Goneril skrev 2023-03-28 23:05:06 följande:
Inte lätt att vända detta, men för flickans framtida utveckling måste TS nalkas problemet på annat sätt än tidigare. Det låter ju alldeles förfärligt att ett barn känner sig så värdelöst att det börjar skada sig, i detta läget behövs professionell hjälp. Dels behövs en utredning med det snaraste och dels måste nånting göras innan den är klar. Tanken att anlita läxhjälp är alldeles utmärkt, till exempel en student, men helst inte en allt för ung person utan någon med auktoritet, vänlig förstås, men bestämd. Flickan kommer då garanterat inte att sätta sig på tvären. Hennes skrikövningar och utbrott måste ju dränera henne fullständigt på kraft, de måste upphöra. Inför en utomstående kommer hon att uppföra sig.
Många här har antytt att TS möjligtvis utstrålar negativism inför läxorna, blir kanske spänd och nervös, och det känner flickan. Det gäller att bryta det mönstret och därför undrar jag hur det förhåller sig med läsning rent allmänt, finns det mycket böcker i hemmet? Jag menar nu böcker på svenska, vuxenböcker och barnböcker? TS måste försöka väcka intresse för litteratur, att få läsandet att bli lite mer lustbetonat. Sedan är det kanske inte avgörande att det är engelska texter utan jag tror att det är viktigt att hon överhuvudtaget börjar läsa, vad som helst. Den kände advokaten och författaren Jens Lapidus har nu debuterat som barnboksförfattare och skriver böcker för 6 - 9-åringar. Varför inte köpa någon trevlig bok till flickan och även själv visa att böcker är viktigt och köpa lite vuxenklassiker, svenska och engelska? Därmed skapar TS ett gott exempel; böcker är roligt och viktigt. I hennes ålder läste jag allt jag kom över, flera böcker i veckan förutom läxorna. När jag var elva år läste jag vuxenböcker, Selma Lagerlöf och Vilhelm Moberg
Utvandrarserien innehöll åtskilligt "förbjudet", man fick ju till exempel veta hur de små barnen kom till.
Det är inte helt dumt det du skriver.
Det som faktiskt hjälpte bäst när barnet antingen låg och stirrade framför sig timme efter timme eller ville skada sig självt var
högläsning. Jag läste högt för barnet. Efter en bra stunds högläsning, kunde vi gå ut på en promenad tillsammans. Och därefter till och med få i barnet mat utan problem.
Så för oss var litteratur en riktig räddare faktiskt! däremot hade det varit omöjligt att få barnet att läsa själv. Vi lånade böcker på biblioteket tillsammans och läste verkligen allt möjligt, men helst äldre böcker för de har ett mer njutbart språk för en som vuxen och passar bättre för högläsning.
För ett barn i TS ålder, tänker jag t ex bokserien om Oz. Många böcker, härliga miljöer, spännande personer...