• mammamalin

BF oktober 2022

Har inte hittat någon befintlig tråd för BF oktober 2022, så därmed startar jag denna för oss och hoppas vi blir ett gäng Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-29 10:29
    Nu finns även en facebookgrupp. Skicka meddelande till mig om du har BF under oktober månad och vill vara med :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-02-22 17:55

Vill skriva här att medlemmarna i facebookgruppen har fått tycka till och de flesta vill sätta en medlemsgräns på 50 personer. Det finns i dagsläget fortfarande ca 20 platser kvar så ni som aktivt valt att avvakta kan ha detta i åtanke :)

• Svar på tråden BF oktober 2022
  • majarg
    Go o gla skrev 2022-03-17 07:08:19 följande:

I stort sett under alla graviditeter så är de 12 första veckorna ?fettansamlingsperiod? för mej. Jag blir så förstoppad att jag inte kan gå på toaletten samtidigt som kroppen suger åt sej av allt jag äter. Vanligtvis går jag upp 5kg under denna period. Som senare slutar med 18-23 kg som total viktuppgång. När jag kunde amma (3av5) så rann vikten av mej efter graviditeten. 

flickgraviditet (har 3): känner mej uppblåst, ful, och allmänt risig. Viktuppgången brukar vara högre. 

pojkgraviditet (har 2): känner mej fin, får ljusare ögon och mer lyster. och trots vikten så brukar jag bli mer fast och mindre uppblåst. 

nuvarande graviditet: fortfarande förstoppad och fått medicin som knappt hjälper men ännu inte ökat extremt i vikt fast uppblåst mm. Ljusare ögon men känner mej risig så... en mix, får se vad det är där inne och hur denna graviditeten stämmer jmf mot tidigare :)

Tack! Lite ljus i tunneln ändå :D 

har också någon förstoppning eller inte helt men magen öe
    sååå mycket trögare (rip min rumpa hehe), känns också som jag drar på mig allt just nu. Väger 67kg helt plötsligt 
  • majarg
    Solskensdag skrev 2022-03-18 09:55:27 följande:

Tack alla! Jag ringde både läkaren och min barnmorska, men fick det bättre under dagen. Som tur kunde jag lämna urinprov hos min BM i morse så jag slapp sitta länge hos läkaren. Men tror kanske det var jätte starka kramper samtidigt med någon grej med magen, är iaf väldigt lättad över att må bättre idag!
    Dock meddelade mitt jobb igår att de kommer göra en gigantisk omorganisation och i princip 20% kommer få sparken nästa vecka, så det var en lite onödig stress att få i stället.
    Så nästa vecka blir både KUB samt vänta på samtal om att få sparken ev inte. 
    Ändå bra vi ska på spa i helgen så man kan hämta lite energi! 

vad spännande med alla som ska till Ultraljud i veckan, håller tummarna för alla :) 

Skönt och höra att du mår bättre nu <3
  • Steffqw

Idag är jag i v9+1. Har haft mycket illamående och problem med magen. Många pratar om att de blir förstoppade men för mig har det vart precis tvärtom. Har varit väldigt lös i magen, är det typ varje morgon. Det är jobbigt, det gör mitt illamående värre. Ni kanske vet känslan? Känns typ som diarré.

Någon av er i samma veckor med liknande besvär? Hur tacklar ni dom? 

Att äta sånt som är snällt mot magen just nu går inte då jag inte är sugen på allt och äter det jag är sugen på för stunden. Åt ett tag snälla saker och magen blev bättre, men jag gick runt å var konstant hungrig..

• Nejlika08
    Steffqw skrev 2022-03-18 16:24:19 följande:

Idag är jag i v9+1. Har haft mycket illamående och problem med magen. Många pratar om att de blir förstoppade men för mig har det vart precis tvärtom. Har varit väldigt lös i magen, är det typ varje morgon. Det är jobbigt, det gör mitt illamående värre. Ni kanske vet känslan? Känns typ som diarré.

Att äta sånt som är snällt mot magen just nu går inte då jag inte är sugen på allt och äter det jag är sugen på för stunden. Åt ett tag snälla saker och magen blev bättre, men jag gick runt å var konstant hungrig..

Jag var också dålig i magen på det sättet du beskriver i ett par veckor. Nu har det gått över i v.11. Dom flesta verkar bli förstoppade men för mig var det tvärtom. Kan också ha berott på att jag bara kunde få i mig kolhydrater typ pga illamående. 
  • Utepålandet

Här är det också huvudvärk, både igår och idag. Antar att det är hormonellt betingat. Jag vill bara att den första trimestern ska ta slut någon gång så man eventuellt kan känna sig som en människa igen. Tycker det är svårt att vara glad över graviditeten när man mår såhär. Rynkar på näsan

• Utepålandet

Äter du någon sorts vitaminer/kosttillskott? Magnesium är t ex känt för att kunna ge magsjukeliknande symtom. Jag kan inte äta dem om jag inte vill få diarré från helsiket. 

• Steffqw
    Utepålandet skrev 2022-03-18 20:49:57 följande:

Äter du någon sorts vitaminer/kosttillskott? Magnesium är t ex känt för att kunna ge magsjukeliknande symtom. Jag kan inte äta dem om jag inte vill få diarré från helsiket. 

Jag äter folsyra och Lergigan comp. Så vet inte om de har en påverkan?

Har någon slags ibs mage, aldrig kollat upp det. Men har alltid haft problem med magen. Vet inte om det beror på stress?
  • Steffqw
    Utepålandet skrev 2022-03-18 20:46:45 följande:

Här är det också huvudvärk, både igår och idag. Antar att det är hormonellt betingat. Jag vill bara att den första trimestern ska ta slut någon gång så man eventuellt kan känna sig som en människa igen. Tycker det är svårt att vara glad över graviditeten när man mår såhär. Rynkar på näsan

Jag hålller med och känner så igen mig. Detta illamående dagligen påverkar mitt mående enormt. Vill ha energi och glädjen tillbak. och som du skriver kunna glädjas att bära min och sambos framtida barn, vi ska bli en familj. Jag är inget vidare sällskap..
  • svansmamman

Mitt gravidillamående yttrade sig så, istället för att kräkas blev jag dålig i magen när jag mådde illa. Det började omkring vecka 12 och pågick fram till typ vecka 22, är nu i vecka 28 och nu är det sällan magen beter sig sådär. 
  • Steffqw
    svansmamman skrev 2022-03-18 21:22:13 följande:
    Mitt gravidillamående yttrade sig så, istället för att kräkas blev jag dålig i magen när jag mådde illa. Det började omkring vecka 12 och pågick fram till typ vecka 22, är nu i vecka 28 och nu är det sällan magen beter sig sådär. 
    Okej då kanske alla får olika gravid illamåend. jag hoppas mitt går över snart.. Du hade inget problem i v6-9 med magen? Illamående?
Svar på tråden BF oktober 2022