• Anonym (Hatarläxor)

Knäckt av läxor

Sommarlovet är definitivt över. Dottern börjat fyran och det helt sjukt vilka läxor de har, extremt hög nivå.

Jag verkligen hatar läxor, det förstör allt,  det resulterar i gråt och utbrott i timmar, vi blir helt knäckta. Jag säger naturligtvis inget negativt om läxan utan försöker vara positiv. 

Försökt att förhöra glosor mellan gråtattackerna, men det går inte. Säger jag orden på engelska så kan hon det svenska en av tio, säger jag de svenska så är det totalt omöjligt att komma på det engelska.

Det här förstör nattsömnen totalt. Blir ju så ledsen att hon inte kan somna förrän efter midnatt. Sen blir det noll rätt.

Ska det vara så här i fyran?

• Svar på tråden Knäckt av läxor
  • Anonym (Hatarläxor)
    Anonym (kämpa) skrev 2023-04-03 09:45:45 följande:

TS, det låter ju som att hon är deprimerad. Ni söker hjälp, jag ska inte skriva nåt mer om det. 

Men som förälder till fd deprimerat barn så tänker jag på vad du skriver om att hon inte vill ha något. Det gäller att lista ut vad hon ändå kan tänkas ta emot på ett positivt sätt. Som jag skrev tidigare, var det för vår del högläsning. Men för er del är det troligen något annat. Du behöver lista ut vad. 

En annan sak som hjälpte oss var att gå tillbaka till samsovning, hur konstigt det än kan låta när de flesta tycker det är självklart att barn sover i egen säng i eget rum här i Sverige när de nått några års ålder. Eftersom jag är ensamstående var det inte stor sak att låta barnet sova tillsammans med mig när hen mådde dåligt. Jag märkte att vi båda sov mycket bättre då. Jag oroade mig mycket annars och hade svårt att sova då jag behövde vara på vakt om barnet skulle gå upp på natten och skada sig själv. Barnet kände sig tryggare att sova med mig tror jag Hen sov bra ihop med mig. Jag kunde hålla en hand på barnet om hen var orolig.

Mitt barn sov med mig (oregelbundet, när hen mådde dåligt) tills hen var ungefär 16 år. 

Så det är ett tips till från mig. 

VI har samsovit ibland/delvis fram till för ett år sedan. Nu vill hon absolut inte, som sagt var, hon uppskattar inte mitt sällskap och gillar inte heller att höra mig prata.

Jo en sak vill hon - vara ensam. Det är enda önskan hon har, att jag håller mig borta från hemmet, helst att jag dör.

• Anonym (kämpa)
    Anonym (Hatarläxor) skrev 2023-04-03 12:38:24 följande:

VI har samsovit ibland/delvis fram till för ett år sedan. Nu vill hon absolut inte, som sagt var, hon uppskattar inte mitt sällskap och gillar inte heller att höra mig prata.

Jo en sak vill hon - vara ensam. Det är enda önskan hon har, att jag håller mig borta från hemmet, helst att jag dör.

Aha ja ok sånt känner jag igen också. Såna uttalanden är ju inget att fästa avseende vid utöver att rannsaka sig själv om man har varit lite väl klängig på barnet, tänker jag...jag hade mycket svårt för att låta barnet vara självt, hade helst velat vara i samma rum dygnet runt. Var alldeles för i perioder. Men vet ju absolut inte om det är lika för dig. 

Viktigt att inte gå igång och reagera om barnet säger sånt, men du verkar ju klok så jag tror inte du gör det. 

Har en kollega som haft ett barn som var deprimerad också. Hon var med cool än jag och lämnade barnet ifred mer. Barnet skaffade sig egna rutiner rätt fort, såg på vissa tv-serier mm. Jag vågade liksom inte lämna mitt barn ensamt så...men jag tror som sagt att man behöver vara extremt lyhörd för vad som är rätt att göra för ens eget barn.
  • Anonym (Hatarläxor)

Hittade min gamla tråd. Numera är barnet sedan lång tid tillbaka hemmasittare på heltid. Vår relation är bra och hon mår bättre med medicinering (SSRI). Men skola, det är kört sedan länge.  Minsta lilla försök till skolåtergång så kraschar allt. 

Skolan är tydligen inte till för alla. Kompisar är inte heller alla förunnat, hon är värdens ensammaste. Någon annan hjälp från samhället existerar inte. 

• Anonym (Jenny)
    Anonym (Hatarläxor) skrev 2024-12-14 00:23:18 följande:

Hittade min gamla tråd. Numera är barnet sedan lång tid tillbaka hemmasittare på heltid. Vår relation är bra och hon mår bättre med medicinering (SSRI). Men skola, det är kört sedan länge.  Minsta lilla försök till skolåtergång så kraschar allt. 

Skolan är tydligen inte till för alla. Kompisar är inte heller alla förunnat, hon är värdens ensammaste. Någon annan hjälp från samhället existerar inte. 

Vad sorgligt att höra att det körde så med skolan. Vilket svek att hon inte får mer hjälp.

Tur att hon har dig som mamma som kämpar för henne. Att höra att er relation är stark och bra är en ljusglimt av hopp.
  • Anonym (Svårt)

Vad tråkigt.
    Jag tänker sätt skolan säkert gjort orosamnälan till soc vid det här laget. Kan de och skolan trycka på för utredning? Min dotter har språkstörning som kräver en hel del anpassningar. Det kan ju röra sig om dyslexi också.
    Får hon rätt hjälp och stöd så vore det kanske ändå värt att försöka byta skola? Att skolan inte vill det kan ni ju strunta i.
    Orkar hon fritidsaktiviteter nu? För social samvaro.
    Hoppas det blir bättre framöver.
  • Anonym (Språkstörning)
    Anonym (MM) skrev 2022-09-13 19:45:10 följande:
    10 långa ord på en vecka? Det är inte mycket för en elev i 4an. Inse att din dotter har problem och skaffa hjälp åt henne. 

Min dotter hade liknande problem med engelskan.  Hon har en språkstörning. Du skall be om remiss från skolsköterskan till en logoped . Logopeden kan göra en utredning och sedan ge ett åtgärdsprogram.

Vi fick bra hjälp med svenskan mentyvärr inte alls med engelska. Det finns tyvärr oftast ingen hjälp att få när det gäller engelskan. 

Jag och min dotter jobbade på egen hand med bilder. Hon fick se en bild av ett äpple och så sa vi tillsammans Apple. På så sätt kunde hon lära sig lite grundläggande engelska. Det vanliga sättet med glosor fungerade inte för henne i fjärde klass, inte alls.

Till slut lossnade det för henne och hon klarade till slut  engelska 5,6,7 på gymnasiet.
    Något som hjälpte henne mycket var att hon fick ett Netflixkonto och tittade på engelsktalande serier några timmar.  

• Anonym (Språkstörning)

Tittade på Netflix några timmar per dag i flera års tid,hjälpte henne mycket. Hon behövde lära sig engelskan från grunden. 

• Anonym (Språkstörning)
    Anonym (Stina) skrev 2023-04-02 20:56:51 följande:
    Vd menar du med att hon inte kan läsa? Är det för att hon mår för dåligt eller har hon aldrig kunnat? Varför reagerar inte skolan? 
    Hon har uppenbarligen en språkstörning och behöver hjälp av logoped och speciallärare för att lära sig läsa. Självklart klarar man inte engelska glosor om man inte kan läsa och skriva svenska. Min dotter hade liknande problem.
  • Ess

Nä skolan är gjord för en väldigt smal medelgrupp, det är många som faller utanför, tyvärr.

Har hon kompisar på nätet hon skriver till?
  • Anonym (Tea)

Så fint att ni återfått er relation. Och jättebra att hon är medicinerad. 

Men så svikna ni är av samhället på så många sätt! Jag finner inte ord! 

Svar på tråden Knäckt av läxor