• Anonym (Julia92)

Belle?

Skriver anonymt då jag har vänner här på FL. Det är nämligen så att jag så gärna vill döpa min dotter som kommer i maj till Belle men alla rynkar på näsan när jag säger namnet. Blir så osäker och undrar om jag gör fel i att ge mitt barn det namnet? Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Belle?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (vov) skrev 2022-04-24 09:54:01 följande:
    Åjo, nog kan man heta Lassa alltid. Gå in och kolla på Ratsit, 1555 personer heter Lasse. 
    Lotta är också ett "riktigt" namn. Känner en personligen som är döpt till Lotta.
    Bara för att det finns en del inte-så-bildade föräldrar som har valt dessa smeknamnsnamn till sina barn, och våra slappa myndigheter har godtagit det - så blir inte namnen riktiga namn. Det tar flera hundra år, och i många fall sker det inte alls. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (vov) skrev 2022-04-24 10:03:17 följande:
    Elsie var ett vanligt tantnamn när jag var barn. Finns en hel del gamla damer med det namnet. Den äldsta är 102 år, enligt ratsit. 5597 träffar.
    Det räcker inte för att det ska bli ett riktigt namn. Då måste det hålla i sig, så att namnet förblir relativt vanligt i flera hundra år. 
  • Anonym (vov)
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-24 10:07:32 följande:
    Bara för att det finns en del inte-så-bildade föräldrar som har valt dessa smeknamnsnamn till sina barn, och våra slappa myndigheter har godtagit det - så blir inte namnen riktiga namn. Det tar flera hundra år, och i många fall sker det inte alls. 
    Den yngsta är 68. Den äldsta är 94. 
    Av alla Lasse är två kvinnor.

Hur tror du namnbestämmandet gick till 1928 när den äldste Lasse föddes? 
  • Anonym (vov)
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-24 10:09:44 följande:
    Det räcker inte för att det ska bli ett riktigt namn. Då måste det hålla i sig, så att namnet förblir relativt vanligt i flera hundra år. 
    Det är precis vad det gör.
    Det du hävdar är din åsikt, vilken du är fri att ha.

Det jag hävdar är däremot fakta.
  • Anonym (MissBelle)

Finns många "vetare" här! Tomte

Tar man till exempel Lotta som någon hakat upp dig på. Och kallar smeknamn. Så kan det ju tilläggas att Lotta har namnsdag 12 Maj, mig veterligen brukar smeknamn ej ha sin egen namnsdag. Namnet har också använts som dopnamn i Sverige sedan 1700-talet.

Så bara för att du TYCKER att det är ett smeknamn så betyder det inte att det är det. Förövrigt är kortform av namn inte synonymt med smeknamn. 

• Anonym (vov)
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-24 10:09:44 följande:
    Lotta har varit ett namn i Sverige sedan 1700-talet för övrigt.

Och Lasse då?

Ett smeknamn för Lars, men också ett eget namn som kommer från Lauritsius som betyder krönt.

Lassa anses av vissa komma från Lazarus.
  • Anonym (Julia92)
    Anonym (vov) skrev 2022-04-24 10:16:31 följande:
    Lotta har varit ett namn i Sverige sedan 1700-talet för övrigt.

Och Lasse då?

Ett smeknamn för Lars, men också ett eget namn som kommer från Lauritsius som betyder krönt.

Lassa anses av vissa komma från Lazarus.
    Ja, smeknamn och kortform av namn är inte samma sak. Finns många namn som är kortformer men som ändå har en egen namnsdag i almanackan och funnits i flera hundra år. T.ex Kajsa, Lena, Kerstin, Ella, Elsa, Johan och Hans. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (vov) skrev 2022-04-24 10:11:48 följande:
    Den yngsta är 68. Den äldsta är 94. 
    Av alla Lasse är två kvinnor.

Hur tror du namnbestämmandet gick till 1928 när den äldste Lasse föddes? 
    Då är de nog inte svenska kvinnor från början, utan bokstavsföljden sammanfaller med något namn från Mellanöstern, Afrika eller Östeuropa.

Hur menar du då? Det gick väl inte annorlunda till än idag? Någon - förmodligen småbonde, torpare eller arbetare - har fått snilleblixten att "vi kommer ändå bara kalla han (medvetet fel! :) ) Lasse, så han kan lika gärna heta det". Ingen i adeln, prästerskapet eller borgarklassen år 1928, skulle ha döpt sin son till Lasse.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (MissBelle) skrev 2022-04-24 10:15:54 följande:

Finns många "vetare" här! Tomte

Tar man till exempel Lotta som någon hakat upp dig på. Och kallar smeknamn. Så kan det ju tilläggas att Lotta har namnsdag 12 Maj, mig veterligen brukar smeknamn ej ha sin egen namnsdag. Namnet har också använts som dopnamn i Sverige sedan 1700-talet.

Så bara för att du TYCKER att det är ett smeknamn så betyder det inte att det är det. Förövrigt är kortform av namn inte synonymt med smeknamn. 

Det finns massor med konstiga namn i flera olika almanackor nu, så det betyder inget. T.o.m. Muhammed finns med i någon svensk almanacka, och Ronja!

Lotta eller Lotte (beroende på land) hade en kort period som modenamn i Europa, efter att romanen "Den unge Werthers lidanden" - där den kvinnliga huvudpersonen kallades Lotte (men hette Charlotte) - kom ut år 1774. Sedan försvann det igen (som dopnamn). Samma gäller Stella, som också kom från Goethes produktion från början,  
  • Anonym (vov)
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-24 12:21:43 följande:
    Då är de nog inte svenska kvinnor från början, utan bokstavsföljden sammanfaller med något namn från Mellanöstern, Afrika eller Östeuropa.

Hur menar du då? Det gick väl inte annorlunda till än idag? Någon - förmodligen småbonde, torpare eller arbetare - har fått snilleblixten att "vi kommer ändå bara kalla han (medvetet fel! :) ) Lasse, så han kan lika gärna heta det". Ingen i adeln, prästerskapet eller borgarklassen år 1928, skulle ha döpt sin son till Lasse.
    Jaha, så nu trycker vi ner arbetarklassen lite så där mysigt som bara storsprättar kan.

Hej med dig.

Ps, tror inte att myndigheter var lika skitnödiga 1928 som de är idag. Ds.
Svar på tråden Belle?