• En manlig man

Kvinnor, känner ni skuld?

Det är ju vanligt i många förhållanden att kvinnan tappar sexlusten. Orsakerna till den tappade lusten kan vara många men det påverkar ju de flesta förhållanden negativt och i många fall går man skilda vägar efter några år. Ofta med barn i bilden och med splittrade familjer som följd.

När ni sen lever singelliv eller träffar en ny partner så finns det helt plötsligt massor med sexlust. Tänker ni någon gång då att om ni bara tillfredställt er man så kunde ni fortfarande varit en kärnfamilj och bott kvar i huset tillsammans. Borde ni känna skuld? Om ni inte känner skuld så undrar jag varför inte när det kanske var den bristande sexlusten som var orsaken till att ni gick skilda vägar.

• Svar på tråden Kvinnor, känner ni skuld?
  • Anonym (Lotta)
    Anonym (min tanke) skrev följande i sitt inlägg 135:

"Det kan ju vara så att hon tappat sexlusten på grund av att det finns saker i förhållandet som hon är missnöjd med och då är det enbart på grund av den obefintliga lusten som förhållandet tar slut. Dock tycker jag att den som tappat lusten har ett ansvar att kommunicera med sin partner om vad som eventuellt inte fungerar och hur man skulle kunna lösa problemet".

Trådskaparens (En manlig man) respons:
    En manlig man skrev 2021-10-16 11:20:41 följande:
    Det verkar vara den röda tråden enligt kvinnorna som skriver här. Sexlusten försvinner p.g.a mannen beteende. Det man då menar är att det är mannens fel att förhållandet tog slut oavsett om det är kvinnan eller mannen som väljer att lämna. Är det rätt tolkning enligt dig?
    @manlig man

Din tolkning av inlägget är uppåt väggarna. Angreppssättet blir helt fel. (Min tanke) uppmärksammar dig/oss på att det kan finnas missförhållanden i relationen som kvinnan är mindre nöjd med och att den som tappar lusten därav har ett ansvar att kommunicerad bristerna. Min tolkning inbegriper mannen om det är hos honom den obefintliga lusten hamnar. Mannen har då motsvarande ansvar att kommunicera orsaken med kvinnan.

Din subjektiva övertolkning polariserar hela kvinna/man grejen i linje med dina fördomar mot kvinnliga varelsers reflektioner... När du upprepat och generellt påstår att alla kvinnor skyller på männen... "Allt är mannens fel". En sån slogan är svår att köpa rakt av för väldigt många kvinnor.     

• En manlig man
    New Dawn skrev 2021-10-19 14:04:33 följande:

Jag tycker absolut att man ska tala om relationen, men det viktigaste är inte just attraktionen. Det viktiga är att ta reda på om personen man lever med vill stanna och jobba med relationen. Om man har problem med just sex kan lika väl den som har mer lust fråga om ens partner vill jobba med sexlivet. Vill hen inte det räcker det som svar. Jag tror egentligen dessutom det ofta handlar om kärlek och den som har mer lust kan också känna mindre kärlek för sin partner. Om män vore ärliga skulle de ibland behöva säga "jag älskar inte dig längre. Vi är mer som kompisar, men jag knulla dig gärna ändå, för jag gillar, sex"

För min del var det känslorna som saknades och sex var egentligen inte det svåra. Det kan man ju ha för att man har en sexdrift. Det svåraste var den emotionella närheten och glädjen, och det var från båda. Det dalade långt innan sexlivet. Självklart var det även olika delar i mitt och hans beteende som ändrats över alla år. Nu i efterhand vet jag jättemånga olka delar i mitt liv som är bättre än det förra, men det är svårt att se. Sex är inte en isolerad händelse, och för mig skulle just ditt synsätt förstöra sexlivet. Sexet och hur bra det är, är ofta ett resultat av hela relationen.

Jag tror många som skiljer sig känner sorg, misslyckande och skuld, oavsett sexlust, särskilt om man har barn.

Mina barn har dock sagt att de ser att jag mår bättre nu. De ser också att relationen till min nya kärlek är mycket bättre. Dom har fokuserat på kärlek och glädjen mellan oss.

Att attraktionen till sin man är överlägset viktigaste är solklart när man läser tråden. I ditt fall funkade sexet utan attraktion men det verkar vara otroligt viktigt för alla andra.

Så om du generaliserar istället så skulle det vara kul att höra svaret på min fråga om kvinnan borde tala om för mannen att hon inte är attraherad av honom längre?
  • En manlig man
    Anonym (Lotta) skrev 2021-10-19 14:32:10 följande:

Anonym (min tanke) skrev följande i sitt inlägg 135:

"Det kan ju vara så att hon tappat sexlusten på grund av att det finns saker i förhållandet som hon är missnöjd med och då är det enbart på grund av den obefintliga lusten som förhållandet tar slut. Dock tycker jag att den som tappat lusten har ett ansvar att kommunicera med sin partner om vad som eventuellt inte fungerar och hur man skulle kunna lösa problemet".

Trådskaparens (En manlig man) respons:@manlig man

Din tolkning av inlägget är uppåt väggarna. Angreppssättet blir helt fel. (Min tanke) uppmärksammar dig/oss på att det kan finnas missförhållanden i relationen som kvinnan är mindre nöjd med och att den som tappar lusten därav har ett ansvar att kommunicerad bristerna. Min tolkning inbegriper mannen om det är hos honom den obefintliga lusten hamnar. Mannen har då motsvarande ansvar att kommunicera orsaken med kvinnan.

Din subjektiva övertolkning polariserar hela kvinna/man grejen i linje med dina fördomar mot kvinnliga varelsers reflektioner... När du upprepat och generellt påstår att alla kvinnor skyller på männen... "Allt är mannens fel". En sån slogan är svår att köpa rakt av för väldigt många kvinnor.     

Jag håller med om det du skriver men har faktiskt utgått från vad som skrivits här av kvinnor. Det är många som skrivit tydligt att de tycker det är mannens fel.
  • Anonym (nje)
    En manlig man skrev 2021-10-15 17:19:15 följande:

Det är ju vanligt i många förhållanden att kvinnan tappar sexlusten. Orsakerna till den tappade lusten kan vara många men det påverkar ju de flesta förhållanden negativt och i många fall går man skilda vägar efter några år. Ofta med barn i bilden och med splittrade familjer som följd.

När ni sen lever singelliv eller träffar en ny partner så finns det helt plötsligt massor med sexlust. Tänker ni någon gång då att om ni bara tillfredställt er man så kunde ni fortfarande varit en kärnfamilj och bott kvar i huset tillsammans. Borde ni känna skuld? Om ni inte känner skuld så undrar jag varför inte när det kanske var den bristande sexlusten som var orsaken till att ni gick skilda vägar.

Orsaken till den tappade sexlusten var att han aldrig lyfte ett finger för att avlasta eller bidra till resten av livet med hem, barn, mat, tvätt och annat. Samt att han oftast inte brydde sig om sin hygien heller utan trodde att han kunde komma till med sin sura kropp och unkna andedräkt. Så nä, jag känner ingen direkt skuld. Han tillfredsställde inte mig och jag tillfredsställde inte honom. Känner han skuld för hur hans beteende ledde till att vår relation rasade? Nä, tror inte det, han ser sällan sig egen del i nåt scenario, utan ser sig som ett offer och att andra (kvinnan) ska ta hand om honom som en bebis. Tyvärr ännu en av hans mindre attraktiva egenskaper. 

Att jag sen träffade en fantastisk man som både inser att vi är två vuxna som hjälps åt i hemmet och familjen samt sköter sin kropp och hygien så att jag blir sugen är väl bara att gratulera mig? 
  • En manlig man
    Anonym (Jaget) skrev 2021-10-19 14:27:57 följande:

Dom två felen jag gjorde var att gifta mig med honom och vänta alldeles för länge innan jag drog, resten av felen gjorde mannen :) 

Ja, det låter inte som du gjorde något bra val. Varför gjorde du ett så dåligt val? Och varför stannade du så länge?

Hur tänker du säkerställa att nästa blir ett bra val?
  • En manlig man
    Anonym (nje) skrev 2021-10-19 14:38:36 följande:

Orsaken till den tappade sexlusten var att han aldrig lyfte ett finger för att avlasta eller bidra till resten av livet med hem, barn, mat, tvätt och annat. Samt att han oftast inte brydde sig om sin hygien heller utan trodde att han kunde komma till med sin sura kropp och unkna andedräkt. Så nä, jag känner ingen direkt skuld. Han tillfredsställde inte mig och jag tillfredsställde inte honom. Känner han skuld för hur hans beteende ledde till att vår relation rasade? Nä, tror inte det, han ser sällan sig egen del i nåt scenario, utan ser sig som ett offer och att andra (kvinnan) ska ta hand om honom som en bebis. Tyvärr ännu en av hans mindre attraktiva egenskaper. 

Att jag sen träffade en fantastisk man som både inser att vi är två vuxna som hjälps åt i hemmet och familjen samt sköter sin kropp och hygien så att jag blir sugen är väl bara att gratulera mig? 

Ja, grattis då!

Har han en ny kvinna?

Varför blev det han från början? Och stod du ut länge?
  • Anonym (Jaget)
    En manlig man skrev 2021-10-19 14:36:37 följande:
    Jag håller med om det du skriver men har faktiskt utgått från vad som skrivits här av kvinnor. Det är många som skrivit tydligt att de tycker det är mannens fel.
    Jag försökte så länge få han att förstå att det behövs ändring men det såg han aldrig, och sen när jag blev uppvaktad av någon annan "var inte otrogen" men beslutade mig då att dra, då skulle allt ändras han skulle göra allt, sen när jag stod på mig så tog nävarna över.
    Jag kan bara prata för mig själv och jo det var mannens fel, han hade så många chanser att rycka upp sitt sätt.
  • Anonym (Jaget)
    En manlig man skrev 2021-10-19 14:38:55 följande:
    Ja, det låter inte som du gjorde något bra val. Varför gjorde du ett så dåligt val? Och varför stannade du så länge?

Hur tänker du säkerställa att nästa blir ett bra val?
    Kommer vara singel resten av livet så inga problem :)
  • En manlig man
    Mandel skrev 2021-10-19 14:06:25 följande:

Eftersom han blev väldigt kränkt när jag lämnade så har han faktiskt ändrat på en hel del beteenden.

Varför det var tvunget att bråkas med mig i många år kring dessa saker som nu flyter på bra mycket bättre än när vi levde tillsammans är för mig oklart, men orkar inte bry mig. Han fick chansen i många, många år och tog den inte förens papprena var påskrivna.

Han skaffade sig omgående en ny kvinna som sköter hem, hushåll och ungdomarna, men han verkar lite bättre på att prioritera dem nu än vad han prioriterade oss. Mig pratar han fortfarande inte med. Inte ens det som rör barnen.

Och jag är superglad för hans och barnens skull att de har denna fantastiska kvinna i sitt liv och jag håller tummarna för att han ändrat sig så mycket att hon ska vilja vara kvar. Hon passar honom mycket bättre än vad jag gjorde.

Lite kul ändå att han skaffade eller gör sådant som jag önskade i flera år, men han inte hade tid för/med eller intresse av. 

Senaste som jag skrattade åt när barnen berättade var att han ville ha en katt av den kattras jag pratat om i flera år. 

Hans nya kvinns låter ju som när du beskriver dig själv. Tror du inte risken finns att hon som du (och många andra) tappar lusten och blir bittra efter några år? Kan det vara så att kvinnor med sin omhändertagna sida skämmer bort männen men på det sättet på sikt förlorar på det?
  • New  Dawn
    En manlig man skrev 2021-10-19 14:32:40 följande:

Att attraktionen till sin man är överlägset viktigaste är solklart när man läser tråden. I ditt fall funkade sexet utan attraktion men det verkar vara otroligt viktigt för alla andra.

Så om du generaliserar istället så skulle det vara kul att höra svaret på min fråga om kvinnan borde tala om för mannen att hon inte är attraherad av honom längre?

Ja, om det är det som är orsaken tycker jag man ska säga det.

Ofta är det dock komplext och se vad som är vad. Som sagt, jag förstår och ser väldigt många brister i min förra relation nu, som jag inte ens var medveten om då. Jag vet både män och kvinnor som beskriver detsamma.
    Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser
Svar på tråden Kvinnor, känner ni skuld?