• Anonym (Julia92)

Belle?

Skriver anonymt då jag har vänner här på FL. Det är nämligen så att jag så gärna vill döpa min dotter som kommer i maj till Belle men alla rynkar på näsan när jag säger namnet. Blir så osäker och undrar om jag gör fel i att ge mitt barn det namnet? Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Belle?
  • Anonym (Julia92)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-04-23 23:33:57 följande:

Håller med det är ett löjligt namn. Tycker Simon är det finaste av Si mansnamnen

Va? Vad har det med det här att göra?
  • Anonym (poo)
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-23 23:09:19 följande:
    Inget som föll mig i smaken riktigt. Vi har haft Elle,  Eélia, Ella & Bella på listan. Men gillar Belle mycket. 
    Så fler smeknamn. Varför ogillar ni ert barn så myket att hon inte kan få ett riktigt namn?
    Ellinor, Isabella, Gabriella... Eller tom ovanligare namn som Elodie, Ellvy, Anabelle, Mirabelle, Arabella, Eloise, Elsie är alla namn som är etablerade som namn. Ett smeknamn som namn låter trött och engagerat från föräldrrnas sida, som att ni hade 9 mkånader på er men kunde inte komma på något.
  • Anonym (poo)
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-23 23:15:21 följande:
    Haha nä man ska nog inte lyssna på någon som kallar sig själv poo  
    Poo var en hänvisning till att namnet Belle är sk*t
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-23 22:58:04 följande:
    Men (vov) är nog inte byxmyndig än och tror att baise betyder bajs  
    Problemet är ju, att ett stort antal människor skulle läsa och uttala det som bajs. Man kan inte förvänta sig att folk ska vara allmänbildade och kunna språk. Jag känner t.ex. en ung tjej som heter Bo. Alla uttalar det som det svenska mansnamnet Bo, och tror att hon är någon icke-binär person, vilket hon absolut inte är. I USA kan kvinnor heta Bo, för det har ett helt annat ursprung än vårt mansnamn Bo. Men detta känner folk inte till här i Sverige, så tjejen kommer att få lida för namnet i hela sitt liv. Det är så onödigt.

(Hennes mamma hittade det i någon amerikansk såpa, och eftersom dom bodde i USA när flickan föddes och pappan var amerikan, så fick dom igenom det där.) 
  • trollhona
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-23 16:37:44 följande:
    Belle?

Skriver anonymt då jag har vänner här på FL. Det är nämligen så att jag så gärna vill döpa min dotter som kommer i maj till Belle men alla rynkar på näsan när jag säger namnet. Blir så osäker och undrar om jag gör fel i att ge mitt barn det namnet? Vad tycker ni? 

Jag har personligen svårt för namn med smeknamns-faktor, sådana som Ellie, Nellie, Molly, Mimmi etc.. Det känns inte som "riktiga" namn. Skulle tänka mig att det är nog så dina bekanta tänker också. Sedan kommer hon garanterat få höra massa skämt om skönheten och odjuret under sin uppväxt.
    Men är ni ok med det så är det ju ni som bestämmer. Jag skulle dock välja något annat.
  • Anonym (Julia92)
    trollhona skrev 2022-04-23 23:48:22 följande:
    Jag har personligen svårt för namn med smeknamns-faktor, sådana som Ellie, Nellie, Molly, Mimmi etc.. Det känns inte som "riktiga" namn. Skulle tänka mig att det är nog så dina bekanta tänker också. Sedan kommer hon garanterat få höra massa skämt om skönheten och odjuret under sin uppväxt.
    Men är ni ok med det så är det ju ni som bestämmer. Jag skulle dock välja något annat.
    Men jag har aldrig ens hört någon kallas Belle som smeknamn? Alla Isabelle jag känner till kallas ju för isa/Issa. 
  • Norrut
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-23 23:55:05 följande:
    Men jag har aldrig ens hört någon kallas Belle som smeknamn? Alla Isabelle jag känner till kallas ju för isa/Issa. 
    Precis. Belle är inte ett fungerande smeknamn i Sverige, eftersom det är enstavigt. Vi bildar i regel tvåstaviga smeknamn - så Isabelle blir Isa/Issa eller möjligen Bella/Bellan.

Belle fungerar bra som tilltalsnamn, ser inget fel på att använda det i Sverige. Ibland är folk onödigt skeptiska till namn de inte är vana vid, men det brukar gå över fort så länge namnet inte är direkt olämpligt. Vissa namn bär med sig tråkiga stämplar men det upplever jag inte att Belle gör.
  • Panduro

Startades ju en liknande tråd när Belles yngre storasyster föddes. Ser du upp till Linn eller försöker du tvärtom få folk att skrika wt?

• Anonym (Mm)
    Panduro skrev 2022-04-24 05:58:45 följande:

Startades ju en liknande tråd när Belles yngre storasyster föddes. Ser du upp till Linn eller försöker du tvärtom få folk att skrika wt?

Tänkte samma.. en tråd exakt dagen efter precis som med storasystern. 
  • Anonym (Julia92)
    Anonym (Mm) skrev 2022-04-24 08:33:26 följande:
    Tänkte samma.. en tråd exakt dagen efter precis som med storasystern. 
    Vem är Linn? 
Svar på tråden Belle?