• Anonym (Julia92)

Belle?

Skriver anonymt då jag har vänner här på FL. Det är nämligen så att jag så gärna vill döpa min dotter som kommer i maj till Belle men alla rynkar på näsan när jag säger namnet. Blir så osäker och undrar om jag gör fel i att ge mitt barn det namnet? Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Belle?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Filmer) skrev 2022-04-23 22:38:48 följande:
    Belle finns ju  redan i fransktalande länder. 
    Vad är riktiga namn tycker du? 
    Det kommer även nya hela tiden. Nu är till och med Tindra, Glimma och Vilda "riktga" namn i Sverige. 
    Fast att vissa gett sina barn det namnet, betyder inte att det är ett riktigt namn. Riktiga namn är namn i deras grundform, d.v.s. inga smeknamnsformer. 

Efter flera hundra år kan dock en smeknamnsform få status som ett riktig namn. Men då måste även smeknanmnsformen LÅTA som ett riktigt namn. Så har det t.ex. gått med Laurentius - Lars (men inte Lasse för då HÖR man att det är ett smeknamn med de två korta stavelserna!), Magdalena - Lena och Katarina - Karin. Men inte Charlotta - Lotta - för då hör man igen på de två korta stavelserna, att Lotta är ett smeknamn och inget annat. 

Det håller jag inte med om. Att dessa ord fått bli dopnamn, beror på vår slappa Skattemyndighet. Som väl i sin tur är livrädda för WT-drev i sociala medier, om de nekar någon...
  • Anonym (Julia92)
    Anonym (V) skrev 2022-04-23 22:54:49 följande:
    Det är så det stavas, så inget "onödigt e". Dock skulle jag inte vilja att mitt barn hette som våpet Belle som ska omvända odjuret. 
    Anonym (vov) skrev 2022-04-23 22:42:52 följande:
    Föreslår Baise, det är väl vackert?
    Snyggstavat sådär, sen att det uttalas som Bajs gör väl inget?

Ett knull alltså, vad trevligt, när du nu fortsatte det franska temat. 
    Men (vov) är nog inte byxmyndig än och tror att baise betyder bajs  
  • Anonym (poo)
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-23 22:43:07 följande:
    Vad är ett normalt namn för dig? 
    Ett namn som inte är ett smeknamn. Precis som man döper till barn till Sofia och inte "soffan".
    Gillar du franska namn så finns det flera fina som är etablerade, typ Marie, Bianca, Amelie, Sabine, Blanka och gillar du promt namnet Belle så ha det som smeknamn men ge barnet ett riktigt namn typ Isabelle eller Belinda, så hon slipper skämmas den dag hon ska söka jobb.
  • wyhib
    Anonym (Filmer) skrev 2022-04-23 22:51:03 följande:
    Belle betyder vacker på franska. 
    Bell är nåt helt annat. Kyrkklocka/vällingklocka. 
    Jag vet, men det uttalas "Bell" som klocka på engelska.
  • Guldnovan

1511 st heter Belle i Sverige så det tycks ju vara ett riktigt namn. Ifjol föddes 91 st som fick namnet. 

Källa: scb.se

• Anonym (Filmer)
    wyhib skrev 2022-04-23 23:04:46 följande:
    Jag vet, men det uttalas "Bell" som klocka på engelska.
    Jo det vet jag. 
  • Anonym (Julia92)
    Anonym (poo) skrev 2022-04-23 23:01:46 följande:
    Ett namn som inte är ett smeknamn. Precis som man döper till barn till Sofia och inte "soffan".
    Gillar du franska namn så finns det flera fina som är etablerade, typ Marie, Bianca, Amelie, Sabine, Blanka och gillar du promt namnet Belle så ha det som smeknamn men ge barnet ett riktigt namn typ Isabelle eller Belinda, så hon slipper skämmas den dag hon ska söka jobb.
    Inget som föll mig i smaken riktigt. Vi har haft Elle,  Eélia, Ella & Bella på listan. Men gillar Belle mycket. 
  • Anonym (Li)
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-23 23:09:19 följande:
    Inget som föll mig i smaken riktigt. Vi har haft Elle,  Eélia, Ella & Bella på listan. Men gillar Belle mycket. 
    Så, generaliserat: du kan alltså välja Belle, som är ditt favoritnamn, eller Isabelle, för att nicket "poo" på familjeliv tyckte det. Vad låter mest rimligt?
    ;)
  • Anonym (Julia92)
    Anonym (Li) skrev 2022-04-23 23:13:44 följande:
    Så, generaliserat: du kan alltså välja Belle, som är ditt favoritnamn, eller Isabelle, för att nicket "poo" på familjeliv tyckte det. Vad låter mest rimligt?
    ;)
    Haha nä man ska nog inte lyssna på någon som kallar sig själv poo  
  • Anonym (Anonym)

Håller med det är ett löjligt namn. Tycker Simon är det finaste av Si mansnamnen

Svar på tråden Belle?