Anonym (Hatarläxor) skrev 2022-12-10 19:25:24 följande:
"Jag skulle säga till dottern: Du MÅSTE lära dig det som man lär sig i skolan fram till årskurs 9. Annars kan du inte klara dig som vuxen. Det är absolut nödvändigt." Så det går inte för dig att föreställa sig att jag ständigt ständigt upprepar detta och poängterar hur viktigt det är med skolan? Att jag inte redan vänder in och ut på mig själv.
"Alla fritidsaktiviteter", hur tror du ens tro att det finns ork och lust med något sånt efter en skoldag? Jag är jätteglad om jag lyckas får med henne ut på något, som att simma eller så under helgen. Att göra roliga saker är också vad skolsköterskan rekommenderar.
Det går inte att pressa för hårt med läxor för då blir det bakslag. Hon börjar då slå sig och försöker skada sig själv. Skriker att hon inte vill leva, att det vore bäst för alla om hon dog för hon är ändå så värdelös att hon inte borde få leva. Att hota med att hon inte kommer att få jobb eller bara elände skulle bara spå på detta.
Tja, kanske är det redan lite sent för att du uppenbarligen hela tiden har haft inställningen att allt bara är skolans fel - vi har ju haft den här diskussionen.
Jag förstår absolut att man inte pressar ett barn för hårt om detta barn då kanske kan utveckla värre psykisk sjukdom. Absolut. Det problemet hade jag med min son också. Ja, han har också sagt att han inte vill leva och han har under någon period också skadat sig själv. Så jag vet absolut vad du pratar om.
Dock har vi från dag 1 förmedlat sonen att det som man lär sig i skolan är sånt som man behöver i livet. Du har ju även här i diskussionen förmedlat att du hoppas att skolan inte kräver så mycket av henne och att de hittar ett sätt att motivera henne. Och det ger fel förutsättningar från början. Skolan måste kunna kräva och det är ditt jobb att motivera henne. Huvudsakligen i alla fall. Skolan hjälper förstås till.