• mammamalin

BF oktober 2022

Har inte hittat någon befintlig tråd för BF oktober 2022, så därmed startar jag denna för oss och hoppas vi blir ett gäng Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-29 10:29
    Nu finns även en facebookgrupp. Skicka meddelande till mig om du har BF under oktober månad och vill vara med :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-02-22 17:55

Vill skriva här att medlemmarna i facebookgruppen har fått tycka till och de flesta vill sätta en medlemsgräns på 50 personer. Det finns i dagsläget fortfarande ca 20 platser kvar så ni som aktivt valt att avvakta kan ha detta i åtanke :)

• Svar på tråden BF oktober 2022
  • Nejlika08
    Miisery skrev 2022-02-22 11:40:55 följande:
    *Räcker upp handen* Kan relatera! Mitt började i tisdes förra veckan och har hållit i sen dess, hela dagarna mer eller mindre. Vid något enstaka tillfälle har jag fått paus, kanske en timme eller två men det är typ 2 gånger! Orkar heller inget, min sambo säger att jag är som ett moln. Men illamåendet och magen påverkar mig såå mycket. Ska försöka ta mig till apoteket idag och köpa postafen som Bm tipsade om, receptfritt mot åksjuka. Gillar inte mediciner över huvud taget men är nog beredd att testa en och se. Har också beställt sånt där armband som ska kunna hjälpa, man kan ju hoppas!
    Tycker inte det är "otacksamt" att gnälla, du mår ju som du mår och det betyder inte att du inte glädjs åt graviditeten. Så bara skriv av dig, det känns skönt att inte vara ensam om att må såhär Hjärta ( Är  också i v.7 )
    Åh, vad skönt att höra att vi är fler som mår illa och går runt som mörka moln hemma! Det känns så ensamt att inte få prata med någon, jag vill vänta några veckor innan jag berättar för mina närmsta pga missfall tidigare. Gud, det låter jobbigt att du aldrig får en paus. Mitt illamående klingar av då och då, sedan kommer det tillbaka. Jobbar du? Jag jobbar hemifrån men har inte fått mycket gjort. Det känns ju som någon sorts mild magsjuka. Jag ska också köpa postafen eller få lergigan utskrivet tror jag. Så här kan man ju inte ha det. Man blir ju deppig också av att vara så overksam. På fredag går jag in i v.8 och på måndag har jag första ultraljudet. Då kanske jag kan ta upp illamåendet. Heja oss! 
  • Rosen3
    Agis1416 skrev 2022-02-20 17:21:04 följande:

Hej! En till här med BF i oktober ??????? BF den 16/10 så jag går in i v 7 imorgon. Tredje barnet för mig, min sambos första. Har två på 6 och 8 sen innan. Dålig start med konstaterad järnbrist precis innan jag visste om graviditeten samt att jag fick covid för en vecka sen. Så jag vet inte vad som är vad av mina symptom ???? men definitivt trötthet och lätt illamående hela dagarna. Ser fram emot att första trimestern är över när illamående lägger sig ????

Grattis! Jag är också beräknad till den 16/10 (Många med samma datum märker jag nu). :) Jag var på första besöket hos barnmorskan idag och det gick fint! Första ultraljudet blir v. 13 sa hon men undrar lite hur ni andra gör? Har ni gjort/ska göra något tidigare ultraljud? Vad kostar det i så fall?
  • Klarmulken

Jag har bokat in ett tidigt ultraljud privat. Bor i Västerås och det är dyrt, 1200 tror jag. Men för oss är det så värt det, många i vår närhet som haft ma och det känns bäst för oss att kolla så allt ser okej ut så tidigt som möjligt. Mina två första gjorde jag endast RUL med (reflekterade inte ens över att göra något mer) med trean gjorde vi tidiga, kub, RUL och tillväxtultraljud. Blir samma nu med fyran, eller rättare sagt - tillväxt endast om det behövs :) 

• Klarmulken
    Klarmulken skrev 2022-02-22 14:50:28 följande:

Jag har bokat in ett tidigt ultraljud privat. Bor i Västerås och det är dyrt, 1200 tror jag. Men för oss är det så värt det, många i vår närhet som haft ma och det känns bäst för oss att kolla så allt ser okej ut så tidigt som möjligt. Mina två första gjorde jag endast RUL med (reflekterade inte ens över att göra något mer) med trean gjorde vi tidiga, kub, RUL och tillväxtultraljud. Blir samma nu med fyran, eller rättare sagt - tillväxt endast om det behövs :) 

Ah, missade helt att citera dig Rosen3! 
  • Rosen3
    Klarmulken skrev 2022-02-22 14:52:00 följande:
    Ah, missade helt att citera dig Rosen3! 
    Okej, tack för lite info med priser och så. Kanske skiljer sig lite i olika län. Än har vi inte reflekterat hur vi vill göra, vi har nog tänkt på att köra första vid v.13 men kan ju ändra oss påvägen. är första graviditeten så har inte något att jämföra med (peppar peppar). Är lite oro för MA men förstår om man är ännu oroligare om man varit med om det tidigare. 
  • Kallamakka

Jaha, ser att en del betalar privat för ultraljud. Men om man haft problem med tidigare graviditeter kan man få det genom Gyn(kanske annars också, det vet jag inte), jag ringde bara Gyn mottagningen och bad om ultraljud och har hittills varit på två. Det kostar bara som ett vanligt läkarbesök

• Solskensdag

Å jag känner igen mig med Illamående och trötthet, går också runt i ett moln! Var på kontoret idag för första gången på 5 veckor, fick gömma mig på toan och andas djupt ett par gånger för var rädd jag skulle kräkas, inte kul :( igår jobbade jag hemma men var så trött jag sov 2 timmar på soffan mitt på dagen och la mig kl 20? mina närmsta kollegor vet som tur om att jag är gravid men är ändå väldigt jobbigt att man inte är sig själv, jag orkar verkligen inget heller. Man känner lite man borde ?pull yourself together? men energin finns bara inte! Känns som man är bakis och har influensa på samma tid hah. Sen äter jag super mycket och känner verkligen inte igen mig själv. Jag har åksjukearmband och lergigan comp. Har bara tagit 3 tabletter över många dagar men känner inte riktigt något av det hjälper, men vet ju inte hur jag hade haft det utan
    skickar styrkekramar, skönt att veta man inte är ensam

• Nejlika08
    Solskensdag skrev 2022-02-22 16:21:47 följande:

Å jag känner igen mig med Illamående och trötthet, går också runt i ett moln! Var på kontoret idag för första gången på 5 veckor, fick gömma mig på toan och andas djupt ett par gånger för var rädd jag skulle kräkas, inte kul :( igår jobbade jag hemma men var så trött jag sov 2 timmar på soffan mitt på dagen och la mig kl 20? mina närmsta kollegor vet som tur om att jag är gravid men är ändå väldigt jobbigt att man inte är sig själv, jag orkar verkligen inget heller. Man känner lite man borde ?pull yourself together? men energin finns bara inte! Känns som man är bakis och har influensa på samma tid hah. Sen äter jag super mycket och känner verkligen inte igen mig själv. Jag har åksjukearmband och lergigan comp. Har bara tagit 3 tabletter över många dagar men känner inte riktigt något av det hjälper, men vet ju inte hur jag hade haft det utan

Gud vad jag känner igen mig. Den där känslan av att man borde bita ihop och fungera som vanligt och så går det inte! Och det känns fånigt eftersom man bara är i v.7 och andra kvinnor knappt har symptom ännu. Jag har också en otrolig hunger. Har säkert gått upp i vikt redan. Vad skönt att dina kollegor vet i alla fall. Kram till dig också! 
  • majarg
    Solskensdag skrev 2022-02-22 16:21:47 följande:

Haha jag gjorde exakt samma! tvärdäckad på soffan 2h och då hade jag sovit ostört hela natten. Sen somnade på soffan igen på kvällen. 

Klev in i ny vecka igår, kanske det som spökar med tröttheten igen. Upplevde att den blev lite bättre ett tag. 

Tycker tröttheten är så obehaglig ibland, tog en promenad för ett tag sen och det kändes som jag sov samtidigt typ

• mammamalin

Vill skriva här att medlemmarna i facebookgruppen har fått tycka till och de flesta vill sätta en medlemsgräns på 50 personer. Det finns i dagsläget fortfarande ca 20 platser kvar så ni som aktivt valt att avvakta kan ha detta i åtanke :) 

Svar på tråden BF oktober 2022