• Anonym (Förälder)

    Föräldraledigt varje år......

    Hej,

    Jag har semester som de flesta andra i sommar men tar också 4 veckors föräldraledigt. Har många dagar kvar och räknar ut att jag kommer kunna ta 4 veckors föräldraledigt på sommaren de närmsta 5 åren.

    Någon mer som gör så? Kommer typ bli halshuggen av chefen som avskyr alla som tar föräldraledighet, men så länge jag har dagar kvar och lägger in 3 månader innan så kan de väl inte neka?

    Snälla kom inte med moralkakor nu om att vara kollegial osv, det är ingen som tackar en för att man sliter och ställer upp vilket jag gör årets alla andra dagar. Men på sommaren vill jag vara med min familj.

    Har svårt att fördela det på årets andra veckor, kommer ta några dagar på julen i år, men vi får bara ta tre perioder och eftersom jag jobbar deltid så räknas detta som en period.

  • Svar på tråden Föräldraledigt varje år......
  • Anonym (G)
    Anonym (oooo) skrev 2021-05-31 07:36:02 följande:

    Det är väl högst enkelt, inget att tjafsa om:

    1. Föräldrar och barn har rätt till föräldraledighet enligt vissa regler.

    2. Arbetsgivare ska följa de reglerna.

    3. Om man arbetar i en verksamhet där det inte fungerar att man lägger föräldraledigheten där man hade tänkt sig, tex nu inom vården och det inte finns vikarier, så kanske chefen och den anställde behöver göra upp på ett sätt så att verksamheten inte går i stöpet. Kan båda enas om ett sätt som blir bra så är ju saken klar. 

    Förstår inte varför andra ska lägga sig i hur var och en bestämmer runt detta, så länge man får ordning på det ihop med sin arbetsgivare.


    Vill tillägga på din punkt 3 att arbetsgivaren faktiskt har rätt att neka föräldraledighet om denna utgör en påtaglig störning. Så exempelvis inom vården nekas inte allt för sällan personer detta på sommaren
  • Anonym (Nej)
    Glinda från Oz skrev 2021-05-31 07:16:33 följande:

    Varför är pappan en sämre andraklass förälder enligt dig? Jag anser inte att barnen drabbas tvärtom, de får två föräldrar istället för en. 


    Det fungerar inte för alla att båda kan vara hemma. Vi hade tex tvingats flytta och dra ner på massor om det skulle fungera. Jag har varit hemma med alla barn och vet du vad? De har en jättebra relation till sin pappa också. Relationer byggs inte bara de första åren heller, så det "försprång" man får behöver inte spela så stor roll senare.

    I vårt fall hade barnen behövt börja på förskola efter halva tiden om jag inte kunnat få hans dagar också, hur skulle det gynna barnen att inte ha någon förälder alls närvarande om dagarna?
  • Anonym (:)
    Anonym (Nej) skrev 2021-05-31 07:00:05 följande:
    Så barnen drabbas?
    Varför skulle föräldrarna låta barnen drabbas om pappan får hälften av dagarna? Du har verkligen ingen tilltro till dagens föräldrageneration.
    Anonym (Nej) skrev 2021-05-31 07:48:13 följande:
    Det fungerar inte för alla att båda kan vara hemma. Vi hade tex tvingats flytta och dra ner på massor om det skulle fungera. Jag har varit hemma med alla barn och vet du vad? De har en jättebra relation till sin pappa också. Relationer byggs inte bara de första åren heller, så det "försprång" man får behöver inte spela så stor roll senare.

    I vårt fall hade barnen behövt börja på förskola efter halva tiden om jag inte kunnat få hans dagar också, hur skulle det gynna barnen att inte ha någon förälder alls närvarande om dagarna?
    Hade ni varit tvingade att flytta, har ni dragit på er för stora kostnader. Du vet, rätta mun efter matsäck. Ta eget ansvar för sin ekonomi. Planera sin f-ledighet. 

    Så du hade skaffat barn med en man som vägrat ta f-ledigt, om det var lagstadgat att pappan ska ha hälften av dagarna? Intressant. 
  • cosinus

    Jag (och min man) blandade föräldraledigt och semester så länge vi kunde (tills yngsta fyllde 8 år).

    På mitt jobb var det sällan ett problem och jag sa alltid till min chef att jag kan absolut avstå någon veckan någonstans om det krisar men det behövdes aldrig. Vi har en verksamhet som till stor del stänger ner på sommaren. Min man fick ofta gå in en vecka mitt i sommaren för att de behövde ha någon på plats hela veckan och han ställde såklart upp på att ta även sin vecka när han kunde vara ledig 3-4 veckor före och 4-5 veckor efter.

    Det är fantastiskt att kunna göra så men man kan inte ta det för givet. Arbetsgivaren kan neka semestern där du önskar ist och vill man ha någorlunda relationer med sina kollegor bör man vara öppen för en dialog så de inte känner sig helt överkörda.

    Nu är föräldradagarna slut och jag förlitar mig på komptid ist vilket jag har goda möjligheter att jobba in. Då jobbar jag deltid typ 50-75 % beroende på vad jobbet kräver och hur solen skiner 2 veckor efter skolavslutningen och 1.5 innan skolan börjar och så semester där mellan. När jag har kompveckorna försöker jag stiga upp tidigt och jobba typ 7-12 och sen om barnen är sugna och vädret är bra och inget havererat på jobbet så är jag ledig och regnar det och ungarna ändå bara vill spela så kan jag jobba lite mer den dagen och vara mer ledig en annan. Funkar väldigt bra det med och eftersom chefen vet att jag inte sitter på badstranden och vägrar svara om saker inte fungerar (händer sällan men det händer) så får jag göra så.

  • Anonym (Nej)
    Anonym (:) skrev 2021-05-31 09:59:15 följande:

    Varför skulle föräldrarna låta barnen drabbas om pappan får hälften av dagarna? Du har verkligen ingen tilltro till dagens föräldrageneration.Hade ni varit tvingade att flytta, har ni dragit på er för stora kostnader. Du vet, rätta mun efter matsäck. Ta eget ansvar för sin ekonomi. Planera sin f-ledighet. 

    Så du hade skaffat barn med en man som vägrat ta f-ledigt, om det var lagstadgat att pappan ska ha hälften av dagarna? Intressant. 


    Det blir ju så om båda inte kan vara hemma, barnen skulle drabbas av att behöva börja tidigare på förskola.

    Vadå ingen tilltro till dagens föräldrageneration?

    Han tjänar så långt över taket att vi skulle gå extremt mycket minus om han skulle vara hemma. Jag tjänar inte i närheten. Vi har råd att leva det liv vi lever, med råge, däremot skulle det inte gå om han skulle förlora så stora summor varje månad.

    Det där sista förstår jag inte din poäng med.
  • Anonym (:)
    Anonym (Nej) skrev 2021-05-31 10:19:55 följande:
    Det blir ju så om båda inte kan vara hemma, barnen skulle drabbas av att behöva börja tidigare på förskola.

    Vadå ingen tilltro till dagens föräldrageneration?

    Han tjänar så långt över taket att vi skulle gå extremt mycket minus om han skulle vara hemma. Jag tjänar inte i närheten. Vi har råd att leva det liv vi lever, med råge, däremot skulle det inte gå om han skulle förlora så stora summor varje månad.

    Det där sista förstår jag inte din poäng med.
    Klart pappan kan vara hemma, man planerar sin f-ledighet efter sin ekonomi, har man inte råd med barn skaffar man inga. 

    Ni väljer ju att leva på ett visst sätt, istället för att lägga pengar på att han också ska vara ledig. Det är ert privata val, men självklart hade ni haft råd om han varit tvungen att ta ut ledighet, då hade ni fått avstå vissa saker. Men skriv inte att ni inte har råd, ni prioriterar pengar framför att pappan ska vara ledig. 

    Vad jag menar med det sista, så undrar jag att om det varit lag på ta hälften av dagarna vardera, hade din man ändå struntat i sina dagar? Du skriver att ert barn skulle behöva börja på dagis tidigare. Och hade du varit ok med det?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (:) skrev 2021-05-31 10:44:04 följande:

    Klart pappan kan vara hemma, man planerar sin f-ledighet efter sin ekonomi, har man inte råd med barn skaffar man inga. 

    Ni väljer ju att leva på ett visst sätt, istället för att lägga pengar på att han också ska vara ledig. Det är ert privata val, men självklart hade ni haft råd om han varit tvungen att ta ut ledighet, då hade ni fått avstå vissa saker. Men skriv inte att ni inte har råd, ni prioriterar pengar framför att pappan ska vara ledig. 

    Vad jag menar med det sista, så undrar jag att om det varit lag på ta hälften av dagarna vardera, hade din man ändå struntat i sina dagar? Du skriver att ert barn skulle behöva börja på dagis tidigare. Och hade du varit ok med det?


    Vi har råd med barn?

    Hade han varit tvungen hade vi självfallet fått lösa det, men känns ganska meningslöst att fundera över när det inte är så det ser ut.

    Vad menar du med att jag inte har tilltro till "dagens föräldrageneration"?
  • Anonym (:)
    Anonym (Nej) skrev 2021-05-31 10:49:08 följande:
    Vi har råd med barn?

    Hade han varit tvungen hade vi självfallet fått lösa det, men känns ganska meningslöst att fundera över när det inte är så det ser ut.

    Vad menar du med att jag inte har tilltro till "dagens föräldrageneration"?
    Det verkar som att du inte tror att föräldrar idag kan lösa det om de inte får välja som de vill. Att barnen drabbas om pappan måste ta ut hälften. Varför tror du det?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (:) skrev 2021-05-31 10:51:33 följande:

    Det verkar som att du inte tror att föräldrar idag kan lösa det om de inte får välja som de vill. Att barnen drabbas om pappan måste ta ut hälften. Varför tror du det?


    Föräldrar idag? Jag är också en "förälder idag".

    Jag utgår ifrån vår egen situation, att andra med inte fullt så stor inkomstskillnad kan få ihop det tvivlar jag inte det minsta på. Har inget med kön att göra.
  • Limeblad
    Anonym (:) skrev 2021-05-31 10:44:04 följande:

    Klart pappan kan vara hemma, man planerar sin f-ledighet efter sin ekonomi, har man inte råd med barn skaffar man inga. 

    Ni väljer ju att leva på ett visst sätt, istället för att lägga pengar på att han också ska vara ledig. Det är ert privata val, men självklart hade ni haft råd om han varit tvungen att ta ut ledighet, då hade ni fått avstå vissa saker. Men skriv inte att ni inte har råd, ni prioriterar pengar framför att pappan ska vara ledig. 

    Vad jag menar med det sista, så undrar jag att om det varit lag på ta hälften av dagarna vardera, hade din man ändå struntat i sina dagar? Du skriver att ert barn skulle behöva börja på dagis tidigare. Och hade du varit ok med det?


    Jag fattar inte heller det här. Det är ju bara en kortare tid man är föräldraledig och när man tjänar bra bör man ha marginaler att man klarar inkomstförlust tillfälligt. Att vara en höginkomsttagare ger ju så mycket bättre förutsättningar för att vara hemma med sina barn länge än om man har lägre inkomst.

    En parantes kanske men jag tycker iofs inte systemet hänger helt ihop iom att den som är ledig första året kan spara dagar och ändå skydda SGI medan den andra föräldern inte kan det. För oss betyder det att min man kommer ta ut betydligt fler dagar än 50% trots att jag är den som här hemma längst. Kan lägga till att jag tjänar betydligt över taket (han gör det inte).

    Tycker inte det är orimligt att spara föräldraledighet för att vara extra ledig när barnen är små. Att arbetsgivaren tycker det är segt bryr jag mig inte om. Jag jobbar för att leva inte tvärt om. De allra flesta får ett barn eller två så knappast oväntat att man under en period i livet kommer vara mer ledig än annars.
Svar på tråden Föräldraledigt varje år......