• Anonym (Förälder)

Ska ni vaccinera era barn?

Ska ni vaccinera era barn i ålder 12-15 nu mot covid eller avvaktar ni?

Skulle ni vilja vaccinera även era yngre barn om det tilläts? Hur små?

Har inte hört att små barn blir direlt sjuka alls i corona och är orolig för hjärtpåverkan. Även om det läker ut känns det läskigt om resultatet blir att man givit sitt barn en hjärtmuskelinflammation som ung för att skydda mot ett virus som är extremt låg sannolikhet att det blir direkt sjukt av. Hjärtat är inte att leka med.

• Svar på tråden Ska ni vaccinera era barn?
  • Anonym (Förälder)
    Drottningen1970 skrev 2021-09-18 20:19:01 följande:

Anledningen till att det nu rekommenderas för barn är ju att man nu sett att riskerna med vaccinet är mindre än riskerna med vaccin så det blir en ickefråga.

Men har man verkligen det? Jag har inte sett att FHM kommenterat den studien i tal om risktermer, då den studien ju visade det omvända förhållandet när det gäller en otrevlig biverkning.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Förälder) skrev 2021-09-19 09:25:55 följande:
    Men har man verkligen det? Jag har inte sett att FHM kommenterat den studien i tal om risktermer, då den studien ju visade det omvända förhållandet när det gäller en otrevlig biverkning.

Det ska ju ställas mot risken att inte erbjuda vaccinet. Underlaget får vi om några dagar.

Hur många under 18 har hitills fått Covid? Då kan vi räkna ut andelen av dem som fått MIS-C.

www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/september/allman-vaccination-mot-covid-19-fran-12-ar/

"Detta gäller framför allt ett tillstånd kallat MIS-C (Multisystem Inflammatory Syndrome in Children), som innebär hyperinflammation med hög feber och i vissa fall påverkan på ett eller flera organ i kroppen. Under pandemin har hittills drygt 250 barn under 18 år i Sverige drabbats av MIS-C.
    ...

Folkhälsomyndigheten kommer att publicera underlaget för beslutet inom några dagar."

MIS-C (hyperinflammation)

www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/infektioner/ovanliga-infektioner/vad-ar-hyperinflammation-hos-barn/

"Hyperinflammation påverkar hela kroppen. Barn som har hyperinflammation är mycket sjuka och behöver intensivvård på sjukhus.

...
    Barnet behöver behandling med olika slags antiinflammatoriska läkemedel.

Barn som har haft hyperinflammation blir kallade till uppföljande undersökningar i ett par år efteråt, för att se hur kroppen återhämtar sig."

Hjärtmuskelinflammation:

www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/hjarta-och-blodkarl/inflammation-och-infektion-i-hjartat/hjartmuskelinflammation/

"Sjukdomen går oftast över av sig själv, men ibland behöver du få behandling.
    ...

Det är vanligt att bli inlagd på sjukhus under några dagar för att hjärtats funktion behöver kontrolleras.

...

Du bör undvika all krävande fysisk aktivitet om du har en hjärtmuskelinflammation. Det är vanligt att behöva avstå från krävande fysisk aktivitet upp till sex månader efter att du har blivit sjuk."

• Anonym (.....)

Ni som svarar NEJ, vad är det som gör att ni tror ni kan mer om det här än FHM??? De har ju ett att många barn drabbas av långtidscovid.... Vill ni hellre att era barn ska bli en av dem?

• Anonym (Moa)
    Anonym (.....) skrev 2021-09-19 10:02:32 följande:
    Ni som svarar NEJ, vad är det som gör att ni tror ni kan mer om det här än FHM??? De har ju ett att många barn drabbas av långtidscovid.... Vill ni hellre att era barn ska bli en av dem?
    Det undrar jag också.

FHM sa att de behöver 6 veckor innan vaccin för denna åldersgrupp påbörjas (blir efter höslovet v 44).

Fler barn kommer troligen hinna få Covid innan de hinner få vaccin (någon gång efter höstlovet) och om det blir ett enda fall till av MIS-C bland de barnen kommer nog hens föräldrar bli arga att barnet inte fick vaccinet i tid...
  • Drottningen1970
    Anonym (Nej tack!) skrev 2021-09-18 22:37:48 följande:

Men det smittar ändå, så att ta injektionen för någon annans skull är bara dumhet. Framförallt för barn som har en otroligt liten risk att dö av detta virus. Däremot så finns risk för allvarliga biverkningar och ingen kunskap om långtidseffekterna.

Visserligen ska barn ges vaccination för sin egen skull främst. Men jag kan inte hålla med om att det är dumt att ta vaccination även som ett samhällsansvar. Det hjälper oss alla. Och även om man kan smitta som vaccinerad om man drabbas av covid, så är man som sagt ändå mycket mindre smittsam vilket hjälper till att skydda de sköraste. Jag anser att den aspekten är extremt viktig i sammanhanget. Inte alls dumt.
  • Drottningen1970
    Tow2Mater skrev 2021-09-18 23:20:10 följande:

Jag ser de ändrade intervallet for att de inte hade tillräckligt många doser, for att befrämja populationen på bekostnad av individen, individuell immunitet sjonk men ansågs ändå acceptabel just for att främja populationen; "without an unacceptable decrease in immunity in the intervening period between doses". 

Det ändrade intervallet för pfizer har ju nu visat sig ge ett bättre långvarigt skydd än med kortare intervaller.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Nej tack!) skrev 2021-09-18 22:37:48 följande:
    Däremot så finns risk för allvarliga biverkningar och ingen kunskap om långtidseffekterna.
    Kan du berätta om vilka risker som finns med att genomgå en Covid-19 infektion som ovaccinerad?

Vilka omedelbara sidoeffekter kan man råka ut för?
    Vilka långtidseffekter kan man råka ut för?
    Inga risker alls? Inget allvarligt alls som kan uppstå?
  • Anonym (Moa)
    Tow2Mater skrev 2021-09-18 17:26:09 följande:
    Det är vad maken sagt, jag vet inte varifrån det kommer.
    Du får väl fråga och återkomma.

Annars blir ju det du säger bara hörsägen och i värsta fall värdelös desinformation som tom kan vara skadligt om någon lyssnar på det.
  • Anonym (Moa)
    Tow2Mater skrev 2021-09-18 16:19:22 följande:
    Jag vet inte.

FHM beaktar alla möjliga saker, inklusive ekonomi, miljö etc i tillägg till medicinska. Deras 'råd' är inte vad jag letar efter.
    Vilka länders hälsovårdsmyndigheters råd intresserar dig inte?
    Sveriges och Kandas har vi förstått. Vilka fler?

Vad är det för ekonomi och miljö som FHM grundar sina beslut på? Kan du ge exempel?
  • Tow2Mater
    Anonym (Moa) skrev 2021-09-19 07:22:27 följande:
    Du tolkar det fel.

Det står without.
    Individen får såklart vänta längre på ett fullt skydd, vilket ju är 2 veckor efter andra dos, men för individen kommer det bli ett fullt skydd vid dos 2. Det förstörs inte för individen.
    Jag vet vad du säger, och jag tolkar det rätt. Man tog beslut på populationsnivå, inte indivinivå. Skyddet mellan doserna skulle varit högre med det intervall tillverkaren rekommenderade.Jag säger heller inte Sverige var först.

Det har var bara ett exempel, du behöver inte skjuta ut klorna för att försvara FHM. Vill du tro de ger de bästa rekommendationerna för just dig, gör det.
Svar på tråden Ska ni vaccinera era barn?