• Anonym (Julia92)

Belle?

Skriver anonymt då jag har vänner här på FL. Det är nämligen så att jag så gärna vill döpa min dotter som kommer i maj till Belle men alla rynkar på näsan när jag säger namnet. Blir så osäker och undrar om jag gör fel i att ge mitt barn det namnet? Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Belle?
  • Anonym (poo)

Det är fult och white-trashigt, inte ens ett riktigt namn, snälla ge ditt barn ett normalt namn.

• wyhib

Belle? SOm i klocka? Bell? "Slå en bell..." Snälla, bättre kan du.

• Anonym (vov)
    Anonym (poo) skrev 2022-04-23 22:41:04 följande:

Det är fult och white-trashigt, inte ens ett riktigt namn, snälla ge ditt barn ett normalt namn.

Föreslår Baise, det är väl vackert?
    Snyggstavat sådär, sen att det uttalas som Bajs gör väl inget?
  • Anonym (Julia92)
    Anonym (poo) skrev 2022-04-23 22:41:04 följande:

Vad är ett normalt namn för dig? 
  • Anonym (Julia92)
    Anonym (poo) skrev 2022-04-23 22:44:05 följande:
    Du låter ignorant. Jag gissar att du inte ens har en gymnasieexamen.
    Varför skulle jag inte ha det? Vad har ens det med saken att göra? 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (vov) skrev 2022-04-23 22:34:38 följande:
    Lika knasigt där.

Jag är döpt till ett sånt namn, med ett onödigt e på slutet. Jag ändrade det, kostade en slant men det var det värt.

Samma med onödiga h, eller z istället för s.

Urlöjligt.
    ...fast om det var den franska formen av ett gammalt europeiskt förnamn, som dina föräldrar hade valt åt dig, så var e:et inte "onödigt". Alltså typ Sofie, Josefine, Caroline. Jag tycker personligen att dom namnen ser avhuggna ut utan e:et. Vill man inte ha e:et, så tar man ju den svenska formen av namnet: Sofia, Josefina, Carolina...

Eller menar du att de hade hängt på e:et på ett namn, där det aldrig har varit..? 
  • Anonym (Filmer)
    Anonym (vov) skrev 2022-04-23 22:34:38 följande:
    Lika knasigt där.

Jag är döpt till ett sånt namn, med ett onödigt e på slutet. Jag ändrade det, kostade en slant men det var det värt.

Samma med onödiga h, eller z istället för s.

Urlöjligt.
    Det med stavning håller jag med men de namnen är ändå accepterade med den stumma sista bokstaven och inget ovanligt.

Vi har ett namn på ett barn som kan stavas på två vis och valde den där alla bokstäver uttalas. Ändå stavar många hans namn fel och lägger till den där bokstaven.  Hopplöst. (Niklas/Nicklas) Så det verkar ändå inte ha nån betydelse. 

Z istället för S klarar inte jag heller av. 
  • Anonym (Julia92)
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-23 22:48:32 följande:
    ...fast om det var den franska formen av ett gammalt europeiskt förnamn, som dina föräldrar hade valt åt dig, så var e:et inte "onödigt". Alltså typ Sofie, Josefine, Caroline. Jag tycker personligen att dom namnen ser avhuggna ut utan e:et. Vill man inte ha e:et, så tar man ju den svenska formen av namnet: Sofia, Josefina, Carolina...

Eller menar du att de hade hängt på e:et på ett namn, där det aldrig har varit..? 
    Undrar verkligen detta också!
  • Anonym (Filmer)
    wyhib skrev 2022-04-23 22:42:45 följande:

Belle? SOm i klocka? Bell? "Slå en bell..." Snälla, bättre kan du.

Belle betyder vacker på franska. 
    Bell är nåt helt annat. Kyrkklocka/vällingklocka. 
  • Anonym (V)
    Anonym (vov) skrev 2022-04-23 16:49:16 följande:
    Varför ett onödigt "e" på slutet?
    Det är så det stavas, så inget "onödigt e". Dock skulle jag inte vilja att mitt barn hette som våpet Belle som ska omvända odjuret. 
    Anonym (vov) skrev 2022-04-23 22:42:52 följande:
    Föreslår Baise, det är väl vackert?
    Snyggstavat sådär, sen att det uttalas som Bajs gör väl inget?

Ett knull alltså, vad trevligt, när du nu fortsatte det franska temat. 
Svar på tråden Belle?