Anonym (Hatarläxor) skrev 2023-03-28 11:31:03 följande:
Det har inte blivit ett dugg bättre .
Det går inte att motivera till skolarbete. Hon säger att hon inte behöver kunna något för hon kommer ändå inte bli vuxen, hon ska dö innan dess.
Nej, det går inte alls att få förtur på BUP som vissa tror. Man måste ha gjort ett aktiv självmordsförsök först.
Soc ger bara urusla råd som belöningssystem och liknade. Hon vill inget ha och vill inget göra.
Jag hade ett barn med stor livsglädje men skolan förstörde detta. Har bara ett vrak kvar. Så här ser Sverige ut 2023.
Man måste kämpa
enormt mycket som förälder för att få in barnet nånstans innan det gjort ett aktivt självmordsförsök. Jag väntade svenskt och snällt i olika köer i flera år för mitt barn innan jag förstod detta.
Det som hjälpte oss till slut var:
Jag läste in mig på socialstyrelsens behandlingsprogram för barn med olika typer av psykisk ohälsa. Jag läste massor om depression och annan psykisk ohälsa hos barn så jag fick kunskap.
Jag tog reda på vilka chefer som fanns och ringde upp dem, regelbundet, tills de måste göra något. Jag åkte med barnet till barnpsykakuten och gav mig inte förrän de pratade med oss och gjorde något som fick en fortsättning. Jag skällde och förklarade extremt tydligt för dem vilka konsekvenser det hade fått hittills att låta ett barn må såhär en längre period.
Det bästa argumentet var att hen inte klarade av att gå i skolan. Ärligt talat så brydde de sig inte särdeles mycket om mitt barn, men att skolgången skadades såg de som allvarligt. Ett tips bara.
Man måste ta fram tigermamman i sig. Man kommer absolut ingenstans utan att ryta och vara extremt jobbig är min erfarenhet tyvärr. Det är dock viktigt att hålla sig välartikulerad och gärna lyfta fram om du har en hög utbildning osv, för jag upplever att de lyssnar mer på personer med en högre ställning i samhället (tyvärr).
Samma med skolan. Man måste ta reda på fakta om situationen, hur skolan ska jobba i teorin. Kommunala riktlinjer som kan finnas - leta upp dem. Riktlinjer från skolverket. Osv. Och gå inte i min fälla att låta skolan skylla på barnet. Det skadade mitt barn oåterkalleligt. Säg genast ifrån om de försöker få det till att barnet gör fel (är lat, omotiverad eller annat). Skolan lyssnar i allmänhet mycket bättre på pappor, så om han kan ta initiativ där är det positivt.
Lite tips från mig som är på andra sidan nu!