Tow2Mater skrev 2021-09-18 15:17:14 följande:
Jo, men covid är mer slumpartat. Man kan försöka till viss del minska risken att få det, men man måste ju leva och viss risk ingår i livet, man kan inte helt besluta själv om risken här (om man inte vill leva i 100% isolering). Händer det så händer det, och man hoppas på att vara bland dem som får det lindrigt.
Men risken vid vaccination, även om den också är liten, påverkar man direkt helt själv; antingen tar du sprutan och utsätter dig för risken, eller så avstår du sprutan och undviker risken helt. Lite så går tänket.
Människan är ju känslostyrd så jag förstår att man kan tänka så här.
Dvs även om riskerna med Covid-19 sjukdomen är större och farligare, så kan man tycka det är bättre än den mindre och mindre farliga risken med vaccination då sjukdom bara händer och vaccinationen är en aktiv handling.
Men, det är
inte logiskt.
Att inte ta ett beslut eller att aktivt säga nej till vaccin är också ett beslut som kan få konsekvenser.
Om barnet senare får Covid-19 med efterföljande komplikationer kanske man ångrar att inte ha tagit vaccinet.
Jag förstår att många tycker dessa beslut är jobbiga.
Om ett ovaccinerat barn får Covid med komplikationer kommer man ångra att man inte vaccinerade.
Om ett barn får komplikationer efter en vaccination kommer man undra över sitt val, men aldrig veta om Covid hade varit värre eller bättre i det enskilda fallet.
Det är väl därför man måste förlita sig på forskningen här, på det data som finns om vilken av de två riskerna som faktiskt är störst.
Jag tror inte FHM tar in ekonomi (vad menar du med miljö?) som en parameter när de tagit det här beslutet.
Men vi får se, FHM kommer
"publicera underlaget för beslutet inom några dagar."
Se
www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/september/allman-vaccination-mot-covid-19-fran-12-ar/