• mammamalin

BF oktober 2022

Har inte hittat någon befintlig tråd för BF oktober 2022, så därmed startar jag denna för oss och hoppas vi blir ett gäng Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-29 10:29
    Nu finns även en facebookgrupp. Skicka meddelande till mig om du har BF under oktober månad och vill vara med :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-02-22 17:55

Vill skriva här att medlemmarna i facebookgruppen har fått tycka till och de flesta vill sätta en medlemsgräns på 50 personer. Det finns i dagsläget fortfarande ca 20 platser kvar så ni som aktivt valt att avvakta kan ha detta i åtanke :)

• Svar på tråden BF oktober 2022
  • Nejlika08
    majarg skrev 2022-02-16 15:10:46 följande:
    Åh skönt att höra att det kan vända. jag får lite panik av tanken att ha något i mig.. jätte konstigt. vet ju att det inte är farligt på något sätt. 

fungerar promenader bra? jag är också i v 6 - promenader fungerar ibland och ibland inte, idag stod jag och hulkade när jag kom in. Jag hoppas också att det går och träna ordentligt när kroppen vant sig mer med allt som försegår. 

aah fattar vad du menar, tycker du också att det känns obehagligt/obekvämt att ha kläder som sitter för tajt?
    Jo jag förstår den känslan, man ska lyssna på kroppen tycker jag och dom här första veckorna är speciella, mycket att vänja sig vid. Vad jobbigt att du mår så illa, jag har lite illamående på morgonen bara men inte när jag är ute och rör på mig. Dock är magen svullen och ja, det känns som om kläderna är tighta över magen! Redan haha. Men det är nog för att magen är spänd, det är ju ingen riktig gravidmage ännu. Vill du testa Lergigan eller nåt mot illamåendet? 
  • Go o gla

Kul med aktivitet i tråden o med än fler nygravida! Här fortsätter man känna mol, trötthet, och enar mej med skaran som är varma. Särskilt nattetid... ugh. Svullen som tusan är jag och har en allmän känsla av att vara uppblåst. Mycket elegant, not. 

Har börjat röra mej lite mer. Har ett stillasittande arbete och växer på bredden så börjat ta raska promenader. Hoppas det hjälper med energin och svullo-känslan i längden...

• Mina pojkar 2

Hejsan!
    Grattis till alla som plussatGlad
    fantastiskt  att äntligen fått byta till en graviditetstråd. har haft svårt att bli gravid och haft en del missfall,  sista missfallet upptäcktes att jag har hypotyreos, äter medicin nu och hoppas att liten är här för att stanna. 
    Hur mår ni? Har ni mycket symtom? 
    Vi fick hjälp via IVF och svårt att veta hur jag ska räkna vilken vecka jag befinner mig i, man räknar inte sista mensens först dag, utan räknar från befruktningen. kliniken räknade ut att beräknad förlossning blir 19 okt, någon som vet vilken vecka jag är i nu? Kan vecka 6 stämma?
    Jag känner mig inte gravid, känns overkligt och har svårt att ta i, hemskt att inte våga  känns in någon lycka ännu.  mina missfall har tidigare varit i vecka 6. 
    känner inga symtom förutom fruktansvärda humörsvängningar, kan bli vansinnigt arg från ingenstans. Hur är ert humör?  

• Rosen3
    majarg skrev 2022-02-16 11:11:28 följande:
    Hur gammal är du ska det såklart stå Förvånad blev fel i förra inlägget 
    Jag är 30, hur gammal är du? :)
  • Rosen3
    Go o gla skrev 2022-02-16 21:38:58 följande:

Kul med aktivitet i tråden o med än fler nygravida! Här fortsätter man känna mol, trötthet, och enar mej med skaran som är varma. Särskilt nattetid... ugh. Svullen som tusan är jag och har en allmän känsla av att vara uppblåst. Mycket elegant, not. 

Har börjat röra mej lite mer. Har ett stillasittande arbete och växer på bredden så börjat ta raska promenader. Hoppas det hjälper med energin och svullo-känslan i längden...

Åh, stackare! Känner exakt samma, har sån smärta på natten (typ samma tid med) Hur kan man ha växtvärk samma tid och just på natten? Håller i sig typ 10 min men är väldigt jobbigt :) Är uppblåst på dagarna och känner mig gravid i typ 5 månaden haha. 
  • Äppelskrott

Gick in i vecka 6 idag. Mina symtom hittills är att jag är lite tröttare, lite mer känslig och orolig samt så blir jag illamående runt lunchtid. Har molvärk till och från men det värsta är nog när jag ligger ner och vänder på mig hastigt eller byter ställning så drar det till i ligamenten. Otroligt oskönt när man vill sova, haha!

• Kallamakka
    Mina pojkar 2 skrev 2022-02-17 02:02:34 följande:

Hejsan!
    Grattis till alla som plussatGlad
    fantastiskt  att äntligen fått byta till en graviditetstråd. har haft svårt att bli gravid och haft en del missfall,  sista missfallet upptäcktes att jag har hypotyreos, äter medicin nu och hoppas att liten är här för att stanna. 
    Hur mår ni? Har ni mycket symtom? 
    Vi fick hjälp via IVF och svårt att veta hur jag ska räkna vilken vecka jag befinner mig i, man räknar inte sista mensens först dag, utan räknar från befruktningen. kliniken räknade ut att beräknad förlossning blir 19 okt, någon som vet vilken vecka jag är i nu? Kan vecka 6 stämma?
    Jag känner mig inte gravid, känns overkligt och har svårt att ta i, hemskt att inte våga  känns in någon lycka ännu.  mina missfall har tidigare varit i vecka 6. 
    känner inga symtom förutom fruktansvärda humörsvängningar, kan bli vansinnigt arg från ingenstans. Hur är ert humör?  

Hej och grattis till dig med! Jag har också gjort IVF. Jag googlade på "due date IVF calculator' och fick ett svar där, när jag försökte räkna ut bf. 
    Vad bra att de upptäckte hypotyreos så du äter det nu, det är ju inte så bra om det stiger för högt. Har samma problem själv, men bara när jag blir gravid. 

Humörsvängningar är väl ett graviditetssyntom? Då känner du ju nåt jag fick lite mer i vecka sju, då kom illamåendet och extrem hunger. 

Det där med att inte vara glad för graviditeten än, count me in! Det är jättesvårt för mig med. Om det inte kommer med tiden så kommer jag att ta samtalsstöd har jag tänkt. Vill inte riskera att man håller massa inne hela vägen om man får komma så långt. Men det ska vi, allihop! 
  • Nejlika08

Grattis till nya som plussat! Här är en till med humörsvängningar och rädsla för missfall?jag har haft två tidiga missfall förut i v.7. Imorgon går jag in i v.7 så psyket spökar med mig. Jag kände som mensvärk igår kväll och det gjorde mig nervös. Men annars så ökar mitt illamående på morgnarna, jag är trött som en gris och humöret svänger kors och tvärs så symptom har jag i alla fall! Det var någon som skrev i tråden att man ska försöka vara glad varje dag som man är gravid och det var ett bra råd tycker jag. Jag har bestämt mig för att försöka vara glad varje dag som jag är gravid. Jag har längtat i två år nu, det är så klart att man är nervös över att det ska gå vägen. Men min oro för missfall ska inte få förstöra att jag faktiskt är gravid nu, och förhoppningsvis länge till. Hur hanterar ni andra oron för tidigt missfall? Förutom att göra ultraljud (jag har bokat in ett om en vecka) 

• mammamalin

Nån annan som haft ömma bröst, men som "tappat" det symptomet? Imorse då jag vaknade var ömheten typ helt borta, såklaaaaaart börjar man noja! V 7+3 idag.

• Kallamakka
    Nejlika08 skrev 2022-02-17 09:51:26 följande:

Grattis till nya som plussat! Här är en till med humörsvängningar och rädsla för missfall?jag har haft två tidiga missfall förut i v.7. Imorgon går jag in i v.7 så psyket spökar med mig. Jag kände som mensvärk igår kväll och det gjorde mig nervös. Men annars så ökar mitt illamående på morgnarna, jag är trött som en gris och humöret svänger kors och tvärs så symptom har jag i alla fall! Det var någon som skrev i tråden att man ska försöka vara glad varje dag som man är gravid och det var ett bra råd tycker jag. Jag har bestämt mig för att försöka vara glad varje dag som jag är gravid. Jag har längtat i två år nu, det är så klart att man är nervös över att det ska gå vägen. Men min oro för missfall ska inte få förstöra att jag faktiskt är gravid nu, och förhoppningsvis länge till. Hur hanterar ni andra oron för tidigt missfall? Förutom att göra ultraljud (jag har bokat in ett om en vecka) 

Jaaa det är bra om man kan luta sig tllbaka lite och vara i nuet. Att tänka att just idag är jag gravid är nog bara sunt. För mig går det lite upp och ner, för mycket tid till reflektioner är för mig negativt, då är det bättre att göra saker för att vara sysselsatt. Vi har försökt få barn i sex år och för oss har det verkligen varit en viktig ingrediens att vara här och nu i relationen och rå om den. Det tycker jag mycket om, och ska försöka göra mer sånt med honom tänker jag. Kanske har ni också gjort saker som distraktioner innan som man kan fortsätta med nu? Jag ska prova planera in roligheter i alla fall. 

Tidiga missfall är såklart en oro och det vanligaste(så man är väl inte så konstig som oroar sig för det). Jag är mer oroad för ett sent missfall. Men det kommer nog från mina erfarenheter. Jag har just nu ett ultraljud i veckan som bedövar lite oro  Men som sagt - vi kan inte påverka situationen och jag tror alla gånger på att man ska stå på sig kring vad man tror sig behöva för att bedöva oro, eller må bra. Det är så viktigt att se till att må så bra man kan under tiden.

Svar på tråden BF oktober 2022