• Anonym (Julia92)

Belle?

Skriver anonymt då jag har vänner här på FL. Det är nämligen så att jag så gärna vill döpa min dotter som kommer i maj till Belle men alla rynkar på näsan när jag säger namnet. Blir så osäker och undrar om jag gör fel i att ge mitt barn det namnet? Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Belle?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-24 10:45:55 följande:
    Ja, smeknamn och kortform av namn är inte samma sak. Finns många namn som är kortformer men som ändå har en egen namnsdag i almanackan och funnits i flera hundra år. T.ex Kajsa, Lena, Kerstin, Ella, Elsa, Johan och Hans. 
    Laurentius blev först Lars under några hundra år, sedan kom Lasse in som en smeknamnsform (först). Dock verkar Lasse som dopnamn faktiskt vara mer etablerat än andra liknande smeknamnsnamn som Janne, Hasse, Bosse, Kalle, Jalle och Julle. Vet inte varför det blev så, någon som har en förklaring?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (vov) skrev 2022-04-24 12:28:07 följande:
    Jaha, så nu trycker vi ner arbetarklassen lite så där mysigt som bara storsprättar kan.

Hej med dig.

Ps, tror inte att myndigheter var lika skitnödiga 1928 som de är idag. Ds.
    Det var fortfarande kyrkoherden i socknen där barnet föddes, som bestämde år 1928, i alla fall i praktiken. D.v.s. om han sa nej, så visste nog de flesta inte vart de skulle överklaga. Och prästerna var mycket hårdare än vad Skatteverket är idag. I synnerhet fick det inte bli någon blasfemi. Namn som Lucifer eller Madonna skulle t.ex. aldrig ha godkänts.

(Men ibland blev det lite tokigt. Har en historia från min egen släkt, där ett par ville döpa sin son till Nathan, som faktiskt finns i Bibeln och inte är något konstigt. Då sa prästen att "i så fall kan jag lika gärna döpa honom till Satan". Sedan frågade prästen om inte pojken skulle heta Kenneth i stället, och föräldrarna blev så förbluffade att de sa "ja"! :) Detta var för övrigt på 1940-talet.)
  • Anonym (vov)
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-24 12:36:32 följande:
    Det var fortfarande kyrkoherden i socknen där barnet föddes, som bestämde år 1928, i alla fall i praktiken. D.v.s. om han sa nej, så visste nog de flesta inte vart de skulle överklaga. Och prästerna var mycket hårdare än vad Skatteverket är idag. I synnerhet fick det inte bli någon blasfemi. Namn som Lucifer eller Madonna skulle t.ex. aldrig ha godkänts.

(Men ibland blev det lite tokigt. Har en historia från min egen släkt, där ett par ville döpa sin son till Nathan, som faktiskt finns i Bibeln och inte är något konstigt. Då sa prästen att "i så fall kan jag lika gärna döpa honom till Satan". Sedan frågade prästen om inte pojken skulle heta Kenneth i stället, och föräldrarna blev så förbluffade att de sa "ja"! :) Detta var för övrigt på 1940-talet.)
    Haha, vilken kul historia!

Jag sa visserligen hej då, men detta måste ändå besvaras. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-24 10:45:55 följande:
    Ja, smeknamn och kortform av namn är inte samma sak. Finns många namn som är kortformer men som ändå har en egen namnsdag i almanackan och funnits i flera hundra år. T.ex Kajsa, Lena, Kerstin, Ella, Elsa, Johan och Hans. 
    Ja, men det har ju alltid gått några hundra år emellan. T.ex. från att Johannes blev Johan, Jon och Hans, som etablerade dopnamn. Nu är väl Hannes på gång att bli etablerat som dopnamn. Och Johnny finns som dopnamn, men jag tycker inte att det borde göra det... John funkar, men är inte så bra eftersom det är den engelska formen. 
  • Anonym (Julia92)
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-24 12:39:09 följande:
    Ja, men det har ju alltid gått några hundra år emellan. T.ex. från att Johannes blev Johan, Jon och Hans, som etablerade dopnamn. Nu är väl Hannes på gång att bli etablerat som dopnamn. Och Johnny finns som dopnamn, men jag tycker inte att det borde göra det... John funkar, men är inte så bra eftersom det är den engelska formen. 
    Så då anser du inte att Johan och Hans är smeknamn men t.ex Elsa är det? 
  • Xenia
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-23 16:37:44 följande:
    Belle?

Skriver anonymt då jag har vänner här på FL. Det är nämligen så att jag så gärna vill döpa min dotter som kommer i maj till Belle men alla rynkar på näsan när jag säger namnet. Blir så osäker och undrar om jag gör fel i att ge mitt barn det namnet? Vad tycker ni? 

Fattar inte varför folk rynkar på näsan. Bara för att det inte är ett namn man själv skulle ha valt, så betyder det inte att det är ett dåligt namn.

Personligen gillar jag längre namn, så jag skulle valt t ex Isabelle, Annabelle, Mirabelle etc med smeknamnet Belle. Men Belle är ett riktigt namn (inte ett "hundnamn", vad är det?), så bry dig inte om vad andra säger.

Jag tänker på Belle i Skönheten och odjuret, vilket är en positiv association.

Klart det ska stavas med "e" på slutet, det är ju ett fransk namn och stavas så på franska.
  • Xenia
    Anonym (vov) skrev 2022-04-23 22:34:38 följande:
    Lika knasigt där.

Jag är döpt till ett sånt namn, med ett onödigt e på slutet. Jag ändrade det, kostade en slant men det var det värt.

Samma med onödiga h, eller z istället för s.

Urlöjligt.
    Är det ingen som känner till franska nuförtiden? Alla de namnen är franska och stavas traditionellt med "e" på slutet. För min del tycker jag det är något som fattas i Mari, Sofi, Natali etc.

"Onödiga" bokstäver, my ass! Låter okunnigt. Det är skillnad på om man själv lägger till t ex ett H i slutet eller om det finns med av tradition (som i Ruth och Elisabeth).
  • Anonym (vov)
    Xenia skrev 2022-04-24 14:15:17 följande:
    Fattar inte varför folk rynkar på näsan. Bara för att det inte är ett namn man själv skulle ha valt, så betyder det inte att det är ett dåligt namn.

Personligen gillar jag längre namn, så jag skulle valt t ex Isabelle, Annabelle, Mirabelle etc med smeknamnet Belle. Men Belle är ett riktigt namn (inte ett "hundnamn", vad är det?), så bry dig inte om vad andra säger.

Jag tänker på Belle i Skönheten och odjuret, vilket är en positiv association.

Klart det ska stavas med "e" på slutet, det är ju ett fransk namn och stavas så på franska.
    Hundnamn? Fido, Karo, Lufsen, Bell(e)... det finns många. Visste du inte det?

Namn stavar man efter eget önskemål, det finns inga rätt eller fel. Dock är det min åsikt att stumma "e" är fult och onödigt.

Skulle kalla henne för "Bellä" med uttalad vokal på slutet. Lite som Pelle. Eller säger du "Pell" där?

Nej, jag orkar inte... Guld i mun
  • Anonym (vov)
    Xenia skrev 2022-04-24 14:26:04 följande:
    Är det ingen som känner till franska nuförtiden? Alla de namnen är franska och stavas traditionellt med "e" på slutet. För min del tycker jag det är något som fattas i Mari, Sofi, Natali etc.

"Onödiga" bokstäver, my ass! Låter okunnigt. Det är skillnad på om man själv lägger till t ex ett H i slutet eller om det finns med av tradition (som i Ruth och Elisabeth).
    Som sagt... jag orkar inte.

Det handlar om åsikter, tycke och smak. Och jag skulle aldrig lägga till ett tramsigt "e" i de namnen du nämner.
    Onödiga "h" är ännu värre, och "z" istället för "s".

Nej, gomiddag.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-24 12:43:39 följande:
    Så då anser du inte att Johan och Hans är smeknamn men t.ex Elsa är det? 
    Alla dom tre namnen är etablerade som dopnamn i dag. Det var om Elsie jag skrev, att det är ett smeknamn. Även Elsa var dock URSPRUNGLIGEN ett smeknamn, för Elizabeth, och i kungliga och adliga familjer skulle man fortfarande välja Elizabeth, och inte Elsa. (Om inte den kunglige personen gifter sig med en woke Hollywood-skådespelerska, förstås. Då kan det till och med bli Lillibeth av det! )
Svar på tråden Belle?