• Anonym (Förälder)

Ska ni vaccinera era barn?

Ska ni vaccinera era barn i ålder 12-15 nu mot covid eller avvaktar ni?

Skulle ni vilja vaccinera även era yngre barn om det tilläts? Hur små?

Har inte hört att små barn blir direlt sjuka alls i corona och är orolig för hjärtpåverkan. Även om det läker ut känns det läskigt om resultatet blir att man givit sitt barn en hjärtmuskelinflammation som ung för att skydda mot ett virus som är extremt låg sannolikhet att det blir direkt sjukt av. Hjärtat är inte att leka med.

• Svar på tråden Ska ni vaccinera era barn?
  • Anonym (Självklart)

Inget att tveka på.

• Anonym (Nix)

Nej inte än. Han är 7 dock så än är det inte aktuellt.

• Anonym (Förälder)

Ni som svarat ja, hur ser ni på riskerna för hjärtmuskelinflammation mot riskerna för att barnet blir sjukt allvarligt i covid, vilket jag förstått är betydligt lägre. Gör ni det för barnet eller för andras skull?

Är fullvaccinerad själv men den riskbedömningen var för mig och inga 1-på-5000-risker fanns flaggade då heller.

• Anonym (Förälder)
    Anonym (F) skrev 2021-09-17 08:14:19 följande:

Man har precis i usa konstaterar att pojkar som tar vaccinet löper en risk att få hjärtmuskelinflammation.

Med det säger jag inte att man inte ska vaccinera sina barn. Men man bör vara medveten om detta.

www.expressen.se/nyheter/hogre-risk-for-vaccinbiverkning-an-allvarlig-infektion-for-pojkar/

Den är vad jag är rädd för. Tycker att inflammation i hjärtat är riktigt olustigt. Vad om den inte upptäcks i tid? Om den inte läker ut rätt? Svårt för barn att inte vara aktiva på ett halvår som kan krävas. Det är en sån biverkning jag tycker är läskig på riktigt.
  • asdfgh

Mina barn är för små för att få ta vaccinet men sänker de åldersgränsen kommer 10åringen vaccineras. Hen går på en stor skola där de tidigare haft Covid-utbrott. Åker buss till träningen varje vecka.

8åringen går på en betydligt mindre skola så hen skulle kanske få vänta lite längre, både utifrån sin ålder och utifrån risken att smittas.

• cosinus

Nej, de kommer inte få vaccinet till att börja med iaf. Jag tycker inte risk/nytta överväger till vaccinets fördel för dem. Kan naturligtvis komma att ändras med nya mutationer men då kan jag också ändra mig. Vi ligger lågt till en början iaf.

17-åringen får ta ett eget beslut när hon fyller 18 om ett halvår. 

• cosinus
    Anonym (Förälder) skrev 2021-09-17 08:17:16 följande:
    Den är vad jag är rädd för. Tycker att inflammation i hjärtat är riktigt olustigt. Vad om den inte upptäcks i tid? Om den inte läker ut rätt? Svårt för barn att inte vara aktiva på ett halvår som kan krävas. Det är en sån biverkning jag tycker är läskig på riktigt.
    En sån inflammation går ju utmärkt att skaffa sig på annat håll. T ex genom att träna förkyld. Det gjorde jag när jag var ung. 

Kan ju inte säkert säga att det hänger ihop men mina problem med dubbelslag började strax efter det. Nu är det inget som stör jättemycket för så många dubbelslag har jag inte men visst hade det såhär i efterhand varit extremt listigt att inte chansa och gå på den där fotbollsträningen halvrisig.

Så ja, hjärtat ska man vara rädd om, inte specifikt genom att undvika vaccinet men att vara väldigt noga med att inte skicka barn att träna halvrisiga.
  • Anonym (S)
    Anonym (Förälder) skrev 2021-09-17 07:50:56 följande:

Ska ni vaccinera era barn i ålder 12-15 nu mot covid eller avvaktar ni?

Skulle ni vilja vaccinera även era yngre barn om det tilläts? Hur små?

Om jag hade haft barn i den åldern, ja. Mitt barn går i fsk och så små lär nog inte vaccineras alls, annars hade vi gjort det.
Svar på tråden Ska ni vaccinera era barn?