• Anonym (Hatarläxor)

Knäckt av läxor

Sommarlovet är definitivt över. Dottern börjat fyran och det helt sjukt vilka läxor de har, extremt hög nivå.

Jag verkligen hatar läxor, det förstör allt,  det resulterar i gråt och utbrott i timmar, vi blir helt knäckta. Jag säger naturligtvis inget negativt om läxan utan försöker vara positiv. 

Försökt att förhöra glosor mellan gråtattackerna, men det går inte. Säger jag orden på engelska så kan hon det svenska en av tio, säger jag de svenska så är det totalt omöjligt att komma på det engelska.

Det här förstör nattsömnen totalt. Blir ju så ledsen att hon inte kan somna förrän efter midnatt. Sen blir det noll rätt.

Ska det vara så här i fyran?

• Svar på tråden Knäckt av läxor
  • Anonym (Hatarläxor)
    Anonym (M) skrev 2022-12-10 20:21:01 följande:

Vilken region tillhör ni? 

På vilket sätt är det relevant? Är medlem i svenska kyrkan.
  • Anonym (Hatarläxor)
    Anonym (M) skrev 2022-12-10 20:21:01 följande:

Vilken region tillhör ni? 

• Anonym (Olika typer av barn)
    Anonym (Hatarläxor) skrev 2022-12-10 20:02:59 följande:
    Det är endast vid självmordsförsök som BUP ger förtur. Jag har varit fullständigt ärlig och ringt i förtvivlan, men så ligger det till. 
    Vi vände oss till den privata vården, det var BUP som på min fråga rekommenderad en privat aktör.
    I vårat fall hade vi missat att ett barn led när en familjemedlem var fysiskt sjuk.
    Psykologen passade henne perfekt.
  • Anonym (M)
    Anonym (Hatarläxor) skrev 2022-12-10 20:26:05 följande:
    Region är ju landsting? För att det finns statistik som talar om hur många som får hjälp inom vårdgarantin som på bup är 30 dagar för ett första möte och sedan 30 dagar för behandlingsstart. Därför jag undrar vilken region ni tillhör eftersom det är flera år där och då misslyckas ju den regionen radikalt. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Hatarläxor) skrev 2022-12-10 20:23:53 följande:
    Självklart FÅR hon inte välja. Det jag menar är att jag är maktlös om hon vägrar trots all min ansträngning.
    Precis, hon får inte välja men gör ju ändå det trots din ansträngning eftersom ni Inte når henne och hon gör som hon vill. Hon har inte ett val, gör hon inte som du säger så måste de ju bli en konsekvens av hennes beteende. misstänker du npf-diagnos? Isf vilken? 

Som jag skrev innan och såg att fler skrivit, sök privat. Och som sagt skolan har ju kurator och psykolog? Gpr hon till dem? 
  • Anonym (Hatarläxor)
    Anonym (M) skrev 2022-12-10 20:39:49 följande:
    Region är ju landsting? För att det finns statistik som talar om hur många som får hjälp inom vårdgarantin som på bup är 30 dagar för ett första möte och sedan 30 dagar för behandlingsstart. Därför jag undrar vilken region ni tillhör eftersom det är flera år där och då misslyckas ju den regionen radikalt. 
    Ursäkta jag läste fel, region så klart. RVN
  • AndreaBD
    Anonym (Hatarläxor) skrev 2022-12-10 19:25:24 följande:

"Jag skulle säga till dottern: Du MÅSTE lära dig det som man lär sig i skolan fram till årskurs 9. Annars kan du inte klara dig som vuxen. Det är absolut nödvändigt." Så det går inte för dig att föreställa sig att jag ständigt ständigt upprepar detta och poängterar hur viktigt det är med skolan? Att jag inte redan vänder in och ut på mig själv. 

"Alla fritidsaktiviteter", hur tror du ens tro att det finns ork och lust med något sånt efter en skoldag? Jag är jätteglad om jag lyckas får med henne ut på något, som att simma eller så under helgen. Att göra roliga saker är också vad skolsköterskan rekommenderar.

Det går inte att pressa för hårt med läxor för då blir det bakslag. Hon börjar då slå sig och försöker skada sig själv. Skriker att hon inte vill leva, att det vore bäst för alla om hon dog för hon är ändå så värdelös att hon inte borde få leva.  Att hota med att hon inte kommer att få jobb eller bara elände skulle bara spå på detta.

Tja, kanske är det redan lite sent för att du uppenbarligen hela tiden har haft inställningen att allt bara är skolans fel - vi har ju haft den här diskussionen. 

Jag förstår absolut att man inte pressar ett barn för hårt om detta barn då kanske kan utveckla värre psykisk sjukdom. Absolut. Det problemet hade jag med min son också. Ja, han har också sagt att han inte vill leva och han har under någon period också skadat sig själv. Så jag vet absolut vad du pratar om. 

Dock har vi från dag 1 förmedlat sonen att det som man lär sig i skolan är sånt som man behöver i livet. Du har ju även här i diskussionen förmedlat att du hoppas att skolan inte kräver så mycket av henne och att de hittar ett sätt att motivera henne. Och det ger fel förutsättningar från början. Skolan måste kunna kräva och det är ditt jobb att motivera henne. Huvudsakligen i alla fall. Skolan hjälper förstås till. 
  • AndreaBD
    Anonym (Fio) skrev 2022-12-10 19:57:42 följande:
    Du SJUKSKREV dig en hel termin?? Så du ljög för både arbetsgivare och Försäkringskassan då eller? Knappast nåt att rekommendera...
    En halv termin på halvtid. Och det var då avtalat med min arbetsgivare (jag gjorde så gott som hela heltidjobbet men på förmiddagar och gick hem runt lunch). Och jag tycker inte alls att jag har gjort något fel där gentemot samhället. Allt annat hade kostat samhället betydligt mer. Har du inte tänkt på det? 
  • Anonym (Fio)
    AndreaBD skrev 2022-12-10 21:34:14 följande:
    En halv termin på halvtid. Och det var då avtalat med min arbetsgivare (jag gjorde så gott som hela heltidjobbet men på förmiddagar och gick hem runt lunch). Och jag tycker inte alls att jag har gjort något fel där gentemot samhället. Allt annat hade kostat samhället betydligt mer. Har du inte tänkt på det? 
    Men du begärde sjukpenning på halvtid? Alltså ljög du både för en läkare och för Fk? Det kallas bedrägeri.
    Och typiskt bidragsfuskare att tycka att ni har rätt till skattepengar av x, y z olika skäl. Det spelar ingen roll att du försöker skönmåla det, det du gjort är straffbart. Det finns väldigt många människor som sliter med diverse omfattande problem i privatlivet men som inte parasiterar på bidrag de inte har rätt till.
  • Anonym (M)

Ts, du verkar ju inte heller mottaglig För hjälp då du bara svarar på vissa saker och inte tar till dig av allt. Varför inte gå till privat? Har ni kontakt med psykolog? Varför har inget gjorts tidigare? Har ni ställt er i kö på bup?  så många frågor men inga svar. 

Svar på tråden Knäckt av läxor