• mammamalin

BF oktober 2022

Har inte hittat någon befintlig tråd för BF oktober 2022, så därmed startar jag denna för oss och hoppas vi blir ett gäng Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-29 10:29
    Nu finns även en facebookgrupp. Skicka meddelande till mig om du har BF under oktober månad och vill vara med :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-02-22 17:55

Vill skriva här att medlemmarna i facebookgruppen har fått tycka till och de flesta vill sätta en medlemsgräns på 50 personer. Det finns i dagsläget fortfarande ca 20 platser kvar så ni som aktivt valt att avvakta kan ha detta i åtanke :)

• Svar på tråden BF oktober 2022
  • majarg
    mammamalin skrev 2022-03-16 19:56:41 följande:
    Ja så är det, går inte att söka eller se gruppen om man inte är medlem :) 
    Perfekt :) jag skickade ett meddelande till dig :D
  • Charmica

Ja, här är illamåendet en faktor... Tyckte jag mådde illa tidigare men det här är i en heeelt annan dimension.
    Kan inte äta normalt och gör jag det så mår jag så illa så jag vet knappt vart jag ska ta vägen!
    Jag har en underbar chef som har skickat hem mig så jag får jobba hemifrån nu 3 veckor framöver. Är så tacksam för det!!

Hur stillar ni erat illamående?
    Jag har just nu fastnat för saltapinnar o saltade pumpakärnor och apelsinjuice...Men det är ju inte alltid det hjälper det heller. 

Sen har min hjärna lagt av. 
    Jobbar som it-tekniker och måste ha hjärnan ifull gång. Men det är som att min hjärna bara stänger av. Så mina kollegor undrar ju vad som pågår... O inte vill jag säga något heller om min graviditet.

På fredag så är det dags för Freja-samtal. Känns lite läskigt men det ska nog gå bra! 

• Utepålandet
    majarg skrev 2022-03-15 20:45:21 följande:

Ni som har barn sedan tidigare - hur har ni känt i tidigare graviditet? Har ni njutit av det? Känt er fina etc. 

finns ju vissa som verkligen älskar att vara gravida typ Och andra inte. 

Jag har nämligen så svårt att se framför mig att jag är en av de som kommer njuta av det och tycka det är mysigt. redan nu tycker jag min mage är i vägen och att det fysiska inte är detsamma. jag Har dåligt tålamod och gillar inte saker med min kropp som jag inte kan kontrollera (är inte kontrollfreak) men t ex när jag är sjuk så tröttnar jag på en dag och säger hela tiden att imorgon mår jag bra igen 

Jag har alltid gillat andra delen av graviditeterna mest, då gillar jag att vagga runt. Med dottern kände jag dock att något inte stämde och sa tidigt att jag inte skulle gå tiden ut. Jag fick rätt - hon föddes för tidigt med akut snitt och vi fick ligga länge på neonatalintensiven. Konstigt hur jag liksom kände det på mig månader innan.

Efter den pärsen är jag inte sugen på en vaginal förlossning utan ska prata om möjligheten till planerat snitt. Och så hoppas jag att jag har en bra magkänsla kring denna graviditet framöver.
  • Go o gla
    Kallamakka skrev 2022-03-15 19:17:44 följande:
    Roligt sätt att både berätta och få reda på könet på! Vi ska vänta med könet tills den ploppar ut har vi tänkt, så den surprisen får vi då men det är himla kul att se olika filmsnuttar på hur andra får reda på det! Kan titta på hur många kreativa lösningar som helst. Säkert roligt att spara för er till framtiden. 

En gång när vi berättade om graviditeten så gav vi ett gratulationskort till blivande farmor, med våra skor och mellan dom ett par små, med texten "grattis farmor, vi ses i oktober" det var roligt då hon inte förstod först, förrän blivande farfar påpekade det uppenbara. 
    Nej men vad söt farmor! :D
    Lite pga att litens farmor kanske inte förstår kort-ideen så bestäm vi oss igår för att göra det tydligare genom att lägga in en UL bild med. Så igår blev det snabbt iväg för ett provat UL. Gud så mkt det hänt på bara 2 veckor! Armar, ben, som syns och liten viftade med armarna och hoppade till med hela kroppen en hel del. Otroligt! <3
  • Go o gla
    Sydostbor skrev 2022-03-16 14:20:38 följande:

Hoppar in här! Väntar mitt första barn och är i v. 8 (7+5). Var på vul förra veckan och fick se hjärtslag så det känns riktigt bra. Är gift med en tjej så barnet blev till genom insemination. Vi har försökt av och till i tre år, så jag hade sikte på IVF, så vipps så plussade det!

Hade en blödning I v.6 (engångs som inte höll i sig) så det var därför barnmorskan bokade vul. Så kul att höra allas historier här, även om jag inte hunnit läsa alla inlägg.

Ska bli spännande att följa allas resa nu de kommande månaderna!

Grattis och välkommen!! 
  • Go o gla
    majarg skrev 2022-03-15 20:45:21 följande:

Ni som har barn sedan tidigare - hur har ni känt i tidigare graviditet? Har ni njutit av det? Känt er fina etc. 

finns ju vissa som verkligen älskar att vara gravida typ Och andra inte. 

Jag har nämligen så svårt att se framför mig att jag är en av de som kommer njuta av det och tycka det är mysigt. redan nu tycker jag min mage är i vägen och att det fysiska inte är detsamma. jag Har dåligt tålamod och gillar inte saker med min kropp som jag inte kan kontrollera (är inte kontrollfreak) men t ex när jag är sjuk så tröttnar jag på en dag och säger hela tiden att imorgon mår jag bra igen 

I stort sett under alla graviditeter så är de 12 första veckorna ?fettansamlingsperiod? för mej. Jag blir så förstoppad att jag inte kan gå på toaletten samtidigt som kroppen suger åt sej av allt jag äter. Vanligtvis går jag upp 5kg under denna period. Som senare slutar med 18-23 kg som total viktuppgång. När jag kunde amma (3av5) så rann vikten av mej efter graviditeten. 

flickgraviditet (har 3): känner mej uppblåst, ful, och allmänt risig. Viktuppgången brukar vara högre. 

pojkgraviditet (har 2): känner mej fin, får ljusare ögon och mer lyster. och trots vikten så brukar jag bli mer fast och mindre uppblåst. 

nuvarande graviditet: fortfarande förstoppad och fått medicin som knappt hjälper men ännu inte ökat extremt i vikt fast uppblåst mm. Ljusare ögon men känner mej risig så... en mix, får se vad det är där inne och hur denna graviditeten stämmer jmf mot tidigare :)

• Rosen3

Min barnmorska sa på förra besöket att det brukar bli att flera blir gravida samtidigt i sin omgängeskrets. 

Hon har haft så rätt. Varit på flera tillställningar nu där vänner berättat att dem varit gravida, samtliga gånger har jag och min sambo fått sitta där och snällt hålla tyst om vår graviditet för att det fortfarande är så tidigt (v.10), längtar så tills man får berätta nu.?Hoppas sista veckorna innan första UL går fort. Någon mer som väntar in första ultraljudet i v.11-14? Känns som jag är ensam om att veta om bebis lever :)

• Nejlika08
    Rosen3 skrev 2022-03-17 11:44:51 följande:

Min barnmorska sa på förra besöket att det brukar bli att flera blir gravida samtidigt i sin omgängeskrets. 

Hon har haft så rätt. Varit på flera tillställningar nu där vänner berättat att dem varit gravida, samtliga gånger har jag och min sambo fått sitta där och snällt hålla tyst om vår graviditet för att det fortfarande är så tidigt (v.10), längtar så tills man får berätta nu.?Hoppas sista veckorna innan första UL går fort. Någon mer som väntar in första ultraljudet i v.11-14? Känns som jag är ensam om att veta om bebis lever :)

Här har du en till. Jag har ultraljud om tre veckor, i v.14. Väldigt jobbigt att få så sent. Jag var på ett tidigt ultraljud i v.8 och såg ett tickande hjärta, gjorde det pga tidigare missfall. Men vad som helst kan ha hänt sedan dess. Håller tummarna för oss båda. 
  • Solskensdag

Å en jobbig dag här :( Igår hade jag en så konstig känsla av att inte vara gravid, började nästan gråta för att jag fick feeling av att det var slut. Har ingen riktig anledning så tror det bara är känslor som kommer av nervositet, men ändå jobbigt. 
    Sen, i natt, har jag haft så djävulsk ont i magen och mådde riktigt illa faktiskt. Sov inte från kl 2, hade galen kramp i tjejmagen, ljumsken och ont i magen. Och bara almen obehag i kroppen. 

Har ingen blödning eller sånt men mår riktigt dåligt utan riktigt att kunna sätta fingret på symtom utöver den ihållande kramp. Har ingen blödning eller sånt och håller tummarna jag inte får det. Misstänker UVI så ringde min BM mottagning, hon sa att urinprovet för en vecka sen var OK men om jag var sängliggande (vilket jag är), tyckte hon jag skulle åka till gynakuten vilket jag inte orkar, så jobbigt att sitta där!

Har bara haft UVI en gång i mitt liv, vissa har det ju ofta, vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga :( Hoppas också det bara är gravid-grejer och växtvärk men mår så otroligt dåligt, orkar liksom inte ens stå upp i duschen :( Är så rädd om lilla räkan i magen!

• Rosen3
    Nejlika08 skrev 2022-03-17 11:51:50 följande:
    Här har du en till. Jag har ultraljud om tre veckor, i v.14. Väldigt jobbigt att få så sent. Jag var på ett tidigt ultraljud i v.8 och såg ett tickande hjärta, gjorde det pga tidigare missfall. Men vad som helst kan ha hänt sedan dess. Håller tummarna för oss båda. 
    Åh jag förstår, mycket kan ju såklart ha hänt sedan dess. Men vi håller tummarna för oss! 
Svar på tråden BF oktober 2022