• Anonym (Undrar)

Är jag transofobisk?

Jag har en fråga som kanske är märklig, men hur vet man om man är transfobisk?

Jag tycker att alla ska få älska den de vill, ligga med vem de vill och se ut hur de vill. Jag stöttar dragqueens, gays, queer osv och tycker det är härligt och befriande. Jag älskar verkligen folk som gör sin grej om man säger så - go for it! Jag tycker absolut inte det är äckligt med homosexuella par eller transpar, tvärtom tycker att det är fint att de hittat varandra! Jag tycker det är fint att barnböcker visar inkludering och kunde inte bry mig mindre om debatten om att dragqueens läser böcker för barn på biblioteket osv. 

Jag ser mig inte som homofobisk eller transfobisk med andra ord.

En sak jag dock har otroligt svårt för och som jag fått höra är transfobisk av en vän, är män som tävlar i kvinnors kategorier i sport och spöar skiten ur andra kvinnor. När jag nämnde detta för en vän och sa "biologiska kvinnor" så så hon att jag var transfobisk som uttryckte mig så. Jag tycker att alla ska få vara precis som de vill, men jag tycker det är orättvist när man använder sina rättigheter på någon annans bekostnad (typ som att ta förstapriset och äran från någon annan som inte har samma förutsättningar, typ född kvinna och har annorlunda muskelmassa). Jag retar mig på att man inte kan enas om att det faktiskt bara finns två kön utan ska hålla på att jiddra om att det finns ett tredje kön också. Rent biologiskt finns det inte det, så varför förneka? Däremot är kön som social konstruktion något HELT annat, och det tycker jag att man kan hålla flytande och att alla ska få bära vilka kläder de vill exempelvis, ha peruk eller vad man nu känner för.

Men min huvudsakliga fråga är: är det transofobisk att inte hålla med om att det finns mer än två kön?

• Svar på tråden Är jag transofobisk?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (M) skrev 2023-06-27 18:32:17 följande:
    Men jag frågade dig inte om de som anser sig vara kvinnor, jag frågade dig om de som anser sig vara något annat än de två könen man och kvinna.
    Rent juridiskt finns det inget tredje kön än man och kvinna i Sverige för det finns inget tredje kön rent biologiskt. Jag bryr mig ärligt talat inte vad man kallar sig för rent personligen - men faktum är att du är född till antingen man eller kvinna. Det är löjligt att argumentera om att det inte skulle vara så.
  • Anonym (M)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-06-27 19:02:16 följande:
    Rent juridiskt finns det inget tredje kön än man och kvinna i Sverige för det finns inget tredje kön rent biologiskt. Jag bryr mig ärligt talat inte vad man kallar sig för rent personligen - men faktum är att du är född till antingen man eller kvinna. Det är löjligt att argumentera om att det inte skulle vara så.
    Min fråga var vad det har att göra med diskussionen om damidrott. Är de de personerna som inte vill identifiera sig som man eller kvinna, som vill envisas med att utöva damidrott?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (M) skrev 2023-06-27 19:06:22 följande:
    Min fråga var vad det har att göra med diskussionen om damidrott. Är de de personerna som inte vill identifiera sig som man eller kvinna, som vill envisas med att utöva damidrott?
    Jag har aldrig pratat om de personerna om du läser TS och mina inlägg, utan jag pratar om de män/kvinnor som identifierar sig som det motsatta könet och menar att de faktiskt är biologiska kvinnor/män istället för vad de egentligen är - transkvinnor/transmän.
  • Anonym (M)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-06-27 19:29:17 följande:
    Jag har aldrig pratat om de personerna om du läser TS och mina inlägg, utan jag pratar om de män/kvinnor som identifierar sig som det motsatta könet och menar att de faktiskt är biologiska kvinnor/män istället för vad de egentligen är - transkvinnor/transmän.
    Jag tänkte på de inlägg och även i trådstart där du pratar om att det bara finns två kön och inte ett tredje. Du verkar ju tycka att det går inte att påstå att man är varken man eller kvinna. Det var det jag undrade vad det har med diskussionen om damidrott att göra, för det är väl inte de som vägrar identifiera sig som kvinna eller man som propsar på att få tävla i damidrotten?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (M) skrev 2023-06-27 19:38:43 följande:
    Jag tänkte på de inlägg och även i trådstart där du pratar om att det bara finns två kön och inte ett tredje. Du verkar ju tycka att det går inte att påstå att man är varken man eller kvinna. Det var det jag undrade vad det har med diskussionen om damidrott att göra, för det är väl inte de som vägrar identifiera sig som kvinna eller man som propsar på att få tävla i damidrotten?
    Tala ur skägget, vad är din poäng? Du vet min. Jag vet inget om de som vägrar identifiera sig som män eller kvinnor och idrott.
  • Anonym (M)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-06-27 20:02:31 följande:
    Tala ur skägget, vad är din poäng? Du vet min. Jag vet inget om de som vägrar identifiera sig som män eller kvinnor och idrott.
    Jag har ingen poäng, annat än att jag inte förstår din trådstart? Vad har de två sakerna med varandra att göra? Du pratar om att det bara finns två kön, och att ingen kan vara ett tredje. Men vad har det att göra med att de som inte är biologiska kvinnor, är olämpliga i damidrott?
  • Polyrytm
    Anonym (M) skrev 2023-06-27 21:01:14 följande:
    Jag har ingen poäng, annat än att jag inte förstår din trådstart? Vad har de två sakerna med varandra att göra? Du pratar om att det bara finns två kön, och att ingen kan vara ett tredje. Men vad har det att göra med att de som inte är biologiska kvinnor, är olämpliga i damidrott?
    Jag förstår inte heller vad du är ute efter.

Det finns två kön. Att vara man och sen kalla sig kvinna för att få tävla mot riktiga kvinnor är såklart fusk, och är ett problem. Vad är det du inte förstår? :)
  • Anonym (M)
    Polyrytm skrev 2023-06-27 21:08:28 följande:
    Jag förstår inte heller vad du är ute efter.

Det finns två kön. Att vara man och sen kalla sig kvinna för att få tävla mot riktiga kvinnor är såklart fusk, och är ett problem. Vad är det du inte förstår? :)
    Jo, jag förstår att det blir orättvist med en född man som som ska delta i damidrott. Men då handlar det ju om de som kallar sig kvinnor. Det jag pratar om är när man inte vill kalla sig vare sig man eller kvinna, TS tar ju upp att det finns bara två kön, att inte vilja ha något av de två könen, man vill inte kalla sig vare sig man eller kvinna, vad har det i en diskussion om damidrott att göra, det svarar inte TS på. Eller är det såna som inte vill vara något av de två könen som försöker komma in i damtävlingarna?
  • Anonym (Skitlöjligt)

Till ickebinär:
    Fobi betyder att vara paniskt rädd för något; jag tror väldigt få är rädda för transpersoner. Och bara för att man konstaterar fakta att det bara finns två kön så är man transfob. Jag tycker snarare att det tyder på att de som påstår det har svårt att acceptera fakta.
    Du menar att det finns fler eller ett tredje kön, men de som inte föds som man/kvinna är ju biologiska missbildningar eller avvikelser, vilket ju inte låter så kul men är fakta. Samma sak med oss som har läggningen homo/bi, vi är ju också en avvikelse. Hade det bara fötts homosexuella hade vi inte kommit längre än till Adam och Eva. Men det betyder ju inte att det är fel på personerna för det. 

Du känner dig inte som man eller kvinna, alltså är du ickebinär enligt dig. Men om jag känner mig som en stridshelikopter betyder det att jag är en sån då och kan be alla att kalla mig det? Jag tycker det låter ganska världsfrånvänt och mer som att man har vanföreställningar.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (M) skrev 2023-06-27 23:40:10 följande:
    Jo, jag förstår att det blir orättvist med en född man som som ska delta i damidrott. Men då handlar det ju om de som kallar sig kvinnor. Det jag pratar om är när man inte vill kalla sig vare sig man eller kvinna, TS tar ju upp att det finns bara två kön, att inte vilja ha något av de två könen, man vill inte kalla sig vare sig man eller kvinna, vad har det i en diskussion om damidrott att göra, det svarar inte TS på. Eller är det såna som inte vill vara något av de två könen som försöker komma in i damtävlingarna?
    Du gör det krångligt för dig själv och blandar ihop. Jag skriver gång på gång att jag talar inte om de som inte identifierar sig som varken män eller kvinnor och idrott! Jag har ingen info om det. Vad man väljer privat bryr jag mig inte om, folk får väl kalla sig vad de vill. Men jag tycker det är fel när födda män tar sig in i kvinnlig sport och på kvinnliga områden. Jag tog inte upp diskussionen om att inte kalla sig man eller kvinna, det var det någon annan som gjorde! Om du läser trådstart är en gång så står det  i rubriken "ÄR JAG TRANSFOBISK" - alltså jag talar om de som är TRANS. Det finns bara två kön. Sen kan man leva som transkvinna och transman, men man är ingen biologisk kvinna eller man för det. Gör en egen tråd om ickebinära och sport om det intresserar dig så mycket, eller citera till rätt person.
Svar på tråden Är jag transofobisk?