• Anonym (Förälder)

Ska ni vaccinera era barn?

Ska ni vaccinera era barn i ålder 12-15 nu mot covid eller avvaktar ni?

Skulle ni vilja vaccinera även era yngre barn om det tilläts? Hur små?

Har inte hört att små barn blir direlt sjuka alls i corona och är orolig för hjärtpåverkan. Även om det läker ut känns det läskigt om resultatet blir att man givit sitt barn en hjärtmuskelinflammation som ung för att skydda mot ett virus som är extremt låg sannolikhet att det blir direkt sjukt av. Hjärtat är inte att leka med.

• Svar på tråden Ska ni vaccinera era barn?
  • fjanten
    fluu skrev 2021-09-17 15:58:51 följande:

Jag vaccinerar givetvis inte mitt barn mot något som hon löper noll risk för. Särskilt inte sedan vaccinet inte är långtidstestat och ger fler biverkningar än andra vaccin. Och JCVI sa fuck no, men Boris sa fuck yes ändå. Vetenskapen gäller bara ibland och sånt.

Resonerar likadant här. Nu är mina barn dock yngre än 12 allihopa, men om det blir vaccinering från ännu yngre åldrar kommer vi definitivt vänta.
  • Spucks
    Anonym (Förälder) skrev 2021-09-17 17:08:49 följande:
    Expressens artikel: www.expressen.se/nyheter/hogre-risk-for-vaccinbiverkning-an-allvarlig-infektion-for-pojkar/

Den länkade studien i artikeln: www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.08.30.21262866v1

Jag har nu enbart läst artikeln (kommer kanske läsa studien senare) och det är flera saker som slår mig, vilket får mig att tänka att man verkligen bör granska studien noga, eftersom det är konstig:

1. Det handlar om en liten studie .... hur liten? Har den ens någon betydelse? En
    2. "
    Risken för hjärtkomplikationer för pojkar 12-15 år efter vaccinering är 162,2 på miljonen. Den näst högsta risken för hjärtmuskelinflammation vid vaccinering löper pojkar 16-17 år (94,0 på miljonen)"  En så stor skillnad mellan 12-15 år och 16-17 år? Det verkar väldig konstig.
    3. "
    Skillnaden är baserad på den aktuella nivån av inskrivningar på sjukhus för covid-19" och "Forskarna skriver att risken för en i övrigt frisk pojke att behöva sjukhusvård på grund av covid-19 under de närmsta 120 dagarna"
    Dvs om jag förstår det rätt är riskanalysen baserad på hur det ser ut just nu - hur många är infekterad och hur många är i sjukhuset. Därifrån räknar de hur stor risken är att pojkar i den åldern insjuknar inom de närmasta 4 månader och hamnar i sjukhuset. Om det nu är verkligen så som jag förstå det, är det ju en helt korkat räkning. Nästan ALLA som inte är/blir vaccinerad kommer att bli infekterad någon gång. Då borde man ju inte räkna med risken att bli infekterad under en viss tid och hamnar i sjukhuset, utan med risken att hamna i sjukhuset som infekterad. Detta gör en stor skillnad i beräkningen.

• Anonym (Nix)

Jag är verkligen ingen antivaxxer och vårt barn har fått alla sprutor i vaccinationsprogrammet och vi vuxna är själva vaccinerade mot covid självklart. Men när det gäller vårt barn som inte är färdigutvecklad osv är jag mycket mer skeptisk när det inte är långtidsprövat.

• Tow2Mater
    Anonym (F) skrev 2021-09-17 08:14:19 följande:

Man har precis i usa konstaterar att pojkar som tar vaccinet löper en risk att få hjärtmuskelinflammation.

Med det säger jag inte att man inte ska vaccinera sina barn. Men man bör vara medveten om detta.

www.expressen.se/nyheter/hogre-risk-for-vaccinbiverkning-an-allvarlig-infektion-for-pojkar/

Ja, och det oroar mig. Hur gör man med en 13 årig pojke som sportar? Snart kommer nog krav om vaccin för att kunna flyga, och det sätter oss i situationen att måsta vaccinera för att kunna resa och hälsa på släkt efter 3 år då det inte gått, eller avvakta ett fjärde år och se vad som händer. Att det inte finns valfrihet alls snart är vansinnigt, speciellt när det gäller ens minderåriga barn.
  • Cavill
    cosinus skrev 2021-09-17 10:26:33 följande:

17-åringen får ta ett eget beslut när hon fyller 18 om ett halvår. 

Jasså, varför inte innan dess? Äger ni hennes kropp tills hon blir myndig?
  • cosinus
    Cavill skrev 2021-09-17 19:05:20 följande:

Jasså, varför inte innan dess? Äger ni hennes kropp tills hon blir myndig?

Självklart inte, därför jag tar beslutet att avvakta.

Då kan hon sen välja att göra som hon vill. Hon kan alltid bli vaccinerad senare, hon kan inte bli ovaccinerad om hon fått sprutan.
  • Anonym (Nej)

Absolut inte. Förstör inte era barns unga, ej färdigväxta kroppar för ett virus som ytterst få barn drabbas av.

• Cavill
    cosinus skrev 2021-09-17 19:27:13 följande:
    Självklart inte, därför jag tar beslutet att avvakta.

Då kan hon sen välja att göra som hon vill. Hon kan alltid bli vaccinerad senare, hon kan inte bli ovaccinerad om hon fått sprutan.
    Varför är det ditt beslut? 
Svar på tråden Ska ni vaccinera era barn?