• mammamalin

BF oktober 2022

Har inte hittat någon befintlig tråd för BF oktober 2022, så därmed startar jag denna för oss och hoppas vi blir ett gäng Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-29 10:29
    Nu finns även en facebookgrupp. Skicka meddelande till mig om du har BF under oktober månad och vill vara med :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-02-22 17:55

Vill skriva här att medlemmarna i facebookgruppen har fått tycka till och de flesta vill sätta en medlemsgräns på 50 personer. Det finns i dagsläget fortfarande ca 20 platser kvar så ni som aktivt valt att avvakta kan ha detta i åtanke :)

• Svar på tråden BF oktober 2022
  • Steffqw
    Nejlika08 skrev 2022-03-22 14:33:11 följande:
    Aha, tack! Vad jag vet så ska jag bara göra KUB. Vad kul med lite uppdateringar förresten! Jag är inne i v.11 nu och illamåendet har ÄNTLIGEN gett med sig. En sådan lättnad. Det är som en helt ny värld öppnar sig med vår och sol och kvittrande fåglar och man vaknar på morgonen utan den här magsjuke-känslan. Jag tänkte också köpa gravidkläder snart men väntar in KUB i v.13. Går runt i samma tre klänningar typ varje dag. 
    Skönt att hör att ditt illamående släppt :) Är du i v11+ eller v10+ ??

jag går in i v 10+0 på torsdag och vet att dom säger då att man går in i v11 och vill också att mitt illamående ska släppa..
  • Rosen3
    Nejlika08 skrev 2022-03-22 14:16:28 följande:
    Vad är tul? 

TUL är ett tidigt ultraljud. I västra Götaland blir alla (tror jag) erbjudna ett tidigt ultraljud gratis vilket är ganska så nytt tror jag, vet inte om det finns på fler ställen. Detta sker då alltså några veckor innan rutinultraljudet ca v.18.
    Det är den infon jag har fått I alla fall :)

Sen eftersom vi ville göra KUB (som vi får betala själva då jag är under 35) så bokade inte barnmorskan in ett TUL eftersom detta görs när man gör KUB (då gör man ju ett ultraljud och mäter ett blodprov). Om jag förstår det hela rätt :) Känns som mycket info på en och samma gång :)

• Nejlika08
    Rosen3 skrev 2022-03-22 18:01:43 följande:

TUL är ett tidigt ultraljud. I västra Götaland blir alla (tror jag) erbjudna ett tidigt ultraljud gratis vilket är ganska så nytt tror jag, vet inte om det finns på fler ställen. Detta sker då alltså några veckor innan rutinultraljudet ca v.18.
    Det är den infon jag har fått I alla fall :)

Sen eftersom vi ville göra KUB (som vi får betala själva då jag är under 35) så bokade inte barnmorskan in ett TUL eftersom detta görs när man gör KUB (då gör man ju ett ultraljud och mäter ett blodprov). Om jag förstår det hela rätt :) Känns som mycket info på en och samma gång :)

Ok då förstår jag! Här i Stockholm har jag inte hört om något sånt, vad jag vet så gör man ett ultraljud i v.12 ca och ett i v.20 typ
  • Nejlika08

Steffqw: jag är i mitten på v.11 och det var precis i skiftet 10/11 som det gick över. Hoppas att det går över för dig med! 

• Steffqw
    Nejlika08 skrev 2022-03-22 18:06:16 följande:

Steffqw: jag är i mitten på v.11 och det var precis i skiftet 10/11 som det gick över. Hoppas att det går över för dig med! 

Åh okej, hoppas verkligen samma för mig! Är så jobbigt med detta illamående 
  • Mangopassion
    mammamalin skrev 2022-03-21 19:30:22 följande:
    Hur var storlekarna på mammakläderna från shein?
    Dom var nog ganska normal i storlekarna, eventuellt lite stora. Köpte 1 storlek större också dessutom än vad jag brukar ha då jag fick tips från min kompis som nyss varit gravid. Så har man nåt att växa i ifall man lägger på sig mycket vätska osv. :)
  • Mangopassion
    majarg skrev 2022-03-22 14:26:34 följande:
    Hittade detta på Google - visste inte att detta kunde göras i samband med kub :o

Ultraljudsundersökningar. Syftet med ultraljudsundersökningen i graviditetsvecka 12+4-13+6 (TUL) är att hitta flerbördsgraviditeter, upptäcka grövre missbildningar och datera graviditeten. Det är vanligtvis en barnmorska som utför undersökningen och den tar ungefär 20 minuter.
    Ja tänk om det ändå hade tagit 20 minuter åtminstone. Är ganska besviken på den barnmorskan som har gjort båda mina ultraljud hittills. Tror att mina besök tog max 3 minuter respektive 6 minuter och då är information ang. nipt samt provtagning inräknat också i dessa 6 minuter. Fick höra 2-3 hjärtslag, sen stängde hon av ljudet. Tror hela ultraljudet tog max 1 minut. Hade gärna velat se lite längre åtminstone. Kändes som att hon bara ville få det snabbt överstökat. Som tur är har jag ett till ultraljud inbokat på sjukhuset nästa vecka(de har precis börjat erbjuda TUL i Västerbotten) så då kanske jag får se liiiite längre. Hoppas på det i alla fall :) 
  • majarg
    Mangopassion skrev 2022-03-22 22:15:06 följande:
    Ja tänk om det ändå hade tagit 20 minuter åtminstone. Är ganska besviken på den barnmorskan som har gjort båda mina ultraljud hittills. Tror att mina besök tog max 3 minuter respektive 6 minuter och då är information ang. nipt samt provtagning inräknat också i dessa 6 minuter. Fick höra 2-3 hjärtslag, sen stängde hon av ljudet. Tror hela ultraljudet tog max 1 minut. Hade gärna velat se lite längre åtminstone. Kändes som att hon bara ville få det snabbt överstökat. Som tur är har jag ett till ultraljud inbokat på sjukhuset nästa vecka(de har precis börjat erbjuda TUL i Västerbotten) så då kanske jag får se liiiite längre. Hoppas på det i alla fall :) 
    Men gud vilken tråkig upplevelse och engagemang från barnmorskan! hade också känt mig väldigt besviken 

hoppas nästa ultraljud blir bättre för dig!
  • Kallamakka

Mangopassion: Riktigt uselt bemötande. Känns lite okänsligt tycker jag. Det är ju ett viktigt ögonblick för en själv som ska tas i beaktande tycker jag!

Själv ska jag få ultraljud igen den 1 april, då borde jag vara 13+0. Jag kommer få ett som görs av en läkare istället för barnmorska, det känns tryggt. Har inte gjort kub så det blev väl lite special. Är någon av er i spökveckorna? För här tycker jag att det mesta i symtom väg har lagt sig, även om konstant hunger är kvar men så när jag äter är det som om kroppen inte vill. Blir rätt små portioner men oftare då istället för att få i sig rätt grejer. Har dock börjat märka av den torra näsan och nästäppan nattetid och har börjat med nässpray(som är ok för gravida) för att kunna få sova. Exakt så fick jag i en av mina tidigare graviditeter också, lite udda symtom kan jag tycka. Så ja... Lite lite symtom finns väl ändå

• majarg
    Kallamakka skrev 2022-03-23 19:04:43 följande:

Mangopassion: Riktigt uselt bemötande. Känns lite okänsligt tycker jag. Det är ju ett viktigt ögonblick för en själv som ska tas i beaktande tycker jag!

Själv ska jag få ultraljud igen den 1 april, då borde jag vara 13+0. Jag kommer få ett som görs av en läkare istället för barnmorska, det känns tryggt. Har inte gjort kub så det blev väl lite special. Är någon av er i spökveckorna? För här tycker jag att det mesta i symtom väg har lagt sig, även om konstant hunger är kvar men så när jag äter är det som om kroppen inte vill. Blir rätt små portioner men oftare då istället för att få i sig rätt grejer. Har dock börjat märka av den torra näsan och nästäppan nattetid och har börjat med nässpray(som är ok för gravida) för att kunna få sova. Exakt så fick jag i en av mina tidigare graviditeter också, lite udda symtom kan jag tycka. Så ja... Lite lite symtom finns väl ändå

Låter lite läskigt med spökveckor men också skönt, tycker det är skönt att ha lite symtom för o känna att det är på riktigt haha. Alltid blivit lite nojig när jag varit helt symtomfri. Jag är i vecka 11 och känner att illamående helt klart är bättre, tröttheten är överhängande. 

ändå skönt att du haft liknande symtom tidigare graviditet :) 
    jag upptäckte idag att min ena vårtgård var jätte torr, jätte konstigt 

då är du alltså i vecka 12 nu? :)
Svar på tråden BF oktober 2022