• mammamalin

BF oktober 2022

Har inte hittat någon befintlig tråd för BF oktober 2022, så därmed startar jag denna för oss och hoppas vi blir ett gäng Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-29 10:29
    Nu finns även en facebookgrupp. Skicka meddelande till mig om du har BF under oktober månad och vill vara med :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-02-22 17:55

Vill skriva här att medlemmarna i facebookgruppen har fått tycka till och de flesta vill sätta en medlemsgräns på 50 personer. Det finns i dagsläget fortfarande ca 20 platser kvar så ni som aktivt valt att avvakta kan ha detta i åtanke :)

• Svar på tråden BF oktober 2022
  • majarg
    Nejlika08 skrev 2022-03-15 09:12:28 följande:

Åh jag mår så illa idag och har kräkts två gånger hittills. Varför är det så att vissa dagar blir så dåliga? Jag har mått bättre dagarna innan. Men nu är jag nere i magsjuke-träsket igen. Fy vad jobbigt det är. Kommer att bli en dag i sängen. Hur mår ni andra? 

Åh stackare :( jag vet inte om det beror på hormoner samt dagsform.  

Är också inne i en period nu med kraftigt illamående, låg i soffan hela dagen. Idag är det också väldigt påtagligt. har hållt igång ganska mycket i helgen, så vet inte om det är det som är orsaken. 

har du fått i dig någon mat då?

• majarg

Var SÅ sugen på kaffe igår men mådde alldeles för illa för att dricka det, så idag gjorde jag en kopp och det smakar skit - så äckligt :(( 

fick precis reda på att det enbart är provtagning inför ultraljud också 25/3, lär få ny tid på på plats för ultraljud 

• Go o gla

lider med er alla illamående, jag har som tur var klarat mej rätt fint i jmf. Inte spytt även om jag känt mej lite sjösjuk till och från.

På fredag blir det blodprov och glukostest. Inget jag ser fram emot. Trots all graviditeter så vänjer jag mej aldrig vid att bli stucken tusen ggr eller dricka sötsliskig dryck. Ugh...

På lördag berättar vi för familjen, och firar både födelsedag och farsdag (spansk) så skall bli trevligt. Har en alkoholfri gin att smutta på, haha. Får förbereda en reservtårta med som är preggy-proofed. 

• majarg
    Go o gla skrev 2022-03-15 11:39:14 följande:

lider med er alla illamående, jag har som tur var klarat mej rätt fint i jmf. Inte spytt även om jag känt mej lite sjösjuk till och från.

På fredag blir det blodprov och glukostest. Inget jag ser fram emot. Trots all graviditeter så vänjer jag mej aldrig vid att bli stucken tusen ggr eller dricka sötsliskig dryck. Ugh...

På lördag berättar vi för familjen, och firar både födelsedag och farsdag (spansk) så skall bli trevligt. Har en alkoholfri gin att smutta på, haha. Får förbereda en reservtårta med som är preggy-proofed. 

Åh, såg ett klipp på youtube igår när en tjej gjorde glukostest - såg inte kul och och måste vara jobbigt med fastande som gravid tänker jag? :O 

hoppas allt går bra på fredag och kul att ni ska berätta på lördag - har ni planerat något speciellt för hur ni ska berätta 
  • Sellcarro

varför göra glukostest så tidigt ? Hat bara behövt tagit blodprover på mina samtal med barnmorskan :) och har läst att man brukar göra glukostest senare? Men kanske olika i olika län :)
  • Rosen3

Håller med Go o gla, lider med alla er som mår så himla dåligt. jag har mått ganska bra, dock kan jag börja känna av lite illamående då och då men behöver aldrig kräkas eller att det påverkar min vardag. Hoppa för er andra att det går över snart, sägs ju blir bättre efter v.12 någon gång. Håller tummarna! 

Blir blodprov på tisdag för mig med, ser inte heller fram emot det då jag inte gillar nålar. Är RH negativ med så lär väl får några fler stick under grav. Men brukar bli bättre om jag säger att jag inte gillar nålar iaf. 

Så kul att berätta för familjen! Ska ni göra något spec? Vi funderar på att ge något påskägg eller liknande, men kommer int berätta förens första ultraljudet (som BMS ska boka in nästa gång). Ska vara mellan v.11-14 så lär väl bli om några veckor, så nervös! 

• Kallamakka
    mammamalin skrev 2022-03-10 14:50:25 följande:
    Jag hade möte med min chef i veckan, ang riskbedömning med covid efter vecka 20. Jag kommer att bli avstängd 16 maj. Vet att du sa att du också jobbar inom förskolan men att din chef såg annorlunda på saken. Har ni pratat mer om det?
    Nu citerar jag dig igen, med en uppdatering om min ... Underbara chef! 
    Jag mailade och påminde om att jag ville sitta ner och göra en riskbedömning, fick till svar att "från och med 1 april är det ingen pandemi längre. Så avstängd på grund av covid kommer du inte att bli. Mitt råd är isåfall att kontakta Försäkringskassan och höra med dem." Sagt och gjort. Jag ringde dem och de har inga nya riktlinjer för hur de hanterar personer i riskgrupp, även fast det ändras den 1 april så kommer ansökningarna att berarbetas likadant. Sedan påminde hon mig om att en chef inte får neka riskbedömning och att chefen isåfall behöver kolla hur det ligger till med arbetsmiljölagen. Ja, jag skickade mitt svar till henne och nu har det varit tyst. Så jag väntar med spänning på vad som kommer härnäst. Antingen är hon oförstående kring situationen eller så är det jobbigt att ersätta mig. Vet inte riktigt var skon klämmer. Det hela gör mig frustrerad och rätt arg, inte minst orolig. Om jag blir avstängd så borde det bli från 20 maj i alla fall. 
  • Sellcarro
    Kallamakka skrev 2022-03-15 16:01:21 följande:
    Nu citerar jag dig igen, med en uppdatering om min ... Underbara chef! 
    Jag mailade och påminde om att jag ville sitta ner och göra en riskbedömning, fick till svar att "från och med 1 april är det ingen pandemi längre. Så avstängd på grund av covid kommer du inte att bli. Mitt råd är isåfall att kontakta Försäkringskassan och höra med dem." Sagt och gjort. Jag ringde dem och de har inga nya riktlinjer för hur de hanterar personer i riskgrupp, även fast det ändras den 1 april så kommer ansökningarna att berarbetas likadant. Sedan påminde hon mig om att en chef inte får neka riskbedömning och att chefen isåfall behöver kolla hur det ligger till med arbetsmiljölagen. Ja, jag skickade mitt svar till henne och nu har det varit tyst. Så jag väntar med spänning på vad som kommer härnäst. Antingen är hon oförstående kring situationen eller så är det jobbigt att ersätta mig. Vet inte riktigt var skon klämmer. Det hela gör mig frustrerad och rätt arg, inte minst orolig. Om jag blir avstängd så borde det bli från 20 maj i alla fall. 
    jag är skyddsombud på min arbetsplats och så snabbt någon säger tills sin chef att den är gravid så gör vi riskanalyser för att hålla koll på vad personen kan göra och inte och om den behöver omplaceras :) så din chef för inte neka till en riskbedömning då det står i arbetsmiljönlagen :)
  • Go o gla

Ang glukostest så görs det i T1 pga ålder (ö. 35) och senare igen på rutin. Så har två underbara tester framöver Kräks

Är också rh- men här får jag inga fler stick utan direkt en anti-d spruta senare. 

Ang. hur berätta så har vi köpt fotoramar med plats för fler foton. Så de får foton på barnen men sista är tom med meddelande i stil med att fotot blir klart i Oktober. 

Sen i slutet på April har vi bokat privat UL för bl.a könskoll, men vi skall inte få veta utan det förbereder ett kit som vi senare öppnar med familjen. På så vis får vi alla reda på det samtidigt med chans att filma allas reaktioner Glad

• Kallamakka
    Sellcarro skrev 2022-03-15 16:11:05 följande:
    jag är skyddsombud på min arbetsplats och så snabbt någon säger tills sin chef att den är gravid så gör vi riskanalyser för att hålla koll på vad personen kan göra och inte och om den behöver omplaceras :) så din chef för inte neka till en riskbedömning då det står i arbetsmiljönlagen :)
    Yes det var det hon menade på Försäkringskassan, att chefen gör fel om hon inte tänker göra riskbedömning med mig. Jag hoppas att jag blir avstängd. Men det får vi se snart
Svar på tråden BF oktober 2022