• Anonym (Julia92)

Belle?

Skriver anonymt då jag har vänner här på FL. Det är nämligen så att jag så gärna vill döpa min dotter som kommer i maj till Belle men alla rynkar på näsan när jag säger namnet. Blir så osäker och undrar om jag gör fel i att ge mitt barn det namnet? Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Belle?
  • Anonym (Sara)

Fint namn tycker jag. Tänker på Skönheten och Odjuret. 

• Anonym (Filmer)

Jättefint enligt mig. Att namn ökar i popularitet pga filmer, skådespelare och idrottsmän sker hela tiden och är inte konstigt. 

• Anonym (Julia92)
    Anonym (Filmer) skrev 2022-04-23 21:40:40 följande:

Jättefint enligt mig. Att namn ökar i popularitet pga filmer, skådespelare och idrottsmän sker hela tiden och är inte konstigt. 

Vad kul att höra  
  • Glinda från Oz

Isabelle med Belle som smeknamn är bättre, då har hon ett riktigt namn och har större valmöjligheter kring vad hon vill kalla sig när hon blir äldre. 

• Anonym (Julia92)
    Glinda från Oz skrev 2022-04-23 21:46:03 följande:

Isabelle med Belle som smeknamn är bättre, då har hon ett riktigt namn och har större valmöjligheter kring vad hon vill kalla sig när hon blir äldre. 

Det är namnet Belle jag gillar.  
  • Glinda från Oz
    Anonym (vov) skrev 2022-04-23 16:43:18 följande:

Jag känner en fransk bulldogg som heter Bell. Utan e visserligen men jag antar att den sista bokstaven bara är en accessoar.
    Hundnamn.

Bell betyder klocka (engelska) medan Belle betyder vacker (franska) så E:t på slutet är ingen accessoar. 
  • Anonym (Filmer)
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-23 21:44:39 följande:
    Vad kul att höra  
    Vet en Gandalf till och med....
  • Glinda från Oz
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-23 21:47:54 följande:
    Det är namnet Belle jag gillar.  
    Då hade jag valt ett annat namn.
  • Anonym (Julia92)
    Glinda från Oz skrev 2022-04-23 21:48:39 följande:
    Då hade jag valt ett annat namn.
    För att? 
  • Anonym (XXX)

Belle är gräsligt. Dels för att det är ett smeknamn och inte ett riktigt namn, dels för att det inte ens är ett svenskt smeknamn utan ett franskt, och dels för att det är så förknippat med "Skönheten och Odjuret". Då kan du lika gärna kalla henne Cinderella! 

Bella är aningen bättre för att det åtminstone är svenskt, men även det är ett smeknamn. Dessutom låter de riktiga namnen bakom rätt töntiga idag. Klara-Bella, Anna-Bella... Isabella är väl det enda som är vettigt. 

Isabella eller Isabelle kanske vore något..? 

Svar på tråden Belle?