• mammamalin

BF oktober 2022

Har inte hittat någon befintlig tråd för BF oktober 2022, så därmed startar jag denna för oss och hoppas vi blir ett gäng Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-29 10:29
    Nu finns även en facebookgrupp. Skicka meddelande till mig om du har BF under oktober månad och vill vara med :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-02-22 17:55

Vill skriva här att medlemmarna i facebookgruppen har fått tycka till och de flesta vill sätta en medlemsgräns på 50 personer. Det finns i dagsläget fortfarande ca 20 platser kvar så ni som aktivt valt att avvakta kan ha detta i åtanke :)

• Svar på tråden BF oktober 2022
  • Kallamakka
    Go o gla skrev 2022-03-15 17:55:17 följande:

Ang. hur berätta så har vi köpt fotoramar med plats för fler foton. Så de får foton på barnen men sista är tom med meddelande i stil med att fotot blir klart i Oktober. 

Sen i slutet på April har vi bokat privat UL för bl.a könskoll, men vi skall inte få veta utan det förbereder ett kit som vi senare öppnar med familjen. På så vis får vi alla reda på det samtidigt med chans att filma allas reaktioner Glad

Roligt sätt att både berätta och få reda på könet på! Vi ska vänta med könet tills den ploppar ut har vi tänkt, så den surprisen får vi då men det är himla kul att se olika filmsnuttar på hur andra får reda på det! Kan titta på hur många kreativa lösningar som helst. Säkert roligt att spara för er till framtiden. 

En gång när vi berättade om graviditeten så gav vi ett gratulationskort till blivande farmor, med våra skor och mellan dom ett par små, med texten "grattis farmor, vi ses i oktober" det var roligt då hon inte förstod först, förrän blivande farfar påpekade det uppenbara. 
  • mammamalin
    Kallamakka skrev 2022-03-15 16:01:21 följande:
    Nu citerar jag dig igen, med en uppdatering om min ... Underbara chef! 
    Jag mailade och påminde om att jag ville sitta ner och göra en riskbedömning, fick till svar att "från och med 1 april är det ingen pandemi längre. Så avstängd på grund av covid kommer du inte att bli. Mitt råd är isåfall att kontakta Försäkringskassan och höra med dem." Sagt och gjort. Jag ringde dem och de har inga nya riktlinjer för hur de hanterar personer i riskgrupp, även fast det ändras den 1 april så kommer ansökningarna att berarbetas likadant. Sedan påminde hon mig om att en chef inte får neka riskbedömning och att chefen isåfall behöver kolla hur det ligger till med arbetsmiljölagen. Ja, jag skickade mitt svar till henne och nu har det varit tyst. Så jag väntar med spänning på vad som kommer härnäst. Antingen är hon oförstående kring situationen eller så är det jobbigt att ersätta mig. Vet inte riktigt var skon klämmer. Det hela gör mig frustrerad och rätt arg, inte minst orolig. Om jag blir avstängd så borde det bli från 20 maj i alla fall. 
    Wow, vad är det för människa!! Låter definitivt som att hon är helt oförstående kring situationen och som du säger har FK inga planer på att ta bort detta än med tanke på studien och gravida i riskgrupp. Förlåt, men vilket stolpskott!! Har du länkat studien som Socialstyrelsen gjort? Hur kan hon vara så oförstående???
  • majarg
    Kallamakka skrev 2022-03-15 19:17:44 följande:
    Roligt sätt att både berätta och få reda på könet på! Vi ska vänta med könet tills den ploppar ut har vi tänkt, så den surprisen får vi då men det är himla kul att se olika filmsnuttar på hur andra får reda på det! Kan titta på hur många kreativa lösningar som helst. Säkert roligt att spara för er till framtiden. 

En gång när vi berättade om graviditeten så gav vi ett gratulationskort till blivande farmor, med våra skor och mellan dom ett par små, med texten "grattis farmor, vi ses i oktober" det var roligt då hon inte förstod först, förrän blivande farfar påpekade det uppenbara. 
    Åh det är något sånt sätt jag har tänkt på att berätta för min mamma :D 
  • majarg

Ni som har barn sedan tidigare - hur har ni känt i tidigare graviditet? Har ni njutit av det? Känt er fina etc. 

finns ju vissa som verkligen älskar att vara gravida typ Och andra inte. 

Jag har nämligen så svårt att se framför mig att jag är en av de som kommer njuta av det och tycka det är mysigt. redan nu tycker jag min mage är i vägen och att det fysiska inte är detsamma. jag Har dåligt tålamod och gillar inte saker med min kropp som jag inte kan kontrollera (är inte kontrollfreak) men t ex när jag är sjuk så tröttnar jag på en dag och säger hela tiden att imorgon mår jag bra igen 

• Kallamakka
    mammamalin skrev 2022-03-15 20:36:40 följande:
    Wow, vad är det för människa!! Låter definitivt som att hon är helt oförstående kring situationen och som du säger har FK inga planer på att ta bort detta än med tanke på studien och gravida i riskgrupp. Förlåt, men vilket stolpskott!! Har du länkat studien som Socialstyrelsen gjort? Hur kan hon vara så oförstående???
    Om jag bara visste vad som är svårt med att låta mig gå i vecka 20...Men! Vilket bra tips du kom med, läste den och det är ju faktiskt ganska tydligt. Ska definitivt ha med mig den om hon inte kommer till insikt med vad som är problematiskt med att utsätta sig för smitta helt oskyddat. 
  • mammamalin
    Kallamakka skrev 2022-03-15 21:33:13 följande:
    Om jag bara visste vad som är svårt med att låta mig gå i vecka 20...Men! Vilket bra tips du kom med, läste den och det är ju faktiskt ganska tydligt. Ska definitivt ha med mig den om hon inte kommer till insikt med vad som är problematiskt med att utsätta sig för smitta helt oskyddat. 
    Ja precis, det är ju som själva grunden till att denna ersättning finns. Gå även in och läs på skr.se om graviditet och Corona på arbetsplatsen. Står bra saker där, tydligen med länkar till alla myndigheter som rör frågan.
  • mammamalin
    mammamalin skrev 2022-03-15 22:55:59 följande:
    Ja precis, det är ju som själva grunden till att denna ersättning finns. Gå även in och läs på skr.se om graviditet och Corona på arbetsplatsen. Står bra saker där, tydligen med länkar till alla myndigheter som rör frågan.
    TYDLIGT med länkar ska det förstås stå Guld i mun
  • Nejlika08

Tack för sympatier kring illamående. Jag kräktes typ 10 gånger igår så det är magsjuka och inte vanligt gravidillamående. Jag stoppade dock i mig mat hela första halvan av dagen för att jag trodde att det var gravidillamående. Tji fick jag när allt kom upp igen gång på gång. Ursäkta om någon triggas av äckliga detaljer. Idag är det i alla fall något bättre, även om jag mår illa som vanligt. Jag har helt tappat sugen här och är så trött och matt efter 4 veckors illamående och nu magsjuka. Det känns som om jag har levt i sängen i fyra veckor. Imorgon går jag in i v.11, jag hoppas så på en ljusning. Tänk om man blir en av dom som mår illa i nio månader. 

• Nejlika08

majarg: i förra graviditeten så kände jag mig väldigt fin från v.12 typ och framåt. Det tar lite tid att vänja sig. Dom första månaderna tyckte jag att jag bara såg svullen och småtjock ut. Sedan svullnade jag upp igen dom sista veckorna och lade på mig vätska, ansiktet såg annorlunda ut. 

• majarg
    Nejlika08 skrev 2022-03-16 08:01:48 följande:

Tack för sympatier kring illamående. Jag kräktes typ 10 gånger igår så det är magsjuka och inte vanligt gravidillamående. Jag stoppade dock i mig mat hela första halvan av dagen för att jag trodde att det var gravidillamående. Tji fick jag när allt kom upp igen gång på gång. Ursäkta om någon triggas av äckliga detaljer. Idag är det i alla fall något bättre, även om jag mår illa som vanligt. Jag har helt tappat sugen här och är så trött och matt efter 4 veckors illamående och nu magsjuka. Det känns som om jag har levt i sängen i fyra veckor. Imorgon går jag in i v.11, jag hoppas så på en ljusning. Tänk om man blir en av dom som mår illa i nio månader. 

Nää din stackare :( men kan det inte vara gravidillamående ändå som spökar? vet att min tjejkompis fick sådär extremt illamående och vissa dagar kunde hon inte behålla någon mat. 

Håller verkligen tummarna för dig att det vänder snart! 
Svar på tråden BF oktober 2022