• Anonym (Förälder)

Ska ni vaccinera era barn?

Ska ni vaccinera era barn i ålder 12-15 nu mot covid eller avvaktar ni?

Skulle ni vilja vaccinera även era yngre barn om det tilläts? Hur små?

Har inte hört att små barn blir direlt sjuka alls i corona och är orolig för hjärtpåverkan. Även om det läker ut känns det läskigt om resultatet blir att man givit sitt barn en hjärtmuskelinflammation som ung för att skydda mot ett virus som är extremt låg sannolikhet att det blir direkt sjukt av. Hjärtat är inte att leka med.

• Svar på tråden Ska ni vaccinera era barn?
  • Tow2Mater
    Drottningen1970 skrev 2021-09-19 10:56:28 följande:
    Det ändrade intervallet för pfizer har ju nu visat sig ge ett bättre långvarigt skydd än med kortare intervaller.
    Ja jag har inte sagt annat.

Men har de data for att visa det även gäller t ex barn nu?
  • Anonym (Moa)
    Tow2Mater skrev 2021-09-19 14:05:57 följande:
    Jag vet vad du säger, och jag tolkar det rätt. Man tog beslut på populationsnivå, inte indivinivå. Skyddet mellan doserna skulle varit högre med det intervall tillverkaren rekommenderade.Jag säger heller inte Sverige var först.

Det har var bara ett exempel, du behöver inte skjuta ut klorna för att försvara FHM. Vill du tro de ger de bästa rekommendationerna för just dig, gör det.
    Det gagnar såklart hela befolkningen, varje individ, om smittspridningen i samhället kan hållas nere, eller anser du något annat?

Vad tycker du Sverige skulle ha gjort med det antal doser som fanns att tillgå?
  • Tow2Mater
    Anonym (Moa) skrev 2021-09-19 09:51:48 följande:

Det ska ju ställas mot risken att inte erbjuda vaccinet. Underlaget får vi om några dagar.

Hur många under 18 har hitills fått Covid? Då kan vi räkna ut andelen av dem som fått MIS-C.

www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/september/allman-vaccination-mot-covid-19-fran-12-ar/

"Detta gäller framför allt ett tillstånd kallat MIS-C (Multisystem Inflammatory Syndrome in Children), som innebär hyperinflammation med hög feber och i vissa fall påverkan på ett eller flera organ i kroppen. Under pandemin har hittills drygt 250 barn under 18 år i Sverige drabbats av MIS-C.
    ...

Folkhälsomyndigheten kommer att publicera underlaget för beslutet inom några dagar."

MIS-C (hyperinflammation)

www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/infektioner/ovanliga-infektioner/vad-ar-hyperinflammation-hos-barn/

"Hyperinflammation påverkar hela kroppen. Barn som har hyperinflammation är mycket sjuka och behöver intensivvård på sjukhus.

...
    Barnet behöver behandling med olika slags antiinflammatoriska läkemedel.

Barn som har haft hyperinflammation blir kallade till uppföljande undersökningar i ett par år efteråt, för att se hur kroppen återhämtar sig."

Hjärtmuskelinflammation:

www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/hjarta-och-blodkarl/inflammation-och-infektion-i-hjartat/hjartmuskelinflammation/

"Sjukdomen går oftast över av sig själv, men ibland behöver du få behandling.
    ...

Det är vanligt att bli inlagd på sjukhus under några dagar för att hjärtats funktion behöver kontrolleras.

...

Du bör undvika all krävande fysisk aktivitet om du har en hjärtmuskelinflammation. Det är vanligt att behöva avstå från krävande fysisk aktivitet upp till sex månader efter att du har blivit sjuk."

Posta gärna när det kommer. Måste de manipulera det forst, eller varfor tar det sån tid att delge underlaget? De kan ju inte skylla på semestertider längre.
  • Tow2Mater
    Anonym (Moa) skrev 2021-09-19 14:08:23 följande:
    Det gagnar såklart hela befolkningen, varje individ, om smittspridningen i samhället kan hållas nere, eller anser du något annat?

Vad tycker du Sverige skulle ha gjort med det antal doser som fanns att tillgå?
    Jag har inget intresse att diskutera vad som skulle gjorts, etc - det har diskuterats till leda i allehanda trådar. Jag har sagt att eftersom vissa gjorde som de gjorde, fick vi mer dataunderlag vi inte annars inte skulle haft inom sama tidsram, så det var ju bra.

Jag har ett individuellt dilemma på individnivå, om vacciantionen eller inte for 12-13 åringar, det är mitt främsta intresse.
  • Anonym (Moa)
    Tow2Mater skrev 2021-09-19 14:15:33 följande:
    Jag har inget intresse att diskutera vad som skulle gjorts, etc - det har diskuterats till leda i allehanda trådar. Jag har sagt att eftersom vissa gjorde som de gjorde, fick vi mer dataunderlag vi inte annars inte skulle haft inom sama tidsram, så det var ju bra.

Jag har ett individuellt dilemma på individnivå, om vacciantionen eller inte for 12-13 åringar, det är mitt främsta intresse.

Samtidigt säger du att du inte vill ha någon som helst länk som går till FHM när det gäller det, för det intresserar dig inte.

Indirekt har du också sagt att det är väldigt många länders hälsovårdsmyndigheter du inte är ett dugg intresserad av vad de säger.

För mig mycket ologiskt, och onödigt att sprida sådant i en svensk tråd.

Vad vill du uppnå med det kan man undra. Tycker du svensken i allmänhet inte bör lite på sin hälsovårdsmyndighet?

• Anonym (Moa)
    Tow2Mater skrev 2021-09-19 14:10:28 följande:
    Posta gärna när det kommer. Måste de manipulera det forst, eller varfor tar det sån tid att delge underlaget? De kan ju inte skylla på semestertider längre.

De kanske tagit beslutet och när beslutet väl är taget vill man kanske förmedla det så fort som möjligt.

Men beslutsunderlaget vill man kanske sammanställa på ett sätt som gör det tillgängligt för gemene man, vad vet jag.

Varför är du så kategoriskt emot FHM?
    Varför antar du direkt att de ska manipulera data? Låter ju helt sjukt.

Varför har du taggarna utåt så?

• Tow2Mater
    Anonym (Moa) skrev 2021-09-19 14:25:06 följande:

Samtidigt säger du att du inte vill ha någon som helst länk som går till FHM när det gäller det, för det intresserar dig inte.

Indirekt har du också sagt att det är väldigt många länders hälsovårdsmyndigheter du inte är ett dugg intresserad av vad de säger.

För mig mycket ologiskt, och onödigt att sprida sådant i en svensk tråd.

Vad vill du uppnå med det kan man undra. Tycker du svensken i allmänhet inte bör lite på sin hälsovårdsmyndighet?

Det är upp till var och en hur mycket man vill lita på diverse myndigheter. Ofta kan det vara bra att ta in information från olika håll och inte lita blint på vad en myndighet säger, då de som jag redan sagt ofta beaktar många olika aspekter i sina rekommendationer/beslut.

Vad jag vill uppnå är mer underlag angående individuell vacciantion eller inte av 12-13 åring. Vad FHM säger vet jag redan.
  • Ess
    Anonym (.....) skrev 2021-09-19 10:02:32 följande:

Ni som svarar NEJ, vad är det som gör att ni tror ni kan mer om det här än FHM??? De har ju ett att många barn drabbas av långtidscovid.... Vill ni hellre att era barn ska bli en av dem?

Mina barn får själv läsa på och ta sitt beslut, det gäller deras kroppar. 
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Moa) skrev 2021-09-19 09:51:48 följande:

Det ska ju ställas mot risken att inte erbjuda vaccinet. Underlaget får vi om några dagar.

Hur många under 18 har hitills fått Covid? Då kan vi räkna ut andelen av dem som fått MIS-C.

www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/september/allman-vaccination-mot-covid-19-fran-12-ar/

"Detta gäller framför allt ett tillstånd kallat MIS-C (Multisystem Inflammatory Syndrome in Children), som innebär hyperinflammation med hög feber och i vissa fall påverkan på ett eller flera organ i kroppen. Under pandemin har hittills drygt 250 barn under 18 år i Sverige drabbats av MIS-C.

...

Folkhälsomyndigheten kommer att publicera underlaget för beslutet inom några dagar."
    MIS-C (hyperinflammation)

www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/infektioner/ovanliga-infektioner/vad-ar-hyperinflammation-hos-barn/

"Hyperinflammation påverkar hela kroppen. Barn som har hyperinflammation är mycket sjuka och behöver intensivvård på sjukhus.

...

Barnet behöver behandling med olika slags antiinflammatoriska läkemedel.

Barn som har haft hyperinflammation blir kallade till uppföljande undersökningar i ett par år efteråt, för att se hur kroppen återhämtar sig."

Hjärtmuskelinflammation:

www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/hjarta-och-blodkarl/inflammation-och-infektion-i-hjartat/hjartmuskelinflammation/

"Sjukdomen går oftast över av sig själv, men ibland behöver du få behandling.

...

Det är vanligt att bli inlagd på sjukhus under några dagar för att hjärtats funktion behöver kontrolleras.

...Du bör undvika all krävande fysisk aktivitet om du har en hjärtmuskelinflammation. Det är vanligt att behöva avstå från krävande fysisk aktivitet upp till sex månader efter att du har blivit sjuk."
    Om man inte avstår den krävande aktiviteten kan man dock få problem senare i livet. Typ ärrvävnad på hjärtat som ger hjärtattacker. Sånt. Jag tycker det känns obehagligt då jusy pojkar 12-15 kanske inte är den ålderskategorin som lättast håller sig garanterat lugna i ett halvår.

Jag tycker bara det känns som man viftar bort fara med hjärtmuskelinflammation eller applicerar hur en vuxen kan hantera det på ett barn. Det ogillar jag.
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (.....) skrev 2021-09-19 10:02:32 följande:

Ni som svarar NEJ, vad är det som gör att ni tror ni kan mer om det här än FHM??? De har ju ett att många barn drabbas av långtidscovid.... Vill ni hellre att era barn ska bli en av dem?

Har de verkligen det? Vad är ?många? barn? Sist jag såg en bedömning var det att gruppen fanns men att barn i sllmänhet inte blev så sjuka som vuxna. Har man publicerat nya % på detta nu?
Svar på tråden Ska ni vaccinera era barn?