upplevt, och kommer enbart "köpa tid", inte lösa problemet.  att gå o bära på en så stor hemlighet är inte heller något jag känner mig bekväm med.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (fer) skrev 2021-05-31 10:29:03 följande:

Men har hon verkligen det? Jag är inte så säker. En depression kan ju få en person att inte klara saker också.

Jag vet ju inte säkert eftersom jag inte känner ts. Jag utgår från vad ts själv beskrev. Eftersom sambon har autism så är det inte otänkbart att det finns en intellektuell nedsättning också. Det är vanligt vid autism. Det är också vanligt med depression vid autism precis som du skriver.
  • Anonym (Hjälp utifrån)
    Anonym (Teddy) skrev 2021-05-31 14:10:34 följande:

Ts har inte skrivit att han bara tycker att hon inte är stimulerande. Han har beskrivit flera svårigheter hos sin sambo och jag undrar fortfarande varför du tycker dig ha skäl att misstro ts beskrivning. Jag tycker han beskriver sin situation bra och finner inget i hans berättelse att misstro. Varför är det så hemskt att erkänna att en del funktionshinder och handikapp har en lägre intellektuell nivå? Det är att förminska dom problem som följer med en sån tillvaro. Det gagnar ingen att försöka dölja problem som man behöver hjälp med.

Sambon har haft boendestöd tidigare vilket man bara kan få om man har nedsatta förmågor. Men du tror fortfarande inte på det? Att andra stödinsatser inte har satts in är inte konstigt om sambon tackar nej till hjälp eftersom ts ju sköter om det hon inte klarar.

Varför i hela fridens namn ser du det som orimligt att ts beskrivning av sambons nedsatta förmågor och hur han måste täcka upp för vad hon inte klarar är sann? Jag tycker din ständiga misstro och ifrågasättande av ts säger mer om dig än honom.

Jag håller med om att ts nu måste ta ansvar för situationen han själv satt sig i.

Jag håller med om att ts "konflikträdsla" som gjort att han nu inte orkar är osund och är en del av problemet.

Jag har inte läst en enda rad att ts vill att sambon plötsligt ska börja bry sig om sånt "han tycker är normalt". Däremot uppfattar jag det som att ts känner en ensamhet i relationen eftersom det finns så mycket dom inte kan dela. En helt rimlig känsla enligt mig. Och att ts önskar att sambon skulle dela på allt man behöver göra i ett hushåll, varför är det konstigt? Ts har ju beskrivit att det finns mycket i ett vardagligt liv som sambon inte klarar som han har gjort. Klart att det är betungande i längden.

Tror du att ts har hållt tillbaka sambon så att hon inte har kunnat lära? Alltså menar du att det är ts fel att sambon inte klarar en massa saker som de flesta gör regelbundet? Jag har inte alls känt några vibbar av att ts skulle vara så kontrollerande. En normalfungerande individ har kapaciteten att själv se vad som behöver göras och tillsammans med sin partner fördela vardagens uppgifter mellan varandra.

Jag tänker att TS antingen överdriver sin sambos oförmåga på sikt, eller är oerhört oansvarigt gällande vad han tillåtit sig vara delaktig i.

Jag betvivlar inte alls att hon NU är i en situation där hon har stora svårigheter i vardagen, men tänker att TS också lägger en del av sina brister på mamman till barnen.

Självklart får man inte boendestöd om man inte behöver detta, men till saken hör ju också att man faktiskt kan behöva stöd i vardagen och ändå inte vara intellektuellt funktionsnedsatt intellektuellt. På samma sätt som att man kan klara sig alldeles utmärkt och ändå ha brister.

Utifrån TS beskrivning tycker jag det är anmärkningsvärt att han fokuserar på sin sambos tillkortakommanden, snarare än att ser till att barnen får den störning som behövs.

Jag är helt övertygad om att TS inte menat något illa med att stötta sin sambo, men genom att faktiskt betala räkningar, ta myndighetskontakter och framförallt låta henne bli gravid har han utsatt sig själv och barnen för ett situation där mamman inte vill ta emot hjälp. Eftersom barnen verkar fara illa behöver han ta ansvar på ett annat sätt så att barnen inte behöver leva på det sätt han beskrivit.

Efter egen föräldraledighet har jag också en bild av att det inte alltid är så att man hunnit laga mat och bytt glödlampa under dagen, utan att man ibland faktiskt inte hinner sådant. Jag tänker också att det är lättare att se sin partners tillkortakommanden än sina egna. Jag förutsätter att TS faktiskt behöver olika perspektiv på sin situation och att det är därför han ställt frågan. Är det så att hans barn far illa förtjänar han rimligtvis kritik i frågan.

Så antingen överdriver han hennes oförmåga, eller så är han oerhört oansvarig.
  • Anonym (Teess2)

Känner igen mig i TS men vi har ute sex barn och min fru har ingen officiell diagnos. Men det finns i hennes släkt och hon har alla tecken...

Irriterar mig nåt enormt.. Hela tiden.

• AndreaBD
    Anonym (Teddy) skrev 2021-05-31 14:17:13 följande:
    Jag hittade ts inlägg som du beskriver.

Nej, det är inte alls ovanligt att folk med olika intellektuell grad blir ihop med varandra. Var får du det ifrån? Handikappet behöver inte alls vara mer omfattande. Den intellektuella variationen är naturligtvis oändligt stor och eftersom man med autism ofta är högfungerande på en del områden i livet och lågfungerande på andra delar så är det svårt att ringa in hur omfattande problemen blir.
    TS tror INTE att hon har en utvecklingsstörning/låg IQ. Det säger han. Han bör väl kunna gissa det bäst? Och jag själv brukar kunna bedöma sånt ganska bra, eftersom jag jobbar som lärare med ungdomar inom autism-spektrum, men det är förstås svårt att veta så här. Mitt intryck är samma som TS intryck, nämligen att det ligger snarare på nivån av att inte ha intresse av vissa saker, dvs. att ha dålig allmänbildning av ren ointresse. Förresten så har jag haft elever MED utvecklingsstörning som hade bra allmänbildning.

Och det är dessutom helt oviktigt om TS sambo har ojämn begåvningsprofil (det har nästan alla) eller om var hennes IQ ligger. Svårigheter är ju snarare att han känner att hon inte är en jämlik partner för honom. Så man kan väl snarare säga att de är för olika och inte passar ihop.
Svar på tråden Orkar inte längre