• mammamalin

BF oktober 2022

Har inte hittat någon befintlig tråd för BF oktober 2022, så därmed startar jag denna för oss och hoppas vi blir ett gäng Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-29 10:29
    Nu finns även en facebookgrupp. Skicka meddelande till mig om du har BF under oktober månad och vill vara med :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-02-22 17:55

Vill skriva här att medlemmarna i facebookgruppen har fått tycka till och de flesta vill sätta en medlemsgräns på 50 personer. Det finns i dagsläget fortfarande ca 20 platser kvar så ni som aktivt valt att avvakta kan ha detta i åtanke :)

• Svar på tråden BF oktober 2022
  • mammamalin
    Kallamakka skrev 2022-03-21 19:04:39 följande:
    Alltså, mammamalin. Jag skulle behöva diskutera det här med avstängning med dig. Kan du tänka dig att diskutera det med mig, i meddelanden eller via Facebook? 
    Absolut! Lättast skriva på messenger. Du är inte med i fb-gruppen ännu va? 
  • Mangopassion

Citat Go o gla:

1. Nej jag har inte fixat någon gravidförsäkring ännu men tänkte göra det här i dagarna. Har precis gjort mitt nipt idag och fick se lilla bebisen sparka som trumpinnar där inne. Allt verkar okej hittills så nu är det väl dags att införskaffa en sådan Glad

2. Har gått upp ca 4 kg i vikt sedan starten men jag tror att det mestadels är fett för den här graviditeten har jag bara kunnat äta det jag varit sugen på, typ pizza, thaimat, piroger osv. Hehe. Drömmer Men jag har å andra sidan inte heller kunnat träna pga illamående och så fort jag blir inaktiv brukar jag oftast lägga på mig några kilon, men dessa brukar försvinna så fort jag börjar röra på mig igen. 

3. Jag var förbi på hm och kollade efter lite maternety kläder men jag tyckte utbudet var extremt dåligt, och dessutom ganska dyrt. Så jag beställde faktiskt från shein för 2-3 veckor sedan som jag fick hem idag och dom är faktiskt helt okej kvalitet för typ inga pengar alls. Flört

• Mangopassion

Citat Go o gla:

1. Nej jag har inte fixat någon gravidförsäkring ännu men tänkte göra det här i dagarna. Har precis gjort mitt nipt idag och fick se lilla bebisen sparka som trumpinnar där inne. Allt verkar okej hittills så nu är det väl dags att införskaffa en sådan Glad

2. Har gått upp ca 4 kg i vikt sedan starten men jag tror att det mestadels är fett för den här graviditeten har jag bara kunnat äta det jag varit sugen på, typ pizza, thaimat, piroger osv. Hehe. Drömmer Men jag har å andra sidan inte heller kunnat träna pga illamående och så fort jag blir inaktiv brukar jag oftast lägga på mig några kilon, men dessa brukar försvinna så fort jag börjar röra på mig igen. 

3. Jag var förbi på hm och kollade efter lite maternety kläder men jag tyckte utbudet var extremt dåligt, och dessutom ganska dyrt. Så jag beställde faktiskt från shein för 2-3 veckor sedan som jag fick hem idag och dom är faktiskt helt okej kvalitet för typ inga pengar alls. Flört

• mammamalin
    Mangopassion skrev 2022-03-21 19:23:33 följande:

Citat Go o gla:

Hur var storlekarna på mammakläderna från shein?
  • Kallamakka
    Solskensdag skrev 2022-03-21 09:52:24 följande:

Hej alla. Hoppas ni mår bra :) Ett par tankar och frågor:

1) Har ni köpt gravidförsäkring? Jag har inte köpt än men uppfattar det är en bra idé? Funderar på Trygg-Hansa.

2) Hur mycket har ni gått upp i vikt / hur känner ni er? Jag har gått up ca 2,8 kg nu (v 13). Är liten (162cm) och ganska smal så är märkligt att ha rumpa + mage + bröst. Känner mig verkligen svullen! Har inte riktigt motionerat sen jag blev gravid heller så allt är väldigt mjukt haha. 

3) Har ni köpt gravidkläder än? Jag tänkte köpa efter KUB på torsdag om det går bra, lite rädd att jinxa annars. Men vet inte riktigt vart jag ska köpa, funderat på HM eller Sellpy, men vill gärna ha något man känner sig ok snygg i när jag känner mig som bulldeg XD

hoppas ni får en bra dag, jag vet inte om jag förlorar jobbet och mår riktigt jävla illa, så är inte på topp, men solen är framme iaf :)

1) jag har tecknat folkdans försäkring, den börjar gälla resan vecka 10-11 om jag inte minns fel. Den är toppen enligt mig. Barnmorska redo 24/7 om man har frågor, rätt till samtalsstöd(bra för en orolig själ som mig), och vid missfall fick man pengarna tillbaka haha kanske man får överallt. 

2) gått upp samma som du. Är dock tyngre och kortare än dig så det känns absolut här också! 

3) har använt mannabyxor för första gången i helgen, jätteskönt när man va på kalas och åt lite kakor och sånt mina är från HM. Och tog samma storlek som jag normalt har på byxor. 

Hoppas du inte förlorar jobbet! Inge kul att behöva tänka på det. 
  • Rosen3

Sådär, nu har man varit hos barnmorskan och vi har även bokat in första ultraljud och KUB om två veckor, ska bli spännande :) Äntligen får man se den lilla/lille. Håller tummarna att allt går bra.

Någon mer som gjort TUL och KUB samtidigt? Antar att man typ gör samma som ett tidigt ultraljud bara att dem mäter blodprov/ultraljudsbild för KUB:test oxå?

Funderar med på att köpa lite mammakläder snart, jobbigt att behöva knäppa upp byxorna :)

• Nejlika08
    Rosen3 skrev 2022-03-22 11:04:17 följande:

Sådär, nu har man varit hos barnmorskan och vi har även bokat in första ultraljud och KUB om två veckor, ska bli spännande :) Äntligen får man se den lilla/lille. Håller tummarna att allt går bra.

Någon mer som gjort TUL och KUB samtidigt? Antar att man typ gör samma som ett tidigt ultraljud bara att dem mäter blodprov/ultraljudsbild för KUB:test oxå?

Funderar med på att köpa lite mammakläder snart, jobbigt att behöva knäppa upp byxorna :)

Vad är tul? 
  • majarg
    Solskensdag skrev 2022-03-21 09:52:24 följande:

Hej alla. Hoppas ni mår bra :) Ett par tankar och frågor:

1) Har ni köpt gravidförsäkring? Jag har inte köpt än men uppfattar det är en bra idé? Funderar på Trygg-Hansa.

2) Hur mycket har ni gått upp i vikt / hur känner ni er? Jag har gått up ca 2,8 kg nu (v 13). Är liten (162cm) och ganska smal så är märkligt att ha rumpa + mage + bröst. Känner mig verkligen svullen! Har inte riktigt motionerat sen jag blev gravid heller så allt är väldigt mjukt haha. 

3) Har ni köpt gravidkläder än? Jag tänkte köpa efter KUB på torsdag om det går bra, lite rädd att jinxa annars. Men vet inte riktigt vart jag ska köpa, funderat på HM eller Sellpy, men vill gärna ha något man känner sig ok snygg i när jag känner mig som bulldeg XD

hoppas ni får en bra dag, jag vet inte om jag förlorar jobbet och mår riktigt jävla illa, så är inte på topp, men solen är framme iaf :)

Heej :) 

1) ja, teckande via Länsförsäkringar pga jag har andra försäkringar där 

2) vet inte hur mycket jag har gått upp i vikt men om jag går upp ett kg till räknas jag som överviktig enligt BMI haha :) långt ifrån överviktigt (tillhör inte kategorin som tycker bmi är helt korrekt) jag är 164cm och väger nu 67kg - tror mycket är vätska som spökar. för ser inte större ut på kroppen, förutom magen då

3) jag beställde enklare saker igår från hm, strumpbyxor? kjol och någon blus. Det är helt hopplöst att försöka hitta i butik, Verkar som de flesta har bäst utbud online. Vill du ha snygga kläder rekommenderar jag Asos eller boobdesig :D tänkte handla från Asos efter mitt kub-test. men jag handlade mammakläder nu från hm pga jag inte var jag ska göra av min mage längre haha :)

• majarg
    Nejlika08 skrev 2022-03-22 14:16:28 följande:
    Vad är tul? 
    Hittade detta på Google - visste inte att detta kunde göras i samband med kub :o

Ultraljudsundersökningar. Syftet med ultraljudsundersökningen i graviditetsvecka 12+4-13+6 (TUL) är att hitta flerbördsgraviditeter, upptäcka grövre missbildningar och datera graviditeten. Det är vanligtvis en barnmorska som utför undersökningen och den tar ungefär 20 minuter.
  • Nejlika08
    majarg skrev 2022-03-22 14:26:34 följande:
    Hittade detta på Google - visste inte att detta kunde göras i samband med kub :o

Ultraljudsundersökningar. Syftet med ultraljudsundersökningen i graviditetsvecka 12+4-13+6 (TUL) är att hitta flerbördsgraviditeter, upptäcka grövre missbildningar och datera graviditeten. Det är vanligtvis en barnmorska som utför undersökningen och den tar ungefär 20 minuter.
    Aha, tack! Vad jag vet så ska jag bara göra KUB. Vad kul med lite uppdateringar förresten! Jag är inne i v.11 nu och illamåendet har ÄNTLIGEN gett med sig. En sådan lättnad. Det är som en helt ny värld öppnar sig med vår och sol och kvittrande fåglar och man vaknar på morgonen utan den här magsjuke-känslan. Jag tänkte också köpa gravidkläder snart men väntar in KUB i v.13. Går runt i samma tre klänningar typ varje dag. 
Svar på tråden BF oktober 2022