• Anonym (Hatarläxor)

Knäckt av läxor

Sommarlovet är definitivt över. Dottern börjat fyran och det helt sjukt vilka läxor de har, extremt hög nivå.

Jag verkligen hatar läxor, det förstör allt,  det resulterar i gråt och utbrott i timmar, vi blir helt knäckta. Jag säger naturligtvis inget negativt om läxan utan försöker vara positiv. 

Försökt att förhöra glosor mellan gråtattackerna, men det går inte. Säger jag orden på engelska så kan hon det svenska en av tio, säger jag de svenska så är det totalt omöjligt att komma på det engelska.

Det här förstör nattsömnen totalt. Blir ju så ledsen att hon inte kan somna förrän efter midnatt. Sen blir det noll rätt.

Ska det vara så här i fyran?

• Svar på tråden Knäckt av läxor
  • Anonym (Hatarläxor)
    AndreaBD skrev 2022-12-10 21:29:52 följande:
    Tja, kanske är det redan lite sent för att du uppenbarligen hela tiden har haft inställningen att allt bara är skolans fel - vi har ju haft den här diskussionen. 

Jag förstår absolut att man inte pressar ett barn för hårt om detta barn då kanske kan utveckla värre psykisk sjukdom. Absolut. Det problemet hade jag med min son också. Ja, han har också sagt att han inte vill leva och han har under någon period också skadat sig själv. Så jag vet absolut vad du pratar om. 

Dock har vi från dag 1 förmedlat sonen att det som man lär sig i skolan är sånt som man behöver i livet. Du har ju även här i diskussionen förmedlat att du hoppas att skolan inte kräver så mycket av henne och att de hittar ett sätt att motivera henne. Och det ger fel förutsättningar från början. Skolan måste kunna kräva och det är ditt jobb att motivera henne. Huvudsakligen i alla fall. Skolan hjälper förstås till. 
    Jag har såklart hela tiden förmedlat att kunskap är viktig. Ja det är viktigt att skolan inte ställer för höga krav. Barn ska inte behöva krascha ihop av utmattning varje dag efter skolan och bara gråta sig igenom all fritid.
  • AndreaBD
    Anonym (Fio) skrev 2022-12-10 21:46:35 följande:
    Men du begärde sjukpenning på halvtid? Alltså ljög du både för en läkare och för Fk? Det kallas bedrägeri.
    Och typiskt bidragsfuskare att tycka att ni har rätt till skattepengar av x, y z olika skäl. Det spelar ingen roll att du försöker skönmåla det, det du gjort är straffbart. Det finns väldigt många människor som sliter med diverse omfattande problem i privatlivet men som inte parasiterar på bidrag de inte har rätt till.
    Jag var absolut ärlig inför läkaren. Jag sa att jag hade en väldigt tung situation hemma med sonen och att jag inte orkade jobba heltid OCH ta hand om sonen och hans skolsituation. Nej, jag är ingen bidragsfuskare, för jag hade nog inte klarat båda, och jag var ganska utmattad. 

Och som sagt - jag har snarare besparat samhället utgifter. Det hade varit dyrare om någon annan hade fått ta hand om sonens skolproblem. Assistent på heltid, eller åtminstone på hel skoltid? Det kostar mer än det där lilla, typ två månader sjukersättning på halvtid. 
  • Anonym (Hatarläxor)
    Anonym (M) skrev 2022-12-10 21:53:20 följande:

Ts, du verkar ju inte heller mottaglig För hjälp då du bara svarar på vissa saker och inte tar till dig av allt. Varför inte gå till privat? Har ni kontakt med psykolog? Varför har inget gjorts tidigare? Har ni ställt er i kö på bup?  så många frågor men inga svar. 

Enligt lågstadieläraren fanns ingen anledning till oro.

Ja, jag har gjort egen vårdbegäran till BUP. Kön är lång och vi kommer att få vänta i många år.  Jag håller på att kolla upp privata alternativ.

Skolan har satt in stöd men hon vägrar ta emot det. Det handlar inte om att jag ger val! Jag kämpar med mycket, ligger inte på latsidan, sätter mig själv i sista rummet för att få allt att fungera. Jag är ofta vaken på natten och försöker hitta lösningar.

• Anonym (F)

Har inte läst allt. Kan ni inte skippa läxor? Det gjorde mitt barn ganska direkt. Att mängdträna hemma är väl en sak men läxor i övrigt är något som jag tycker ska vara fullständigt frivilligt och enkelt för barnen att själva göra. 

• Anonym (MR klister)
    Anonym (F) skrev 2022-12-10 23:49:17 följande:

Har inte läst allt. Kan ni inte skippa läxor? Det gjorde mitt barn ganska direkt. Att mängdträna hemma är väl en sak men läxor i övrigt är något som jag tycker ska vara fullständigt frivilligt och enkelt för barnen att själva göra. 

Skippa läxor? Så när det blir ett förhör....hur löser man det när man skippat läsa läxan? 
  • AndreaBD
    Anonym (Hatarläxor) skrev 2022-12-10 23:19:04 följande:
    Jag har såklart hela tiden förmedlat att kunskap är viktig. Ja det är viktigt att skolan inte ställer för höga krav. Barn ska inte behöva krascha ihop av utmattning varje dag efter skolan och bara gråta sig igenom all fritid.
    Okej, men då är det ju oacceptabelt att hon inte tar emot hjälp, inte öppnar boken och liknande. Tycker också det är konstigt att hon inte utreddes tidigare med så svåra problem. 

Om hon är så pass utmattad, då kanske det är lämpligt att sänka tempot, men då får man ju ta ställning till hur hon då någonsin ska läsa klart grundskolan. Jag menar det kan ju lätt ta dubbelt så lång tid då? Då borde man nog fundera på att åtminstone läsa enligt särskolans läroplan. Det kan man också göra medans man går kvar i vanliga skolan. 
  • Tow2Mater
    AndreaBD skrev 2022-12-10 18:55:20 följande:
    Jag slutar aldrig förvånas över din inställning! Det är du som är förälder. Och du vet att hon behöver kunna sånt som man lär sig i grundskolan, åtminstone. Ändå skyller du bara på allt och alla och gör inget åt det själv. 

Och jag vet vad jag pratar om. Jag har en son som helt skolvägrade under andra terminen av 9:an (svår ADHD och Tourette, problem under hela skolgången från årskurs 1). Väldigt dålig tidpunkt! Men jag tänkte inte riskera att han inte ens avslutar grundskolan, så jag sjukskrev mig och jag pluggade hemma med honom. Sedan gick vi till skolan och han tentade av. Några gånger. 

Det är klart att det hänger på DIG om din dotter får en utbildning! Vet du vad jag skulle göra om jag vore du? Jag skulle säga till dottern: Du MÅSTE lära dig det som man lär sig i skolan fram till årskurs 9. Annars kan du inte klara dig som vuxen. Det är absolut nödvändigt. Om det inte går på vanlig skola, så får det bli på särskolan. Vi hjälper dig och försöker fixa allt så att det funkar så bra som möjligt, men om du inte samarbetar, så blir det du som får ett elände. 1. måste du då gå på särskolan. 2. du kommer inte att kunna få jobb som vuxen och det är ett elände för att .......... Jag föreslår att du gör det bästa du bara kan och vi tittar på det hemma. 

Och alla fritidsaktiviteter skulle först bli av när hon börjar sköta skolan igen! 
    Det låter som du fick tillstånd att hemskola?
  • Anonym (F)
    Anonym (MR klister) skrev 2022-12-11 00:00:38 följande:
    Skippa läxor? Så när det blir ett förhör....hur löser man det när man skippat läsa läxan? 
    Nu har mitt barn lätt för att lära så det kanske inte fungerar för alla men de brukar gå igenom det i skolan och det räckte för mitt barn. Varför ska de göra massa hemarbete? De går i skolan för att lära sig. Läsa fick barnet göra så mycket det ville hemma men att få i läxa att läsa gick inte alls. Barn är olika och behöver därför behandlas på olika vis.
  • Citronella
    Anonym (M) skrev 2022-12-10 20:43:54 följande:
    Precis, hon får inte välja men gör ju ändå det trots din ansträngning eftersom ni Inte når henne och hon gör som hon vill. Hon har inte ett val, gör hon inte som du säger så måste de ju bli en konsekvens av hennes beteende. misstänker du npf-diagnos? Isf vilken? 

Som jag skrev innan och såg att fler skrivit, sök privat. Och som sagt skolan har ju kurator och psykolog? Gpr hon till dem? 
    Det är som att straffa en rullstolsburen för att hon bara inte går upp för trappan. Jag säger straff för det är det de handlar om när man först kräver något av en person som den absolut inte klarar av och sen gör något negativt för att personen inte gör det omöjliga. 
  • Anonym (Anna)

Det hela börjar alltid med oss inte barnen. Motivering drivkraft prioriteringar vilka signaler sänder vi själva ut som föräldrar till våra barn, gör vi tillräckligt lägger vi ner tillräckligt med tid energi hur lägger vi upp för bättre anpassningar struktur rutin sj i våra hem på fritiden. Minsta lilla neg attityd gentemot läxor skolan el annat dylikt parallellt där du inte tar på dig en större titel utöver att vara mamma känner våra barn av, nämligen att agera specialpedagog själv. Sök leta ta reda på forska som en idiot om det så krävs, kontakta elevhälsan BUP socialtjänsten vad som helst bara du agera markera finns där för ditt barn. Jag avundas dig som har världens finaste möjlighet framför dig utan att fått en stämpel etikett stamtavla diagnos som lyder (tyvärr vi kan inte göra mer) och så sitter du och slösar tiden där varje minut räknas till att ömka över uppgifter läxor du ska klara av. När det finns oss som kämpar rätt in i kaklet villkorslöst med frustration för det andra kan ta för givet, målet att ens bli självständig. Den sorgen kan du aldrig ens komma nära när det sista alt du har kvar är att vara stark och med den följer en drivkraft pondus som heter jävlar anamma tillsammans med skolan där vi kämpar tills inget mer går att göra, specialskola. Alltid är det skolans fel rektorer alltid är det dem som redan kryper på knäna utbildat sig till lärare för att de brinner för det dyrbaraste vi har allas våra barn, där allt för många föräldrar upplever krav av läxor som en bestraffning när målet är gemensamt. Att se din dotter utvecklas utifrån hennes förutsättningar blomstra nå kunskapskraven. Har du ställt dig frågan vad kan du sj göra el ändra på och hur medlar du kontinuerligt med skolan om eran dotters behov vad funkar vs mindre bra. Min snart 10 åriga son har autism går i 3an, min 7 åriga dotter 1an snart under utredning också efter jul, likt förbaskat lyckas vi mot alla odds fixa läxorna så då kan du också göra det. Och då lovar jag dig att vi har inte berg som du upplever det att bestiga med läxor utan mer mount everest 43 tim/veckan lägger vi ner utöver läxor på andra övningar samspel lågaffektivt bemötande HAB LSS kurser möten och annat dylikt utan någon diagnos som ursäkt i kampen om att få gå kvar i vanlig skola. Så kavla upp armarna ta tillfälle att synka med skolan och börja med att ta ansvar visa framfötterna och ställ dig frågan vad kan du göra, inte tvärtom vad skolan gör. Kommunicera för dialoger ni har en liten tjej som behöver hjälpen nu av fler involverade vuxna och det fixar ni bäst genom att be om hjälp sammanstråla. Konsten heter mycket paus break för våra barn att lyckas pussla med läxor i vardagen det ska vara roligt att lära inte så som du målar upp det då använder du helt fel metod, sätt in andra åtgärder hemma och funkar det fortfarande inte vänder du dig till skolan. Som sagt det börjar med dig så speak up!

Svar på tråden Knäckt av läxor