Anonym (ickebinär) skrev 2023-06-26 17:50:29 följande:
Som sagt jag är extremt androgyn... och sedan jag aktivt släppte "tvånget" att tvinga mig att se ut som det kön jag har mellan benen så är det 50/50 om folk kan gissa sig till det... Men frågar man mig så säger jag att jag är icke binär... Frågar man mitt namn får man reda på det... frågar man efter mina pronomen får man reda på det. Frågar man mig vad jag har i mina byxor får man veta att det får bara min sexuella partner och den sjukvårdspersonal som kan tänkas se det som får veta det för det är liksom ingen annans business... Där har du mig...
Sen har vi en mängd vackra transkvinnor där det absolut inte syns att de är transpersoner men folk envisas med att säga idiot saker om dem ifall det kommer ut, kul med transtjejen som blev raggad på av en kille som svor på att hon var den vackraste kvinnan han sett, men hon tackade nej och sen kom det ut att hon var transperson och då började killen skrika om att han sett det på engång och att hon var så maskulin att det var galet och att hon trodde att någon trodde hon var en kvinna var hysteriskt, ingen som inte vet om det har någonsin gissat att hon är transkvinna... och så finns det massor med transmän som det inte finns en chans att du kan se att de är transpersoner... Du tror att du kan se på alla vad de är... och det är där du är helt och hållet fel ute... Jag har som sagt en kompis som är en transkille som hela tiden får höra att han aldrig kommer bli kvinna för det syns tydlig att han är man... han är väldigt fascinerad över det hela och kan bara hålla med dem. Han må vara född med vagina men de har helt och hållet rätt i att han är man...
Har en annan kompis en tjej. Cis tjej född med vagina och hela köret för att vara övertydlig. Men hon har PCO och har fått fjun på hakan... hon är dessutom lite kraftigare och klär sig lite avslappnat... mycket jeans och t-shirts och hoodies för att hon trivs i det... Hon är till och med hetero så det är inte att hon är butch. Hon är bara en lite mer maskulin kvinna. Jag tycker inte ens att hon är särskilt maskulin, det är kanske fjunen på hakan ibland... men hon orkar inte alltid hålla efter det. Kläderna är som de flesta andra häst tjejer/ småbarnsmammor där vi bor så hon sticker inte ut.. Men hon har så många gånger fått försvara sig mot idioter som beskyller henne för att vara trans. Kallar henne för "Han" och liknande, även när hon säger ifrån... "du kommer aldrig bli en kvinna så jag kommer inte spela med" har hon fått höra mer än en gång... Hon är helt ärligt trött och ledsen... men då det i hennes värld inte är något negativt att vara transperson så brukar hon svara något i linje med att hon tackar för komplimangen men så vacker är hon inte...
Så nej det handlar fortfarande om att se folk vem de är. Och även ni cispersoner kan behöva stanna upp och fundera på det där med pronomen ibland... Och hur farligt det egentligen är att fråga... Är det verkligen döden för dig att ibland stanna upp och fråga om det kan finnas osäkerhet? Som sagt jag är inte själv bäst på det där utan går också mycket på yttre attribut. Men är jag i vissa krestar så brukar jag fråga av respekt. Kostar mig inget... Och som sagt när det gäller mig själv så är det fritt fram att gissa... Jag tar inte illa upp utan har lite roligt åt förvirringen...
Så du menar att alla människor ska fråga dig vad du vill bli kallad för? Varför skulle de göra det om de tycker du ser ut som en man och i 9 av 10 fall så vill en person som ser ut som en man oxå bli kallad för en man?
Och om du kräver att andra inte ska behandla dig som vilken annan person som helst (dvs där man inte frågar vad personen vill bli kallad för utan utgår efter vad personen ser ut som) utan annorlunda så är det ju inte att bli behandlad som vilken annan individ som hest du kräver utan snarare positiv särbehandling, dvs du vill att andra ska vara MER hänsynsfulla mot dig än vad de är mot andra.
Dessutom ska man inte sticka under stol med att det är ickebinärer som bryter av mot normen och inte tvärtom och vill man inte att andra ska kalla en för vad man brukar kalla någon som ser ut som en man/kvinna så är det upp till DIG att informera andra om att du vill bli kallad något annat, inte andra som ska springa runt och fråga dig.
Jag tror att många ickebinärer lider av kronisk offerkomplex och ser kränkningar och fobier där inget sånt var menat. Folk i allmänhet utgår inte ifrån undantag, de utgår ifrån det som är vanligast och det gör förmodligen du med i andra sammanhang. Om du går på indisk restaurang så utgår du förmodligen från att de som är där gillar just indisk mat och inte falukorv och att nån då känner sig kränkt över att du tog för givet att personen gillade indiskt och borde ha frågat först är ju ärligt talat ganska löjligt.