• En manlig man

Kvinnor, känner ni skuld?

Det är ju vanligt i många förhållanden att kvinnan tappar sexlusten. Orsakerna till den tappade lusten kan vara många men det påverkar ju de flesta förhållanden negativt och i många fall går man skilda vägar efter några år. Ofta med barn i bilden och med splittrade familjer som följd.

När ni sen lever singelliv eller träffar en ny partner så finns det helt plötsligt massor med sexlust. Tänker ni någon gång då att om ni bara tillfredställt er man så kunde ni fortfarande varit en kärnfamilj och bott kvar i huset tillsammans. Borde ni känna skuld? Om ni inte känner skuld så undrar jag varför inte när det kanske var den bristande sexlusten som var orsaken till att ni gick skilda vägar.

• Svar på tråden Kvinnor, känner ni skuld?
  • Anonym (mannen)
    Mandel skrev 2021-10-19 13:19:25 följande:

Hade barnens far inte bara prioriterat sig själv och sitt eget först i alla lägen utan tagit sin del av ansvaret för hem, barn, familj, relation osv så hade kanske inte hans ölmage spelat så stor roll för min förlorade sexlust.

Så nej, jag känner ingen skuld alls för jag försökte. Det gjorde inte han.

Om du själv var snygg som en fotomodell och tog hand om din man väl är jag beredd att lyssna. Annars blir du bara en i raden av alla människor som skyller sina misstag på andra.
  • molly50
    En manlig man skrev 2021-10-19 13:10:19 följande:
    Om mannen har sexbrist p.g.a kvinnan saknar sexlust och att kvinnan har sexbrist p.g.a att hon inte vill ha sex är samma sak då enligt dig?
    Är det vad jag skrev?
    Det är självklart en skillnad på att vilja och att inte vilja ha sex.
    Men oavsett vem det är som inte vill ha sex så är det väl ok att lämna om man inte trivs med det. Oavsett kön.
    Man är inte tvingad att stanna kvar.
  • molly50
    Anonym (Dåtid) skrev 2021-10-19 13:17:10 följande:
    Tror att Molly menade om kvinnar har sexbrist för att mannen saknar lust.
    Exakt så! Tack! Glad
  • Anonym (HH)
    Anonym (mannen) skrev 2021-10-19 13:38:06 följande:

Nej, dwt är inte så det är. Det är kvinnan som inte förstår att hon är blind knför mannens behov ocb därmed för honom framstår som egoistisk.

Hans behov av att knulla någon som ligger där och hatar det?
  • Anonym (Lotta)
    En manlig man skrev 2021-10-19 13:28:31 följande:
    Mannens fel igen då!

Var tar alla dessa värdelösa män vägen?
    Endast en reflektion på inlägget ställt till annan skribent när essensen löper som en röd tråd i din kommunikation.

Det är väl i modern tid relativt få partners som skuldbelägger den andre när relationer är på upphällningen. De allra flesta är väl numera upplysta om att det krävs två för att dansa en tango (grovt förenklat), vilket gör att många på djupet rannsakar sig själva - utöver partnern - i det pussel som läggs när förhållandet tar slut.

Om båda har gett järnet - kvinnan och mannen - vilken anledning finns det till skuld?  Med att göra sitt yttersta menar jag öppna samtal om vad som känns fel, barnledigt, parterapi, romantiska weekends, utlandsvistelser, besök hos sexterapeut, orgasmskurs för kvinnan vid behov mm.

Vilken anledning till överdrivna skuldkänslor (ett mått av dem sunt när lojaliteten kvarstår starkt till exet) i så fall om kärleken, attraktionen och lusten uppstår i en annan konstellation om äktenskapet/förhållandet redan brutits? Alla korten på bordet och eventuellt en balanserad vänskap uppnåtts mellan parterna.

Varför menar du kvinnan i ett upplöst äktenskap ska känna mer av skuldkänslor än mannen i mötet med en ny partner? Sannolikheten är dessutom statistiskt större att skilda mannen är den som gängar sig allra först; beroende på  ensamhetskänslor oftast slår hårdast mot honom, plus att han i allmänhet mindre kräsmagad än kvinnan i nya valet.   
  • New  Dawn
    En manlig man skrev 2021-10-19 11:52:10 följande:

Jag ställer den frågan då det är väldigt många som skrivit just det. De har tappat attraktionen till sin man helt enkelt och vill inte ha sex med honom längre. Men ingen talar om det för honom så han lever ju i tron om att det är något annat. Detta kan pågå under lång tid, flera år innan separationen är ett faktum. Tycker inte du att man som kvinna borde tala om för sin man i det läget att attraktionen är borta så mannen får en chans att besluta om nästa steg och kanske gå vidare till någon som attraheras av honom?

Jag tycker absolut att man ska tala om relationen, men det viktigaste är inte just attraktionen. Det viktiga är att ta reda på om personen man lever med vill stanna och jobba med relationen. Om man har problem med just sex kan lika väl den som har mer lust fråga om ens partner vill jobba med sexlivet. Vill hen inte det räcker det som svar. Jag tror egentligen dessutom det ofta handlar om kärlek och den som har mer lust kan också känna mindre kärlek för sin partner. Om män vore ärliga skulle de ibland behöva säga "jag älskar inte dig längre. Vi är mer som kompisar, men jag knulla dig gärna ändå, för jag gillar, sex"

För min del var det känslorna som saknades och sex var egentligen inte det svåra. Det kan man ju ha för att man har en sexdrift. Det svåraste var den emotionella närheten och glädjen, och det var från båda. Det dalade långt innan sexlivet. Självklart var det även olika delar i mitt och hans beteende som ändrats över alla år. Nu i efterhand vet jag jättemånga olka delar i mitt liv som är bättre än det förra, men det är svårt att se. Sex är inte en isolerad händelse, och för mig skulle just ditt synsätt förstöra sexlivet. Sexet och hur bra det är, är ofta ett resultat av hela relationen.

Jag tror många som skiljer sig känner sorg, misslyckande och skuld, oavsett sexlust, särskilt om man har barn.

Mina barn har dock sagt att de ser att jag mår bättre nu. De ser också att relationen till min nya kärlek är mycket bättre. Dom har fokuserat på kärlek och glädjen mellan oss.
    Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser
  • Mandel
    En manlig man skrev 2021-10-19 13:28:31 följande:
    Mannens fel igen då!

Var tar alla dessa värdelösa män vägen?

Har din exman ny kvinna?
    Eftersom han blev väldigt kränkt när jag lämnade så har han faktiskt ändrat på en hel del beteenden.
    Varför det var tvunget att bråkas med mig i många år kring dessa saker som nu flyter på bra mycket bättre än när vi levde tillsammans är för mig oklart, men orkar inte bry mig. Han fick chansen i många, många år och tog den inte förens papprena var påskrivna.
    Han skaffade sig omgående en ny kvinna som sköter hem, hushåll och ungdomarna, men han verkar lite bättre på att prioritera dem nu än vad han prioriterade oss. Mig pratar han fortfarande inte med. Inte ens det som rör barnen.

Och jag är superglad för hans och barnens skull att de har denna fantastiska kvinna i sitt liv och jag håller tummarna för att han ändrat sig så mycket att hon ska vilja vara kvar. Hon passar honom mycket bättre än vad jag gjorde.

Lite kul ändå att han skaffade eller gör sådant som jag önskade i flera år, men han inte hade tid för/med eller intresse av. 
    Senaste som jag skrattade åt när barnen berättade var att han ville ha en katt av den kattras jag pratat om i flera år. 
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    Anonym (mannen) skrev 2021-10-19 13:39:40 följande:
    Om du själv var snygg som en fotomodell och tog hand om din man väl är jag beredd att lyssna. Annars blir du bara en i raden av alla människor som skyller sina misstag på andra.
    En gång undrade han varför jag gnällde på honom eftersom han aldrig gnällde på mig.
    Då svarade jag att jag skulle inte heller ha mage att gnälla om jag kunde komma och gå som jag ville, någon annan tog hand om barnen, hemmet, sociala livet. Lagad mat på bordet varje kväll, rena underkläder i byrån och alltid fullt i kyl och frys utan min inblandning.
    Då blev han faktiskt tyst, så jag var väl inte helt ute och cyklade.

Jag skötte hem, barn, trädgård, bilar, renovering, semester/socialt liv osv till 95%
    Även när jag jobbade 150%! Och det har alltid vara prydligt hemma.

Sedan måste man väl inte vara snygg som en fotomodell för att vara värd att lyssnas på i frågan om att man tappar attraktionen till någon som inte tar ansvar vare sig för familjelivet eller sin egen hälsa. Två väldigt oattraktiva val i mina ögon. Kräver inte att någon ska vara modellsnygg och synliga magmuskler utan normal och bry sig och inte bara äta kakor och vägra allt som innebär annan rörelse än i och ur ett fordon...
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (mannen)
    Anonym (HH) skrev 2021-10-19 13:54:25 följande:

Hans behov av att knulla någon som ligger där och hatar det?

Men sluta var så offerbenägen. Om man nu hatar att vara nära sin partner har man gjort allt fel själv. Annars hamnar man inte där.

Det är ingen slump att bra människor förblir gifta medan andra kan gifta sig 10 gånger och skilja sig lika många gånger. Och varje gång är det partners fel. Vissa vill inte se sina egna misstag så de inbillar sig att de inte gör några.
  • Anonym (Jaget)

Dom två felen jag gjorde var att gifta mig med honom och vänta alldeles för länge innan jag drog, resten av felen gjorde mannen :) 

Svar på tråden Kvinnor, känner ni skuld?