• Anonym (Undrar)

Är jag transofobisk?

Jag har en fråga som kanske är märklig, men hur vet man om man är transfobisk?

Jag tycker att alla ska få älska den de vill, ligga med vem de vill och se ut hur de vill. Jag stöttar dragqueens, gays, queer osv och tycker det är härligt och befriande. Jag älskar verkligen folk som gör sin grej om man säger så - go for it! Jag tycker absolut inte det är äckligt med homosexuella par eller transpar, tvärtom tycker att det är fint att de hittat varandra! Jag tycker det är fint att barnböcker visar inkludering och kunde inte bry mig mindre om debatten om att dragqueens läser böcker för barn på biblioteket osv. 

Jag ser mig inte som homofobisk eller transfobisk med andra ord.

En sak jag dock har otroligt svårt för och som jag fått höra är transfobisk av en vän, är män som tävlar i kvinnors kategorier i sport och spöar skiten ur andra kvinnor. När jag nämnde detta för en vän och sa "biologiska kvinnor" så så hon att jag var transfobisk som uttryckte mig så. Jag tycker att alla ska få vara precis som de vill, men jag tycker det är orättvist när man använder sina rättigheter på någon annans bekostnad (typ som att ta förstapriset och äran från någon annan som inte har samma förutsättningar, typ född kvinna och har annorlunda muskelmassa). Jag retar mig på att man inte kan enas om att det faktiskt bara finns två kön utan ska hålla på att jiddra om att det finns ett tredje kön också. Rent biologiskt finns det inte det, så varför förneka? Däremot är kön som social konstruktion något HELT annat, och det tycker jag att man kan hålla flytande och att alla ska få bära vilka kläder de vill exempelvis, ha peruk eller vad man nu känner för.

Men min huvudsakliga fråga är: är det transofobisk att inte hålla med om att det finns mer än två kön?

• Svar på tråden Är jag transofobisk?
  • Anonym (jag)
    Anonym (ickebinär) skrev 2023-06-26 17:50:29 följande:

Som sagt jag är extremt androgyn... och sedan jag aktivt släppte "tvånget" att tvinga mig att se ut som det kön jag har mellan benen så är det 50/50 om folk kan gissa sig till det... Men frågar man mig så säger jag att jag är icke binär... Frågar man mitt namn får man reda på det... frågar man efter mina pronomen får man reda på det. Frågar man mig vad jag har i mina byxor får man veta att det får bara min sexuella partner och den sjukvårdspersonal som kan tänkas se det som får veta det för det är liksom ingen annans business... Där har du mig... 

Sen har vi en mängd vackra transkvinnor där det absolut inte syns att de är transpersoner men folk envisas med att säga idiot saker om dem ifall det kommer ut, kul med transtjejen som blev raggad på av en kille som svor på att hon var den vackraste kvinnan han sett, men hon tackade nej och sen kom det ut att hon var transperson och då började killen skrika om att han sett det på engång och att hon var så maskulin att det var galet och att hon trodde att någon trodde hon var en kvinna var hysteriskt, ingen som inte vet om det har någonsin gissat att hon är transkvinna... och så finns det massor med transmän som det inte finns en chans att du kan se att de är transpersoner... Du tror att du kan se på alla vad de är... och det är där du är helt och hållet fel ute... Jag har som sagt en kompis som är en transkille som hela tiden får höra att han aldrig kommer bli kvinna för det syns tydlig att han är man... han är väldigt fascinerad över det hela och kan bara hålla med dem. Han må vara född med vagina men de har helt och hållet rätt i att han är man... 

Har en annan kompis en tjej. Cis tjej född med vagina och hela köret för att vara övertydlig. Men hon har PCO och har fått fjun på hakan... hon är dessutom lite kraftigare och klär sig lite avslappnat... mycket jeans och t-shirts och hoodies för att hon trivs i det... Hon är till och med hetero så det är inte att hon är butch. Hon är bara en lite mer maskulin kvinna. Jag tycker inte ens att hon är särskilt maskulin, det är kanske fjunen på hakan ibland... men hon orkar inte alltid hålla efter det. Kläderna är som de flesta andra häst tjejer/ småbarnsmammor där vi bor så hon sticker inte ut.. Men hon har så många gånger fått försvara sig mot idioter som beskyller henne för att vara trans. Kallar henne för "Han" och liknande, även när hon säger ifrån... "du kommer aldrig bli en kvinna så jag kommer inte spela med" har hon fått höra mer än en gång... Hon är helt ärligt trött och ledsen... men då det i hennes värld inte är något negativt att vara transperson så brukar hon svara något i linje med att hon tackar för komplimangen men så vacker är hon inte... 

Så nej det handlar fortfarande om att se folk vem de är. Och även ni cispersoner kan behöva stanna upp och fundera på det där med pronomen ibland... Och hur farligt det egentligen är att fråga... Är det verkligen döden för dig att ibland stanna upp och fråga om det kan finnas osäkerhet? Som sagt jag är inte själv bäst på det där utan går också mycket på yttre attribut. Men är jag i vissa krestar så brukar jag fråga av respekt. Kostar mig inget... Och som sagt när det gäller mig själv så är det fritt fram att gissa... Jag tar inte illa upp utan har lite roligt åt förvirringen... 

Så du menar att alla människor ska fråga dig vad du vill bli kallad för? Varför skulle de göra det om de tycker du ser ut som en man och i 9 av 10 fall så vill en person som ser ut som en man oxå bli kallad för en man?

Och om du kräver att andra inte ska behandla dig som vilken annan person som helst (dvs där man inte frågar vad personen vill bli kallad för utan utgår efter vad personen ser ut som) utan annorlunda så är det ju inte att bli behandlad som vilken annan individ som hest du kräver utan snarare positiv särbehandling, dvs du vill att andra ska vara MER hänsynsfulla mot dig än vad de är mot andra.

Dessutom ska man inte sticka under stol med att det är ickebinärer som bryter av mot normen och inte tvärtom och vill man inte att andra ska kalla en för vad man brukar kalla någon som ser ut som en man/kvinna så är det upp till DIG att informera andra om att du vill bli kallad något annat, inte andra som ska springa runt och fråga dig. 

Jag tror att många ickebinärer lider av kronisk offerkomplex och ser kränkningar och fobier där inget sånt var menat. Folk i allmänhet utgår inte ifrån undantag, de utgår ifrån det som är vanligast och det gör förmodligen du med i andra sammanhang. Om du går på indisk restaurang så utgår du förmodligen från att de som är där gillar just indisk mat och inte falukorv och att nån då känner sig kränkt över att du tog för givet att personen gillade indiskt och borde ha frågat först är ju ärligt talat ganska löjligt.
  • Anonym (M)
    Anonym (jag) skrev 2023-06-26 18:22:38 följande:
    Så du menar att alla människor ska fråga dig vad du vill bli kallad för? Varför skulle de göra det om de tycker du ser ut som en man och i 9 av 10 fall så vill en person som ser ut som en man oxå bli kallad för en man?

Och om du kräver att andra inte ska behandla dig som vilken annan person som helst (dvs där man inte frågar vad personen vill bli kallad för utan utgår efter vad personen ser ut som) utan annorlunda så är det ju inte att bli behandlad som vilken annan individ som hest du kräver utan snarare positiv särbehandling, dvs du vill att andra ska vara MER hänsynsfulla mot dig än vad de är mot andra.

Dessutom ska man inte sticka under stol med att det är ickebinärer som bryter av mot normen och inte tvärtom och vill man inte att andra ska kalla en för vad man brukar kalla någon som ser ut som en man/kvinna så är det upp till DIG att informera andra om att du vill bli kallad något annat, inte andra som ska springa runt och fråga dig. 

Jag tror att många ickebinärer lider av kronisk offerkomplex och ser kränkningar och fobier där inget sånt var menat. Folk i allmänhet utgår inte ifrån undantag, de utgår ifrån det som är vanligast och det gör förmodligen du med i andra sammanhang. Om du går på indisk restaurang så utgår du förmodligen från att de som är där gillar just indisk mat och inte falukorv och att nån då känner sig kränkt över att du tog för givet att personen gillade indiskt och borde ha frågat först är ju ärligt talat ganska löjligt.
    It?s ma?am !!!!
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (ickebinär) skrev 2023-06-26 17:27:17 följande:
    Ja guuud så svårt att fråga folk vad de föredrar att kallas... Suck... och en demokrati... sure... men det betyder inte att du får behandla den andra delen av befolkningen illa.... Och att jag har koll på genetik och biologi spelar ganska stor roll eftersom du vill att vi skall gå emot det när du hävdar att det bara finns två kön... Och vetenskapen vinner över okunnighet och idioti... vilket är det du vill skall råda... 

Det är lugnt du kan få kalla mig vad du vill, du låter inte som en person som jag skulle bry mig om det minsta... okunniga idioter har väldigt lite betydelse i mitt liv. Och du... det spännande är att det är många som faktiskt inte vet vad jag har för kön mellan benen :-P Så vad du skall kalla mig om du går efter det du ser kan bli spännande... för helt ärligt... 99% av folk som ser mig för första gången chansar hejvilt och det är verkligen 50/50 på om de prickar rätt enligt vad jag har mellanbenen... 

Nu har jag ett namn som "avslöjar" mig och jag råkar trivas med mitt namn, men har mer än engång önskat att jag hade ett neutralt namn så de kunde fortsätta gissa även efter att jag sa mitt namn... Bara för att inskränkta personer som du skulle gå helt i spinn Och det roligaste... du skulle ju aldrig få se vad jag har i byxan så du skulle aldrig kunna veta säkert!
    Fast det finns bara två kön: man och kvinna. Sen vad man vill göra med sin utgångspunkt är fritt fram, men faktum är att det finns bara två! Transkvinnor är inte kvinnor, de är just transkvinnor - en född man som numera lever sitt liv som kvinna. Det gör inte transkvinnan mindre värd än en biologisk kvinna. Alla är lika bra på sitt sätt! Men det är fortfarande inte en biologisk kvinna. Varför är det så hemskt och fel att säga och varför gör det med till transofobisk genom att säga?

Eller kanske framförallt: varför tycker transkvinnor att det är så hemskt att vara just transkvinna, att de konstant försöker övertyga alla andra om att de visst är en kvinna?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-06-26 19:59:34 följande:
    Fast det finns bara två kön: man och kvinna. Sen vad man vill göra med sin utgångspunkt är fritt fram, men faktum är att det finns bara två! Transkvinnor är inte kvinnor, de är just transkvinnor - en född man som numera lever sitt liv som kvinna. Det gör inte transkvinnan mindre värd än en biologisk kvinna. Alla är lika bra på sitt sätt! Men det är fortfarande inte en biologisk kvinna. Varför är det så hemskt och fel att säga och varför gör det med till transofobisk genom att säga?

Eller kanske framförallt: varför tycker transkvinnor att det är så hemskt att vara just transkvinna, att de konstant försöker övertyga alla andra om att de visst är en kvinna?
    Rättelse: "...och varför gör det MIG** till transfobisk genom att säga?"
  • Anonym (XY)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-06-26 20:01:19 följande:
    Rättelse: "...och varför gör det MIG** till transfobisk genom att säga?"
    Du skrev tidigare att du inte hade något mot de sk sagostunderna med dragqueens. Om du kollar och läser vilken typ av sagor de läser så kommer du även där bli motståndare och då per definition - transfobisk.
    Kom ihåg, det är de som äger narrativet för närvarande.
  • Anonym (Lok)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-06-25 00:12:18 följande:
    Är jag transofobisk?

Jag har en fråga som kanske är märklig, men hur vet man om man är transfobisk?

Jag tycker att alla ska få älska den de vill, ligga med vem de vill och se ut hur de vill. Jag stöttar dragqueens, gays, queer osv och tycker det är härligt och befriande. Jag älskar verkligen folk som gör sin grej om man säger så - go for it! Jag tycker absolut inte det är äckligt med homosexuella par eller transpar, tvärtom tycker att det är fint att de hittat varandra! Jag tycker det är fint att barnböcker visar inkludering och kunde inte bry mig mindre om debatten om att dragqueens läser böcker för barn på biblioteket osv. 

Jag ser mig inte som homofobisk eller transfobisk med andra ord.

En sak jag dock har otroligt svårt för och som jag fått höra är transfobisk av en vän, är män som tävlar i kvinnors kategorier i sport och spöar skiten ur andra kvinnor. När jag nämnde detta för en vän och sa "biologiska kvinnor" så så hon att jag var transfobisk som uttryckte mig så. Jag tycker att alla ska få vara precis som de vill, men jag tycker det är orättvist när man använder sina rättigheter på någon annans bekostnad (typ som att ta förstapriset och äran från någon annan som inte har samma förutsättningar, typ född kvinna och har annorlunda muskelmassa). Jag retar mig på att man inte kan enas om att det faktiskt bara finns två kön utan ska hålla på att jiddra om att det finns ett tredje kön också. Rent biologiskt finns det inte det, så varför förneka? Däremot är kön som social konstruktion något HELT annat, och det tycker jag att man kan hålla flytande och att alla ska få bära vilka kläder de vill exempelvis, ha peruk eller vad man nu känner för.

Men min huvudsakliga fråga är: är det transofobisk att inte hålla med om att det finns mer än två kön?

Finns alltid någon som tycker att någon kränker någon. Det finns ingen anledning att bry sig. Man står för sina åsikter och behandlar folk med respekt. 

Att trans inte ska tillåtas täcka med kvinnor tycker jag är självklart. Annars är det en tidsfråga innan du måste vara exman för att ha en chans i den kategorin. 
  • Anonym (kvinna?)
    Anonym (ickebinär) skrev 2023-06-26 17:00:59 följande:

Ok nu är det tydligare... Ja du är transfobisk. 

Vi gör ett försök. Din inre röst, den som du hör i dina tankar (nej jag pratar inte "höra röster" utan din egen röst i dina tankar) vad är den för kön? Om du blundar och skall beskriva vad du är för kön utan att nämna dina genitalier... beskriver du dig som något som låter kvinnligt eller manligt? Din själ, om du tänker dig att du inte har en kropp. Vad känner du att din själ är då? Vet du vad du är utan att behöva känna dig mellan benen eller på bröstet? 

Samma sak för transpersoner. Bara det att när de väl känner på sin kropp så är det fel. Utsidan stämmer inte med insidan. Med hormoner kan man effektivt hindra kroppen från att utveckla muskelmassan eller hjälpa den att utveckla mer... 

Det här har jag svårt att förstå. Min ?inre röst? har verkligen inget kön. Och beskrivningen av ens kön utan att nämna genitalier, hur skulle den beskrivningen kunna se ut? Jag skulle beskriva mitt kön med genitalierna, eftersom det är det det för min del innebär. Jag är ärligt nyfiken, för att jag inte förstår. För mig är mitt kön något som jag råkade födas med, inte något som definierar hela min person. Jag är ?ok? med att vara kvinna, men hade jag fötts i en pojkkropp tror jag att jag hade varit lika ok med det.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (XY) skrev 2023-06-26 22:30:51 följande:
    Du skrev tidigare att du inte hade något mot de sk sagostunderna med dragqueens. Om du kollar och läser vilken typ av sagor de läser så kommer du även där bli motståndare och då per definition - transfobisk.
    Kom ihåg, det är de som äger narrativet för närvarande.
    Jag vet vilka böcker de läser, det är inte problemet?

Problemet är att det bara finns två kön - män och kvinnor. Det är fakta. Sen kan man vara transman och transkvinna, absolut. Men du är inte kvinna för att du är transkvinnan, man för att du är transman. Du är just det - transkvinna eller transman. Vilket är HELT okej och inte sämre än en biologisk man eller kvinna! Jag förstår bara inte varför det förnekas och att man ska försöka kasta ihop könen till något flytande när det vetenskapligt absolut inte är något du kan ändra på? Varför är det så viktigt för transmän och kvinnor att alla andra runtom ska konstatera ett faktum som aldrig är ett faktum? Alla är bra som de är, ingenting är sämre än det andra!
  • Anonym (XY)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-06-27 07:37:40 följande:
    Jag vet vilka böcker de läser, det är inte problemet?

Problemet är att det bara finns två kön - män och kvinnor. Det är fakta. Sen kan man vara transman och transkvinna, absolut. Men du är inte kvinna för att du är transkvinnan, man för att du är transman. Du är just det - transkvinna eller transman. Vilket är HELT okej och inte sämre än en biologisk man eller kvinna! Jag förstår bara inte varför det förnekas och att man ska försöka kasta ihop könen till något flytande när det vetenskapligt absolut inte är något du kan ändra på? Varför är det så viktigt för transmän och kvinnor att alla andra runtom ska konstatera ett faktum som aldrig är ett faktum? Alla är bra som de är, ingenting är sämre än det andra!

Håller med i allt du säger men enligt aktivisterna så är det "hate-speech" och transfobiskt att inte betrakta transkvinnor som "riktiga" kvinnor.

Du kan helt enkelt inte ha ett logiskt resonemang med dem.

Om jag identifierar mig som dvärg och någon påpekar att väldigt få dvärgar är 190 cm så är det analogt med transaktivisternas narrativ "Hate-speech".

• Polyrytm
    Anonym (XY) skrev 2023-06-27 08:12:31 följande:

Håller med i allt du säger men enligt aktivisterna så är det "hate-speech" och transfobiskt att inte betrakta transkvinnor som "riktiga" kvinnor.

Du kan helt enkelt inte ha ett logiskt resonemang med dem.

Om jag identifierar mig som dvärg och någon påpekar att väldigt få dvärgar är 190 cm så är det analogt med transaktivisternas narrativ "Hate-speech".

Sjukt obehaglig utveckling det har blivit. Att säga sanningen är ett hatbrott. Av rädsla för att lagföras håller man tyst och självcensuren är ett faktum. 
Svar på tråden Är jag transofobisk?