• Anonym (Förälder)

Ska ni vaccinera era barn?

Ska ni vaccinera era barn i ålder 12-15 nu mot covid eller avvaktar ni?

Skulle ni vilja vaccinera även era yngre barn om det tilläts? Hur små?

Har inte hört att små barn blir direlt sjuka alls i corona och är orolig för hjärtpåverkan. Även om det läker ut känns det läskigt om resultatet blir att man givit sitt barn en hjärtmuskelinflammation som ung för att skydda mot ett virus som är extremt låg sannolikhet att det blir direkt sjukt av. Hjärtat är inte att leka med.

• Svar på tråden Ska ni vaccinera era barn?
  • Anonym (Aldrig)

Mina barn är yngre så det är inte aktuellt nu men om/när det blir det så nej, aldrig i livet att jag kommer låta dem få vaccinet.

• Aliona

Nu är mitt barn för litet för 12-årsgränsen, men när han blir större eller om åldersgränsen sänks så kommer han få vaccinet utan tvekan. Jag är betydligt mer rädd för hyperinflammation efter Covid än för hjärtmuskelinflammation. Hjärtmuskelinflammation låter riktigt läskigt, men det är något man lätt kan dra på sig genom bara träning när man är dålig, och det läker för det mesta av sig själv.

• Anonym (Förälder)
    Spucks skrev 2021-09-17 14:13:50 följande:

Man antar att unga killar får hjärtmuskelinflamamtion oftare eftersom de är mer aktiva och man ska vila efter vaccinationen och inte träna. Men denna råd ges inte i Sverige, som jag har lärt mig i ett annat tråd. Alltså nej, jag vore inte orolig för mitt barn, jag skulle helt enkelt se till att hen tar det lungt i några dagar efter vaccinationen, precis som jag själv gör.

Dottern är 16 och vaccinerad. Här hos oss kan alla från 12 uppåt vaccinera sig sedan flera månader tillbaka, alltså även ett barn mellan 12 och 15 hade fått vaccinet.

Sonen är 4, han kommer att få vaccinationen när den friges för hans ålder.

Var har du hört att man ska vila efter vaccination och inte träna? Jag frågade personen som gav mig vaccinet uttryckligen om detta och hen sa att det var helt okej att träna och leva som vanligt.
  • Anonym (förälder till både son och dotter)
    Anonym (Förälder) skrev 2021-09-17 07:50:56 följande:

Ska ni vaccinera era barn i ålder 12-15 nu mot covid eller avvaktar ni?

Skulle ni vilja vaccinera även era yngre barn om det tilläts? Hur små?

Har inte hört att små barn blir direlt sjuka alls i corona och är orolig för hjärtpåverkan. Även om det läker ut känns det läskigt om resultatet blir att man givit sitt barn en hjärtmuskelinflammation som ung för att skydda mot ett virus som är extremt låg sannolikhet att det blir direkt sjukt av. Hjärtat är inte att leka med.

Javisst den risken finns dock har den försvunnit på dom barnen som fått det men visst ska man räkna med det.
    Men med det sagt måste man ju även räkna med risken för sjukdom.

Risken för hjärtinflammation vid vaccin är liten men finns men det måste ju också ställas mot risken för sjukdom.
    Risken för svår sjukdom är precis som biverkning av vaccinet  liten men man måste ju ställa dom mot varandra och sen ta ett beslut.

I Sverige har ändå 275 barn drabbats av allvarlig hyperinflammation och ett 60 tal barn har vårdats på intensiven då dom har fått covid och studier visar ju att covid också kan ge hjärtmuskelinflammation.

Så riskerna är ju små både vad gäller sjukdom och vaccin men finns men  man måste ta med riskerna med bägge när man bestämmer sig.

Det kommer ju att bli så att om man inte vaccinerar och barnet blir allvarligt sjuk kommer man att banna sig själv som inte valde vaccin.
    Blir barnet sjukt av vaccinet kommer man att banna sig själv för att det fick ta det.
  • Ess

Mina får själv bestämma, och de två som det hittills varit aktuellt för har båda sagt nej. Den ena har allvarlig allergi, så vill hon får det bli efter inrådan av läkare.

• Anonym (Förälder)
    Anonym (förälder till både son och dotter) skrev 2021-09-17 14:52:46 följande:

Javisst den risken finns dock har den försvunnit på dom barnen som fått det men visst ska man räkna med det.

Men med det sagt måste man ju även räkna med risken för sjukdom.

Risken för hjärtinflammation vid vaccin är liten men finns men det måste ju också ställas mot risken för sjukdom.

Risken för svår sjukdom är precis som biverkning av vaccinet  liten men man måste ju ställa dom mot varandra och sen ta ett beslut.

I Sverige har ändå 275 barn drabbats av allvarlig hyperinflammation och ett 60 tal barn har vårdats på intensiven då dom har fått covid och studier visar ju att covid också kan ge hjärtmuskelinflammation.

Så riskerna är ju små både vad gäller sjukdom och vaccin men finns men  man måste ta med riskerna med bägge när man bestämmer sig.

Det kommer ju att bli så att om man inte vaccinerar och barnet blir allvarligt sjuk kommer man att banna sig själv som inte valde vaccin.

Blir barnet sjukt av vaccinet kommer man att banna sig själv för att det fick ta det.

Så är det. Enligt studien nu var det ju 6 gånger högre risk för hjärtmuskelinflammation vad jag läste, så jag skulle väldigt gärna se mer studier och riskanalyser kopplade till det så man får en tydlig riskbild.
  • Spucks
    Anonym (Förälder) skrev 2021-09-17 14:50:13 följande:
    Var har du hört att man ska vila efter vaccination och inte träna? Jag frågade personen som gav mig vaccinet uttryckligen om detta och hen sa att det var helt okej att träna och leva som vanligt.
    Jag bor i Österrike, där ingår upplysningen om att man ska skona sig och inte träna i samtalet man har med en läkare innan vaccinationen. När jag fick andra sprutan sa läkaren det även i sammanhanget med hjärtmuskelinflammation.
  • LadyJane

Ja självklart. Tycker själva frågan är märklig.

Det är som att cykla, med eller utan hjälm.
    Det finns en rätt stor risk att skadas mycket svårt att cykla utan hjälm. Hjälmen skyddar mot riktigt allvarliga skador.

Det är samma med vaccin. Utan vaccin riskerar du fler och svårare skador.

Svar på tråden Ska ni vaccinera era barn?