• mson

Orkar inte längre

Hej!

Jag är en man på 36 år. Jag lever i ett destrukrivt samboförhållande sedan 13 år tillbaka. Vi har 6 barn mellan 1 och 14.

Min sambo har asperger syndrom och är mentalt på en mycket lägre nivå än jag vilket gör att jag inte får något intellektuellt utbyte av henne.

Hon förstår inte vanliga saker som normalbegåvade förstår. Hon kan inte sköta sin egen ekonomi. Hon vet inte hur man byter en glödlampa och hur man ändrar hdmi på rvn. Hon vet knappt vad de olika instanserna och myndigheterna är i ett samhälle.

Hon överlåter allt åt mig. Jag fick sköta hela dödsboet efter hennes far osv.

Hon har varit arbetslös hela sitt liv och med tanke på våra 6 barn har hon hittills levt på grundarvodet från föräldrapenning. Hon hade inte vetat hur det fungerar att sköta ett jobb.

Själv är jag egenföretagare och drar in all kosing till familjen.

Hon är inne i en depression och har varit det under lång tid, där hon inte gör mycket alls. Hon sköter tvätten och gör enkla grejer som att byta blöjor på barnen och ammar, men allt övrigt gällande husgöromål får jag göra.

Jag sköter hennes ekonomi, jag gör maten när jag kommer hem från jobbet då hon inte ens förberett något. Jag städar hela huset, gör läxor med barnen, kör dem till aktiviteter, sköter trädgården, diskar.. Ja i princip allt.

Hon har inget körkort så jag får köra henne överallt, hämta paket åt henne osv. Hon har social fobi och vågar inte ens gå in och handla i affärer själv så det får jag göra.

Hon är nedstämd och ledsen hela tiden och ligger för det mesta i sängen och vilar.

Mycket tråkigt har hänt i hennes liv, hennes mor dog när hon var 11 år. Hennes pappa dog också nyligen, och hennes andra släktingar hör aldrig av sig.

Hon har blivit väldigt intresserad av en förskolelärare som hon försöker bli vän med, hon säger att det är "vänskap vid första ögonkastet " och det är en slags besatthet hon har av henne. Förskoleläraren visar inget intresse tillbaka och har nekat flera gånger när hon frågat om fika och dylikt. Varje gång när hon visar ointresse mot henne så deppar hon ihop och gör ingenting. Tror det är att hon saknar en modersgestalt och försöker ersätta det med henne.

Hon påstår att hon inte kan leva utan denne person i sitt liv.

Hon vägrar söka hjälp, varje gång jag ber henne så säger hon bara att den enda hon vill prata med är denna kvinna och att så fort de blir vänner kommer allt bli bra.

Detta tar hårt på mitt psyke. Medicinerar med högsta dosen citalopram.

Tilläggas kan att jag inte har känslor kvar för henne. Enbart irritation.. jag attraheras inte heller av henne sexuellt.

Att lämna henne är ju inte heller ett alternativ då familjen skulle slitas isär. Hon har inte den erfarenheten/orken/kunskapen som krävs att sköta ett eget hem. Sen finns risken att hon hade gjort något dumt och det vill jag inte ha på mitt samvete.

Hon påstår att hon älskar mig, och hon säger att hon ska försöka bättra sig.. men det känns hopplöst. Livet glider mig förbi..

Vad ska jag göra??

• Svar på tråden Orkar inte längre
  • mson
    Anonym (Stina) skrev 2021-05-31 09:54:40 följande:
    Men du verkar lite fixerad vid att hon ska vara glad och kär? Du beskriver en tillvaro som är outhärdlig, du har inget utbyte av henne, känner inget för henne, du är inte sexuellt attraherad av henne. Det är väl nästan bra att det HÄNDER något? Det är väl inte konstigt att du sover på soffan med tanke på hur allt är?

Jag blir lite bekymrad över att läsa att du skaffar 6 barn med en kvinna som inte verkar förstå hur man är vuxen och som närmast verkar ha en intellektuell funktionsnedsättning och så tycker du att problemet är att hon blir arg om hon inte får fler barn och det enda du ser som en lösning om ni skiljer er är att en ny kvinna axlar modersrollen (något du inte heller tror kommer hända). Du får steppa upp nu som sagt. Sterilisera dig. Sök boendestöd. Låt inte era barn ha det så här längre.

För det låter liksom inte som att det bara är konflikträdsla det handlar om - det låter som att ingen av er har koll på vad barn behöver. Hon är fast i sina nojor och vanor. Du är fast i att inte behöva ta ett enda beslut. Kvar är sex barn som inte kan påverka sin situation och självklart mår otroligt dåligt. Vill ni vara föräldrar till dessa barn? Vill ni ta hand om dem? Eller vill ni skaffa hundra barn till för att slippa bråka med varandra och slippa se de enorma bristerna i ert föräldraskap?

Förstod mig inte riktigt på din text. vad är det du insinuerar?, att jag ska vara kvar,  sterilisera mig och skita i hennes känslor för barnens bästa?..  det är väl om något då barnen blir lidande. (och jag såklart) om hon upphör att fungera som människa och faller ännu mer djupare ner i sina tankar och depression..

Hon har gjort det mycket klart för mig att det aldrig kommer fungera mellan oss om vi inte får ett barn till och att hon kommer vara för evigt olycklig, och inte orka med något.

Länge har jag gått med på massa saker hon velat bara för att behålla husfriden. men det är stopp med det.. jag har äntligen börjat bli ärlig både mot mig själv och henne.. jag tänker inte gå med på fler barn, det är 100%.

problemet är att hon vägrar ta emot någon hjälp mot hennes känsloutbrott..   Hon vägrar psykolog, hon vägrar boendestöd, hon vägrar prata med någon överhuvudtaget.

• Anonym (Stina)
    mson skrev 2021-05-31 10:13:02 följande:

Förstod mig inte riktigt på din text. vad är det du insinuerar?, att jag ska vara kvar,  sterilisera mig och skita i hennes känslor för barnens bästa?..  det är väl om något då barnen blir lidande. (och jag såklart) om hon upphör att fungera som människa och faller ännu mer djupare ner i sina tankar och depression..

Hon har gjort det mycket klart för mig att det aldrig kommer fungera mellan oss om vi inte får ett barn till och att hon kommer vara för evigt olycklig, och inte orka med något.

Länge har jag gått med på massa saker hon velat bara för att behålla husfriden. men det är stopp med det.. jag har äntligen börjat bli ärlig både mot mig själv och henne.. jag tänker inte gå med på fler barn, det är 100%.

problemet är att hon vägrar ta emot någon hjälp mot hennes känsloutbrott..   Hon vägrar psykolog, hon vägrar boendestöd, hon vägrar prata med någon överhuvudtaget.

Då får du söka hjälp från socialtjänsten själv. Du får förklara situationen och säga som det är: barnen är försummade när du är och jobbar.

Du har satt sex barn till världen och är medveten om att de inte får en normal uppväxt och att du inte kan vara där för dem. Att det är din frus fel hjälper inte. Dina barn kommer inte tacka dig för att det var mamma som var sjuk. Agera.
  • Anonym (fer)
    Anonym (Purjo) skrev 2021-05-27 18:21:45 följande:

Du såg det inte komma trots 6 barn... 
    Ok att en person kanske inte visar vad hen går för innan första barnet, men du skaffar fem till. Och nu är det som det är.

Vad du ska göra? Ja eftersom separation inte är ett alternativ så får du väl fortsätta som du alltid gjort och fortsätta ta hand om allt. Kanske ha en plan vad som händer den dan du kraschar?
    Du får helt enkelt acceptera att det var det här du valde, och väljer. Du valde henne och att skaffa så många barn, och där du gör allt i princip.

Personligen tror jag inte på att stanna i en relation som dödar en själsligt. Men du får väl försöka hitta sätt att stå ut, finns säkert personer i samma sits som kan ge tips.

Jag tror på att lämna. Hur hon hanterar det är faktiskt inte ditt ansvar, men jag tycker du ska prata lite med henne om saken. Vill hon inte separera så måste hon börja anstränga sig. Våga ställ krav! Och ge dig inte. Du måste vara bestämd och konsekvent. Du kan stötta henne om hon vill jobba för er, men finns inte viljan hos henne så måste hon ju vara medveten om att du kan lämna. Och då står hon där, utan någonting och med sex barn varannan vecka och ta hand om.

Gå och prata med någon som kan hjälpa dig komma fram till en lösning och ge dig perpektiv!!!

Fast risken är att hon inte kan ha barnen, och att han får ha dem på heltid.
  • Anonym (fer)
    Anonym (Teddy) skrev 2021-05-28 01:11:41 följande:
    Eftersom hon även har en intellektuell nedsättning tror jag inte du kan förvänta dig att hon ska kunna lära sig så mycket mer angående familj och hushållet än vad hon redan kan. Som hon är/det hon bidrar med nu är vad hon klarar av. Utgå ifrån det.
    Men har hon verkligen det? Jag är inte så säker. En depression kan ju få en person att inte klara saker också.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (fer) skrev 2021-05-31 10:23:36 följande:

Fast risken är att hon inte kan ha barnen, och att han får ha dem på heltid.

Ja? Det är väl klart hon inte kan ha dem

Varannan vecka. TS får be samhället om hjälp precis som alla MAMMOR i likande situation får göra. Han är den enda fungerande föräldern och då får han tyvärr axla ansvaret själv. Och be om stöd av socialtjänsten.
  • Anonym (fer)

Vad är hon intresserad av och gillar att göra? Är barnen hennes specialintresse?

Undrar annars om det kan ha att göra med att hon är rädd att bli uttvingad på någon aktivitet med social fobi om hon inte har ett litet barn som tillåter henne vara hemma.Jag skulle tro att många av de sakerna hon inte klarar av, snarare har med social fobi att göra, möten med folk, boendestöd, läkartider osv

Ts, du kanske måste i slutändan välja, antingen lägga ner företaget och skaffa ett vanligt jobb, eller stå ut med relationen och situationen som den är. Jag hade valt att skaffa ett annat jobb om jag inte såg stor potential hos företaget och klarade av att anställa någon så jag kunde vabba.

Det kan såklart gå riktigt illa och hon verkligen inte klarar av situationen när/om du lämnar, och den enda skillnaden blir att du kan träffa någon ny och bo separat, men att hon fortsätter tjata om hjälp från dig och ringer dig hela tiden. Det kan ju också hända att hon tvingas till hjälp från sociala myndigheter. 

• Anonym (Hjälp utifrån)

Jag tänker att du behöver söka stöd och hjälp utifrån. Du ser ju att det inte fungerar och jag tycker att du är stark som faktiskt varit ärlig över att det inte blir några fler barn.

För fler barn är inte rättvist mot de ni redan har och uppenbarligen har din sambo rejäla problem. Problemet är dock att du också är en del i situationen i o.m. att du "gått med" på fler barn än vad som är rimligt utifrån er förmåga.

Att du gått med på saker för "husfriden" vilket gjort det än svårare för henne att förstå. Klart hon inte vill ta emot hjälp, när hon faktiskt "klarar" sig.

Jag tänker att du behöver någon utifrån att prata med, eller som kommer in i familjen och stöttar. Och jag tror inte på separation och "en ny kvinna". För INGEN vettigt människa skulle vilja stötta med 6 barn!

• Anonym (fer)

Jag tänker att om den sociala fobin är en stor del av svårigheterna, kanske ett personligt ombud kan vara till hjälp med vissa kontakter med myndigheter och kan även träffas och prata, och om det verkligen behövs förstås en god man. 

Social fobi KAN vara ett del av autismspektrum, men det måste inte vara det, ibland går det att behandla. Depression bör gå att få hjälp med. Hon skulle även behöva ha en samtalskontakt. En som kan lägga mer tid än några tillfällen, tyvärr fungerar inte psykiatrin som den borde överallt.

Jag har en bror med asperger själv, han framstår nog utåt som att han har lägre intellekt för att han inte direkt vågar saker, men en aspergerdiagnos kräver hyfsat normalt intellekt, och det har han. Han brukade bara vara enormt blyg.Det har blivit bättre sedan han kom bort från våra föräldrar och till egen lägenhet och jobb osv

• Anonym (F)
    mson skrev 2021-05-31 10:13:02 följande:

Hennes beteende kommer drabba dina barn hårt om det här får fortsätta. Beter hon sig som du beskriver är de redan drabbade.

Du säger att hon vägrar hjälp utifrån. Ni kommer inte vidare. Då har du två val, låta det rulla på och det kommer sluta i katastrof för alla parter (om inte ett under sker) eller också kontaktar du sociala myndigheter. Du kan inte övertala henne att ta emot hjälp, men någon professionell kanske kan. Att få till en förändring är jobbigt och obehagligt för alla inblandade. Du kan inte bara konstatera att hon inte vill ta emot hjälp. Du måste gå ett steg till. För dina barns skull. På kort sikt kommer det bli ett himla liv, och det kan vara precis det som behövs.
  • Anonym (Jonna)
    Anonym (fer) skrev 2021-05-31 10:43:35 följande:

Vad är hon intresserad av och gillar att göra? Är barnen hennes specialintresse?

Undrar annars om det kan ha att göra med att hon är rädd att bli uttvingad på någon aktivitet med social fobi om hon inte har ett litet barn som tillåter henne vara hemma.Jag skulle tro att många av de sakerna hon inte klarar av, snarare har med social fobi att göra, möten med folk, boendestöd, läkartider osv

Ts, du kanske måste i slutändan välja, antingen lägga ner företaget och skaffa ett vanligt jobb, eller stå ut med relationen och situationen som den är. Jag hade valt att skaffa ett annat jobb om jag inte såg stor potential hos företaget och klarade av att anställa någon så jag kunde vabba.

Det kan såklart gå riktigt illa och hon verkligen inte klarar av situationen när/om du lämnar, och den enda skillnaden blir att du kan träffa någon ny och bo separat, men att hon fortsätter tjata om hjälp från dig och ringer dig hela tiden. Det kan ju också hända att hon tvingas till hjälp från sociala myndigheter. 

Ja där tror jag du har helt rätt! Obearbetad social fobi kan få människor att inte klara av mycket av "vuxengrejer" som gå till bank, möten, skolor, AF mm. Och att inte klara av att sätta i ny glödlampa mm kan ju beror på rädsla att göra fel/att hon sakna tro på sig själv. Själv så kan jag bete mig lite likt bara föratt jag är rädd föratt få stötar, lite elfobi. Men jag kan egentligen...men jag lider av ångest, och det är ganska mycket jag är rädd för. Men det har ju inget med min IQ att göra. Jag är ganska förnuftig och rationell egentligen, ja i samtal oså men så blir känslan så stark och jag reagerar i ren panik i vissa situationer.

Men jag tror inte du ska tänka på att hon har lägre IQ än dig, det gör ju bara att ni kommer i obalans och att det blir att du är lite smartare och bättre. Inte så bra i en relation.
Svar på tråden Orkar inte längre