• Anonym (Förälder)

Ska ni vaccinera era barn?

Ska ni vaccinera era barn i ålder 12-15 nu mot covid eller avvaktar ni?

Skulle ni vilja vaccinera även era yngre barn om det tilläts? Hur små?

Har inte hört att små barn blir direlt sjuka alls i corona och är orolig för hjärtpåverkan. Även om det läker ut känns det läskigt om resultatet blir att man givit sitt barn en hjärtmuskelinflammation som ung för att skydda mot ett virus som är extremt låg sannolikhet att det blir direkt sjukt av. Hjärtat är inte att leka med.

• Svar på tråden Ska ni vaccinera era barn?
  • KKarate
    Anonym (Moa) skrev 2021-09-18 03:58:25 följande:
    En hjärtmuskelinflammation ses ju inte som allvarlig sjukdom, eller hur?
    Så om din jämförelse är hjärtmuskelinflammation mot allvarlig Covid så är det ju verkligen äpplen och päron du jämför, eller?

Man kan ju också få hjärtmuskelinflammation av att genomgå en Covid-19 infektion.
    Alltid spännande med dessa lekkvinnor som håller till här på familjeliv.

Hjärtmuskelinflammation kan orsaka hjärtstopp och permanenta skador på hjärta. Vem ser inte det som allvarligt menar du?
  • Anonym (Moa)
    KKarate skrev 2021-09-18 05:22:44 följande:
    Alltid spännande med dessa lekkvinnor som håller till här på familjeliv.

Hjärtmuskelinflammation kan orsaka hjärtstopp och permanenta skador på hjärta. Vem ser inte det som allvarligt menar du?
    Alltid spännande med dessa otrevliga karate-killar som håller till här på familjeliv.

www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/hjarta-och-blodkarl/inflammation-och-infektion-i-hjartat/hjartmuskelinflammation/

"Sjukdomen går oftast över av sig själv, men ibland behöver du få behandling."

Jag har nu läst hela 1177 och backar på min fråga.
    Du har säkert rätt att det klassas som en allvarlig sjukdom för det står ju även (Jag har inga problem att säga att jag hade fel, men trist att du ska vara så otrevlig):

"Kontakta genast en vårdcentral  eller jouröppen mottagning om du har symtom som du tror kan bero på hjärtmuskelinflammation. 
    ...

Hjärtmuskelinflammation går oftast över utan behandling. Du får smärtlindrande läkemedel om du har ont.

Det är vanligt att bli inlagd på sjukhus under några dagar för att hjärtats funktion behöver kontrolleras."

Vad jag förstår (till alla otrevliga karate-killar så skriver jag alltså inte att jag vet) så är den stora faran med hjärtmuskelinflammation att träna hårt samtidigt som man har den. Då kan det leda till hjärtstopp. Men det är väl heller inte uteslutet att det kan leda till hjärtstopp i vissa komplicerade fall även totalt utan fysisk ansträngning. Det vet inte jag.

Sverige har varit sist ut bland de nordiska länderna att ta beslutet att erbjuda 12-15-åringar vaccin.
    Även i denna åldersgrupp finns alltså inget tvång i Sverige.
    Många barnläkare och läkare på IVA har efterfrågat att barn (12-15) ska erbjudas vaccin.
    FHM har inväntat data och övervägt beslutet. Man kan ju förstå att det inte varit ett lätt beslut.

www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/september/allman-vaccination-mot-covid-19-fran-12-ar/

"Folkhälsomyndighetens beslut vilar på bedömningen att fördelarna med vaccination för barnens del är större än nackdelarna.

– Detta är en komplex fråga där vår bedömning utgår ifrån barnperspektivet. Sammantaget bedömer vi att vinsten för barnens del överväger, säger Johan Carlson, Folkhälsomyndighetens generaldirektör.

Barn löper betydligt mindre risk än vuxna att drabbas av svår covid-19-sjukdom, men risken är inte obefintlig. Både i Sverige och i andra länder har barn drabbats av svår sjukdom som krävt vård på sjukhus. Detta gäller framför allt ett tillstånd kallat MIS-C (Multisystem Inflammatory Syndrome in Children), som innebär hyperinflammation med hög feber och i vissa fall påverkan på ett eller flera organ i kroppen. Under pandemin har hittills drygt 250 barn under 18 år i Sverige drabbats av MIS-C.

Vaccinerna är effektiva och säkra, med biverkningar som är lindriga och övergående i de allra flesta fall. Hittills har nästan 20 miljoner barn i världen över 12 år fått något av de mRNA-vacciner som i dag är godkända från 12 års ålder. För ett fåtal barn som vaccinerats har biverkan i form av hjärtmuskelinflammation uppträtt. Denna biverkan är mycket ovanlig och som regel övergående, men man behöver vara medveten om den och söka vård om man skulle få symtom som bröstsmärta de närmaste dagarna efter vaccinationen."

• Anonym (Moa)

Som förälder är jag mer orolig för hyperinflammation av Covid-infektion än av hjärtmuskelinflammation i samband med vaccination.

Man vet när dosen tas Hjärtmuskelinflammation i samband med vaccination uppträder tidigt efter vaccination Vila en vecka i samband med vaccination, så borde man kunna veta om ens barn drabbats av den mycket ovanliga biverkningen hjärtmuskelinflammation Det är alltså en vecka av extra vila. I några fåtal fall, om hjärtmuskelinflammation misstänks får man åka in till sjukhus övervakas någon dag och sedan vila en längre tid.

Hur ser det ut för hyperinflammation?
    Hur ser det ut för post-Covid?
    Skrämmer inte det?
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Moa) skrev 2021-09-18 07:56:08 följande:
    Som förälder är jag mer orolig för hyperinflammation av Covid-infektion än av hjärtmuskelinflammation i samband med vaccination.

Man vet när dosen tas Hjärtmuskelinflammation i samband med vaccination uppträder tidigt efter vaccination Vila en vecka i samband med vaccination, så borde man kunna veta om ens barn drabbats av den mycket ovanliga biverkningen hjärtmuskelinflammation Det är alltså en vecka av extra vila. I några fåtal fall, om hjärtmuskelinflammation misstänks får man åka in till sjukhus övervakas någon dag och sedan vila en längre tid.

Skrämmer inte det?
    Till den otrevliga karate-killen, som jag skrev tidigare men inte i denna post, är det ju inte uteslutet att det finns ovanliga fall där hjärtmuskelinflammation leder till hjärtstopp även utan fysisk ansträngning.

I normalfallet för hjärtmuskelinflammation, enligt 1177, går det över av sig själv och man blir ordinerad vila.

Som sagt som förälder är jag mer orolig över Covid och hyperinflammation och även post-Covid än över hjärtmuskelinflammation. 
  • Anonym (Moa)

www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/infektioner/ovanliga-infektioner/vad-ar-hyperinflammation-hos-barn/

"Hyperinflammation innebär att immunförsvaret inte bara försvarar sig mot infektionen utan också börjar attackera kroppens organ. Tillståndet är allvarligt men ovanligt.

...

Hyperinflammation påverkar hela kroppen. Barn som har hyperinflammation är mycket sjuka och behöver intensivvård på sjukhus. Hen undersöks då av läkare på flera sätt och barnet får lämna blodprov. Barnet behöver behandling med olika slags antiinflammatoriska läkemedel.

Barn som har haft hyperinflammation blir kallade till uppföljande undersökningar i ett par år efteråt, för att se hur kroppen återhämtar sig."

• AndreaBD
    Anonym (F) skrev 2021-09-17 23:17:05 följande:
    De menar att en hjärtmuskelinflammation är övergående? Jag skulle garanterat tänka ett varv till gällande om jag vill vaccinera under dom premisserna
    "För ett fåtal barn som vaccinerats har biverkan i form av hjärtmuskelinflammation uppträtt. Denna biverkan är mycket ovanlig och som regel övergående, men man behöver vara medveten om den och söka vård om man skulle få symtom som bröstsmärta de närmaste dagarna efter vaccinationen."

www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/september/allman-vaccination-mot-covid-19-fran-12-ar/
  • AndreaBD

Skrämmer inte det?
    Precis! 
  • Elin P

Ja kommer att vaccinera 14-åringen om det går. Han har svår autism och det är inte säkert att det går att ge sprutan utan att tex göra det i narkos. Så vet inte hur mycket de kan göra.

• Tow2Mater

Skrämmer inte det?
    Vet du varifrån "vila i en vecka" kommer (fhm räknas inte)? Maken pratar om 2 månader (vilket är omöjligt i vårt fall pga sport).
    Uräakta om jag missat om du redan angett det.
Svar på tråden Ska ni vaccinera era barn?