• Anonym (Orolig)

Hur gör jag nu?

Jag har panik. 20kr på kontot och mat för max 2-3 dagar hemma. Inget till frukost hemma heller.

Barnbidrag om 10 dagar. Normalt har vi så vi klarar oss men den här månaden blev inget som det skulle. Hur gör jag nu?

Tidigare idag stod barnen vid kylen och var hungriga men hittade inget. De delade en morot till slut? Själv gick jag undan för jag bröt ihop totalt. Mina barn ska inte gå hungriga ????

Som om det inte vore nog fyller ena barnet år i helgen. Men det finns ju inte en chans att vi kan fixa presenter eller ens ett kalas eller en tårta till helgen. Det går väl att skjuta upp. Även om det inte känns bra.

Men att inte ha mat hemma, det ger mig verkligen panik. Vad kan man göra? Finns det något man kan göra? Som sagt klarar vi oss normalt så soc kan ju inte direkt hjälpa i denna sitsen. Och även om de kunde det så hade ju de pengarna inte hunnit in före barnbidraget ändå så det hade inte gjort någon skillnad?

Hjälp mig, hur gör jag nu? ????

• Svar på tråden Hur gör jag nu?
  • Anonym (HL)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-10 22:25:55 följande:

Jag är långt ifrån dum i huvudet. Vi har som sagt normalt så vi klarar oss. Men nu blev det kris. Och jo, det föll från klar himmel, tro det eller ej! Jag har inte skrivit något om vad som hänt utan du bara antar att jag bör ha sett det här tidigare? Medan det i verkligheten har hänt en rad grejer som jag inte kunnat styra över.

Självklart har jag bett mina närmsta om hjälp. Men de jag frågat har inte heller mycket för tillfället.

Självklart kan barnen äta hos kompisar någon dag, men de är ju inte hos kompisar varje dag i 10 dagar?

Tack för hjälpen med att trycka ner mig ännu mer. Precis vad jag behövde.

Nej jag sa inte att du borde sett det tidigare utan att du borde sökt hjälpa tidigare OM du sett det. Det är helt ologiskt att man går till 20kr på kontot under en natt..
  • IceKitten
    Anonym (HL) skrev 2021-08-10 22:13:23 följande:

En hård fråga..hur kan det gå så långt innan du försökt lösa det? Det föll väl inte från en klar himmel att du inte kommer ha mat eller pengar? För det låter så i din TS. Du måste ju sett det komma. Varför inte gå till kyrkan, soc, familj/vänner tidigare?

Ha det i åtanke om det händer fler gånger. Så fort du ser att det krisar så sök hjälp. Eftersom hjälp tar några dagar.

Så börja där. Soc, kyrkan, vänner/familj. Fråga barnens kompisars föräldrar om en måltid om dom ändå är iväg och leker?

Giving People, bortskänkesgrupper, swish/gåvogrupper på fb

Shit happens. Min hund blev akut sjuk förra månaden och behövdes läggas in hos veterinären samt att spisen gick sönder. Allt under samma helg... Nu klarade vi oss iaf men om jag inte varit så noga med att alltid ha sparade pengar för nödfall så hade blivit väldigt tufft...
  • Anonym (Orolig)
    Drottningen1970 skrev 2021-08-10 22:33:39 följande:

Sälj nåt på blocket. Ni har säkert nån tv, surfplatta, dator etc.

Har försökt med det lilla vi har men inget napp ännu. Hoppas såklart på det dock!
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (HL) skrev 2021-08-10 22:34:44 följande:

Nej jag sa inte att du borde sett det tidigare utan att du borde sökt hjälpa tidigare OM du sett det. Det är helt ologiskt att man går till 20kr på kontot under en natt..

Fast vad som är logiskt och ej vet du ju inte då du inte har en aning om vilka förutsättningar jag hade innan.

Jag hade inte mycket pengar innan heller, dålig månad som sagt. Men det fanns så vi klarade oss.

Sen blev en katt dålig, veterinärbesök är inte billiga även om man har försäkring, sedan behövde vi ändå avliva katten. Vilket också kostar pengar.

Så där sa alla pengar poff och hejdå, och nu sitter vi där vi sitter.
  • Anonym (HL)
    IceKitten skrev 2021-08-10 22:38:53 följande:

Shit happens. Min hund blev akut sjuk förra månaden och behövdes läggas in hos veterinären samt att spisen gick sönder. Allt under samma helg... Nu klarade vi oss iaf men om jag inte varit så noga med att alltid ha sparade pengar för nödfall så hade blivit väldigt tufft...

Då kanske man inte borde ha husdjur och bo i hyresrätt. Mat till sina barn borde ju vara prio.
  • Anonym (Orolig)
    IceKitten skrev 2021-08-10 22:38:53 följande:

Precis vad jag menar. Vi har inte haft så mycket pengar att vi kunnat spara under det senaste året, tyvärr, annars hade det vart en annan sak nu.

Tack. Skönt att se någon som förstår.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Usch) skrev 2021-08-10 22:45:32 följande:

Oj, hur kunde du försätta dig i denna situation? Börja med att sälja datorn så får ni in ett par tusen iaf

Haha. Trevlig. Någon dator har jag inte tyvärr.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (HL) skrev 2021-08-10 22:47:35 följande:

Då kanske man inte borde ha husdjur och bo i hyresrätt. Mat till sina barn borde ju vara prio.

Det är väl klart mat till sina barn är prio?

Kan man inte vi i hyresrätt bara för man har barn?? Vad är det för tankesätt? Som skrivet tidigare har vi normalt så vi klarar oss. Under pandemin har vi inte kunnat spara och delvis levt på gamla besparingar. Vi är inte bakom flötet liksom, utan gör vårt bästa och nu blev en katt sjuk och det blev kris i plånboken. Men det är så jäkla svårt att förstå alltså?
  • Anonym (Isa)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-10 22:44:35 följande:

Fast vad som är logiskt och ej vet du ju inte då du inte har en aning om vilka förutsättningar jag hade innan.

Jag hade inte mycket pengar innan heller, dålig månad som sagt. Men det fanns så vi klarade oss.

Sen blev en katt dålig, veterinärbesök är inte billiga även om man har försäkring, sedan behövde vi ändå avliva katten. Vilket också kostar pengar.

Så där sa alla pengar poff och hejdå, och nu sitter vi där vi sitter.

Vad har ni för mat hemma? Hur många är ni?

Hur mycket kan du låna av familj och vänner? Även om någon bara kan ge en tjuga så räcker det ju ändå till ett paket spaghetti. Många bäckar små. Våga tänka utanför boxen och be människor om hjälp som kanske kan ställa upp, grannar, kollegor, barnens kompisars föräldrar? om du vet att du kan betala tillbaka så blir det ju inte lika pinsamt. Om du INTE kan betala tillbaka be om att FÅ, inte låna. Men det gäller väl främst familj och vänner.

Soc, giving people, skriv på facebook? du kan be om mat, inte pengar, folk kan vara villigare att komma med en matkasse så de vet att deras hjälp går till vad som var sagt.

Om barnet fyller i helgen, har ni inte köpt present redan? Om inte är hemmagjorda presentkort jättebra!

Tex biocheck, leklandsbesök etc eller vad nu barnet gillar. Om du skriver vilken summa du har råd med, intressen och ungefärlig ålder om du inte vill säga exakt kan vi ju komma med förslag.
  • Anonym (Isa)
    Anonym (HL) skrev 2021-08-10 22:47:35 följande:

Inte bo i hyresrätt? Var ska man bo då om man inte har råd att köpa boende?

Husdjur kanske de skaffade innan ekonomin blev dålig, du vet, saker kan ändras utan att man själv rår för det.
Svar på tråden Hur gör jag nu?