• Anonym (Julia92)

Belle?

Skriver anonymt då jag har vänner här på FL. Det är nämligen så att jag så gärna vill döpa min dotter som kommer i maj till Belle men alla rynkar på näsan när jag säger namnet. Blir så osäker och undrar om jag gör fel i att ge mitt barn det namnet? Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Belle?
  • Anonym (Julia92)
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-24 14:52:39 följande:
    Alla dom tre namnen är etablerade som dopnamn i dag. Det var om Elsie jag skrev, att det är ett smeknamn. Även Elsa var dock URSPRUNGLIGEN ett smeknamn, för Elizabeth, och i kungliga och adliga familjer skulle man fortfarande välja Elizabeth, och inte Elsa. (Om inte den kunglige personen gifter sig med en woke Hollywood-skådespelerska, förstås. Då kan det till och med bli Lillibeth av det! )

Du skrev: svenska smeknamnsnamn som t.ex. Lotta, Lisa, Mia, Elsa, Anja, Sonja, Kicki och Tina. 

Därför jag frågade om Elsa. 

• BeautifulLiz
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-24 14:52:39 följande:
    Alla dom tre namnen är etablerade som dopnamn i dag. Det var om Elsie jag skrev, att det är ett smeknamn. Även Elsa var dock URSPRUNGLIGEN ett smeknamn, för Elizabeth, och i kungliga och adliga familjer skulle man fortfarande välja Elizabeth, och inte Elsa. (Om inte den kunglige personen gifter sig med en woke Hollywood-skådespelerska, förstås. Då kan det till och med bli Lillibeth av det! )
    Våran mattant i låg- och mellanstadiet hette Elsie.
    Alltså hette, inget hon kallades för.

Hon var nog i 50-årsåldern då, jag gick i låg/mellanstadiet 1970-1976.

Varför är du så hårdnackad angående detta och hittar på att etablerade namn inte är annat är smeknamn?
    Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
  • Anonym (Julia92)
    BeautifulLiz skrev 2022-04-24 14:56:25 följande:
    Våran mattant i låg- och mellanstadiet hette Elsie.
    Alltså hette, inget hon kallades för.

Hon var nog i 50-årsåldern då, jag gick i låg/mellanstadiet 1970-1976.

Varför är du så hårdnackad angående detta och hittar på att etablerade namn inte är annat är smeknamn?
    Ja både Elsie, Elsa, Ella, Kajsa osv sågas tydligen som riktiga namn. Är tydligen smeknamn? 
  • BeautifulLiz
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-24 15:00:19 följande:
    Ja både Elsie, Elsa, Ella, Kajsa osv sågas tydligen som riktiga namn. Är tydligen smeknamn? 
    Är väl eg inget att lägga energi på.
    Och så svarade jag ändå... Skäms

Självklart är det riktiga namn.
    Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
  • Anonym (Julia92)
    BeautifulLiz skrev 2022-04-24 15:03:08 följande:
    Är väl eg inget att lägga energi på.
    Och så svarade jag ändå... Skäms

Självklart är det riktiga namn.
    Nej, man sveps lätt med in i diskussionerna..
  • Anonym (Skeptisk)
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-23 16:37:44 följande:
    Belle?

Skriver anonymt då jag har vänner här på FL. Det är nämligen så att jag så gärna vill döpa min dotter som kommer i maj till Belle men alla rynkar på näsan när jag säger namnet. Blir så osäker och undrar om jag gör fel i att ge mitt barn det namnet? Vad tycker ni? 

Elle belle bi, nu är du fri och du skall inte bli, Adam, Eva, ute!

Nä, jag skulle inte döpa ett barn efter en rimramsa. Dessutom blir det knasigt att uttala, antingen som Be-lle eller mer antagligen Bell, det blir ju lagom kul när ungarna lär sig engelska, och redan på svenska finns mycket dumt att rimma på. Nä, låt stackarn få ett annat namn. Och så kan du trösta dig med att titta några gånger till på Skönheten och Odjuret. Vissa saker borde få stanna vid en fantasi.
  • Anonym (Evelina)
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-24 15:00:19 följande:
    Jättemärkligt. Min svärmor heter Elsie (ej smeknamn) och på Ratsit finns 5 600 Elsie. Helt klart ett riktigt namn. Fint också tycker jag.
  • Anonym (Sandra)

Tycker inte det känns som ett fint namn, men det är du som bestämmer! vill du det, så ta det. 

• Anonym (Julia92)
    Anonym (Sandra) skrev 2022-04-24 18:29:59 följande:

Tycker inte det känns som ett fint namn, men det är du som bestämmer! vill du det, så ta det. 

Vad anser du är fina namn då? 
  • Anonym (....)

Älskar namnet Belle, jättefint! Är egentligen inget fan av stumma bokstäver men just här passar det, tycker jag! Kör på Belle, det är ju ni som ska gilla det, andra vänjer sig!

Svar på tråden Belle?