• Anonym (Julia92)

Belle?

Skriver anonymt då jag har vänner här på FL. Det är nämligen så att jag så gärna vill döpa min dotter som kommer i maj till Belle men alla rynkar på näsan när jag säger namnet. Blir så osäker och undrar om jag gör fel i att ge mitt barn det namnet? Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Belle?
  • Anonym (Finare)

Belle låter som Pelle.Bella är mera seriöst.

• Miraldie

Det kan ju vara bra att responsen i tråden är vid och att inte alla älskar ditt namnval? Hade de gjort det hade din framtida Belle möjligen blivit en av tre "Bellor" i samma klass. Så om du vill ha det lite egna men ändå "riktiga och förekommande" namnet verkar du ha hittat en god kandidat! På bekostnad av att inte alla andra älskar det. Och det kan det ju vara värt, eller?:)

• Anonym (XXX)
    Anonym (poo) skrev 2022-04-23 23:40:23 följande:
    Så fler smeknamn. Varför ogillar ni ert barn så myket att hon inte kan få ett riktigt namn?
    Ellinor, Isabella, Gabriella... Eller tom ovanligare namn som Elodie, Ellvy, Anabelle, Mirabelle, Arabella, Eloise, Elsie är alla namn som är etablerade som namn. Ett smeknamn som namn låter trött och engagerat från föräldrrnas sida, som att ni hade 9 mkånader på er men kunde inte komma på något.
    Eloise är faktiskt väldigt fint, men det skulle bli uttalsproblem i Sverige. 

Jag håller dock inte med dig om att Elsie skulle vara etablerat som namn. Det är lika illa som Ellie. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-23 23:55:05 följande:
    Men jag har aldrig ens hört någon kallas Belle som smeknamn? Alla Isabelle jag känner till kallas ju för isa/Issa. 
    Inte i Sverige, men i andra länder som Frankrike och USA. Sverige är inte hela världen!
  • Anonym (XXX)
    trollhona skrev 2022-04-23 23:48:22 följande:
    Jag har personligen svårt för namn med smeknamns-faktor, sådana som Ellie, Nellie, Molly, Mimmi etc.. Det känns inte som "riktiga" namn. Skulle tänka mig att det är nog så dina bekanta tänker också. Sedan kommer hon garanterat få höra massa skämt om skönheten och odjuret under sin uppväxt.
    Men är ni ok med det så är det ju ni som bestämmer. Jag skulle dock välja något annat.
    Jag känner också så, och i och med att de är utländska blir de "dubbelhemska" jämfört med svenska smeknamnsnamn som t.ex. Lotta, Lisa, Mia, Elsa, Anja, Sonja, Kicki och Tina. 
  • Anonym (Filmer)

Inga problem tack vare Arvingarna. Hade en Eloise som svärdotter i 4 år. 

Anonym (XXX) skrev 2022-04-24 09:21:51 följande:

Jag håller dock inte med dig om att Elsie skulle vara etablerat som namn. Det är lika illa som Ellie. 
  • Anonym (MissBelle)

Belle är ett jätte vackert namn! Tycker absolut din dotter ska heta det om du tycker det ??

Och sånt trams att det inte är ett "riktigt" namn osv är ju bara skitsnack. Tror en del är avundsjuka att dem inte kom på lite mer vackra och unika namn själva utan "gör som alla andra" och inte vågar gå sin egen väg ????

• Anonym (vov)
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-23 22:55:14 följande:
    Fast att vissa gett sina barn det namnet, betyder inte att det är ett riktigt namn. Riktiga namn är namn i deras grundform, d.v.s. inga smeknamnsformer. 

Efter flera hundra år kan dock en smeknamnsform få status som ett riktig namn. Men då måste även smeknanmnsformen LÅTA som ett riktigt namn. Så har det t.ex. gått med Laurentius - Lars (men inte Lasse för då HÖR man att det är ett smeknamn med de två korta stavelserna!), Magdalena - Lena och Katarina - Karin. Men inte Charlotta - Lotta - för då hör man igen på de två korta stavelserna, att Lotta är ett smeknamn och inget annat. 

Det håller jag inte med om. Att dessa ord fått bli dopnamn, beror på vår slappa Skattemyndighet. Som väl i sin tur är livrädda för WT-drev i sociala medier, om de nekar någon...
    Åjo, nog kan man heta Lassa alltid. Gå in och kolla på Ratsit, 1555 personer heter Lasse. 
    Lotta är också ett "riktigt" namn. Känner en personligen som är döpt till Lotta.
  • Anonym (vov)
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-23 22:58:04 följande:
    Men (vov) är nog inte byxmyndig än och tror att baise betyder bajs  
    Var har jag skrivit att det betyder bajs?
    Visa!
  • Anonym (vov)
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-24 09:21:51 följande:

Elsie var ett vanligt tantnamn när jag var barn. Finns en hel del gamla damer med det namnet. Den äldsta är 102 år, enligt ratsit. 5597 träffar.
Svar på tråden Belle?