• Anonym (Förälder)

Ska ni vaccinera era barn?

Ska ni vaccinera era barn i ålder 12-15 nu mot covid eller avvaktar ni?

Skulle ni vilja vaccinera även era yngre barn om det tilläts? Hur små?

Har inte hört att små barn blir direlt sjuka alls i corona och är orolig för hjärtpåverkan. Även om det läker ut känns det läskigt om resultatet blir att man givit sitt barn en hjärtmuskelinflammation som ung för att skydda mot ett virus som är extremt låg sannolikhet att det blir direkt sjukt av. Hjärtat är inte att leka med.

• Svar på tråden Ska ni vaccinera era barn?
  • cosinus
    Cavill skrev 2021-09-17 20:05:17 följande:

Varför är det ditt beslut? 

För att risken för att drabbas allvarligt i hennes ålder är väldigt, väldigt liten och då tycker jag inte det är självklart att vaccinera den åldersgruppen.

Väntar hon ett halvår tills hon är 18 borde vi förhoppningvis veta lite mer kring nyttan kontra ev biverkningar för den åldersgruppen. Det ser jag bara som en fördel..
  • Anonym (Mormor)

Jag har 3 barnbarn som är i Riskzon för denna pandemi som har MÅSTA vara hemma från skolan i snart 2 år. Visst dem har börjat skolan vid skolstart, men så kommer det hem en lapp att antingen lärare eller elever fått Covid 19 och varit på denna skola. Då måste barnen omedelbart bli borta från skolan. Alla tre barnbarn har IGA-Brist vilket innebär ingen immunförsvar. Alla tre har epilepsi svår utvecklingsförsening och är i riskzon för denna virus.

Får barnen ta vaccinet så absolut kommer föräldrarna se till att dem tar det för det går inte att barnen aldrig får gå till skolan. Önskvärt är att alla barnen tar vaccinet så att inte barn som är i direkt fara för viruset inte drabbas så även all skolpersonal.

Jag som mormor/assistent och föräldrarna har tagit vaccinet i våras för att skydda barnen. Och jag vi skyddar oss även när vi ENDAST åker och handlar eller ska vara på apotektet. Vi har munskydd och även handskar på oss. Barnen får inte följa med till affär eller någonstans förutom att vistas ute på gården eller en utflykt.

Att ha suttit i karantän i snart 2 år börjar tryta på humöret man blir skogstokig. Så alla tänk på att ta vaccinet för att vi som är i riskzon någon gång kan börja leva normalt. 

• AndreaBD
    Anonym (F) skrev 2021-09-17 08:14:19 följande:

Man har precis i usa konstaterar att pojkar som tar vaccinet löper en risk att få hjärtmuskelinflammation.

Med det säger jag inte att man inte ska vaccinera sina barn. Men man bör vara medveten om detta.

www.expressen.se/nyheter/hogre-risk-for-vaccinbiverkning-an-allvarlig-infektion-for-pojkar/

De tog ju upp det på presskonferensen igår och Karin Wigsell-Tegemark sa att de hade avvaktat tills de fick ett lugnande besked just om det här. Hon sa att det inte är någon fara, det är övergående.
  • Anonym (F)
    AndreaBD skrev 2021-09-17 22:57:17 följande:

De tog ju upp det på presskonferensen igår och Karin Wigsell-Tegemark sa att de hade avvaktat tills de fick ett lugnande besked just om det här. Hon sa att det inte är någon fara, det är övergående.

De menar att en hjärtmuskelinflammation är övergående? Jag skulle garanterat tänka ett varv till gällande om jag vill vaccinera under dom premisserna
  • AndreaBD
    Anonym (F) skrev 2021-09-17 23:17:05 följande:
    De menar att en hjärtmuskelinflammation är övergående? Jag skulle garanterat tänka ett varv till gällande om jag vill vaccinera under dom premisserna
    Japp, det sa de.
  • FuckGoggleAskMe

Min femtonåring är färdigvaccinerad sen tidigt i augusti. Vi bor inte i Sverige. Han fick lite ont i armen ett par dagar efter första sprutan, annars allt ok.

• Anonym (Moa)

Mina barn är för små, men om de hade funnits liknande studier och rekommendationer med vaccin till mina barn hade jag inte tvekat.

Lite läsning för den intresserade:

covidcalltohumanity.org/wp-content/uploads/2021/06/Science_Israel-reports-link-between-rare-cases-of-heart-inflammation-and-COVID-19-vaccination-in-young-men.pdf

Diekema says the medical community is now on alert for youngsters with chest pain and other symptoms soon after vaccination?allowing them to be quickly identified, treated, and reported to health departments.

?From a parent?s perspective, this really comes down to risk perception, assessment of the data,? says Diekema, who has studied risk-benefit trade-offs. Even if a link between myocarditis and the vaccine holds up, the condition is usually mild, requiring treatment only with anti-inflammatory drugs, whereas COVID-19 infection can also cause serious disease and long-term side effects, even in young people.

Mevorach tells Science he and his colleagues identified 110 myocarditis cases among 5 million people in Israel who had received two doses of the Pfizer-BioNTech vaccine in the month before their diagnosis. That translates to about one in 50,000 vaccine recipients, a number that isn?t concerning given the background rate of myocarditis in the general population, where it is typically triggered by viral or bacterial infections, including COVID-19. 

En hjärtmuskelinflammation kan väl bli farlig när man tränar hårt samtidigt som man har den.

Det är ju något man kan styra över. Man vet när man tar dosen och man kan då vila några dagar eller en vecka  efter dos, eventuellt träna lättare pass. Om man drabbas uppstår det ju också tidigt efter dos. 

• Anonym (Moa)

www.npr.org/2021/08/14/1027663917/rsv-covid-children&t=1629013093776

"Early versions of COVID-19 largely spared children but the delta variant proved to be much less discriminating, and has led to more child hospitalizations."

Delta varianten är alltså mer riskfylld för barn än de tidigare varianterna.

Om man har barn som lider av post-covid kanske tom vaccinet kan hjälpa dem.

www.theguardian.com/society/2021/may/18/long-covid-symptoms-ease-after-vaccination-survey-finds

Long Covid symptoms ease after vaccination, survey finds
    Exclusive: Fifty-seven per cent of people with illness say they were better overall after jab
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Förälder) skrev 2021-09-17 16:42:45 följande:
    Hört talas om liknelser? Men det går inte att nyansera för någon som inte vill.

Vilka studier på njur och lungskador åsyftar du? Jag pratar om den studie som visade stt risken för hjärtmuskelinflammation var 6,1 ggr större än risken att få allvarlig covid hos pojkar 12-15. Om allvarlig covid är det som skapar njur-och lungskador är alltså risken minst 6.1 ggr mindre för det än för hjärtmuskelinflammation, då inte alla som får allvarlig covid får dessa problem, mig veterligen, om än en stor andel.

Det här är ju något man bara sett hos pojkar i studien, därav oro som pojkmamma. Kommer det andra studier som motbevisar risken tar jag gärna emot dem.
    En hjärtmuskelinflammation ses ju inte som allvarlig sjukdom, eller hur?
    Så om din jämförelse är hjärtmuskelinflammation mot allvarlig Covid så är det ju verkligen äpplen och päron du jämför, eller?

Man kan ju också få hjärtmuskelinflammation av att genomgå en Covid-19 infektion.
Svar på tråden Ska ni vaccinera era barn?