Anonym (Pizza) skrev 2025-06-18 17:03:50 följande:
Det finns något som heter föräldraansvar, och det har de tills barnen blir 18 år. Eller längre om de studerar. Men om föräldrar i utsatta områden fullständigt har misslyckats med sin uppfostran av barnen så blir det kaos i klassrummen. De måste lära dem att inte vara respektlösa mot sina lärare, och inte utsätta dem för hot och trakasserier. Det är så här det ser ut i många klassrum i utsatta områden. Dagligen. Och då fungerar inte undervisningen, och många elever som är högpresterande får ingen arbetsro. Det kommer hela tiden nya lärare som inte är utbildade eftersom personalomsättningen är mycket hög.
Och då anser du att det är skolan som är "dysfunktionell" när det egentligen är eleverna som är problemet?
Det är detta som orsakar det omtalade "white-flight". Många föräldrar är mycket oroliga för att dessa elever framöver kommer att placeras i tidigare lugna klasser, och de måste flytta därifrån.
.
Kul att du kommenterar ett inlägg som handlar om just föräldraansvar, samtidigt som du helt missade (eller valde att bortse ifrån) min poäng om vilka utmaningar vi föräldrar har inom kommuner som aktivt väljer att inte ta sitt ansvar för att upprätthålla samhällskontraktet...
Jag har precis bevisat inför öppen ridå, att vissa typer av människor här inne inte ens är kapabla att resonera kring verkliga samhällsproblem utan att behöva skylla på andra partier och allt beror på invandringen 🙂
White-flight äger rum genom aktiv politik inom väldigt många kommuner som ägnar sig åt social dumpning, samtidigt som de beskyller andra för att vara orsaken till problemet 🙃. När en kommun aktivt arbetar för att enbart en viss typ av medborgare har möjlighet (inte detsamma som rättighet) att kunna bo där, så behöver människor flytta på sig oavsett hudfärg och ursprulig nationalitet.
Notera att jag enbart förklarar sanningen och behöver därför aldrig ens säga: -"Jag är inte rasist men..." 😅
Om man ständigt känner ett behov av att dra på sig offerkoftan så är det oftast för att man försöker dölja något eller vägrar inse fakta...