• mson

Separation med villa och många barn

Jag och min sambo har sedan två veckor tillbaka gjort slut. Vi har 6 hemmaboende barn mellan 1-14 år.

Vi är båda överens om att gå skilda vägar och jag sover i egen säng på övervåningen för närvarande.

Vi har en relativt stor villa som vi båda står som delägare på.

Vi hade tänkt ha 3 barn var hemmaboende, och att vi någon gång ibland skiftar dem.

Hon vill dock inte flytta till egen lägenhet då hon påstår att hon inte kommer klara sig själv i en lägenhet.

Hon blir arg när det ens kommer på tal och säger att jag "försöker kasta ut henne". Oavsett vilka argument jag kommer med. Argument jag kör med är bland annat att det är en lång process och att vi måste åtminstone börja planera för det, ta in en mäklare osv, och att det inte betyder att hon ska flytta imorgon.

Hon säger att hon inte vill flytta förrän hon blivit ihop med någon ny som hon kan flytta in hos, då hon inte vill bo ensam.

Det är en ohållbar situation då vi fungerar mycket dåligt med varandra och barnen blir lidande och kommer i kläm.

Vad jag kunnat läsa mig till, så kan man som delägare enbart genom att gå till tingsrätten, tvinga fram en försäljning av fastigheten och då på en exekutiv auktion (eller något i den stilen) vilket dessutom inte brukar ge lika mycket i försäljningspris.

Det allra bästa är ju dock om vi kom överens om detta och trots allt fortsätter att vara vänner för barnens skull. Därför är tingsrätten något jag enbart vill använda i absoluta nödfall.

Har ni några tips på hur jag kan gå till väga?. Vad kan jag säga för att övertyga, motivera eller få henne på andra tankar?. Värt att tillägga är att hon är arbetslös, och därför inte har någon inkomst. Sannolikheten är stor att hon får leva på socialbidrag och bostadsbidrag ett bra tag framöver då hon heller aldrig jobbat i hela sitt liv trots att hon är 34 år gammal.

Hon flyttade direkt från sin pappa till mig och har aldrig haft eget boende varför detta skrämmer henne något enormt. Jag har skött allt vad gäller boendet, hyra m.m. under alla år, varför hon inte har någon koll på detta heller.

Hon har också asperger syndrom vilket gör förändringar och dylikt väldigt svårt. Hon vill gärna ha allt som hon är van vid.

För övrigt är hon extremt obenägen att söka hjälp från tex en psykolog eller kurator. När jag nämner det blir hon rasande.

• Svar på tråden Separation med villa och många barn
  • Anonym (X)
    mson skrev 2021-09-02 16:40:23 följande:
    Tänk om de vore så väl :/  enda gången i mitt liv som jag önskar jag hade varit ett troll.  Sen kanske jag är väldigt dålig på att förklara, beskriva o.s.v...  kanske uppfattar ni detta helt annorlunda än jag gör..  Min farsa är utbildas socionom och jobbade på socialen tidigare.. han själv tycker det låter som en ypperlig idé att dela upp barnen, och hon känner både mig och min sambo..    

Kanske delar jag fel bild till er... jag börjar undra pga era ständigt negativa reaktioner.
    Konstigt också att din pappa inte reagerat och styrt upp det tidigare.
  • mson
    Fiona M skrev 2021-09-02 16:47:27 följande:

Jag skrev det tidigare men har missat om du bemött det: ta stöd av soc med hur ni ska göra.
    Ni är två vuxna där ingen av er verkar fungera helt 100, även om man bortser från antal barn ni ska ha hand om, och åtminstone två barn som behöver professionell hjälp.

Det är mycket möjligt att vi tar hjälp av soc.. för övrigt har jag gått deras öppna föräldracirkel tidigare. enda anledningen att jag själv inte fungerar 100 just nu är av det långa medberoende jag levt med, och till viss del fortfarande har, där jag tagit ansvar över inte bara barnens liv, utan min sambos / ex och den ångest jag fått av det. (som jag medicinerar med ångestdämpande mot, vilket gör mig lite avtrubbad dessutom).  är övertygad att det släpper om situationen löses. 

Men innan jag vill ta kontakt med soc, så vill jag åtminstone bygga upp en bra plan för fortsättningen, och försöka bygga konsensus med mitt ex, så vi är överens, det är inte särskilt bra om vi besöker dem och är världens ovänner och inte överens om något, det gör inte saken lättare.
  • mson
    Anonym (X) skrev 2021-09-02 16:50:05 följande:
    Din pappa tror inte det blir en orosanmälan på en mamma som ska ha vuxenansvar hon inte klarar av?
    Boendestöd har ju inte funkat innan, och de är inte där 24/7.
    Min pappa tror precis som jag att det handlar om att hon inte fått lära sig ta ansvar, men att det kommer av sig själv när jag "släpper kontrollen" över henne.

han vet precis som jag att barnen aldrig far illa av att bo i hennes försorg, även om de kanske inte får exakt den stimulans de behöver m.t.p hennes avsaknande av körkort och sociala kontakter..

Bristen av social stimulans är orsaken att  vi därför tidigare ansökt och fått utökad tid på dagis för umgänge med andra barn och språklig utveckling m.m..

Boendestödet fungerade tidigare inte av 2 skäl.

1. Hon var inte mottaglig för hjälpen, upplevde det mest som att de slösade på hennes tid och kände sig stressad.
    2. Hon hade ju mig att falla tillbaka på, så varför skulle hon behöva ta till sig något ?
  • Jemp
    mson skrev 2021-09-02 16:29:09 följande:

Nej det är inte "det första jag tänker på".  men någon gång ska man väl gå vidare med?, om inte nu så om ett år, eller två eller tre.. oavsett så finns vi där för att avlasta varandra.. är tanken från min sida i alla fall.

Det blir ju betydligt enklare för oss båda att hitta någon ny i framtiden, om vi har 3 hemmaboende barn var.. och en vuxen extra i respektive hem är verkligen något som barnen hade mått bra av och som man bör sträva efter på sikt.

Andra som har sex barn antar jag delar upp det så att en förälder själv eller med något enstaka barn går och handlar, medan den andra är hemma med de andra?, alternativt att man är hela familjen (och alltså 2 föräldrar) i affären som hjälps åt, där den ena kan plocka varor och den andra passa barnen..  men det är ju inte lätt om man är ensam..  

Nu tycker jag du är cynisk.. 14 åringen sköter inte allt där hemma..  det är mest då jag är på jobbet, och hon kommer hem tidigare från skolan som hon hjälper min sambo där hemma att passa barnen, eftersom hon har svårt med alla 6,  samtidigt som hushållssysslor ska göras m.m.. 

Man väljer inte bort sina barn för att det blir lättare att hitta en partner, och man skaffar inte en partner för att få hjälp med sina barn.
  • Fiona M
    Jemp skrev 2021-09-02 17:05:15 följande:

Man väljer inte bort sina barn för att det blir lättare att hitta en partner, och man skaffar inte en partner för att få hjälp med sina barn.

• Törstiga tuppen
    mson skrev 2021-09-02 16:35:45 följande:
    Denna tråd handlar inte om varför...  det var väl i så fall mer lämpligt för den gamla tråden.  detta handlade mer om det praktiska, med hus, boende o.s.v.. i den andra tråden har jag beskrivit det, och orkar inte göra det igen. 
    Nej. Denna tråden handlar om att ni är två totalt inkompetenta föräldrar. Du framstår inte alls som bättre än ditt ex. Ni behöver hjälp i ert föräldraskap båda två och jag kan inte förstå varför ni inte redan har sökt hjälp. 
  • Anonym (Mman)
    mson skrev 2021-09-02 16:40:23 följande:

Tänk om de vore så väl :/  enda gången i mitt liv som jag önskar jag hade varit ett troll.  Sen kanske jag är väldigt dålig på att förklara, beskriva o.s.v...  kanske uppfattar ni detta helt annorlunda än jag gör..  Min farsa är utbildas socionom och jobbade på socialen tidigare.. han själv tycker det låter som en ypperlig idé att dela upp barnen, och hon känner både mig och min sambo..    

Kanske delar jag fel bild till er... jag börjar undra pga era ständigt negativa reaktioner.

Jag tror att du förmedlar helt rätt bild, våra negativa reaktioner beror på de valen du verkar till att välja mellan och inte förstår vad vi andra säger, inte på hur du förmedlar det.
  • Anonym (Mman)
    mson skrev 2021-09-02 16:53:44 följande:

;

Men innan jag vill ta kontakt med soc, så vill jag åtminstone bygga upp en bra plan för fortsättningen, och försöka bygga konsensus med mitt ex, så vi är överens, det är inte särskilt bra om vi besöker dem och är världens ovänner och inte överens om något, det gör inte saken lättare.

Fast du har ju ingen bra plan och ser bara hinder och problem i de lösningar och tips som presenteras, du har ju redan bestämt dig så jag ser inte poängen med tråden!

Vad vill du ha av oss, någon som håller med dig?

Just att sortera tankar så du kan komma fram till en bra plan är ju en av socialtjänstens uppgifter.
  • Fiona M
    mson skrev 2021-09-02 16:53:44 följande:
    Vem ser till din sambos svårigheter och stöttar henne i de här diskussionerna tänker du?
    Om det är så illa som du beskrivit är det här inte ngt ni kan reda ut bara ni två, utan ni behöver hjälp.
  • Anonym (...)

Är det helt omöjligt att ni försöker ett tag till? Med hjälp av familjeterapi? Det blir ju svårt att ta er ur det här med tanke på omständigheterna.

Svar på tråden Separation med villa och många barn