• Anonym (Julia92)

Belle?

Skriver anonymt då jag har vänner här på FL. Det är nämligen så att jag så gärna vill döpa min dotter som kommer i maj till Belle men alla rynkar på näsan när jag säger namnet. Blir så osäker och undrar om jag gör fel i att ge mitt barn det namnet? Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Belle?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-04-23 16:48:58 följande:

Ja Varför inte?

vet ett par stycken som döpt sina barn till Sigge.

Sigge är en kortform av Simon, Sixten, Sigurd, Sigfrid, Sigvard med fler. 

även accepterat som tilltalsnamn.

Nej, Sigge är verkligen inte accepterat som tilltalsnamn. Det är gräsligt!
  • Glinda från Oz
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-23 21:50:06 följande:
    För att? 
    För att jag inte gillar hittepå namn. 
  • Anonym (Julia92)
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-23 21:50:30 följande:

Belle är gräsligt. Dels för att det är ett smeknamn och inte ett riktigt namn, dels för att det inte ens är ett svenskt smeknamn utan ett franskt, och dels för att det är så förknippat med "Skönheten och Odjuret". Då kan du lika gärna kalla henne Cinderella! 

Bella är aningen bättre för att det åtminstone är svenskt, men även det är ett smeknamn. Dessutom låter de riktiga namnen bakom rätt töntiga idag. Klara-Bella, Anna-Bella... Isabella är väl det enda som är vettigt. 

Isabella eller Isabelle kanske vore något..? 

Vad spelar det för roll att någon annan använder det som smeknamn? Jag tycker fortfarande att det är ett vackert namn som det är  
  • Sockerikaffet

Jag tycker det är ett väldigt fint namn och jag gillar franska namn generellt. Men jag har svårt med namn som bara har en stavelse för jag tycker de blir svåra att säga, framförallt att ropa på barnet. 

Men det viktigaste är ju att du och den ev. andra föräldern gillar namnet, alla andra får helt enkelt vänja sig. Det är ni som bestämmer. 

• Anonym (Li)

Varför låta nätfolks åsikter påverka ditt beslut? Om du älskar namnet ska du välja namnet. Jag tror inte valet blir avgörande för barnets framtid. 

• Anonym (Finare)

Bella är finare!Gillar det namnet,mjukt och lätt.

• Anonym (Julia92)
    Sockerikaffet skrev 2022-04-23 21:53:36 följande:

Jag tycker det är ett väldigt fint namn och jag gillar franska namn generellt. Men jag har svårt med namn som bara har en stavelse för jag tycker de blir svåra att säga, framförallt att ropa på barnet. 

Men det viktigaste är ju att du och den ev. andra föräldern gillar namnet, alla andra får helt enkelt vänja sig. Det är ni som bestämmer. 

Ja, blev bara osäker av allas reaktioner. Det blir nog bra  
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-23 21:53:21 följande:
    Vad spelar det för roll att någon annan använder det som smeknamn? Jag tycker fortfarande att det är ett vackert namn som det är  
    Men varför frågar du då, om du bara vill ha synpunkter från dom som håller med dig? Det är ju meningslöst. 

Det finns många andra franska namnformer, som är riktiga namn - om det är det franska man är ute efter. Amelie, Josephine, Caroline, Marie, Charlotte, Yvonne, Madeleine, Sophie, Louise, Valerie, Stephanie (OK kanske lite förstört av Monaco-prinsessan)...
  • Anonym (Julia92)
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-23 21:59:52 följande:
    Men varför frågar du då, om du bara vill ha synpunkter från dom som håller med dig? Det är ju meningslöst. 
    Det finns många andra franska namnformer, som är riktiga namn - om det är det franska man är ute efter. Amelie, Josephine, Caroline, Marie, Charlotte, Yvonne, Madeleine, Sophie, Louise, Valerie, Stephanie (OK kanske lite förstört av Monaco-prinsessan)...
    Ja för att jag ville se om det är 100% negativitet mot namnet men jag blev positivt överraskad att många tycker precis som mig att det är jättefint Sen är det såklart några som inte gillar det men så är det ju med alla namn. 
  • Anonym (Filmer)
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-23 22:06:28 följande:
    Ja för att jag ville se om det är 100% negativitet mot namnet men jag blev positivt överraskad att många tycker precis som mig att det är jättefint Sen är det såklart några som inte gillar det men så är det ju med alla namn. 
    Alla språk har namn som betyder positiva saker och vacker är inget undantag. 
    Belle (vacker) är betydligt bättre än Bell som blir helt fel, folk kommer antagligen undra var "e" tagit vägen. 
    Bell är däremot ett historiskt känt efternamn. 
Svar på tråden Belle?