• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • Snälla Killen
    Anonym (Pizza) skrev 2025-06-18 17:03:50 följande:
    Det finns något som heter föräldraansvar, och det har de tills barnen blir 18 år. Eller längre om de studerar. Men om föräldrar i utsatta områden fullständigt har misslyckats med sin uppfostran av barnen så blir det kaos i klassrummen. De måste lära dem att inte vara respektlösa mot sina lärare, och inte utsätta dem för hot och trakasserier. Det är så här det ser ut i många klassrum i utsatta områden. Dagligen. Och då fungerar inte undervisningen, och många elever som är högpresterande får ingen arbetsro. Det kommer hela tiden nya lärare som inte är utbildade eftersom personalomsättningen är mycket hög.  

Och då anser du att det är skolan som är "dysfunktionell" när det egentligen är eleverna som är problemet?

Det är detta som orsakar det omtalade "white-flight". Många föräldrar är mycket oroliga för att dessa elever framöver kommer att placeras i tidigare lugna klasser, och de måste flytta därifrån. 

Kul att du kommenterar ett inlägg som handlar om just föräldraansvar, samtidigt som du helt missade (eller valde att bortse ifrån) min poäng om vilka utmaningar vi föräldrar har inom kommuner som aktivt väljer att inte ta sitt ansvar för att upprätthålla samhällskontraktet...

Jag har precis bevisat inför öppen ridå, att vissa typer av människor här inne inte ens är kapabla att resonera kring verkliga samhällsproblem utan att behöva skylla på andra partier och allt beror på invandringen 🙂

White-flight äger rum genom aktiv politik inom väldigt många kommuner som ägnar sig åt social dumpning, samtidigt som de beskyller andra för att vara orsaken till problemet 🙃. När en kommun aktivt arbetar för att enbart en viss typ av medborgare har möjlighet (inte detsamma som rättighet) att kunna bo där, så behöver människor flytta på sig oavsett hudfärg och ursprulig nationalitet.

Notera att jag enbart förklarar sanningen och behöver därför aldrig ens säga: -"Jag är inte rasist men..." 😅

Om man ständigt känner ett behov av att dra på sig offerkoftan så är det oftast för att man försöker dölja något eller vägrar inse fakta...
    Snäll? Definiera snälla...
  • Snälla Killen
    Anonym (Lena) skrev 2025-06-18 21:32:54 följande:

Vid nästa riksdagsval kommer jag att bli förvånad över alla röster på SD.

De har rasistiska rötter, men har lyckats att städa upp sin politik, dock varje dag publiceras ny information om SD politiker som hänger med motorcykelgäng eller slår folk på käften höggradigt berusade. Och innan dess var det slagsmål med järnrör och annat. Herregud så pinsamt! Den nertonade nuvarande SD politiken tycker jag är ganska ok, men med detta drama inom partiet gör de sig helt omöjliga. 

Jag har alltid röstat på Liberalerna, Folkpartiet, och skulle kunna tänka mig samarbete mellan L och SD om man tittar på partiprogrammet, men hoppas inte L samarbetar med SD som har sådana svin som företrädare.  

Jag bor i Österrike, här ställs hårda krav på alla invandrare och utländska ungdomar blir i allmänhet drillade att uppföra sig exemplariskt och bli väldigt bra på tyska, liksom deras föräldrar. Oftast fungerar integrationen bra. I går blev en ung tjej våldtagen, det stod i alla tidningar att det var killar med ursprung från Syrien som var misstänkta, här hymlas det inte.

SD är inte och kommer aldrig att vara ett regeringsdugligt parti i sin nuvarande form och ledarskap.

Nuvarande ledarskap gick med i partiet när det "fortfarande var ett öppet rasistiskt parti", men eftersom att de vet att det inte ser bra ut och eftersom att de i slutändan siktar på regeringsmakten så har de valt att "tona ned retoriken" och utåt sett även fått det att se ut som om de har gjort upp med sitt förflutna och aktivt sparkar ut medlemmar som offentligt är rasistiska eller på något vis kan rubba denna illusion om att de numera värnar om demokrati och allas lika värde osv. Lite samma modell som när moderaterna försökte lura medborgarna om att de är ett arbetarparti, genom att kalla sig de Nya Moderaterna istället 😆

Fasaden har en tendens att spricka ganska kraftigt när de blir avslöjade och sedan därefter anklagar alla övriga för att vara klägg osv... 🙃

Ledningen verkar ha stenkoll på vad alla andra partier sysslar med men har sällan koll på vad som sker inom sitt eget parti och vad deras medlemmar "egentligen" sysslar med i bakgrunden. 😇

Nä jag är i grunden en liberal, men så länge en s.k "liberal" väljer att samarbeta med kläggen på den bruna sidan så har de direkt gjort sig själva helt orelevanta inom svensk politik och därför kan inte min röst gå dit heller.
    Snäll? Definiera snälla...
  • Rataxes
    Anonym (Lena) skrev 2025-06-18 22:43:02 följande:

Ja helt ofattbart!
    Önskar att bara L, M och KD kunde regera.

Med hjälp av C eller S om det krävs. 

Det hade kunnat bli bra, men eftersom C och S hellre verkar vilja regera med ett till namnet reformerat kommunistparti och ett brunt "miljöparti" kan man glömma det.
    Förresten, ungefär samtidigt som SD-fyllot skrek F ordet gjorde en ex(?)kommunist samma sak. 

www.expressen.se/nyheter/v-toppen-ida-gabrielsson-sa-javla-fittor-repliken-/

Vissa SS-u ordföranden slåss till och med på krogen, med ordningsvakter, så dåligt uppförande kan man hitta även hos de självutnämnt goda.
    Hellre en till tidöregering än en med 4 våp och en sojapojke..
  • klyban
    Rataxes skrev 2025-06-19 04:16:07 följande:
    Det hade kunnat bli bra, men eftersom C och S hellre verkar vilja regera med ett till namnet reformerat kommunistparti och ett brunt "miljöparti" kan man glömma det.
    Förresten, ungefär samtidigt som SD-fyllot skrek F ordet gjorde en ex(?)kommunist samma sak. 

www.expressen.se/nyheter/v-toppen-ida-gabrielsson-sa-javla-fittor-repliken-/

Vissa SS-u ordföranden slåss till och med på krogen, med ordningsvakter, så dåligt uppförande kan man hitta även hos de självutnämnt goda.

V har inte varit kommunister till namnet på 1990, och då hade de inte varit kommunister på evigheter sedan.
    Och sen är ju det som blir mest pinsamt för dig är att de inte heller har en sådan politik.
    Och än mer pinsamt inte aktiva medlemmar från tiden de verkligen var kommunister.

Och SD ja, de var inte alls länge sedan de var ett fullblods nazistiskt parti och man ser ränderna är kvar.
    Som tex deras trollfabriker med anonyma konton som de för ut politik de inte vågar stå för.
    Och det som verkligen är riktigt komiskt, det är att flera av medlemmarna från när de var renodlade nazister, finns idagens SD och en del i styrande platser.

Det sätter lite perspektiv på det hela Solig 

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Villaägare)
    Tow2Mater skrev 2025-06-18 23:20:39 följande:
    Ju fler detaljer ju bättre!

Ja, märkligt just därför att i Sverige säger polisen oftast bara att görningsmännen hade mörka kläder, då kunde man ju lika gärna säga att man inte vet något alls.

Jag misstänker att mörka kläder är ett kodord som polisen använder. De får inte beskriva ras och hudfärg och etnicitet. Så istället för mörkhyad från MENA anger man Mörka kläder , som signalement. För att undvika en ny JO-anmälan. 

• Mentat
    klyban skrev 2025-06-19 07:12:44 följande:

V har inte varit kommunister till namnet på 1990, och då hade de inte varit kommunister på evigheter sedan.
    Och sen är ju det som blir mest pinsamt för dig är att de inte heller har en sådan politik.
    Och än mer pinsamt inte aktiva medlemmar från tiden de verkligen var kommunister.

Och SD ja, de var inte alls länge sedan de var ett fullblods nazistiskt parti och man ser ränderna är kvar.
    Som tex deras trollfabriker med anonyma konton som de för ut politik de inte vågar stå för.
    Och det som verkligen är riktigt komiskt, det är att flera av medlemmarna från när de var renodlade nazister, finns idagens SD och en del i styrande platser.

Det sätter lite perspektiv på det hela Solig 

Lustigt då att deras partiledare stolt hävdade att han var kommunist ända in på 2000-talet. Jonas Sjöstedt gick definitivt med i partiet då det var uttalat kommunistiskt.

(v) och (sd) är mycket lika i det avseendet att bägge har ett högst tveksamt förflutet under nästan samma tid, bägge har försökt rensa i sina led med tveksam framgång. De bör behandlas på samma sätt.
  • EnAnonumius
    KillBill skrev 2025-06-16 15:09:16 följande:

Faktum är att Sverige är det enda landet i världen som tillåter vinstuttag ur offentligt finansierade skolor. Att Moderaterna drev igenom detta är ett tydligt exempel på den nyliberala politik som steg för steg har urholkat vår välfärd under de senaste 30 åren.

Faktum är att det inte har varit bara M styre under de senaste 30åren utan S har haft makten också i mellan åt, det senaste var ju två mandat perioder på raken.
    Så S har haft gott om möjligheter att återinföra förbud mot vinstuttag för privatskolorna. Man kan ju undra varför S har saknat intresse i att återigen förbjuda vinstuttag för privatskolor.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Villaägare)
    EnAnonumius skrev 2025-06-19 08:00:02 följande:
    Faktum är att det inte har varit bara M styre under de senaste 30åren utan S har haft makten också i mellan åt, det senaste var ju två mandat perioder på raken.
    Så S har haft gott om möjligheter att återinföra förbud mot vinstuttag för privatskolorna. Man kan ju undra varför S har saknat intresse i att återigen förbjuda vinstuttag för privatskolor.

Det är en impopulär åtgärd för många mittenväljare som är viktiga för Socialdemokraterna. 

Många föräldrar uppskattar möjligheten till valfrihet, att kunna välja skola. Och många friskolor, även vinstdrivande, ger en god undervisning och uppskattas av familjerna. 

• Rataxes
    Mentat skrev 2025-06-19 07:35:39 följande:
    Lustigt då att deras partiledare stolt hävdade att han var kommunist ända in på 2000-talet. Jonas Sjöstedt gick definitivt med i partiet då det var uttalat kommunistiskt.

(v) och (sd) är mycket lika i det avseendet att bägge har ett högst tveksamt förflutet under nästan samma tid, bägge har försökt rensa i sina led med tveksam framgång. De bör behandlas på samma sätt.
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/1kMy7M/jag-ar-kommunist-for-jag-tycker-att-vi-har-en-stolt-historia

Det var så sent som 2005. Samma kommunist som tyckte att S var F-ordet för att det till namnet reformerade kommunistpartiet inte fick någon vice talmanspost.

Finns det någon som kallar sig stolt nazist, tro, alltså utanför NMR? Sveavägen 68's representant på forumet tyckte ju att jag borde kalla SD för nazistparti eftersom jag kallar ett till namnet reformerat kommunistparti för kommunister.
    Hellre en till tidöregering än en med 4 våp och en sojapojke..
  • Anonym (Pizza)
    Bara i Stockholm har vårdkostnaderna för skjutningarna under tre års tid kostat 60 miljoner för akutvård och efterföljande vård. Borträknat personer som avled blev kostnaden c:a 300 000/person.

En skottskada kan också, efter den skuta vården, kräva efterföljande ingrepp och leda till bestående men. Och behov av rehabilitering, bidrag från Försäkringskassan eller invaliditetsersättning.

En skottskadad person som kommer in till sjukhuset är inte sällan i behov av omedelbar operation, vilket leder till att andra patienter kan tvingas vänta. 

De går alltså före cancerpatienter och andra som är i stort behov av operation.

Skjutningarna har nu blivit en del av vardagen för sjukhuspersonal.

Detta innebär inte bara en större arbetsbelastning. Ständiga hot från patienter är nu så pass vanligt att personalens namn måste vara hemliga då även deras barn nämns vid dessa hot.

Vad kan politikerna göra åt detta? 
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026