Socialism - Vad är det?
Har man en rasistisk syn så kommer det att påverka ens migrationspolitik, det är ofrånkomligt.
En problematisk tanke när det gäller rasism är att den har tagit två olika vägar.
Alla köper väl Darwins teorier om hur evolutionen haft sin gång.
Nationalismen sådan Hitler uppfattade den så byggde ju den på att man bar på både ett fysiskt och kulturellt arv. En folksjäl som ansågs växa fram i generationer. Därför behövde man vara infödd tysk för att förstå den tyska folksjälen. Tanken blev sedermera en mix av Herders nationalism och Darwins teori om hur det naturliga urvalet skedde med den starka egenskaperna som överlevde hos arterna och utvecklades. Det svagare sorterades då naturligt ut. Nazisterna ville fokusera på både nation och förädling som jag förstår det.
Den ohämmade kapitalistiska tankegången bygger ju på att den framgångsrike skall ha friheten att konkurrera ut de mindre framgångsrika. Man mäter strikt i ekonomiska termer här. Sedan finns så klart nyanser där man inte är lika socialdarwinistisk.
Rasbiologin växte fram den tillämpades ju på djur och växter där man kunde odla/avla på det genetiska material man ville ha fram. Detta kan ske utan att man bryr sig det minsta om nationer men egentligen är det ju en slags rasism då det bygger på sk "rasförädling".
I socialismens åt var och en efter behov och förmåga så är ju tanken mer att flocken skall kompensera varandras brister. Man har då en tanke om att det inte bara är det som finns efterfrågan för stunden som har ett värde.
Går vi till dagens äggdonationer och möjligheten att välja genetiska egenskaper på barn så är det med en form av rasism även om det inte handlar om vaken hudfärg eller nation.
Jag jag anser ju till exempel inte att alla ska ha samma lön. För mig så skulle det gå emot socialismens ide om rättvisa eftersom alla då inte behövde jobba efter förmåga. Gällande åt var och en efter behov så anser jag att den gränsen är rätt så länge inte alla nationer har samma princip.
När vi väl kommer dit så behövs inga nationsgränser. Idag ser vi ju hur man skiter i socialt skyddsnät och och arbete för alla i vissa EU-länder. Det resulterar ju i att t.ex. rumäner måste åka hit och tigga, arbeta, stjäla eller få bidrag. Frångår man principen för medborgare så slutar ju det ju istället med att omsorgen om medborgarna förmodligen försvinner i alla länder. Därför är solidariteten först inriktad på de borgerliga staterna men sedan måste solidariteten bli internationell så att man ser till att alla länder tar hand om sina medborgare. Då behövs inte längre borgerliga staten eller nationer.
I en sådan utopi kan man kalla sig världsmedborgare men där är vi inte ännu. Jag är som jag sa tidigare emot både mångkultur och nationalkultur.
Det du ser i samhället idag med den kulturdebatt som förs både från (vänster och högerliberaler) sam konservativa (t.ex. Sverigedemokraterna) och annan höger är inte socialistisk och har aldrig varit. Det går helt emot Marx principer att ens börja ett resonemang i den änden. Han skulle kallat det för idealism eller en meningslös skuggfäktning.
Det Navid Modiri ägnar sig åt är inte intervjuer eller journalistik. Genom att inte ställa relevanta och kritiska frågor gör han sig i till megafon för extremister. Att han sände den katastrofala intervjun med nazistvurmaren Ingrid Carlqvist förintelsens minnesdag var ett oförlåtligt misstag.
Nu ska vi inte överdriva ... jag är nog lite av kulturrasist faktiskt.
Men jag köper inte det här med nedärvd essens (sd-retorik). Min övertygelse är precis som du uttryckte, att invandrade till Sverige efter någon till några generationer i ett hyfsat homogent svenska samhälle helt skulle dela vår kultur och värderingar, inom ramen för den variation som finns inom den svenskfödda befolkningen.
Socialism = nazism
Låt gärna tro att ni är Robin Hood, medans ni är kommunismens satan.
Socialism idag, är dold diktatur
Vid ett par tillfällen har det hänvisats till en artikel av George Sylvester Viereck, baserat på hans intervju med A Hitler 1923.
Jag har försökt att ta reda på om George Sylvester Viereck har använts som källa av Bengt Liljegren i hans biografi över AH, utan att lyckas. Nämnda artikel finns inte med i bokens bibliografi.
Kanske är det så att historiker anser att George Sylvester Viereck är en tvivelaktig källa då han själv var eller blev pronazist (nämnda artikel publicerades flera år senare) och fängslades för detta 1941.
I länkade artikel skriver Oskar Lidåker om George Sylvester Vierecks son Peter Viereck och hans kamp mot nazism och de extremare formerna av konservatism.
Detta påvisar inget av det som är frågan i den här tråden, men är likväl intressant läsning i ämnet.
Den livskraftiga moderationen ? Peter Viereck och den humanistiska konservatismen