• Anonym (Julia92)

Belle?

Skriver anonymt då jag har vänner här på FL. Det är nämligen så att jag så gärna vill döpa min dotter som kommer i maj till Belle men alla rynkar på näsan när jag säger namnet. Blir så osäker och undrar om jag gör fel i att ge mitt barn det namnet? Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Belle?
  • Limajo

Överlag är det jättedumt att ge barn ett namn med en tydlig personlig egenskap. Tindra kanske blir tyst och tillbakadragen. Belle kanske blir allt annat än vacker (i andras ögon än dina). Hur tror du det känns att inte kunna leva upp till ett sådant namn?

• Anonym (vov)

Jag känner en fransk bulldogg som heter Bell. Utan e visserligen men jag antar att den sista bokstaven bara är en accessoar.
    Hundnamn.

• Anonym (Julia92)
    Limajo skrev 2022-04-23 16:41:29 följande:

Överlag är det jättedumt att ge barn ett namn med en tydlig personlig egenskap. Tindra kanske blir tyst och tillbakadragen. Belle kanske blir allt annat än vacker (i andras ögon än dina). Hur tror du det känns att inte kunna leva upp till ett sådant namn?

Ja så har jag inte tänkt. Men hon kommer nog bli världens sötaste
  • toughshit

Det är inget fel på Belle. Tycker att du ska strunta i att folk rynkar på näsan. Det kanske inte är ett helt vanligt namn just nu, men det är ju inte fel för det! Namn kommer och går, och det kanske är dags att fler heter Belle nu 

"Did you fall from heaven? Because so did Satan".
  • Anonym (Julia92)
    toughshit skrev 2022-04-23 16:46:02 följande:

Det är inget fel på Belle. Tycker att du ska strunta i att folk rynkar på näsan. Det kanske inte är ett helt vanligt namn just nu, men det är ju inte fel för det! Namn kommer och går, och det kanske är dags att fler heter Belle nu 

Tack
  • Anonym (Maryam)

Ganska fint, men känsn typ så kort o oseriöst på nå vis. Varföör itnte Isabelle iställetmm, men kallas för Belle? ;)

• Anonym (Anonym)

Ja Varför inte?

vet ett par stycken som döpt sina barn till Sigge.

Sigge är en kortform av Simon, Sixten, Sigurd, Sigfrid, Sigvard med fler. 

även accepterat som tilltalsnamn.

• Anonym (Julia92)
    Anonym (Maryam) skrev 2022-04-23 16:47:41 följande:

Ganska fint, men känsn typ så kort o oseriöst på nå vis. Varföör itnte Isabelle iställetmm, men kallas för Belle? ;)

Därför att jag älskar just namnet Belle
  • Anonym (vov)
    Anonym (Maryam) skrev 2022-04-23 16:47:41 följande:

Varför ett onödigt "e" på slutet?
  • Anonym (Julia92)
    Anonym (vov) skrev 2022-04-23 16:49:16 följande:
    Varför ett onödigt "e" på slutet?
    För att det är finare enligt mig och att Bell utan e är klocka på engelska, ser inte lika fint ut tycker jag.  
Svar på tråden Belle?