• Anonym (Förälder)

Ska ni vaccinera era barn?

Ska ni vaccinera era barn i ålder 12-15 nu mot covid eller avvaktar ni?

Skulle ni vilja vaccinera även era yngre barn om det tilläts? Hur små?

Har inte hört att små barn blir direlt sjuka alls i corona och är orolig för hjärtpåverkan. Även om det läker ut känns det läskigt om resultatet blir att man givit sitt barn en hjärtmuskelinflammation som ung för att skydda mot ett virus som är extremt låg sannolikhet att det blir direkt sjukt av. Hjärtat är inte att leka med.

• Svar på tråden Ska ni vaccinera era barn?
  • Tow2Mater
    Anonym (Moa) skrev 2021-09-18 07:56:08 följande:

Som förälder är jag mer orolig för hyperinflammation av Covid-infektion än av hjärtmuskelinflammation i samband med vaccination.

Man vet när dosen tas Hjärtmuskelinflammation i samband med vaccination uppträder tidigt efter vaccination Vila en vecka i samband med vaccination, så borde man kunna veta om ens barn drabbats av den mycket ovanliga biverkningen hjärtmuskelinflammation Det är alltså en vecka av extra vila. I några fåtal fall, om hjärtmuskelinflammation misstänks får man åka in till sjukhus övervakas någon dag och sedan vila en längre tid.

Hur ser det ut för hyperinflammation?
    Hur ser det ut för post-Covid?
    Skrämmer inte det?
    Jo, men covid är mer slumpartat. Man kan försöka till viss del minska risken att få det, men man måste ju leva och viss risk ingår i livet, man kan inte helt besluta själv om risken här (om man inte vill leva i 100% isolering). Händer det så händer det, och man hoppas på att vara bland dem som får det lindrigt. Men risken vid vaccination, även om den också är liten, påverkar man direkt helt själv; antingen tar du sprutan och utsätter dig för risken, eller så avstår du sprutan och undviker risken helt. Lite så går tänket.
    Sen hjälper det inte att maken är emot, så just nu för oss väger hans nej högst för barnet, och att barnet själv inte vill mest för att han inte gillar sprutor (han svimmade vid sista sprutan han fick i sommar som var obligatorisk för att få gå i skolan, och även av sista bedövningssprutan vid tandläkaren).
  • Spucks
    Tow2Mater skrev 2021-09-18 15:04:14 följande:
    Vet du varifrån "vila i en vecka" kommer (fhm räknas inte)? Maken pratar om 2 månader (vilket är omöjligt i vårt fall pga sport).
    Uräakta om jag missat om du redan angett det.
    Moa skriver om vila efter vaccination, för att undvika hjärtmuskelinflammation. Inte om vila efter man har redan fått det!
  • Anonym (...)

Nej, det tror jag faktiskt inte! Väntar ut det lite i alla fall...

• Tow2Mater
    Spucks skrev 2021-09-18 15:30:51 följande:
    Moa skriver om vila efter vaccination, för att undvika hjärtmuskelinflammation. Inte om vila efter man har redan fått det!
    Ja precis, det är det jag också pratar om.
  • Anonym (Moa)
    Tow2Mater skrev 2021-09-18 15:04:14 följande:
    Vet du varifrån "vila i en vecka" kommer (fhm räknas inte)? Maken pratar om 2 månader (vilket är omöjligt i vårt fall pga sport).
    Uräakta om jag missat om du redan angett det.

Det står på flera ställen att om man drabbas så får man det tidigt, dvs nära vaccinationen.
    Man ska vara uppmärksam på symptom efter vaccination, vad jag tolkat infinner sig symptomen inom en vecka efter vaccination, på vissa sidor står det bara "soon after vaccination". 

Kan 2 månader verkligen räknas som "soon"?

Får man inte hjärtmuskelinflammation kan man väl träna som vanligt, eller?

www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/safety/myocarditis.html

"Seek medical care if you or your child have any of these symptoms, especially if it’s within a week after COVID-19 vaccination."

Detta tolkar jag som att den kritiska tiden är en vecka efter vaccination, eller?
    För att inte riskera att träna hårt med en hjärtmuskelinflammation man är omedveten om förstår jag det som att det är en vecka man behöver ta det lugnt på.

Var har din man läst att hjärtmuskelinflammation pga vaccination kan uppkomma så långt som 2 månader efter vaccination?

Varför räknas inte FHM?

• LadyJane
    Anonym (Nix) skrev 2021-09-17 18:24:04 följande:
    Jag är verkligen ingen antivaxxer och vårt barn har fått alla sprutor i vaccinationsprogrammet och vi vuxna är själva vaccinerade mot covid självklart. Men när det gäller vårt barn som inte är färdigutvecklad osv är jag mycket mer skeptisk när det inte är långtidsprövat.
    Kallar man detta vaccin för ej färdigutvecklat och inte långtidstestat så är man per definition en antivaxxer. Inget av det är nämligen sant. Det här vaccinet har testats sedans Sarsepidemin.
    Den som kommer med falsk information är alltid antivaxxer.
  • LadyJane
    Tow2Mater skrev 2021-09-17 19:00:20 följande:
    Ja, och det oroar mig. Hur gör man med en 13 årig pojke som sportar? Snart kommer nog krav om vaccin för att kunna flyga, och det sätter oss i situationen att måsta vaccinera för att kunna resa och hälsa på släkt efter 3 år då det inte gått, eller avvakta ett fjärde år och se vad som händer. Att det inte finns valfrihet alls snart är vansinnigt, speciellt när det gäller ens minderåriga barn.
    Risken var 92 på miljonen. Väg det mot risken att de blir sjuka och skadade av covid. Även om risken är liten är den större än 0, 000092. Hur ska du tackla om din idrottande kille får skadade njurar pga covid?
    Tja. Det går att sporta. Ett tag. Kul att gå på dialys som 40åring. Det funkar ju också. Ett tag.

Det finns visst valfrihet.
    Men alla val ger konsekvenser. Vill man inte vaccinera sig så får man ta de konsekvenser som blir. Det är faktiskt så enkelt.

Ingen människa kan kräva att få riskera andra människors liv och hälsa utan att det skulle ge konsekvenser. Det är bara dumheter att ens fundera i de banorna.
    Du vill ha valfrihet att få ta vaccinet.

Andra, som inte kan ta vaccinet, ska ha frihet att inte utsättas för fara för liv och hälsa. Och det valet, att värna om sitt eget liv, går före de som utsätter andra för fara pga deras val.
  • Tow2Mater
    Anonym (Moa) skrev 2021-09-18 16:05:04 följande:

Det står på flera ställen att om man drabbas så får man det tidigt, dvs nära vaccinationen.
    Man ska vara uppmärksam på symptom efter vaccination, vad jag tolkat infinner sig symptomen inom en vecka efter vaccination, på vissa sidor står det bara "soon after vaccination". 

Kan 2 månader verkligen räknas som "soon"?

Får man inte hjärtmuskelinflammation kan man väl träna som vanligt, eller?

www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/safety/myocarditis.html

"Seek medical care if you or your child have any of these symptoms, especially if it?s within a week after COVID-19 vaccination."

Detta tolkar jag som att den kritiska tiden är en vecka efter vaccination, eller?
    För att inte riskera att träna hårt med en hjärtmuskelinflammation man är omedveten om förstår jag det som att det är en vecka man behöver ta det lugnt på.

Var har din man läst att hjärtmuskelinflammation pga vaccination kan uppkomma så långt som 2 månader efter vaccination?

Varför räknas inte FHM?

Jag vet inte.

FHM beaktar alla möjliga saker, inklusive ekonomi, miljö etc i tillägg till medicinska. Deras 'råd' är inte vad jag letar efter.
  • Anonym (Moa)
    Tow2Mater skrev 2021-09-18 15:17:14 följande:
    Jo, men covid är mer slumpartat. Man kan försöka till viss del minska risken att få det, men man måste ju leva och viss risk ingår i livet, man kan inte helt besluta själv om risken här (om man inte vill leva i 100% isolering). Händer det så händer det, och man hoppas på att vara bland dem som får det lindrigt.
    Men risken vid vaccination, även om den också är liten, påverkar man direkt helt själv; antingen tar du sprutan och utsätter dig för risken, eller så avstår du sprutan och undviker risken helt. Lite så går tänket.
    Människan är ju känslostyrd så jag förstår att man kan tänka så här.

Dvs även om riskerna med Covid-19 sjukdomen är större och farligare, så kan man tycka det är bättre än den mindre och mindre farliga risken med vaccination då sjukdom bara händer och vaccinationen är en aktiv handling.

Men, det är inte logiskt.
    Att inte ta ett beslut eller att aktivt säga nej till vaccin är också ett beslut som kan få konsekvenser.
    Om barnet senare får Covid-19 med efterföljande komplikationer kanske man ångrar att inte ha tagit vaccinet.

Jag förstår att många tycker dessa beslut är jobbiga.
    Om ett ovaccinerat barn får Covid med komplikationer kommer man ångra att man inte vaccinerade.
    Om ett barn får komplikationer efter en vaccination kommer man undra över sitt val, men aldrig veta om Covid hade varit värre eller bättre i det enskilda fallet.

Det är väl därför man måste förlita sig på forskningen här, på det data som finns om vilken av de två riskerna som faktiskt är störst.

Jag tror inte FHM tar in ekonomi (vad menar du med miljö?) som en parameter när de tagit det här beslutet.
    Men vi får se, FHM kommer "publicera underlaget för beslutet inom några dagar."
    Se www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/september/allman-vaccination-mot-covid-19-fran-12-ar/

• Spucks
    Tow2Mater skrev 2021-09-18 15:43:19 följande:
    Ja precis, det är det jag också pratar om.
    Jaha, varifrån har du fått den informationen att man ska vila i 2 månader efter vaccinationen för att inte riskera en hjärtmusekinflammation?
Svar på tråden Ska ni vaccinera era barn?